Hi allemaal,
Dit topic is bedoeld om de verschillende constructies (rechtsvormen, belastingen, etc.),die je kan toepassing op het verhuur van een tweede woning te bespreken. Voor mij is dit nieuw en ik zou graag met anderen mijn ervaringen delen en hopelijk ook inzicht krijgen wat handige constructies zijn.
Mijn persoonlijke situatie is als volgt op basis van de regelgeving in mijn gemeente:
In eerste instantie dachten we (mijn vrouw en ik) zelf (als privé persoon) te gaan adverteren op bekende platforms, de gasten te ontvangen, schoon te maken, etc. Nu lees ik op diverse plekken dat dit soort activiteiten niet als 'normaal vermogensbeheer' wordt gezien en je daarmee het risico loopt dat alle opbrengsten toch in box 1 worden belast. En dat scheelt véél geld met box 3.
In mijn situatie (toeristische verhuur van recreatie appartement met eigen adres) wil ik bereiken:
Wat denken jullie; is een dergelijke constructie zinvol? Zie ik iets over het hoofd? Kan het eenvoudiger of moet er nog iets anders gebeuren?
Edit: toevoeging: De crux van deze casus zit erin dat activiteiten voor toeristische verhuur (mijn situatie) zoals gasten inchecken, adverteren, wassen, beddengoed verschonen, etc. niet valt onder 'normaal beheer' van het vastgoed en door die activiteiten zelf te verrichten zou het GEHEEL (ook de 'kale verhuur') in Box 1 vallen. Vandaar mijn vraag om een constructie te verzinnen om zelf toch activiteiten te verrichten waarbij die activiteiten in Box 1 vallen, maar de 'kale huur' in box 3. Dat lijkt me ook redelijk en billijk vanuit belastingoogpunt. De belastingdienst maakt overigens geen onderscheid tussen korte termijn verhuur en lange termijn verhuur.
Dit topic is bedoeld om de verschillende constructies (rechtsvormen, belastingen, etc.),die je kan toepassing op het verhuur van een tweede woning te bespreken. Voor mij is dit nieuw en ik zou graag met anderen mijn ervaringen delen en hopelijk ook inzicht krijgen wat handige constructies zijn.
Mijn persoonlijke situatie is als volgt op basis van de regelgeving in mijn gemeente:
- Voormalig garage aan woning vast is omgebouwd tot slaapkamer met badkamer en keukentje (vergunningsvrij).
- Vergunning aangevraagd bij gemeente voor het oprichten van een 'recreatie appartement' waarbij enkel het bijgebouw wordt bestemd voor 'recreatieve verhuur' (dit betreft enkel een functiewijzing t.o.v. de huidige functie 'wonen').
- Het recreatie appartement krijgt een eigen adres toegekend en geregistreerd in Basisregistratie Adressen en Gebouwen.
- Reden 1: Gemeentelijk beleid kan wijzigingen waardoor ik niet meer zou mogen verhuren.
- Reden 2: Verhuur van een deel van je eigen woning wordt door de belastingdienst gezien als Box1 terwijl verhuur van een tweede woning onder Box 3 valt.
- Reden 3: Het recreatie appartement is apart te verzekeren (o.a. opstal).
In eerste instantie dachten we (mijn vrouw en ik) zelf (als privé persoon) te gaan adverteren op bekende platforms, de gasten te ontvangen, schoon te maken, etc. Nu lees ik op diverse plekken dat dit soort activiteiten niet als 'normaal vermogensbeheer' wordt gezien en je daarmee het risico loopt dat alle opbrengsten toch in box 1 worden belast. En dat scheelt véél geld met box 3.
In mijn situatie (toeristische verhuur van recreatie appartement met eigen adres) wil ik bereiken:
- Zo min mogelijk belasting betalen
(dus in box 3 belast worden, toch?)
- Toch diverse zaken (inchecken, schoonmaken, wassen, etc.) zelf verrichten.
- Mij aan wet en regelgeving houden
- Richt een B.V. op met mij als aandeelhouder en bestuurder.
- Verhuur als natuurlijke persoon het recreatieappartement aan de B.V. voor X EUR/maand.
- De B.V. exploiteert het recreatieappartement.
- De B.V. heeft geen werknemers (enkel een bestuurder).
- De B.V. koopt diensten in van mij of mijn vrouw als 'ZZP-er' (dat zijn we al).
- Als natuurlijke personen hebben we een stabiel inkomen door de huuropbrengsten die de B.V. betaald.
- Aanvullend krijgen we inkomsten uit de diensten die we leveren aan de B.V. (adverteren, schoonmaken, gasten inchecken, etc.). Dat factureren we aan de B.V. (bijv. maandelijks een vast bedrag). Over deze diensten betalen we uiteraard Box 1 belasting.
- De B.V. betaald ook belasting over de winst. De winst kan laag worden gehouden door hoge huurkosten.
Wat denken jullie; is een dergelijke constructie zinvol? Zie ik iets over het hoofd? Kan het eenvoudiger of moet er nog iets anders gebeuren?
Edit: toevoeging: De crux van deze casus zit erin dat activiteiten voor toeristische verhuur (mijn situatie) zoals gasten inchecken, adverteren, wassen, beddengoed verschonen, etc. niet valt onder 'normaal beheer' van het vastgoed en door die activiteiten zelf te verrichten zou het GEHEEL (ook de 'kale verhuur') in Box 1 vallen. Vandaar mijn vraag om een constructie te verzinnen om zelf toch activiteiten te verrichten waarbij die activiteiten in Box 1 vallen, maar de 'kale huur' in box 3. Dat lijkt me ook redelijk en billijk vanuit belastingoogpunt. De belastingdienst maakt overigens geen onderscheid tussen korte termijn verhuur en lange termijn verhuur.
[ Voor 8% gewijzigd door MWDKing op 02-01-2024 08:51 . Reden: duidelijker gemaakt dat het om toeristische verhuur gaat ]