Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelis14
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-09-2024
Ons nieuwe huis heeft stadsverwarming. Op iedere radiator zit een thermostaatkraan en in de woonkamer hangt deze Danfoss thermostaat. Ik weet niet zo goed wat ik daarmee aanmoet. Er zit geen schaalverdeling op. Ik kan nergens een handleiding vinden, zelfs geen afbeelding van eenzelfde thermostaat.

Ik gebruik hem nu alleen om 's nachts en bij afwezigheid de hele verwarming aan (zon) en uit (maan) te zetten. Wat gebeurt er als ik hem bijvoorbeeld halverwege zet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfkzDhWTnyXNwnCOmh3kpDSUDY0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dk4VZeVOa36zqDbvzvhs5DrH.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Cornelis14 op 02-01-2024 07:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Die regelt een klep in de meterkast en daarmee kan je de temperatuur regelen.
In de meterkast zal ergens een afsluiter zitten met een zilver draadje.
Het is eigenlijk gewoon een thermostaatknop met een voeler op afstand.

Als je geluk hebt loopt de draad in een buis en kan je relatief makkelijk hier een gewone (klok) thermostaat monteren, er moet dan wel een 2-wegklep geplaatst worden.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelis14
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-09-2024
Ok, dank voor de uitleg.

Aangezien we de watertemperatuur niet zelf kunnen regelen, wordt dus alleen de aanvoer van het hete water open en dicht gezet. Is het zinvol (aka zuinig) om daar mee te spelen? Je verlengt/verkort dan toch alleen de opwarmtijd van de ruimtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ja, je kan de knop bijvoorbeeld in het midden zetten en kijken welke temperatuur het wordt.
Als je dan weg gaat of naar bed zet je hem op het maantje. Een beetje zoeken wat de meest behaaglijke stand is.
Erg nauwkeurig zijn deze voelers over het algemeen niet.
Voor meer comfort en een betere regeling zou ik een thermostaat (laten) plaatsen.

Please state the nature of the technical emergency