Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Uitbreiding zonnepanelen, aanpassing verdeler.

Pagina: 1
Acties:

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:26
Goedemorgen,
Ik kom dit topic tegen en heb een vergelijkbare situatie/vraag en zou ‘m graag hier willen stellen. En anders vind ik het prima om hiervoor een nieuw topic te openen.

Ook ik wil uitbreiden.
Huidige situatie: 2x10 panelen Oost/West met een 3 fasen groepenkast (zie foto).

Het plan is om op onze overkapping 12 tot 14 panelen te legen a 400W met micro omvormers.
We hebben al een grondkabel (zie foto) liggen vanaf de meterkast naar de overkapping. Deze is aangesloten op Groep 11 van de groepenkast. Hier zit ook de tuinverlichting op aangesloten.

Mijn vraag is of dit in de huidige situatie mogelijk is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0I1SyYq6TvsmVvYixbtQFHytavg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIBWYAypjbNiJkSdnSis39m3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKBNztTskr9LOLM_mmCUYdNCM2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTyN4NOl9kQqOFMhndGquGsg.jpg?f=fotoalbum_large

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:08
Netste is even een mod te vragen je vraag af te splitsen.

Je zal een eigen kabel moeten trekken, maar ik zou de nieuwe 14 panelen gewoon apart zien van je bestaande. Waarom microomvormers?

• Matadores
@mod de vraag om deze af te splitsen.

Waarom een eigen kabel trekken? Er ligt toch reeds een kabel. De vraag is of de 12 tot 14 panelen op deze kabel/groep kan.

Waarom micro omvormers? Vanwege schaduw gedurende de dag.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Matadores
5 aderig dus heb je 2 aders over?
Ik zou dan een 3-fase zekeringautomaat plaatsen in de MK
En een verdeelkast in de overkapping.
1-fase aardekautomaat (groep 11) naar de verdeelkast en een nieuwe aardlekauitomaat voor de panelen.
Zo voorkom je dat de panelen uitvallen als er water in je tuinlampje staat.

En hoymiles heeft ook 3-fase micro omvormers voor 4 panelen (eventueel)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Matadores
AUijtdehaag schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:21:
@Matadores
5 aderig dus heb je 2 aders over?
Ik zou dan een 3-fase zekeringautomaat plaatsen in de MK
En een verdeelkast in de overkapping.
1-fase aardekautomaat (groep 11) naar de verdeelkast en een nieuwe aardlekauitomaat voor de panelen.
Zo voorkom je dat de panelen uitvallen als er water in je tuinlampje staat.
Klopt, het is een 5 aderige grondkabel.

Ik snap het niet helemaal. Voor mijn beeldvorming:

In de meterkast:
Nieuwe 3-fase zekeringautomaat waar ook ik ook groep 11 heb? (1 fase aardlekautomaat).

In de overkapping:
Nieuwe verdeelkast + aardlekautomaat.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:09
Matadores schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:24:
[...]

Klopt, het is een 5 aderige grondkabel.

Ik snap het niet helemaal. Voor mijn beeldvorming:

In de meterkast:
Nieuwe 3-fase zekeringautomaat waar ook ik ook groep 11 heb? (1 fase aardlekautomaat).

In de overkapping:
Nieuwe verdeelkast + aardlekautomaat.
Je mag geen gebruikers en opwekken via 1 kabel verbinden. De reden is dat je de kabel afgezekerd hebt op 16A in je meterkast, plaats je daar nog PV-omvormer bij, dan gaat die ook vermogen leveren. Met als gevolg dat je gebruiker veel meer dan 16A zou kunnen trekken, daar is de bedrading niet op voorzien en dus ontstaat een potentieel onveiliger situatie.

Als je echt geen nieuwe kabel wilt / kunt trekken is het mogelijk op te lossen met een PV-verdeler.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Matadores
Er zit geen aardscherm (ymvk-as) om dus is het geen grondkabel.
Maar dat terzijde.

Onderstaand bedoel ik.
Groep 11 gaat weg uit je mk en dat wordt een groep in de verdeelkast voor je buitenlampje
Nieuwe 3-fase zekeringautomaat in je MK (4-posities vrij naast de huidige 3-f aardlekautomaat)
Nieuwe 3-fase aardlekautomaat voor de 3-fase hoymiles

Uiteraard word de laatste anders als je besluit alles op 1-fase te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcbNgr6SpjwaCs5rya8TJw9qCWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCqhPrP6MNvAvQnd8Is6Jiqt.jpg?f=fotoalbum_large

• Matadores
Bedankt voor jullie input. Ik zal de partij die mij de offerte gestuurd heeft deze info voorleggen.

FYI, onderstaande is wat mij geoffreerd is voor een bedrag van €4270,- incl installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dF7mjSvBgOc55svYuI5g2s8hPFU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MxofWiA3qVDTM883eg3zl24e.jpg?f=user_large

En hier moeten de panelen geplaatst worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTFysta673r9rn9ChQM3-K9iei8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IchyUECsYlKVYRnpmEWc0PPU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Matadores op 01-01-2024 20:50 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online

• Matadores
AUijtdehaag schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:44:
@Matadores
Er zit geen aardscherm (ymvk-as) om dus is het geen grondkabel.
Maar dat terzijde.

Onderstaand bedoel ik.
Groep 11 gaat weg uit je mk en dat wordt een groep in de verdeelkast voor je buitenlampje
Nieuwe 3-fase zekeringautomaat in je MK (4-posities vrij naast de huidige 3-f aardlekautomaat)
Nieuwe 3-fase aardlekautomaat voor de 3-fase hoymiles

Uiteraard word de laatste anders als je besluit alles op 1-fase te houden.

[Afbeelding]
Dit kreeg ik zojuist als antwoord van de installateur hoe zij het denken aan te sluiten:

“dat wordt dan op een 20A automaat gezet in de groepenkast en dan vervolgens bij de overkapping op een pv verdeler (soort splitter) gezet met hierin een 20A voor de zonnepanelen en 16A voor het overige”

Is dit correct?

Tevens is er de optie om wel voor een 3 fase te kiezen. Dit heeft een meerprijs van 350 euro.
Kan handig zijn als er in de toekomst een accu moet komen. Maar de bestaande zonnepanelen (10 oost en 10 west) zijn al reeds op 3 fasen aangesloten, dus ik zou voor die situatie een accu kunnen plaatsen in de toekomst.
Dan hoef ik voor deze uitbreiding niet perse voor 3 fasen te kiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Matadores op 02-01-2024 13:59 ]

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:13
Er lijkt een schakelklok in je meterkast te zitten, wordt deze toevallig gebruikt voor de verlichting in de overkapping? Mede omdat er ook 5 aderige kabel is gebruikt.

Schakelklok zou ik dat geval ook naar de PV verdeler verplaatst moeten worden.

• Matadores
Brokencore schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:34:
Er lijkt een schakelklok in je meterkast te zitten, wordt deze toevallig gebruikt voor de verlichting in de overkapping? Mede omdat er ook 5 aderige kabel is gebruikt.

Schakelklok zou ik dat geval ook naar de PV verdeler verplaatst moeten worden.
Klopt, de schakelklok stuurt de verlichting in de overkapping en gevelverlichting a/h huis aan.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
Zit de gevelverlichting ook op groep 11?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Welk systeem heb je nu voor oost/west?
Ivm eventueel batterijsysteem

En is de schaduw echt zo erg?
Een SMA of goodwe kan daar vaak prima mee overweg meestal.

20A zou kunnen, afhankelijk van het vermogen van de omvormers.
Maar het voorbeeld wat ik gaf kan prima op 3-fase en dan verdeel je het over 3-fasen ipv 1 dus maar amper spanningsverhogend als je daar last van zou hebben.

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-01-2024 14:18 ]

• Matadores
jeroen3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:01:
Zit de gevelverlichting ook op groep 11?
Ja volgens mij wel. De gevelverlichting en verlichting overkapping springen ‘s avonds gelijktijdig aan.

• Matadores
AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:16:
Welk systeem heb je nu voor oost/west?
Ivm eventueel batterijsysteem

En is de schaduw echt zo erg?
Een SMA of goodwe kan daar vaak prima mee overweg meestal.

20A zou kunnen, afhankelijk van het vermogen van de omvormers.
Maar het voorbeeld wat ik gaf kan prima op 3-fase en dan verdeel je het over 3-fasen ipv 1 dus maar amper spanningsverhogend als je daar last van zou hebben.
Heb nu een 2 x10 op een Trannergy omvormer.
De overkapping heeft last schaduw v/h huis en hoge eikenbomen die voor het huis staan.

• jeroen3
Matadores schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:20:
[...]

Ja volgens mij wel. De gevelverlichting en verlichting overkapping springen ‘s avonds gelijktijdig aan.
Dan moet ze een nieuwe kabel moeten leggen.
Je kunt alleen een PV verdeler gebruiken als het een directe kabel is zonder aftakkingen.

• Matadores
Met al het goede advies ben overstag gegaan en ga een nieuwe kabel leggen vanaf de meterkast naar de overkapping. Ben al begonnen met de voorbereidingen, zodat men over 3 weken de panelen daadwerkelijk kunnen aansluiten.
Oorspronkelijk zou er 12x400wp panelen geplaatst worden, maar heb het nog eens goed nagemeten en 14 panelen zullen ook passen in 2 rijen van 7 panelen. Dit zal 3 fasen ipv 1 fase worden aangesloten.

Vanmiddag is het gelukt om onder de fundering door te graven en heb er een 50mm pvc buis doorgestoken waar de (5 aderige 4mm) kabel doorheen getrokken zal worden en gelijktijdig zal er ook CAÍ en UTP kabel meegenomen worden.

Hierbij enkele foto’s van de vorderingen vanmiddag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTFysta673r9rn9ChQM3-K9iei8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IchyUECsYlKVYRnpmEWc0PPU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OnjSXcqVkvjpudY32M9a-VUigo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVV2pZ5msHwVR9wUQqv6FlYk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWQHtROB-7wGwUiKIHquIx1yCu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tufngr4rGYF0askvS7lZBLB7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBBe9-TYVDY17NBR0oCDQP3g4hU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vTkTSBh7KMFEp69lZ7fyD0V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBx51Jor1X0gEWYYy3Gfw66RhEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgeGZ9wtyM9TxKHdKK3WxkCW.jpg?f=fotoalbum_large

• Matadores
Ondertussen ligt de 5x4mm2 kabel klaar in de meterkast om aangesloten te worden.

In de huidige situatie liggen er reeds 10 panelen a 325Wp op Oost en 10 panelen a 325Wp op West op ons huis (2-strings). Dit is op 3 fasen aangesloten.

Nu komen er 14 panelen a 400Wp met micro omvormers (i.v.m. schaduw) bij op Zuid vlakdak. In eerste instantie zouden er 12 panelen geplaatst worden, maar na nog eens gemeten te hebben gaan 14 ook passen.

Mijn vraag is nu: welke aanpassingen moet er aan de groepenkast gedaan worden om de nieuwe set van 14 panelen ook 3-fasen aangesloten te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KzSXyleqEGxEVZCWQ7aucAuX2c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GKi2sRxgraM8m4u0SRBtTtyP.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Matadores op 10-02-2024 10:58 ]

• Matadores
Over bovenstaande vraag: iemand met expertise hierin?

• jeroen3
Een 3-fase aardlekautomaat voor je kabel.

Formeel moet je misschien nog wat extra spul regelen mbt tot de maximum ratings van de meterkast en aardleks zelf, en misschien wat extra verdeelblokken ofzo. Moet iemand ter plekke beoordelen en installeren met kennis van zaken.
https://library.e.abb.com...ePBXFO/DvlcWg3GdZvnaqDfwM

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wp doet er niet toe, werkelijke watts van je omvrmers wel :)

Maar extra alamal voor de PV. En ja, je zal aan de aanpassing moeten voor de extra stroom. Gezien de ruimte zou ik zeggen dat de aardlekschakelaars door 63A varianten vervangen + nette bekabeling daar de makkelijkste optie voor is.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 03:55
63A aardlekschakelaars? Wat ga je daar dan mee doen?

Ik vraag mij wel eens af wat mensen in hemelsnaam aan het bouwen zijn.

Die panelen kunnen gewoon op een 3 Fasen B16/30mA alamat.

Dan kun je de panelen verdelen over de fasen.

Overigens, de kabel uit de eerste post is GEEN grondkabel. Dat is gewoon kabel. Grondkabel heeft een aardscherm.

Waar je rekening mee moet houden is dat er niet meer stroom door je groepenkast kan lopen dan waar deze op gemaakt is.

Omdat je panelen toevoegt moet je eigenlijk de waardes van de zonnepanelen groepen optellen bij je hoofdzekering.

Dus als je Hoofdzekering 25A is (dit is de gangbare waarde voor een standaard 3 fasen aansluiting) tel je hier de waarden van de voedende automaten bij op.25+16+16 = 57A en dat is vrij problematisch voor een normale groepenkast.

Je kunt dit ondervangen door een extra automaat (van bv 32A) te plaatsen na je hoofdschakelaar en vanuit daar je groepenkast te voeden en je zonnepanelen voor die automaat aan te sluiten.

Zo beveilig je je kast.

[ Voor 156% gewijzigd door jbhc op 10-02-2024 21:27 ]

Pagina: 1