Goedkope subwoofer icm KEF LS50 Meta

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandah
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 09:03
Ik zoek een?
Subwoofer voor bij KEF LS50 Meta

Wat is je budget?
Liefst niet meer dan €400 (liefst minder). Tenzij er echt een enorm verschil is dan kan het budget een beetje opgerekt worden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Heb net een nieuwe TV gekocht (LG G3) en wilde eerst een soundbar kopen, maar ik luister ook veel muziek en vind geluidskwaliteit voor het luisteren van muziek belangrijker dan geluid tijdens films.

Ik sta op het punt om de KEF LS50 Meta te kopen. Ik lees overal dat de LS50's een sub nodig hebben. De LS50's wil ik high passen op 100Hz, dus ik zoek een sub die goed klinkt tot 100-120Hz.

De speakers komen naast de TV te staan, dus in de woonkamer met een open keuken. De bank staat ongeveer 4 meter van de speakers af.

Welke apparatuur heb je al?
Ik heb een oude AV ontvanger: Sony STR-DH520. Deze werkt nog prima en zou ik graag houden om de speakers en subwoofer aan te sturen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Ik heb geen voorkeur voor een merk. De speakers nemen al een flinke hap uit m'n budget, dus ik zou het liefst niet teveel uitgeven aan een sub. Hoor ik veel verschil tussen een Klipsch R-100SW (€300) of een KEF KC62 (€1200) bijvoorbeeld?

Welke goedkopere sub zouden jullie aanraden in deze setup?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 14:57
Als je bereid bent meer dan € 1000 uit te geven voor boekenplank speakers dan zou ik niet bezuinigen op een subwoofer. Bezuinigen op een subwoofer is sowieso een slecht idee. Goedkope subwoofers zijn sneller geneigd om ordinaire bonkkasten te worden.

Kijk eens naar een SVS SB of PB 1000. Die kosten resp € 499 en € 549. Ietsje boven je budget, maar goed spul die je het meeste bang for buck geeft.

Ik ben benieuwd waarom je die KEF's wilt kopen. Obv looks, reviews of heb je een luistersessie gehad? Voor € 1.000 zou ik ook kijken naar boekenplank speakers van andere merken. Voor dat budget is veel moois te koop.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 02-01-2024 11:01 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Eens met hulleman
Ik zou zelf dan de oudere kef r3 non meta kopen, heb je geen subwoofer nodig die gaan best laag.
Met zulke mooi speakers vind ik het ook niet aan te raden een budget subwoofer erbij te zetten.
Minimaal iets van svs sb1000 idd of de oude rel ht 1205

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 13:36
Een goedkope sub is alleen maar teleurstelling.

Een REL T5i kan een goede optie zijn, maar goed, er zijn zoveel kwalitatief goede opties.
Goedkoop kan je alleen krijgen als je tweedehands zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Met je budget kan je tweedehands wel wat vinden.
De basweergave van de KEF LS50 Meta begint bij 80 Hz -3 dB en de poort is afgestemd op 60 Hz. Dat is inderdaad niet diep. Zie https://www.soundstagenet...r-measurements&Itemid=153

[ Voor 136% gewijzigd door TBTL op 02-01-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandah
Hulleman schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:00:
Ik ben benieuwd waarom je die KEF's wilt kopen. Obv looks, reviews of heb je een luistersessie gehad? Voor € 1.000 zou ik ook kijken naar boekenplank speakers van andere merken. Voor dat budget is veel moois te koop.
In veel reviews komen deze als beste uit de test, vandaar dat ik naar de KEF's neig. Maar ik sta open voor aanbevelingen.
Goofy1978 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:16:
Eens met hulleman
Ik zou zelf dan de oudere kef r3 non meta kopen, heb je geen subwoofer nodig die gaan best laag.
Met zulke mooi speakers vind ik het ook niet aan te raden een budget subwoofer erbij te zetten.
Minimaal iets van svs sb1000 idd of de oude rel ht 1205
De oude R3 heb ik ook naar gekeken, maar die zijn niet goed te vinden.

Bedankt voor al jullie reacties! Dit was wat ik al een beetje verwachtte, maar ik hoopte dat er een goedkopere sub was waar ik overheen had gelezen. Wordt toch nog m'n budget een beetje opkrikken dan.

Maar ik sta ook open voor een suggestie voor een andere speaker waarbij ik geen sub nodig heb die net zo goed klinkt als de LS50 Meta en voor ongeveer €1200 - €1500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 13:36
Je moet je niet alleen blind staren op reviews.

Ga ook eens wat luidsprekers luisteren.
En een luidspreker is uiteindelijk altijd een compromis.

Hoe hoger het budget, des te minder compromis er gesloten hoeven te worden, dat wel.
Dus het wordt denk ik meer zoeken naar het compromis waar jij mee kan leven.

En daar zal je toch echt zelf naar moeten zoeken.
Reviews lezen is 1 ding, zelf luisteren is toch ook nog steeds nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
Eens dat je je niet moet blindstaren op reviews. Hoewel de LS50 Meta niet slecht zijn (ze meten best oke), zijn het zeker niet "de beste". Veel reviewers en Youtube influencers praten elkaar na. Probleem is dat het door luisteren eigenlijk niet goed is vast te stellen of de ene speaker beter is dan de andere.

Als je objectief wilt weten welke speakers goed meten, dan kan je kijken op Audio Science Review of Erin's Audio Corner of Spinorama.

Mijn advies zou dus zijn om mbv de bovenstaande bronnen een shortlist te gaan maken en deze te beluisteren in de winkel. Kijk of er een winkel in je buurt is waar je zelf met een druk op de knop tussen speakers kan wisselen ipv dat de verkoper iedere keer met speakers moet gaan sjouwen. Hou er rekening mee dat de speaker dan thuis toch nog weer anders kan klinken...

Vergeet ook marktplaats niet. Daar kan je ook goed slagen voor weinig. Paar random voorbeeldjes:
- https://www.marktplaats.n...aria-906-high-gloss-black
- https://www.marktplaats.n...reference-dbr62-white-oak
- https://www.marktplaats.n...namisch-krachtig-4mnd-oud

Subwoofer: https://www.marktplaats.n...039-svs-sb-1000-subwoofer

Succes met de keuze!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@Zandah Kijk eens op de site van Arendal, de 1961 serie towers zijn echt super goed.
En op z'n goedkoopst omdat die serie end of life gaat.
Geen sub nodig voor muziek ze spelen dieper dan zelfs de r3 meta en even vlakke weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sedad
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:14
Heb zelf de ls50 meta’s in combinatie met een bluesound powernode. Heb er geen subwoofer bij en mijn woonkamer en keuken is vergelijkbaar. Misschien eerst de speakers en later een subwoofer aan toevoegen? Ik ben zeer tevreden over het geluid voor muziek maar ook voor films(gebruik het met met een LG C1).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 14:57
Zandah schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:09:
[...]

In veel reviews komen deze als beste uit de test, vandaar dat ik naar de KEF's neig. Maar ik sta open voor aanbevelingen.

Maar ik sta ook open voor een suggestie voor een andere speaker waarbij ik geen sub nodig heb die net zo goed klinkt als de LS50 Meta en voor ongeveer €1200 - €1500.
Elke speaker heeft wat mij betreft een subwoofer nodig, boekenplank speakers al helemaal.
Ik heb vloerstaande Focal Aria's 926 en ook die hebben baat bij een sub.

Focal Aria 906 is een goede boekenplank speaker. Wordt door audiosciencereview ook goed getest. Of iets net zo goed klinkt als de LS50 Meta is wel erg lastig natuurlijk. Jij hebt ze nooit geluisterd, ik heb ze nooit geluisterd, dus wij kunnen hier niet bepalen of een bepaalde speaker net zo goed klinkt. Obv reviews zullen de KEF's LS50 Meta goede speakers zijn. Maar voor dat geld mag je ook wel iets verwachten natuurlijk.

Mijn ervaring met KEF is dat ze heel anders klinken dan speakers van Focal of Dali. Veel meer ingetogen, een beetje zoals B&W. Al vond ik KEF wel prettiger klinken dan B&W. Ik vind Focal fijn klinken en KEF vond ik minder fijn klinken. Is Focal dan beter, net zo goed of slechter dan KEF? Nee, ze klinken anders.

[ Voor 11% gewijzigd door Hulleman op 03-01-2024 08:38 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Van de Kef r serie en alle Arendal speakers weet ik uit reviews dat ze een vrijwel perfect neutrale en vlakke weergave hebben.
Je kan zelf voorkeur hebben voor aangezet laag of hoog vlak is eingelijk beter, dat kan de room correctie makkelijker aanpassen naar een vlakke referentie curve.
Sommige speakers hebben zulke pieks of dips dat je receiver of ander correctie apparaat het niet meer goed kan bijstellen in de ruimte.
Met neutrale speakers het hoog of de bas paar db aanpassen is geen probleem als je dat beter vind klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zandah
Dankjewel allemaal! Ik ga toch nog een keer bij een audiozaak een aantal speakers luisteren voordat ik dit bedrag uitgeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Speakers luisteren is wat achterhaald wat mij betreft, in de winkel klinkt het ook al anders dan thuis.
Reviewers zoals erins audiocorner gebruiken dure klippel meet apparaten om speakers te testen.
Meet een speaker goed zoals kef r serie of alle Arendals koop ik ze gewoon blind, tenminste mijn Arendal 1961 serie 5.1.2 atmos setup heb ik wel zo gekocht en geen moment spijt.
Arendal mag je wel 60 dagen thuis proberen en gratis terug sturen als het niet bevalt, al kan ik me dat gewoon niet voorstellen of je moet ze te groot vinden ofzo.
Een subwoofer kun je gewoon echt beter op basis van reviews kopen vind ik, luisteren heeft geen zin enkel om te kijken of je hem mooi vind misschien. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Goofy1978 op 07-01-2024 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 00:34
Voor een sub zou ik zeker 2de keus gaan kijken en iets uitzoeken wat echt laag kan, 25hz oid. Het ding zet je weg, voorkeur rechts voor en uit het zicht.

Wat je hoort zijn de luidsprekers, niet de versterker en daarom kan je beter wat meer aan uitgeven aan goed geluid dan techniek.

Luisteren is echt een must en heel persoonlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-09 10:22
Mocht iemand zoals mij deze topic ook tegen komen door te googelen:

Ik had besloten om een SVS SB-1000 te kopen op basis van de reacties en van o.a. Reddit

Wat een enorme verbetering op het geluid zit er, zeer tevreden mee en kan het iedereen aanraden! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisjules
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-03 10:02
Hallo, ik heb de combinatie van KEF LS50 met een versterker Marantz M1. Ik ben op zoek naar een passende woofer. Mijn budget is 1000-2000. Wie heeft er een goed advies. Mijn huiskamer is 60 m2. Alvast bedankt.
Pagina: 1