[ Voor 16% gewijzigd door Illusion op 01-01-2024 19:19 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
"De groep klapt eruit" is echter geen goed gedefinieerde uitspraak. Kan ook inhouden dat de aardlekschakelaar tript. Zeker bij een zekeringsautomaat met geïntegreerde aardlekschakelaar is niet direct duidelijk welke foutstroom onstaat.
Als het de aardlekschakelaar is die uitschakelt dan ws nul en aarde omgedraaid.
Ik ben er "heilig" van overtuigd dat je alle aansluitingen op het fornuis op de juiste kleur hebt zitten. Maar Perilex aansluiting is niet gedefinieerd! Dus heel zeker weten dat alles klopt betekent dus nameten.
[ Voor 21% gewijzigd door Ramon 73 op 01-01-2024 19:41 ]
Wise enough to play the fool
[ Voor 12% gewijzigd door Speedmaster op 01-01-2024 20:11 ]
[ Voor 12% gewijzigd door Handelingen op 01-01-2024 20:11 ]
Op basis van de foto's ziet het er gewoon goed uit. (Niet dat het technisch uitmaakt, maar bij 3 fase is het gebruikelijk dat L1=bruin L2=zwart L3=grijs is. Zelfs de handleiding geeft anders aan.)
Met @Handelingen eens. Kijk als er niet een zware kortsluiting is tussen de pennen van de steker.
Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
Als je niks in de Perilex steekt springt de automaat niet uit neem ik aan? Dan zit het probleem dus daarachter.
Dus ofwel je kabel is niet in orde ofwel je kookplaat is stuk.
Het is standaard ingesteld op A1, zie tekst. Als je het op A2 wil, zorg dat het weer werkt met 1 of 2 fasen en stel het dan in zoals omschreven.
Kun je evt nog een foto maken van de binnenkant van de stekker?
[ Voor 16% gewijzigd door Handelingen op 01-01-2024 20:42 ]
Een aardlekschakelaar bij vast aangesloten apparaten is niet verplicht.Steyn_E schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:32:
Oei, dat ding hoort wel een aardlekautomaat te zijn, geen gewone automaat.
@Handelingen jij bedoelt dus laten werken op 1 of 2 fasen en dan instellingen volgens de tekst hieronder. En daarna weer opnieuw aansluiten volgens schema A2.
/f/image/WaXjACudBkr3pZXEPRNBFOAO.png?f=fotoalbum_large)
Ik neem aan dat er ook een aardlekschakelaar geplaatst moet worden voor de kookgroep.
:strip_exif()/f/image/VwFoVtGBnUlrXOGmLCLxG2w7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 67% gewijzigd door Cees-JanH op 01-01-2024 20:54 ]
nou krijg ik de bibbers...Thomas1003 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:49:
@devriesjande Ja dat klopt, want woningbouw heeft zelf de meterkast aangesloten.
404 Signature not found
Wat je ook nog kan doen is de aders van de kabel afmonteren op een kroonsteen en dan meten of de blauwe ader wel de nul is.
Ja, precies.Thomas1003 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:48:
Als ik niks in de perilex stop, dan springt de automaat niet uit. @Steyn_E
@Handelingen jij bedoelt dus laten werken op 1 of 2 fasen en dan instellingen volgens de tekst hieronder. En daarna weer opnieuw aansluiten volgens schema A2.
Hoe is het met 2 fasen aangesloten? Kun je een foto maken?
[ Voor 18% gewijzigd door Thomas1003 op 01-01-2024 21:12 ]
Ik had eerst 1 fase aangesloten op deze manier (zie foto) en de inductie ging wel gewoon tenminste aan.
:strip_exif()/f/image/zWw9Xjhq8baP3K3TEXX7DH5U.jpg?f=fotoalbum_large)
Door het losschroeven van dat lipje van de behuizing is de aarde ook niet met de behuizing verbonden, zolang dat los hangt zou ik er ook geen spanning op zetten om te testen.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Nu het werkt, op A2 instellen met de knoppen, zou na het aansluiten van 3 fasen op het apparaat voor de zekerheid nog even doorpiepen tussen elke schroef zonder stekker in stopcontact.
[ Voor 8% gewijzigd door Handelingen op 01-01-2024 21:38 ]
Het enige verschil wat deze instelling maakt:
- Als je aansluit volgens A2 maar de instelling op 3,7kW laat staan dan benut je niet het volledige vermogen.
- Als je aansluit volgens A1 maar de instelling op 6,5kW zet dan kun je de groep overbelasten.
Ik verwacht niet dat hier de oplossing in zit.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
@Handelingen Ik ga dat proberen. Misschien dat iets elkaar raakt.
Als ik uitga van de foto’s is de kookplaat aangesloten met een perilex, waardoor het een eindgroep is met contactdozen. De NEN1010 adviseert dan een RCD (stelsels met uitzondering daargelaten), echter blijft het een norm en geen wet.devriesjande schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:47:
[...]
Een aardlekschakelaar bij vast aangesloten apparaten is niet verplicht.
Update: voor een specifiek toestel is het inderdaad niet nodig.
[ Voor 7% gewijzigd door Microstar op 01-01-2024 21:51 ]
2022 XC40 MY23 P6 Plus
dat als het echt een mannetje vanuit de woningbouw is geweest (ipv een door de woningbouw ingehuurde installateur) is het vaak moauw aangeslotenThomas1003 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:57:
@Cees-JanH Dat is gewoon plek waar die bruggetjes zaten. Want hij werkt nu gewoon op 2 fases.
404 Signature not found
Wat heb je hier precies gedaan? Alleen draden doorgepiept of ook spanningen gemeten?Thomas1003 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:19:
@_ferry_ nee daar zit het goed. Heb de draden al doorgepiept. Wat L1 is in de meterkast is ook L1 op de perilex.
Ik begin te vermoeden dat het toch in je meterkast/perilex verkeerd zit.
Heb je fotos met kap eraf?
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Wel even de aardverspreidingsweerstand meten dan; als die niet laag genoeg is kun je geen 16A trippen bij een sluiting tussen fase en aarde. Maar goed, ik vind het een bijzondere bezuiniging. Waarom niet gewoon een ALAMAT die exact evenveel ruimte inneemt? Een installateur langs laten komen is waarschijnlijk toch al het kostbaarste deel van de operatie.Microstar schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:49:
[...]
Als ik uitga van de foto’s is de kookplaat aangesloten met een perilex, waardoor het een eindgroep is met contactdozen. De NEN1010 adviseert dan een RCD (stelsels met uitzondering daargelaten), echter blijft het een norm en geen wet.
Update: voor een specifiek toestel is het inderdaad niet nodig.
Mijn kookgroep (in een corporatiewoning) zit gewoon achter een ALS trouwens. De krachtgroep die ik bij mijn moeder geplaatst heb voor de kookplaat is een ALAMAT. Met name omdat de aardverspreidingsweerstand hier niet echt laag te krijgen is (12 meter verzinkte pen in het zand geslagen hier en nog maar amper onder de 10 ohm) veruit het meest verstandig.
Tussen N en L1, L2, L3? (+/-230V)
En tussen L1 en L2, L3? (+/-400V)
En tussen L2, L3? (+/-400V)
Zowel in de perilex, maar meteen aan het eind van de kabel zonder plaat meten is sneller.
En wat is de weerstand tussen L1, L2 en L3 van de plaat? Als dat alle drie hoog is, probeer dan met 2 van de drie fases aangesloten wat er gebeurt. Alle combinaties; steeds één van de drie los.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.