dikke plank dunner maken, zonder vandiktebank

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-04 21:53
ik heb een eikenhoutenplank van 25x60 cm en +/- 22 mm dik. De plank wil ik dunner wil maken tot ongeveer 3 a 4 mm.
Helaas heb ik geen vandiktebank en ik ken ook niemand die er één heeft. Wat heb ik wel:
- bovenfrees
- handcircelzaag
- decoupeerzaag
- schuurmachines

miijn idee is om de bovenfrees te gebruiken en er mbv een mal dus 18mm weg te frezen. Heeft iemand een andere optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 09:46

MJV

Bovenfrees i.c.m. een mal "flattening jig" zou kunnen, en is ws. nog wel de 'beste' optie. Maar het wegnemen van zoveel materiaal geeft wel echt heel veel stof en rommel.

Andere plank kopen? Electrische schaaf kan ook, maar lijkt me niet per se handiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Dunnere plank kopen...

Het kan wel hoor wat je wil doen,
Dan zou je eerste 1 kant helemaal vlak maken.
Omdaarna de plank om te draaien en de rest er af te halen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
het is een plank met aan de onder en bovenkant nog het schors, oftewel een grillige rand. Die wil ik behouden en deze vorm is bijna niet in zo'n dunne maat te koop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4OAwcsdMosvdOgQgeuA1267GJg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yUd7Vchut6REjG3eqNLLlW5J.png?f=user_large

Ik heb het gedaan met deze schuurmachines en een korrel 40 er op >:) Dat ging als de brandweer en door schijfgrootte een gelijkmatige verwijdering van hout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:38
Je kunt ook een vandiktebank huren voor een paar tientjes, of je zet een advertentie op marktplaats/FB marketplace of je bij iemand langs kunt gaan in de buurt die zo'n zaag heeft in ruil voor een lekkere taart o.i.d.

Schuren, frezen e.d. zou mij echt teveel werk zijn, dan geef ik liever wat geld uit en je kunt dan gelijk die hele plank in dunne reepjes zagen om de mooiste te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:42
Bel gewoon een lokale timmerman/interieurbouwer/houthandel op en vraag of ze er 3-4mm af willen schaven voor een vergoeding. Weet je ook nog eens dat het goed is gebeurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:24
Piemol schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:15:
Bel gewoon een lokale timmerman/interieurbouwer/houthandel op en vraag of ze er 3-4mm af willen schaven voor een vergoeding. Weet je ook nog eens dat het goed is gebeurd
Dit, er zijn overal timmerbedrijven/houthandels etc die een vandiktebank hebben en andere apparatuur. Die doen dat zo, sta je zelf niet te kloten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Met een schaaf kun je het wel doen. Schaaf je er gewoon 2x 1,5 mm af. Maar als je het voor weinig ergens kunt laten doen door iemand met echt mooi gereedschap... dan zou ik dat gewoon doen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:44
@Nohands @Anoniem: 39993

Hij wil 18mm wegfrezen, niet 18mm overhouden.
In mijn ogen kansloos.

Sowieso zonde van het eikenhout.

@107mb
Je kan eiken fineer kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Er zijn zagerijen waar ze een grote lintzaag hebben, dan zagen ze er gewoon een plak van af. 4mm gaat misschien niet lukken, maar ik liet bijvoorbeeld steigerplanken door de helft zagen. Kon ik er mooi slanke kastdeurtjes van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:42
FRANQ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:26:

In mijn ogen kansloos.

@107mb
Ik heb eigenlijk de ijdele hoop dat het gewoon ongelukkig geschreven is en dat hij bedoelde tot ongeveer 3-4 mm dunner maken. En dus ongeveer 18-19 mm over houden.
Jouw antwoord was ook mijn eerste gedachte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:38

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik heb 2 opmerkingen:

1) als de plank zo dun wordt, is de kans dat hij nog vlak blijft niet zo groot - er zitten altijd interne spanningen in hout, en als je veel weghaalt, wordt de plank zo slap, dat die spanningen hem zullen doen vervormen

2) de schors zit straks ook nog maar op een breedte van 3-4 mm vast, en is (dus) kwetsbaar.

dit bij elkaar is ook de reden dat zulke planken zo dun niet te koop zijn.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 20:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Als plank echt 4mm dik moet zijn. Waarvoor ga je deze plank gebruiken?
En is het misschien niet handiger om eikenfineer te gebruiken?

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 19:45
Mijn idee is dat je een nieuwe plank met de juiste dikte moet kopen.

Dit is een hoop gedoe en tijd met veel risico dat het niet goed gaat (te dun, ongelijk, barsten) voor iets dat vrij eenvoudig is op te lossen.

[ Voor 18% gewijzigd door RobbieB op 01-01-2024 23:20 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

FRANQ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:26:

In mijn ogen kansloos.

@107mb
Dat betwijfel ik hoor. 4mm is de dikte van het dunste schaaflatje wat ze bij de bouwmarkt hebben. Dat zou inderdaad een beetje achteruit werken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
dank allen voor de input. ik wil het inderdaad terugbrengen naar 4 mm. Dat het schors los gaat zitten is niet erg. de vorm blijft gewoon behouden. de bedoeling is dat ik drie wandlampen van maken:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcrUCSK5RQgFgACJa7nrE5msQMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/58LEtS330V3DtRiKLJ0ndULx.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:35
Dat worden best kleine lampjes dan als je er 3 uit een plankje van 25x60 cm wil halen :)

Los daarvan is dit een vreselijke kwetsbare oplossing. Massief eikenhout van 4 mm gaat kromtrekken en scheuren vanwege de eerder genoemde spanningen in het hout. Tenzij de plank een emotionele waarde heeft, zou ik een andere oplossing zoeken?

Advies: koop een triplex plaat van 3 of 4 mm en beplak dat met eikenfineer. Wordt het plankje iets dikker van maar scheuren zal het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:38

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik zie op de foto niet 1-2-3 waarom het hout zo dun moet zijn. Overigens zijn de hoeken met dikker hout ook gemakkelijker aan elkaar te maken.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
de plank is groter. net opgemeten. ik denk dat de oliebollen van afgelopen dagen mijn inschattend vermogen vertroebelen :-)

de achterwand wordt ook ander materiaal, dikker hout, en dan zwart gemaakt. maar goed, adviezen zijn dus om het hout dikker te laten. Mijn idee was om niet van de enorm lompe lampen te maken. Ik ga e.e.a. heroverwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:33
Je kunt er wel aan de achterkant van de plank een schuine kant maken, dan oogt het in ieder geval een stuk minder lomp
Pagina: 1