Fout gemaakt bij aanschaf eerste keuken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomatino
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-02 21:42
Hallo allen,

1,5 jaar geleden heb ik een nieuwbouw appartement gekocht. Fantastisch gevoel, voor het eerst een eigen huis! Oplevering is Q3 2025. We zijn op de helft!

Zo'n 6 maanden geleden heb ik mijn handtekening onder een keuken gezet, omdat rond die tijd ook de sluitingsdata bij de bouwer was voor het leidingwerk. Hier dacht ik goed over na te hebben gedacht maar ik maak mij nu toch flink zorgen over het ontwerp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lt50DnBWZdhXwIZ1pE1Nm8b9i4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gnD1socj4F9SFHYMtHntuuHE.png?f=fotoalbum_large

Wat vinden jullie van het ontwerp? Waar ik mij hoofdzakelijk zorgen over maak is de doorgang naar de keuken.. 75 cm is misschien veel te krap? Wellicht zien jullie nog andere knelpunten, hopelijk is er nog iets aan te doen!

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-05 22:43
Ik zou zeggen: zet een tafel oid langs een muur op dezelfde afstand. Dan kun je het ervaren. Naar mijn idee is dit niet te krap. Tenzij je wellicht 200 kg weegt en een fors lichaam hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door dimi_v op 02-01-2024 00:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:32

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Weet dat je altijd nog zaken kan wijzigen bij de keukenboer. Dus maak jezelf niet al te druk. Zolang het leidingwerk niet verlegd hoeft te worden is er niets aan de hand. Wellicht dat de keukenboer nog geen eens hier exacte afspraken over heeft gemaakt met de bouwer.

Wat betreft de ruimte tussen de keuken en de muur. Zet eens twee stoelen op deze afstand van elkaar en probeer er eens normaal doorheen te lopen. Is dat OK? Moet wel lukken, is wel wat krap. Met 2 mensen tegelijk is het niet handig. Ook kan iemand makkelijk de toegang tot de keuken blokkeren wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:56
Het is als een (smalle) deur: een persoon kan er tegelijk door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Een deur is 82cm bij mij dus valt wel mee denk ik.
Ligt er een beetje aan hoe groot je bent.

Ik zou me wel zorgen maken als mensen die er langs lopen een pan om kunnen botsen.
En een haakse hoek punt om met je dij/zij in te lopen.
Of zit daar een wandje.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Minimale vrije doorgangsbreedte die het bouwbesluit hanteert is 85cm. Daar zul je juridisch geen probleem mee krijgen, bij plaatsing van een keuken.

Feit is wel dat een rolstoeler niet in je keuken kan komen. Ook dat is niet direct een ramp, wel onhandig. Als het nog kan, zou ik de doorgang naar die 85cm brengen. Als dat teveel kost, jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:37
75cm is net iets smaller dan een deur. Zeker omdat het erna gelijk weer een stuk breder is lijkt me dat prima te doen. Maar zoals hierboven al gezegd, zet wat stoelen neer of plak wat plakband en kijk wat je er van vind. Hoe dan ook zit het nog ver genoeg in de toekomst mocht je het toch echt aangepast willen hebben. Maar ik neem aan dat er een reden is waarom dit oorspronkelijk zo is getekend, dus daar zou ik ook goed aan denken om te voorkomen dat je een echt probleem veroorzaakt door aanpassingen te maken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-05 20:51
Rechtsonder op de tekening staat dat er 50 cm naar de kolom nodig is om het deurtje van de onderkast te kunnen openen. Het (schier)eiland blok kan dus niet opgeschoven worden om de doorgang breder te maken. Als je de kast rechtsonder naar links schuift krijg je meer ruimte voor het deurtje van die kast. Het eiland kan dan wel opgeschoven worden. Je hebt dan wel minder zitruimte aan het eiland.

[ Voor 5% gewijzigd door mrottjers op 02-01-2024 00:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

redwing schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 00:28:. Maar ik neem aan dat er een reden is waarom dit oorspronkelijk zo is getekend, dus daar zou ik ook goed aan denken om te voorkomen dat je een echt probleem veroorzaakt door aanpassingen te maken.
Staat vermeld op de tekening rechtsonder.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:30
Op zich is er niets mis mee maar je hebt een eiland om een eiland te hebben waarmee ik bedoel dat het hier zuiver omdat het in de mode is zo gedaan word.

Een eiland neemt namelijk meer plaats in (wat een nadeel is) maar bied het voordeel dat je gemakkelijk met 2 mensen tegelijk in de keuken kan werken (het voordeel). In jou geval neem je het nadeel maar niet het voordeel.

Feitelijk wil je dat het eiland volledig los in de ruimte staat zodat je 2 toegangswegen hebt naar de keuken. Echter je hebt helemaal de plaats niet hiervoor dus persoonlijk had ik er een L keuken in gestoken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:13
Ik zou me we niet druk om maken. Die 75cm is prima, met name ook omdat het eiland geen plafondhoogte heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Die doorgang is prima.

Ik zou alleen de apparatuur anders hebben geplaatst.
Oven op plek van vaatwasser.
Koelvries op plek van oven.
Vaatwasser op plek van koelkast.

Maar dat is te laat ivm leidingen.

Je tekening heeft een fout.
Links van de koelkast mist 10cm.
Als je deurgrepen gebruikt kan de koelkast deur niet helemaal open.

[ Voor 24% gewijzigd door DJMaze op 02-01-2024 09:12 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
DJMaze schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:10:
Die doorgang is prima.

Maar dat is te laat ivm leidingen.

Je tekening heeft een fout.
Links van de koelkast mist 10cm.
Als je deurgrepen gebruikt kan de koelkast deur niet helemaal open.
Er is een passtuk ingetekend dus die deur kan gewoon open..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ID-College schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:21:
[...]

Er is een passtuk ingetekend dus die deur kan gewoon open..
3cm, ik had het over 10cm.
Hangt natuurlijk er ook van af of de koelkast vrijstaand of inbouw is.

Sowieso moeten de scharnieren omgedraait worden.

[ Voor 8% gewijzigd door DJMaze op 02-01-2024 09:29 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:48
Wij hebben een soortgelijke doorgang naar de keuken, dit is soms vervelend als je met twee personen in de keuken bezig bent en iemand in de doorgang staat is mijn ervaring. Qua doorgang is het opzich prima (even lost van rolstoeltoegankelijkheid etc. zoals hierboven genoemd).

Wat mij opvalt is dat de kookplaat (waar je vaak een periode staat tijdens het koken) aan de kant van de doorgang is waardoor je het looppad blokkeert. Opzicht wen je daar vrij snel aan, maar ik zou overwegen om die te wisselen met de spoelbak persoonlijk, als dit nog mogelijk is zonder grote ingrepen.

Indien aanpassen snel duur wordt i.v.m. omleggen leidingwerk of wat dan ook zou ik het zo accepteren.

[ Voor 1% gewijzigd door filthymushroom op 02-01-2024 09:34 . Reden: vaatwasser moest spoelbak zijn, oeps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:48
filthymushroom schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:33:
Wat mij opvalt is dat de kookplaat (waar je vaak een periode staat tijdens het koken) aan de kant van de doorgang is waardoor je het looppad blokkeert.
Nu zijn moderne platen niet meer zo lang heet geloof ik. Maar het is ook een fijne hoek om op te leunen als je daar staat en met iemand in de keuken praat

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De combinatie met de smalle doorgang en de kookplaat zou ik zelf erg onhandig vinden. Het gaat geheid gebeuren dat jij of iemand anders in een onoplettend moment een pan van het fornuis stoot.

Zelf begrijp ik de hype van een (schier)eilend ook niet zo. Je spettert nou eenmaal met koken, en met zo'n eiland kun je dan meteen de vloer schoonmaken. Maar misschien ligt dit aan mijn kookskills :+ Zonder de volledige bouwtekening te kennen, had ik hier vermoedelijk een U-vorm keuken gemaakt met de kookplaat aan de bovenkant van de tekening.

Anderzijds: je kunt hier vast aan wennen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:48
DJMaze schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:10:
In dit opzicht vind ik juist dat TS logisch heeft gekozen: de vaatwasser dicht naast de spoelbak, en dicht bij het fornuis, dus je kunt zonder de vloer te overbruggen alles makkelijk er in zetten. Sowieso zou ik de vaatwasser altijd dicht bij de spoelbak plaatsen, tenzij je erg van dweilen houdt.

Over de doorgang: je zult er waarschijnlijk snel aan wennen en werkbaar is het zeker.

Echter, ja, het is krap, en de combinatie met precies daar de kookplaat hebben is wel echt ongelukkig.

Wij hebben de eettafel zo staan dat er een schuine lijn naar de koelkast is, deze is (net ff gemeten) 89 cm. Dat is gewoon prima. Als ik kijk waar 75 cm dan uitkomt is dat wel echt krap als je bv. met een boodschappentas of krat in je handen naar de koelkast wilt. Onmogelijk is het niet, maar ook niet ideaal.

Om de proef op de som te nemen pak je eetkamerstoelen of een paar grote kartonnen dozen en stel de boel eens op om die doorgang aan te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

dimi_v schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 00:23:
Ik zou zeggen: zet een tafel oid langs een muur op dezelfde afstand. Dan kun je het ervaren. Naar mijn idee is dit niet te krap. Tenzij je wellicht 200 kg weegt en een fors lichaam hebt.
Het is te krap als dat je keuken is, maar het is alleen maar de doorgang. Je kan wel even op elkaar wachten toch? Dat moet je ook als je keuken achter een deur ligt (al is een deur wel net iets breder).

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 02-01-2024 10:54 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
757 mm is naar mijn mening niet erg. Als je dit voor je comfort wilt vergroten zou je nog kunnen kijken of je het kastje van de wasbak kunt veranderen naar 600 mm i.p.v. 740 mm. Verwacht wel dat je dan de dubbele deurtjes kwijt bent en dat deze vervangen wordt door een enkele deur. Qua werkblad lever je niet veel in.

Als ik jou was zou ik je twijfel bespreken met de keukenzaak. Misschien komen zij nog met een voorstel waar je nu niet aan denkt en je hoeft niets aan te passen als je het niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:05
Je staat langer bij een kookplaat dan bij de spoelbak. Dus ik had die 2 omgewisseld. Want je staat nu sneller in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Fornoo schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 00:28:
Feit is wel dat een rolstoeler niet in je keuken kan komen.
Een (normale) rolstoel is niet breder dan 65cm. Als het een lange gang betreft zou dat erg onhandig zijn (dan houden ze 90cm aan) maar dit stukje kan wel, ik heb ze door heel wat smallere doorgangen moeten halen.

@Thomatino zoals andere ook meldden, het is wel lastig dat wanneer je staat te koken je de doorgang verspert, soms kan je niet makkelijk even wegstappen bij het koken. Als je de kookplaat en vaatwasser omdraait is dat misschien handiger.
Omgekeerd is de klep van je vaatwasser dan wel irritant voor de doorgang als deze open staat maar dat is denk ik minder vervelend.

[ Voor 33% gewijzigd door DukeBox op 02-01-2024 18:46 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-04 20:43
de doorgang lijkt me niet echt een groot probleem te zijn, mag iets meer zijn, maar 75cm is goed doenbaar.

De kookplaat op die locatie is echt wel niet praktisch. Op dien hoek zou ik persoonlijk zorgen voor een leeg stuk werkblad. Dat is een zeer handige plek om dingen te plaatsen die in of uit de keuken moeten bijvoorbeeld

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
De doorgang red je wel, ik heb hem hier ook denk ik.

Maar de kookplaat is op zijn best onhandig (iemand die kookt staat sowieso voor de 2e die de keuken in wil in de weg.), op zijn slechts gevaarlijk (hete pan zo ongeveer in de loop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:26

Badderbeest

De enige echte

Dan laat je het kookeiland toch een cm of 10 opschuiven? Lijkt mij geen probleem.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:05
Badderbeest schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:06:
Dan laat je het kookeiland toch een cm of 10 opschuiven? Lijkt mij geen probleem.
Dan kom je te dicht bij de kolom waardoor de kastjes niet normaal open kunnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:18

Theo

moederbord

Die kookplaat op een hoek is echt een keuze die je kunt heroverwegen:

- Je wil naast het het fornuis een beetje ruimte hebben aan beide kanten zodat je tijdens het koken hier kleine dingen kunt plaatsen. Denk aan een bakje met saus die klaar staat om de pan in te gaan, je fles olijfolie, roerlepel enz. Je hebt nu maar aan één zijde deze werkruimte, en dit kan weinig zijn.

- Koken spettert. Waar gaan die spetters heen? Ze kunnen nu aan drie kanten de vloer op spetteren. Dan hoop ik dat je daar geen vloerbedekking wil plaatsen :P Als ik iets kook dat kan spetteren (lees: iets bakken) dan gaat dat op de achterste pitten van de kookplaat. De spetters zitten dan op de muur (daar is deze voor), en reiken tot aan de voorkant van de kookplaat. Ofwel, tijdens het bakken vliegen spetters max 25 de pan uit. Na het koken wordt dus de kookplaat en de achterwand schoongemaakt. Maar bij jou is er geen spetterruimte waardoor de vloer een vieze vette bende zal worden.. Helemaal wanneer je hier tijdens het koken ook nog eens over/in stapt is het ideaal om heel snel een echt smerige vloer te krijgen.

- Je kookplaat zit op een hoekje. Dit zou mogelijk een risico kunnen zijn wanneer iemand lomp de keuken in kokt zetten wanneer er iets op het fornuis staat. Al zou dit niet zo'n risico moeten zijn. Maar praktisch is het niet.

Wat je bijv an doen is een laag spatscherm maken aan de achterkant en zijkant van het aanrecht. Al is het maar 20 cm hoog. Dit vangt veel van de vetspetters op tijdens het koken, zorgt ervoor dat je niet per ongeluk de pannen van het aanrecht loopt en geeft nog wel het 'open' beeld van de open keuken.

Was een L vorm keuken geen optie, of zelfs een kleine U vorm?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:26

Badderbeest

De enige echte

alwind schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:11:
[...]

Dan kom je te dicht bij de kolom waardoor de kastjes niet normaal open kunnen.
15 cm naar "onderen" en 3 cm naar "links" dan. Kleine pasblende bij de wandaansluiting en een 3cm langer blad bestellen. Als het blad niet meer kan, de wand met de kolom uitvullen zodat deze vlak wordt.

De enige echte

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 13:44
Gefeliciteerd met je woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSf4susSCReIBphQceldjIPcDao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IbYumia2fgJfB338zSOiDsa4.png?f=fotoalbum_large

Dan nog wel even spelen met wat je waar wilt hebben. En je kunt dan eventueel nog steeds een eiland maken, met alleen aanrechtblad. Dan heb je volgens mij ook nog veel meer keukenruimte.

Edit: Als het allemaal dezelfde woningen zijn, zou je ook eens kunnen horen wat de buren hebben gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door appel001 op 02-01-2024 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-05 22:51
Lijkt me een prima keuken. Je staat terwijl je aan het koken bent met je gezicht naar de kamer toe. Koelkast en oven ook helemaal goed. Omdat je nog om tips vraagt zou ik de verdeling op het eiland anders doen.
Je hebt nu: kookplaat - vaatwasser - gootsteen
Ik zou doen; gootsteen - kookplaat - vaatwasser
Dan zit de kookplaat niet vlak naast de doorgang en als je de vaatwasser open hebt staan omdat je die aan het vullen bent, dan blokkeert die niet de hele vloer.
Je hebt nu een kastje van 360 diep aan de kant van de kamer. Als je je zorgen maakt over de doorgang kan je een minder diep kastje kiezen. Dat kastje is minder belangrijk dan de doorgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een scherpe hoek in het looppad bij een keuken is altijd lastig, daar kun je je ook aan bezeren, vooral ook als er een hardstenen blad uitsteekt. In een keuken maak je vaak een draai met dingen in je handen en heb je geen optimaal overzicht over waar je heen gaat. Een hand leggen voor steun op de kookplaat als dat nog heet is, etc.

Ik zou daarom voor meer dan 90cm kiezen als dat mogelijk is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:40
Ik zou je graag geruststellen, maar ik vindt het zelf echt geen goede opstelling. Doordat je kookplaat gelijk naast zo'n smalle doorgang zit moet je ook constant rekening houden met de stelen en handvaten van je pannen want daar wil je niet tegenaan lopen. Daarnaast als er wat spettert moet je ook daarvoor nog uitkijken als je de keuken inloopt.

Werkt het, ja zeker. Zou ik het zo doen, nee absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-05 18:43
Doorloop is te smal, krijg je later spijt van.
Is de aannemer al met het fundament bezig? denk het niet, vraag wat het kost als je de hoek daar waar het smal is schuin kan maken (het kost zelfs minder steen..), ik zie geen kozijnen getekend.. een kleinere keukeneiland kan niet en verplaatsen ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 02-01-2024 14:08 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:46
Wij kochten een woning met een soort gelijke opstelling. Met een schiereiland om maar te kunnen vermelden dat er een keuken eiland in zat tegen de buren vermoed ik.

Het is enorm krap, je hebt amper echt vrije werkruimte. Direct naast je fornuis ga je niet rustig staan snijden, en even wat afspoelen is niet handig direct naast je net gesneden groenten.
En ook direct langs een hoek lopen waar allemaal hete pannen staan met uitstekende handvaten lijkt me niet heel veilig. Zeker gezien het in jullie geval erg smal word de doorgang.

Ik zou zelf het overwegen of je niet toch een L of U keuken wilt.
Hier hebben we de 3 jaar oude keuken er uit gehaald en vervangen voor een grote U keuken. Zo veel meer werk ruimte, geen looppaden langs fornuizen en de ovens op werkhoogte in een kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 10:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het is allemaal al een beetje gezegd.
De doorgang is niet te smal, maar de plaatsing van de kookplaat is echt niet handig zo in de loop. En het gespetter...

Waarom een eiland en geen L-vorm keuken langs de muur? Dat levert enorm veel ruimte op.
Ook ik snap nooit zo goed wat het nut is van kookeilanden in kleinere woningen.
Kies een L-vorm en doe de kookplaat langs de rechterwand. Dan heb je ook gewoon 'contact' met mensen in de woonkamer.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:23
We zijn natuurlijk allemaal praktische Tweakers en het moet handig zijn :) maarr: het oog wil ook wat toch? Er zijn zoveel objecten, zoals meubels, die niet 'optimaal' zijn en vanwege design/smaak/whatever een net iets anders formaat hebben. Dat soort producten worden massaal verkocht.

Ja, een L-vormige keuken is veel praktischer. Maar als er bezoek is sta je daar met je rug naar toe. Hoe vaak komt dat voor? Vrijwel nooit waarschijnlijk... En toch kiezen mensen massaal voor dat hippe eiland ;)

Als ik het zou aanpassen, dan had ik de vaatwasser verplaatst naar de muurzijde (waar de koelvries en oven zit) zodat het eiland een paar centimeter korter kan en op die manier de doorgang nog iets vergroot. Maar waarschijnlijk gaat dat lastig worden ivm elektrapunten (vaatwasser op eigen groep).

Maar ik zou toch vooral blij zijn met een splinternieuw strak nieuwbouwappartement. Daar past een eiland ook gewoon bij ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Wij hebben ook een schiereiland met kookplaat op de hoek en mis die ruimte niet iig naast mijn kookplaat (onze doorgang is wel veel breder, ruim een meter). Ligt denk ik aan wat je gewend bent. In mijn vorige woningen zat de kookplaat altijd in de hoek bij de muur dus weet niet beter.

De barkrukjes gebruiken we bizar veel. Dat was vooral de reden voor een schiereiland. Ik ben er nog steeds heel blij mee, maar je levert idd wel praktische ruimte in tov barkrukjes. Het is een keuze.. wij hangen heel veel in de keuken hierdoor bij bezoek en ik weet zeker dat dat heel anders was geweest zonder barkrukjes :)

Zou het lekker zo laten als je graag wilt kunnen zitten

[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 02-01-2024 16:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomatino
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-02 21:42
dimi_v schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 00:23:
Nog niet, maar wat niet is kan nog komen! Goede tip, het lijkt mee te vallen. Verder eens met alle reacties over het gevaar van de pannen die er makkelijk af te lopen zijn in combinatie met de kleine doorgang.

L-vorm was standaard ingetekend, maar ik moest persé een eiland omdat het leuk in alle woonblaadjes staat. Of dit nu een hele praktische keus is geweest heb ik nu vraagtekens bij.

De ruwbouw van mijn verdieping is grotendeels voltooid, dus of er nog grote aanpassingen kunnen worden gedaan betwijfel ik. Na de bouwvak even contact opnemen over wat er wel/niet mogelijk is.

Ontzettend bedankt voor alle behulpzame reacties. Wordt gewaardeerd!

[ Voor 43% gewijzigd door Thomatino op 02-01-2024 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 14:43
Rukapul schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 00:26:
Het is als een (smalle) deur: een persoon kan er tegelijk door.
Ik denk altijd: kan er nog een rolstoel door. Ik bedoel ... er kan natuurlijk altijd wat gebeuren waardoor je plots in een rolstoel terecht komt. Of je partner of 1 van de kinderen. Al dan niet tijdelijk. Ik heb dat in de familie wel gezien. Als je dan niet in de keuken kan komen, dan heb je een probleem. 75 cm is dan eigenlijk te smal.

Maar goed. In dit geval kan je zeggen: dat laatste keukenkastje laat ik dan wel weghalen/verplaatsen. Als dat nodig is.

[ Voor 10% gewijzigd door Nickname55 op 02-01-2024 18:32 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XtremeFast93
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 19:24
Herkenbaar.. op de tekening is ook altijd anders dan in het echt. Ik heb zelf ook een stuk van 78cm doorloop en dat is zeker voldoende. De fout die ik had gemaakt is dat ik het kookeiland in eerste instantie 90 graden anders had dan op de tekening hieronder (zie blauw, eerste ontwerp vs groen, hoe het nu is). Dit kon prima aangepast worden, alleen klopt nu de vloerverwarmingsvrijezone niet (meer). In de praktijk merk ik daar niets van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dzk9AiEeZHe-McbfzMU8ZjrJgJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FrqmGfPjI7Cyico8RLTmcZXt.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ss-mx4-wNO1v7P0x0Qw0563V_oE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BWKHWPq1pj3uvauVWqi69mgQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogel666
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-05 12:49
Ik sta helemaal achter de tip van de simulatie met een tafel. Meten is weten

Persoonlijk zou ik (wanneer je na het uitproberen toch twijfelt) het kastje in de hoek onder de gootsteen terugbrengen naar 60 cm.
Dat kost je 14 cm op je blad, maar levert dus ook weer ruimte op in je doorgang.
(Mogelijk moet om genoeg zitruimte over te houden dan ook de kast aan de achterkant (met de twist) terug naar 90.)

Ik denk dat de aanpassing met gesloten beurs kan. De keukenboer heeft minder materiaalkosten, maar het is wel een aanpassing op het ontwerp een een boel geregel. Dat kunnen ze mooi tegen elkaar afstrepen. En bedenk ook: zij willen gewoon een tevreden klant.

[ Voor 42% gewijzigd door Vogel666 op 02-01-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:15
Ik wilde schrijven dat ik het véél te weinig vindt maar wij hebben iets vergelijkbaars, met 110cm ... maar we hebben daar doodleuk een prullenbak staan. Er is nog 80cm over en het gaat prima.

Net als bij TO is het een doorloop, vanaf de hoofddeur naar de echte kamer moet je door dit stukje heen.

Nou kan die prullenbak natuurlijk wel opzij als het moet, maar dat is als er bv iets heel groots naar binnen gaat. In het dagelijks verkeer gaat het gewoon, ook met boodschappen en winterkleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Thomatino schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:13:
[...]

Nog niet, maar wat niet is kan nog komen! Goede tip, het lijkt mee te vallen. Verder eens met alle reacties over het gevaar van de pannen die er makkelijk af te lopen zijn in combinatie met de kleine doorgang.
Laat je niet gek maken, dit is echt niet aan de orde hoor.. hier staat het al jaren op de hoek.. dit gebeurt echt niet en is ons echt nog nooit overkomen. Zelfs niet met meerdere mensen die aan 't kokkerellen zijn..

Het enige gevaar wat je loopt zijn hendels van pannen die over je kookplaat/werkblad heen lopen en je hebt kleine kinderen. Die kunnen die hendels gaan pakken.. maar dat staat los van je kookplaat/inrichting, dat kan altijd gebeuren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:33
Die doorgang breedte zal geen probleem zijn.

De kookplaat zo aan de open kant is zoals velen hier aangeven wel een 'dingetje'.
Waarschijnlijk kan koken en spoelen nog wel makkelijk omgedraaid worden. Meestal legt de installateur de aansluitingen voor een keukeneiland allemaal naar ongeveer het midden van het eiland toe met een stuk overlengte.
Zodra de keuken geplaatst wordt, worden de aansluitingen richting de exacte plekken gelegd.

Ook is 2,1 meter werkblad voor zowel koken als spoelen vrij krap. Je houdt tussen spoelbak en kookplaat zo'n 70 cm "aanrecht" over. Leg er één snijplank neer en je aanrecht ligt al vol als je gaat koken.

En in praktijk staat op die 120cm werkblad aan de andere kant van je keuken straks de koffieautomaat, waterkoker en wat snuisterijen. Dat wordt ook niet echt een fijne werkplek.

Beter werkbaar was geweest om aan beide kanten één van de functies in het midden te plaatsen, met links en rechts van de functie een stuk werkblad.

Kastruimte is fijn, maar werkruimte nog veel fijner. Als je kastruimte tekort komt kun je bijvoorbeeld ook een buffetkast in je woonkamer plaatsen waar je het meeste serviesgoed bewaart.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:56
Wat komt er op de muren? Behang of stucwerk? Het kan best dat er nog wat van je 75 cm af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:37
Vogel666 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:38:
Ik sta helemaal achter de tip van de simulatie met een tafel. Meten is weten

Persoonlijk zou ik (wanneer je na het uitproberen toch twijfelt) het kastje in de hoek onder de gootsteen terugbrengen naar 60 cm.
Dat kost je 14 cm op je blad, maar levert dus ook weer ruimte op in je doorgang.
(Mogelijk moet om genoeg zitruimte over te houden dan ook de kast aan de achterkant (met de twist) terug naar 90.)
Dit was ook meteen mijn gedachte, of zelfs naar 50cm gaan, heb je alleen geen ruimte naast de spoelbak, maar met een vaatwasser heb je die ruimte ook niet nodig (is in mijnogen alleen maar verloren ruimte waar je troep verzameld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:18

Theo

moederbord

Thomatino schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:13:
[...]

L-vorm was standaard ingetekend, maar ik moest persé een eiland omdat het leuk in alle woonblaadjes staat. Of dit nu een hele praktische keus is geweest heb ik nu vraagtekens bij.
Dit is een punt dat je mogelijk wil heroverwegen. De mode en trends die veranderen zowat elk jaar, en ook de opinie hierover. De metalen taatsdeuren waren een paar jaar geweldig, terwijl ze nu niet zo hip meer zijn. Hetzelfde geldt voor de zitkuil van de jaren 70. Toen helemaal hipperdepip, nu een reden om een woning juist niet te kopen..

Een kookeiland is niks anders; dat is iets dat nu gehyped wordt door de commercie omdat ze iets nieuws willen/moeten verzinnen. Met de juiste belichting, setup en fotograaf kan alles er mooi en prachtig uitzien. Over een paar jaar zijn die dingen toch niet zo praktisch en komt er weer een ander modeverschijnsel langs, terwijl over 10-20 jaar het hopeloos ouderwets en onhandig is gebleken.
met keukens is er een reden dat de afgelopen 100 jaar de opbouw/indeling redelijk gelijk is gebleven (alles tegen de muur ipv als eiland)

Mocht je dus 'zijn gevallen' voor een kookeiland, ga dan eens bij jezelf te rade of dat jij die keuze gemaakt hebt, of dat de keukenwereld met hun prachtige verhalen jouw gestuurd heeft en zij daarmee bepaald hebben dat jij dit wil...

Ik ben het met je eens dat een kookeiland mooi kan zijn. Maar dan moet er wel de ruimte en omgeving voor zijn. Die is is er bij jou gewoon niet..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:54
Een kook-eiland moet je alleen doen als je er de ruimte voor hebt. Ook hier zie ik het veel in ons recent opgeleverde project. Wij hebben een redelijk ruime keuken en toch gekozen voor een paralel keuken.

Toch moesten en zouden veel buren een kookeiland of bar nemen. Het ziet er echt heel onhandig uit als de ruimte er eigenlijk net niet voor is. En je voelt gewoon continu dat het eigenlijk te krap is.

Daarbij lever je vaak flink in op je woonkamer en waar je je eettafel bijvoorbeeld kunt plaatsen.

Dus een minder praktische keuken, en minder ruimte over, ik zou het heroverwegen :). En met 1.5 jaar kan dat vast prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 14:40
Dat je ook in een wat grotere keuken nog moet passen en meten met een kookeiland bewijst onze keuken. Bij ons is de doorgang tussen kookeiland en muur 80cm, wat we ook wel spannend vonden. Voor mijn gevoel komt het niet in de buurt van een probleem zijn. Ik denk doordat het aan beide kanten open is en het maar een beperkte hoogte heeft. Het lijkt me dat 75cm ook niet echt een probleem mag zijn.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-05 18:05
In mijn appartement heb ik ook ook op 1 plek een kleine doorgang, 50cm. Linkerkant een muur, rechterkant een bank (dus niet veel lager dan een kookplaat). En ik heb hier geen echte problemen mee. Het lijkt erg klein maar is prima om doorheen te lopen.

Gezien het bij jou alleen een doorgang is, en niet werkelijk de ruimte waar je gaat koken, hoef je je denk ik nergens zorgen over te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

grasmat0 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:50:
Gezien het bij jou alleen een doorgang is, en niet werkelijk de ruimte waar je gaat koken, hoef je je denk ik nergens zorgen over te maken
Het is toch letterlijk de ruimte waar je staat te koken in de tekening?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 10:17

BLN

Als je een huis ooit normaal wil verkopen, moet je zorgen dat je huis (zeker als het nieuwbouw betreft) aan het de adviezen in het bouwbesluit voldoen. Het gaat er om dat je huis normaal bruikbaar is voor de gemiddelde Nederlander.

Ik ben het er mee eens dat een kookplaat op een hoek met een smalle doorgang niet veilig en niet comfortabel is. Als je schalen met eten van de keuken naar de eettafel brengt, en er zit een scherpe hoek in de doorgang, dan kun je je daar aan bezeren.

Onder de kookplaat zit niets constructiefs in de vloer, dus je kunt het eiland gemakkelijk met 15 cm inkorten.

Maar ik ben het met aan aantal eens die zeggen: zet hier geen kookeiland neer, maar maak een L keuken.

If it ain't broken, don't fix it

Pagina: 1