Pc valt volledig uit met gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRoelofs
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 31-03-2024
Ik kamp nu al een aantal maanden met het uitvallen van mijn pc. Tijdens het gamen na ongeveer 15 minuten klapt de volledige pc eruit en start hij meteen opnieuw op. In mijn vorige PC heb ik meerdere voedingen geprobeerd, waarna het probleem zich maar niet deed oplossen.

Sinds kort heb ik een geheel nieuwe pc gekocht, omdat ik dacht dat dit het probleem mogelijk zou kunnen verhelpen. Maar ook nu merk ik dat de pc wederom uitvalt tijdens het gamen.

De pc is rechtstreeks ingestoken in een muurstopcontact, waarbij de rest aangesloten zit in een verdeeldoos.

Het lijkt erop dat, ongeacht de pc, het probleem blijft voordoen bij het spelen van grafisch zware games.. is er iemand die weet waar dit probleem vandaan komt?

Mijn huidig systeem:

NZXT H510 Elite Zwart (€ 155.05)
NZXT Aer RGB 2 Single 120MM €24.95 x 2 (€ 49.90)
NZXT H510i Elite (Front Grill) Dots + Dustfilter (€ 49.90)
Intel Core i5-14600K (€ 347,23)
32 GB Corsair Dominator Platinum RGB @ 6000MHz (€ 163,90)
Thermal Grizzly Carbonaut Pad (€ 25.40)
Thermalright Peerless Assassin 120 SE ARGB CPU-luchtkoeler (€ 38.29)
ASUS ROG STRIX Z790-H GAMING WIFI (€ 238.99)
Asus ROG STRIX 850G - Voeding (€ 122)
MSI GeForce RTX 4070 Ti VENTUS 3X 12G OC (€ 879)
Sabrent Rocket 4 Plus-G 1TB (€ 97,99)
Samsung 870 QVO 2TB (€ 111,50)

Voor meer info: v&a aangeboden: Intel i5-14600K, 32GB DDR5, NVIDIA 4070Ti, NXZT RGB Game PC

[ Voor 35% gewijzigd door CRoelofs op 01-01-2024 18:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
Post eerst eens een lijst met specificaties van het systeem want dan weten we waar we het over hebben. Maak deze lijst met behulp van Handleiding Pricewatch

[ Voor 27% gewijzigd door Uszka op 01-01-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRoelofs
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 31-03-2024
Hi Uszk, ik heb een lijst toegevoegd.

Zelf ben ik nog erg jong en heb niet veel verstand van computers of van het gebruik van tweakers :).

Sorry voor de onduidelijkheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:12
Probeer het eens op een ander stopcontact ergens in huis?

Ik heb zulke problemen wel eens gehad door een niet geaard stopcontact. Maar dat was niet elke 15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plux
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:26

Plux

Team KVM

Misschien is je voeding te licht of niet goed beschermd tegen mogelijke stroompieken

Maak er geen probleem van, of een oplossing!—- je moet niet zo moeilijk doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 22:01
Je zegt dat je niet veel verstand hebt van computers, maar je hebt wel 2x een pc gebouwd, en beide gaven ze problemen? Weet je wel zeker dat je de pc's correct hebt gebouwd? Je hebt in ieder geval prima componenten uitgezocht, daar ligt het niet aan. Een voeding van 850 watt moet zo'n pc ook makkelijk kunnen trekken.

Ik denk dat je aan het troubleshooten moet. Dat is lastig met pc's die omvallen tijdens het gamen, maar het is wel te doen. Begin eens met de software van NVidia, die heeft ergens een dingetje waarmee je een overlay kunt weergeven (blijft ook in beeld tijdens het gamen) waarop je de belasting van de CPU en GPU kunt zien. Kijk even of je ook de temperatuur van beide componenten kunt weergeven en geef de pc er eens goed van langs. Als de temperatuur van je CPU hard oploopt, dan is je koeling niet in orde. Waarschijnlijk zit de koeler of koelpasta dan niet goed op de CPU.

Mocht dat geen soelaas bieden, probeer dan eens om in het BIOS de standaard-instellingen te gebruiken. Wellicht heb je ergens iets ge-overclocked of ge-undervolt, daardoor kan de pc ook vastlopen. Zet alles op standaard (ook je geheugentimings) en probeer het nog eens. Heb je uitbreidingskaarten in je pc? Haal die er tijdelijk uit, behalve natuurlijk je videokaart. Verwijder ook zoveel mogelijk SSD's van het moederbord en koppel usb-apparaten die je niet nodig hebt ook los.

Je kunt ook kijken of er software bij het moederbord zit waarmee je de temperatuur van andere componenten in de gaten kunt houden. Chipset zal wel meevallen, maar je SSD kan ook te heet worden. Controleren, controleren en nog eens controleren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:12
PhilipsFan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 03:43:
Je zegt dat je niet veel verstand hebt van computers, maar je hebt wel 2x een pc gebouwd, en beide gaven ze problemen? Weet je wel zeker dat je de pc's correct hebt gebouwd? Je hebt in ieder geval prima componenten uitgezocht, daar ligt het niet aan. Een voeding van 850 watt moet zo'n pc ook makkelijk kunnen trekken.

Ik denk dat je aan het troubleshooten moet. Dat is lastig met pc's die omvallen tijdens het gamen, maar het is wel te doen. Begin eens met de software van NVidia, die heeft ergens een dingetje waarmee je een overlay kunt weergeven (blijft ook in beeld tijdens het gamen) waarop je de belasting van de CPU en GPU kunt zien. Kijk even of je ook de temperatuur van beide componenten kunt weergeven en geef de pc er eens goed van langs. Als de temperatuur van je CPU hard oploopt, dan is je koeling niet in orde. Waarschijnlijk zit de koeler of koelpasta dan niet goed op de CPU.

Mocht dat geen soelaas bieden, probeer dan eens om in het BIOS de standaard-instellingen te gebruiken. Wellicht heb je ergens iets ge-overclocked of ge-undervolt, daardoor kan de pc ook vastlopen. Zet alles op standaard (ook je geheugentimings) en probeer het nog eens. Heb je uitbreidingskaarten in je pc? Haal die er tijdelijk uit, behalve natuurlijk je videokaart. Verwijder ook zoveel mogelijk SSD's van het moederbord en koppel usb-apparaten die je niet nodig hebt ook los.

Je kunt ook kijken of er software bij het moederbord zit waarmee je de temperatuur van andere componenten in de gaten kunt houden. Chipset zal wel meevallen, maar je SSD kan ook te heet worden. Controleren, controleren en nog eens controleren!
Zijn 2de pc is aangekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plux

Plux

Team KVM

Ik denk dat het iets met het geheugen is.. te hoge instellingen, of gewoon een fabrieksfout, maar philipsfan kan ook gelijk hebben dat de CPU overvoerd raakt

[ Voor 26% gewijzigd door Plux op 11-01-2024 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Plux schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:21:
Ik denk dat het iets met het geheugen is.. te hoge instellingen, of gewoon een fabrieksfout, maar philipsfan kan ook gelijk hebben dat de CPU overvoerd raakt
Plots uitgaan van de PC is nou net geen typisch symptoom van een te hete CPU. Die clocked zich zelf wel terug.

Geheugen is makkelijk testen, draai memtest eens en kijk wat er uitkomt.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
Zou zomaar de voeding kunnen zijn. Die Asus heeft een Seasonic Focus Plus platform die bekend staat om uitval met sommige videokaarten. Uitval icm de 4070 Ti had ik nog niet van gehoord maar ik sluit het ook niet uit.

Is het BIOS van het moederbord up to date?
Staat XMP aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plux

Plux

Team KVM

sapphire schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:40:
[...]

Plots uitgaan van de PC is nou net geen typisch symptoom van een te hete CPU. Die clocked zich zelf wel terug.

Geheugen is makkelijk testen, draai memtest eens en kijk wat er uitkomt.
Misschien werkt het terugschakel mechanisme niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 10:31
Zitten er bepaalde onderdelen van de oude pc ook in de nieuwe pc? Zo ja welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plux

Plux

Team KVM

Bovendien als je zit gamen,en de cpu schakelt zich terug, maar je blijft intensief door gamen, dan is het iets met cpu/geheugen dat keer op keer de weg kwijtraakt.. werkt ook zo bij m….n o ma

[ Voor 24% gewijzigd door Plux op 18-02-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plux

Plux

Team KVM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plux

Plux

Team KVM

Probeer eens meer geheugen te plaatsen.. je mobo kan het hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim.gaethofs
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:07
Mogelijks een issue met 1 van de RAM sticks. Ik zou er eentje uit halen en eens opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TnO-187
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-07 12:10
Doe asjeblieft even niets met het geheugen want je kan op zijn minst booten in de huidige opstelling. Draai ff Memtest (zoals sapphire eerder al aangaf) en verifieer eerst of je geheugen in orde is. Je moet echt eerst alle twijfels wegnemen. Vind memtest problemen dan ga je uitsluiten in welke module het probleem zit.

Als je zegt dat je meerdere PSU's hebt geprobeerd en je weet zeker dat het niet specifiek bij 1 of 2 games optreedt word het misschien tijd om even basis elektra te checken. Probeer je PC aan te sluiten met een verlengsnoer/haspel op een andere groep. Bij voorkeur een wasmachine of droger groep (die gaan rechtstreeks naar de groepenkast zonder aftakkingen en laswerk). Treed het probleem nog steeds op, dan zet je ALLE groepen in huis uit behalve de groep waar je de pc op hebt zitten en test je opnieuw. Wat je hiermee probeert uit te sluiten is of er niet 1 of andere lekspanning op de aardrail aanwezig is wat mogelijk OCP/OVP (overcurrent en overvoltage protection) tript op je PSU. Niet erg waarschijnlijk scenario en als het wel zo is dan deugt de aarding in de groepenkast meest waarschijnlijk niet.

Check basis dingen als ligt er een los schroefje tussen moederbord en behuizing misschien? iets anders dat kortsluiting kan maken aan de voor of achterzijde van het bord? trek alle hardware die je niet nodig hebt om te testen los. Extra fans (cpu niet uiteraard) eventuele extra HDD's SSD's DVD Drives, SATA Docks, verzin het maar. alles eraf behalve bare essentials.

Crosstest onderdelen. probeer zover mogelijk je onderdelen uit te wisselen met een ander systeem en kijken of het probleem mee verhuist. Je hebt nog mazzel dat het probleem slechts 15 minuten nodig heeft om te reproduceren. Stel dat het om de 4 uur gebeurde zou je veel zuurder zijn. Houd ons op de hoogte.

[ Voor 12% gewijzigd door TnO-187 op 31-01-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uszka schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:57:
Zou zomaar de voeding kunnen zijn. Die Asus heeft een Seasonic Focus Plus platform die bekend staat om uitval met sommige videokaarten. Uitval icm de 4070 Ti had ik nog niet van gehoord maar ik sluit het ook niet uit.

Is het BIOS van het moederbord up to date?
Staat XMP aan?
Met 850w zal dat wel meevallen. je zit nog in je trauma van uitvoering: Seasonic Focus Plus 550 Gold

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plux

Plux

Team KVM

Heb je al geprobeerd je CPU en GPU te benchmarken op de hoogste settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 17:03

l3p

www.^.nl

Ik heb een soort gelijk probleem gehad, kwam achteraf door een slechte verbinding van 1 pinnetje in een 24-pin extension.
Gebruik extenders? Sowieso alle stekkers even controleren.

L3p - MK - PV - WP

Pagina: 1