Ikea/Whirlpool oven stopt met verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 15:50
Hallo,

Ik heb een aantal jaar geleden mijn Ikea keuken geplaatst, met Anratta combi-oven, heeft altijd prima gewerkt maar nu ineens gebeuren er raren dingen.

Wat mij zo opvalt;

Hij gaat verwarmen (Pre-Heat) naar bijvoorbeeld 180 graden, maar zodra hij daar is, en dus de "timer" gaat lopen stopt hij met verwarmen.

Dus pre-heat naar 180 > timer gaat lopen (bijv. 6 minuten) > na 6 minuten is oven nog maar 100-110 graden omdat hij niet meer verwarmd.

2e voorbeeld is als we hem op 230 graden zetten, dan blijft hij (nagenoeg) oneindig pre-heaten, gooi ik vervolgens mijn pizza in de oven en haal ik die eruit als hij klaar is, zet ik de oven uit, zegt hij dat de restwarmte rond de 170/180 is, terwijl hij dus dik 20 minuten heeft staan pre-heaten naar 230.

Mijn vraag is, herkent iemand dit? En is mijn verwarmingselement kapot of thermostaat? Of iets heel anders.

Alvast dank aan een ieder voor het meedenken _/-\o_

What seems to be the officer, problem?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 10:33
Als ik het goed begrijp wordt de oven wel warm?

De meeste ovens gebruiken beide verwarmingselementen om de oven voor te verwarmen, als de temperatuur bereikt wordt schakelt er 1 element uit (ligt aan de stand welke gekozen is)

Zoals je zegt duurt pre-heaten van de oven op hogere temperaturen een eeuwigheid, dit lijk ter dus sterk op dat 1 van je elementen stuk is, meestal is dit de onderste daar die het meest gebruikt wordt.

Zet de oven eens aan en na 3-4 minuten voel voorzichtig aan de onderkant van de oven of deze warm is. mijn vermoeden is dat dit element stuk is.

Zit er een grill in de oven? Zet die eens aan en voel/ kijk of dit element gloeit na een paar minuten.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
Hij wordt inderdaad wel warm, maar duurt tergend lang. En zodra hij dus op temperatuur is, springt hij van pre-heating naar aftellen. Maar zolang hij aftelt verwarmd hij dus niet meer.

Maar als ik jou goed begrijp heb ik dus 2 elementen?

1- zichtbaar in de oven (bovenin)
2- verstopt onder in de "bodem"

Waarbij vermoedelijk 1 van die 2 kapot is, ik vermoed dan de onderste, want ik heb laatst mijn hand nog gebrand aan de bovenste zichtbare haha.
Ik zal vanavond eens onderin voelen na een paar minuten verwarmen.

[ Voor 7% gewijzigd door Xilvaro op 02-01-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Heb je een foto van de oven? Of typenummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
104.117.65 is het IKEA nummer, volgens mijn onderzoek moet ik dan dit element hebben:

https://fixpart.nl/nl/pro...rmingselement?apl=3850113

Overigens gisteravond even getest, bovenste element wordt meteen heet, bodem van de oven blijft koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Xilvaro schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:58:
104.117.65 is het IKEA nummer, volgens mijn onderzoek moet ik dan dit element hebben:

https://fixpart.nl/nl/pro...rmingselement?apl=3850113

Overigens gisteravond even getest, bovenste element wordt meteen heet, bodem van de oven blijft koud.
Hmm het is een combi magnetron, weet je zeker dat het een functie bodemwarmte heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
Edit: Nee, daar lijkt het niet op. Wat zou er dan stuk zijn..

Hoewel er hier over een 1200W Convectie gesproken wordt (wat weer overeenkomt met mijn link hierboven).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VU3dTGFaHrFuFP-muF8f7PUzrK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YTQI7Sz2xzWZrHojfE1tBtn8.png?f=fotoalbum_large

Ah maar wacht, die zit niet onderin maar achterin, om de ventilator heen, die zal ik vanavond eens voelen/testen.

[ Voor 178% gewijzigd door Xilvaro op 03-01-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Xilvaro schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:41:
Edit: Nee, daar lijkt het niet op. Wat zou er dan stuk zijn..

Hoewel er hier over een 1200W Convectie gesproken wordt (wat weer overeenkomt met mijn link hierboven).

[Afbeelding]

Ah maar wacht, die zit niet onderin maar achterin, om de ventilator heen, die zal ik vanavond eens voelen/testen.
Dan is het heel goed mogelijk dat die stuk is. Hij warmt op met beide en zal de grill uitschakelen als die functie niet geselecteerd is.
Als je een slimme meter hebt kun je het heel makkelijk zien, bij opwarmen zal deze maar 1600 watt verbruiken ipv bijna 2800W, is de oven op temperatuur dan een stuk minder vermogen maar geen 1200W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-06 21:44
@Xilvaro
Op de site van ikea lees ik vooral slechte verhalen over de temperatuur. Je krijgt wel 5 jaar garantie, dus wellicht kan je bij Ikea aangeven dat je oven kapot is?
Whirlpool blijft toch een C-merk helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilvaro
nodri2000 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Dan is het heel goed mogelijk dat die stuk is. Hij warmt op met beide en zal de grill uitschakelen als die functie niet geselecteerd is.
Als je een slimme meter hebt kun je het heel makkelijk zien, bij opwarmen zal deze maar 1600 watt verbruiken ipv bijna 2800W, is de oven op temperatuur dan een stuk minder vermogen maar geen 1200W.
Dat is natuurlijk ook zo, voor zover ik weet is deze combi het enige dat op dit moment op Fase3 aangesloten zit. Gisteravond is hij gebruikt en geeft Home Assistant dit aan de op de 3e fase:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Dn-8WzQSO3Hl32_KlmIgo-Pieg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YYQFgMLiiyaI9RGlG8XAVnB0.png?f=user_large

Dat staaft de theorie dat het 1200W element bij de ventilator niet werkt maar alleen het grill-element wat uitschakeld als de oven op temperatuur is.

Ik ga zo'n ding bestellen en proberen.
chrisborst schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:39:
@Xilvaro
Op de site van ikea lees ik vooral slechte verhalen over de temperatuur. Je krijgt wel 5 jaar garantie, dus wellicht kan je bij Ikea aangeven dat je oven kapot is?
Whirlpool blijft toch een C-merk helaas.
Heb ik over nagedacht, maar dan moet hij waarschijnlijk opgestuurd worden of moeilijk, moeilijk, geen idee. Als ik voor € 40,00 dat element vervang en hij doet het weer vind ik het helemaal prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-06 21:44
Xilvaro schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:44:
[...]
Heb ik over nagedacht, maar dan moet hij waarschijnlijk opgestuurd worden of moeilijk, moeilijk, geen idee. Als ik voor € 40,00 dat element vervang en hij doet het weer vind ik het helemaal prima ;)
Ikea is echt super relaxt over het algemeen met garantie. Dus waarschijnlijk zullen ze iemand Whirlpool langssturen en wordt het voor je repareert. In het andere geval krijg je je geld terug en mag je een nieuwe oven uitzoeken bij ze.
Dus neem minimaal even contact met ze op i.p.v. aannames die waarschijnlijk niet correct zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
Xilvaro schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:44:
[...]

Succes, laat weten hoe het gaat? Wat @chrisborst zegt kun je natuurlijk ook altijd eerst proberen.

Pagina: 1