Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Mijn vraag
...
Hoe kan ik de "gans"-emoji invoeren op mijn oudere Android telefoon, buiten Whatsapp?

Er bestaat al een tijdje een gans-emoji en sinds kort kan je 'm ook invoeren in Whatsapp, hij staat tussen de vogels bij de emoji's.

Maar buiten Whatsapp, dus bijv. in Gmail of de webbrowser, staat deze gans-emoji niet tussen de andere exemplaren. Ik kan hem wèl kopieren uit Whatsapp en dan plakken in bijv. Gmail of de browser, dan wordt hij ook goed weergegeven, dus het is geen weergave-probleem.

Binnen Whatsapp wordt hij getoond:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lSwfnD6l.png

Daarbuiten niet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ansPrkil.png

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Motorola Moto G6 Plus met Android 9.0.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Een ander toetsenbord installeren zoals SwiftKey en Emoji Keyboard, maar ook daar verschijnt de gans-emoji niet.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:06
Gboard installeren. Zit hij gewoon bij. 🪿to prove my point......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Gboard is al standaard geïnstalleerd, is tevens het standaard toetsenbord op deze telefoon. En ik heb 'm net zelfs geüpdatet naar de nieuwste versie, maar de gans verschijnt niet tussen de emoticons...

[ Voor 15% gewijzigd door Josefien op 01-01-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zit hij niet op een andere plaats toevallig? Op mijn samsung toetsenbord staat 🪿 er wel tussen, maar niet achter de eend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-TMhAH9vq2rN9QXwyvD1_t8Qes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67EX3h0HMc4vYkffJtvYoSbb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
🪿 van Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 09:51
Raar dat je ook 2 verschillende set aan emojis (verschillend) hebt
In whatsapp en extern in je gboard.

Heb net bekeken hier op een pixel. Heb de gans wel op alle plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb de hele lijst doorgekeken en geen gans...

In WhatsApp hebben de emoji's ook net een andere stijl, volgens mij is het toetsenbord in WhatsApp iets in de app.

Maar in Gboard staat hij echt niet. Ook als ik in het zoekvakje "gans" invoer verschijnt alleen de eend. Terwijl als ik dat in het Whatsapp-toetsenbord doe er zowel de eend en gans verschijnen...

Heeft iemand deze gans ook geprobeerd op een niet-Samsung toestel met oudere Android versie (zoals 9)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:12
Kun je de gans-emoji wel zien op je telefoon in de reactie van __R__? Zo niet, dan denk ik dat de reden is dat deze niet beschikbaar is in het font dat je telefoon gebruikt. Whatsapp gebruikt een eigen set emoji's, die heeft daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:17
Krijg je hem wel als je typt :goose ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:52
De gans emoji is toegevoegd in 2022, dus misschien is je 'oudere' telefoon te oud om hem te laten zien. Je zou hem moeten kunnen kopiëren en plakken vanuit die website of Whatsapp, maar dan kun je hem zelf niet zien.

Zie je de emoji wel boven de 'Copy'- knop op die gelinkte pagina?

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
hcQd schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:50:
Kun je de gans-emoji wel zien op je telefoon in de reactie van __R__? Zo niet, dan denk ik dat de reden is dat deze niet beschikbaar is in het font dat je telefoon gebruikt. Whatsapp gebruikt een eigen set emoji's, die heeft daar geen last van.
Ik kan hem prima zien op mijn telefoon.
ajaxalex schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:50:
Krijg je hem wel als je typt :goose ?
Nee, dan staat er gewoon de tekst :goose.
Jaap-Jan schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:02:
De gans emoji is toegevoegd in 2022, dus misschien is je 'oudere' telefoon te oud om hem te laten zien. Je zou hem moeten kunnen kopiëren en plakken vanuit die website of Whatsapp, maar dan kun je hem zelf niet zien.

Zie je de emoji wel boven de 'Copy'- knop op die gelinkte pagina?
Zoals in de OP staat kan ik hem prima uit WhatsApp kopiëren en plakken in bijv. Gmail of de browser waar hij echt zichtbaar is. Dus de emoji is wel zichtbaar in de telefoon.

Boven de copy-knop in je link kan ik 'm ook gewoon zien.

Zichtbaarheid is niet het probleem, het probleem is alleen dat hij niet in het toetsenbord voorkomt.

[ Voor 6% gewijzigd door Josefien op 01-01-2024 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dit is dus niet op te lossen op dit toestel? Beetje triest wel dat een emoji invoeren tegenwoordig nog zoveel moeite blijkt als je niet de laatste versie Android heb, zelfs als de emoji blijkbaar wel in de font set zit :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 09:51
Welke versie van gboard heb je?
Je zou kunnen kijken laatste te kunnen installeren: (eigen risico)
https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/gboard/

Het lijkt alsof Whatsapp eigen versie van emoji's kan gebruiken
https://www.reddit.com/r/...ojis_reverted_to_the_old/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Mijn Gboard is al reeds de laatste niet-beta versie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oV0gINNl.png

Het lijkt mij dat ik niet een bètaversie nodig heb om de gans in te voeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Josefien schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:55:
Mijn Gboard is al reeds de laatste niet-beta versie:

[Afbeelding]

Het lijkt mij dat ik niet een bètaversie nodig heb om de gans in te voeren?
Als het klopt dat je telefoon Android 9 draait, dan is die inmiddels behoorlijk verouderd. Android 9 geldt als unsupported sinds 4 januari 2022.

En hier staat je antwoord ook.
Google emoji images are used on most Android devices, Gmail Web Interface, Google Meet, and ChromeOS. These are provided as part of the Noto Emoji project. These images are also used for Slack on non-Apple platforms including Windows, Linux, and Android.

Gboard also includes an emoji mashup feature known as Emoji Kitchen which allows two emojis to be combined into a sticker. Thousands of combinations are available, using Gboard for Android.

The Google Noto Color Emoji set is used as the default emoji set on mobile devices manufactured by the likes of Xiaomi, Oppo, Huawei, Sony, and of course Google.

There are also two additional Noto Emoji variants: the minimalist Noto Emoji font, and an animated subset of Noto Color Emoji designs used by the Messages by Google mobile app.

Note: Samsung devices use distinct emoji images. WhatsApp, Facebook and Twitter use their own emoji images on Android, while Signal and Telegram for Android use Apple emoji images.
Verder zijn emoji's gekoppeld aan de karakterset je Android-versie ondersteunt, tenzij een externe applicatie dus een eigen set gebruikt.

Android 9 kent de gans emoji niet, dus overal waar je gebruik maakt van gboard als keyboard kan je hem ook niet invoeren. Mogelijk dat een alternatief keyboard wel een eigen set gebruikt, en anders ga je dit niet oplossen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Hmmmm... dan zit er niks anders op dan hem te kopiëren uit WhatsApp...

Ik heb al 2 andere toetsenborden geprobeerd en daar zit de gans ook niet tussen. Beetje jammer dat een toetsenbord niet de tekenset kan gebruiken die voor het weergeven wordt gebruikt.
Pagina: 1