Cloud opslag voor centrale foto-opslag en backup

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bones_
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-03 22:33
Ik zoek een?
een cloud opslagmedium om mijn foto's + backups op te slaan voor lange termijn.

Ik gebruik nu een paar 3TB harde schijven, maar blijf het link vinden. Bovendien zijn de harde schijven gekoppeld aan slechts 1 van de Macs in huis (ik heb nu geen NAS). Ik zie veel NAS oplossingen maar met 250GB up/down zou dat toch niet meer nodig hoeven te zijn?

Wat is je budget?
Ik ben op zoek naar een kostenefficiënte oplossing. Het aanbod is redelijk groot, maar ik vind het ondoorzichtig. Opslag is goedkoop tegenwoordig, maar de diensten die ik zie, zijn vaak best aan de prijs.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Voornamelijk Macs. 250GB (up/down) glasvezel.

Overige wensen
Het liefst wil ik de opslag mounten als een harde schijf, alleen dan niet op 1 mac maar op alle macs/pcs in huis. Sommige folders dan gebruiken voor foto's en films. Ander folders voor gedeelde data en ander folders voor backups van diverse systemen.

Ik zou de online opslag idealiter ook willen gebruiken om gemakkelijk op andere plaatsten bij mijn foto's te kunnen (online of via iphones).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Welke heb je zelf gevonden? Er zijn hapklare overzichten te vinden. Wat versta je onder "kostenefficiënt" en "aan de prijs"? Het lijkt mij dat je met een recent overzicht (bijv hier) vrij gemakkelijk een dienst (Google, OneDrive, iCloud, AWS,...) vindt die bij jouw usecase aansluit?

Waar loop je tegenaan?

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 01-01-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bones_
Waar loop je tegenaan?
Aanbod
Er lijken gewoon heel véél alternatieven te zijn.

Functionaliteit
Ik vind het lastig te beoordelen hoe gebruiksvriendelijk de alternatieven zijn als je naar de individuele sites gaat, en lastig te boordelen of voor te stellen hoe de producten nu eigenlijk werken. (strato.nl / pcloud.com / Mega.io). Kan ik de een drive mounten? of is de oplossing meer gericht op backups? Hoe werkt delen over meerdere computers? Is het dan nodig een zakelijke oplossing te nemen met meerdere gebruikers?

Prijs
ik weet niet wat redelijk is. Mijn prijsreferentiepunt is een externe HD, die ongeveer eenmalig 100 EUR kost voor 3-4TB.
2TB iCloud opslag kost 120 EUR per jaar. Dat is al meer dan het dubbele.

Vergelijkingssites
Wist/weet hiet niet goed mijn weg in te vinden. Soms zijn ze oppervlakkig, andere keren weer onvolledig. Veel zijn gericht op de hoeveelheid gratis storage, maar daar ben ik niet per se naar opzoek.

Dus: dank voor je tip. Ga ik nu zeker bekijken. Misschien zijn er meer goede? .

Heb inmiddels ook https://www.backupvergelijker.nl/ gevonden en https://topreviews.nl/clouddiensten/ (bevat info over uploadsnelheden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:42
250 GB up/down? Naar mijn weten bestaan er geen internetverbindingen die 2 Tbit/s bieden.

Bedoel je soms 250 Mbit/s up & down?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:26

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je bestanden alleen in de Cloud staan, is het geen back-up, je moet ze nog steeds ook lokaal neer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bones_
@Hahn Je hebt volledig gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bones_
@Accretion Voorde duidelijkheid: Ik wil graag
  • Sommige bestanden centraal (in een cloud drive) opslaan (zoals foto's). Deze ook kunnen delen en toegankelijk maken op verschillende plaatsten.
  • Reguliere backups kunnen maken van verschillende computers. Naar de cloud
Dat zijn dus twee verschillende wensen.

De centraal opgeslagen bestanden kunnen inderdaad ook nog lokaal worden opgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Overigens verplaats ik dit topic naar Serversoftware en clouddiensten want je vraag heeft weinig met hardware te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:18

DarkSide

theres no place like ::1

Even goed kijken wat je wilt bereiken en wat je data waard is.
De data staat het liefst op 3 plekken

1) lokaal waar je bij kunt.
2) een 2 locatie waar je snel kunt restoren (bv een NAS)
3) off site zodat je ten alle tijden kunt restoren. (alleen voor in geval van nood dus. bij bv diefstal en brand als alles thuis er niet meer is)

Zelf dus foto's lokaal staan op de main computer waar ik ze snel kan bekijken en bewerken.
dan ook nog op de NAS voor centrale toegang. Vanaf andere devices.
En de NAS maakt een backup met versie beheer naar Amazon. Zodat ik ook terug in de tijd kan gaan mocht ik iets fout gedaan hebben op de NAS (folder verwijderd, corruptie, crypto etc). Dan kan ik terug naar een tijdpunt waar de data nog clean was.

Ik zou geen centrale cloud opslag voor foto's alleen doen.

Je kan met een NAS van synology bv ook fotoalbums maken en die delen met vrienden en kennisen.

Het nadeel tegenwoordig is dat je al gauw veel foto's maakt en dat kan wel oplopen in de GB's aan data.
En veelal zitten daar leuke en belangrijke momenten tussen.
Die wil je dan wel goed bewaren dmv een backup strategie.

Je zou ook kunnen denken aan Google Photo's. En daar dan bv een abbo opnemen.(afhankelijk van de hoeveelheid data je foto's zijn).
Voor de telefoon snapshots doe ik dat bv. gewoon 200gb gedeeld met de family.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bones_
@DarkSide
Ik zou geen centrale cloud opslag voor foto's alleen doen.
Waarom niet?

[ Voor 18% gewijzigd door _Bones_ op 01-01-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:18

DarkSide

theres no place like ::1

ik lees dat je er centraal bij wilt en dus ook zo makkelijk e.e.a. wilt bekijken.
De meeste opslagen zijn backup's en dus niet voorzien van een browser functie (als bv google photos).

Dan is er weinig centraals meer aan.
(mogelijk mis ik wat diensten die ik niet ken)

Maar mijn belangrijke foto's heb ik dus op de syno staan waar losse backus van gemaakt worden.
Google foto's gebruik ik primair voor de telefoon, de familiy en het makkelijk delen van albums met vrienden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-07 23:15

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

_Bones_ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:54:
Functionaliteit
Ik vind het lastig te beoordelen hoe gebruiksvriendelijk de alternatieven zijn als je naar de individuele sites gaat, en lastig te boordelen of voor te stellen hoe de producten nu eigenlijk werken. (strato.nl / pcloud.com / Mega.io). Kan ik de een drive mounten? of is de oplossing meer gericht op backups? Hoe werkt delen over meerdere computers? Is het dan nodig een zakelijke oplossing te nemen met meerdere gebruikers?
Met zoveel vragen zul je zelf een overzicht moeten maken, niemand heeft hier een kant-en-klaar antwoord op.
Prijs
ik weet niet wat redelijk is. Mijn prijsreferentiepunt is een externe HD, die ongeveer eenmalig 100 EUR kost voor 3-4TB.
Ho stop. Je koopt een dienst, geen schijf. Die prijzen kun je niet zomaar vergelijken. Dat is alsof je een taxi vergelijkt met rijden in je eigen auto.

Heb je de stroomkosten meegerekend? En de internetaansluiting? En de airco? En het gebouw waar het spul allemaal in staat? En de uren van het mannetje dat de schijf uit de doos moet halen en in een machine stoppen? En de uren van de programmeur die de website heeft gemaakt die jij gebruikt om het product te bedienen? En de uren van de klantenservice?

Ik denk dat je beter uit kan gaan van normale horeca/dienstverlener tarieven: inkoopsprijs x 5.
2TB iCloud opslag kost 120 EUR per jaar. Dat is al meer dan het dubbele.
En dat is dan nog met subsidie van Apple (die je zelf hebt betaald bij de aanschaf van het apparaat ;) ).
Dus: dank voor je tip. Ga ik nu zeker bekijken. Misschien zijn er meer goede? .
Ik ben wel tevreden met Backblaze maar ik weet of het aan jouw eisen voldoet. Dat kost me 6-7 euro per terabyte per maand. Het kan goedkoper, maar ik ben tevreden met deze prijs/kwaliteit.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-07 19:59
_Bones_ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:08:
@Accretion Voorde duidelijkheid: Ik wil graag
  • Sommige bestanden centraal (in een cloud drive) opslaan (zoals foto's). Deze ook kunnen delen en toegankelijk maken op verschillende plaatsten.
  • Reguliere backups kunnen maken van verschillende computers. Naar de cloud
Dat zijn dus twee verschillende wensen.

De centraal opgeslagen bestanden kunnen inderdaad ook nog lokaal worden opgeslagen.
Hier geef je een belangrijke in weg: Backups maken. Zoek dat een dienst die ook versies aan kan bieden. Als jij een cryptolocker binnen trekt die via je gemounte share ook daar alles encrypt ben je alles kwijt.

Ik zou eens beginnen met zaken op te sommen die je belangrijk vindt en dan daar een prijs kaartje aan te hangen:
- backups -> ga je zelf met harde schijven rijden om die offline en buitenhuis te leggen, of ga je daar een dienst voor betalen.
- File sharing, ga je zelf je platform hosten met uren configuratie, beheer, backups etc of ga je daar iemand voor betalen?

Belangrijkste in deze is eigenlijk, hoeveel is je eigen tijd je waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:48
Houd inderdaad bij cloud diensten rekening met dat als jij of iemand met toegang tot je apparaten een fuckup maakt dat ook gesynchroniseerd wordt. Cloud sync is in eerste instantie geen backup maar meer gemak dat je overal bij je bestanden kan en in sommige situaties (bijv. iCloud) je lokale opslag niet volledig vult. Maar het is nog geen echte "backup".
Pagina: 1