Beschikbaarheid soldeerpunt type BCM/CM voor 900M serie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Mijn vraag
Ben bezig met wat kleine soldeerwerkstukjes. Vastzetten weerstandjes etc gaat zonder problemen. Nu zijn er ook een aantal 'chips' die vast moeten. Hebben hoop kleine pootjes en dat is onmogelijk met gewoon solderen.

Volgens het internet moet je dan 'golfsolderen' toepassen. Ook wat video's over gevonden hoe dat dan moet.

Om dit te kunnen doen heb je echter een specifieke punt nodig. Aangezien er genoeg te vinden is over deze manier van solderen nam ik aan dat een dergelijke punt makkelijk te vinden is.

Niet dus.

Het type dat ik nodig heb is BCM/CM voor 900M serie (platte kop met een kuiltje erin) is nergens te vinden (alle setjes die ik vind hebben alleen een platte kop).

Zoek ik fout of zijn deze gewoon erg zeldzaam?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlrCPAZOJUk5qFJCxHyKArB1NQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfWdAXKsawp79uoaFUh1Ignp.jpg?f=fotoalbum_large

...

Beste antwoord (via jeroenkb op 03-01-2024 11:14)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Je hebt opzich geen speciale punt nodig hoor, soldeer regelmatig tqfp of qfn met een heel te grote beitelpunt.

Waar het vooral om gaat is genoeg flux gebruiken, als er genoeg flux is wil het soldeer zelf gaan zitten zoals je het wil hebben, dan moet je alleen de juiste hoeveelheid soldeer in de buurt hebben.
En dat kan prima met (dun) soldeer en weghalen met soldeerlitze (aka solder braid).

Ja, het gaat sneller/consistenter met een speciaal ervoor gemaakte punt, maar het is zeker prima mogelijk met een normale punt.

Flux kan je gewoon los kopen, je hebt geltypes en vloeitstof, ben zelf meer fan van de gel flux, maar beide werken prima. (koop geen soldeervet, dat is wat anders)

PS: golfsolderen is iets heel anders, dat werkt met een bak gesmolten soldeer waar met een pomp een golf op gemaakt wordt waar de printplaat overheen loopt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je hebt opzich geen speciale punt nodig hoor, soldeer regelmatig tqfp of qfn met een heel te grote beitelpunt.

Waar het vooral om gaat is genoeg flux gebruiken, als er genoeg flux is wil het soldeer zelf gaan zitten zoals je het wil hebben, dan moet je alleen de juiste hoeveelheid soldeer in de buurt hebben.
En dat kan prima met (dun) soldeer en weghalen met soldeerlitze (aka solder braid).

Ja, het gaat sneller/consistenter met een speciaal ervoor gemaakte punt, maar het is zeker prima mogelijk met een normale punt.

Flux kan je gewoon los kopen, je hebt geltypes en vloeitstof, ben zelf meer fan van de gel flux, maar beide werken prima. (koop geen soldeervet, dat is wat anders)

PS: golfsolderen is iets heel anders, dat werkt met een bak gesmolten soldeer waar met een pomp een golf op gemaakt wordt waar de printplaat overheen loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dat is dus de zgn "trek methode" waarbij je een klodder tin langs de pootjes trekt. Een holle punt gaat idd het makkelijkst maar kan ook zonder holling. Ik gebruik die methode zelden, hooguit om een QFN na te solderen. Voor gewone pootjes pak ik een brede punt en shuif ik op en neer (niet heen en weer) tegen de pootjes en bij iedere stap doe ik er een beetje soldeer bij (0.2mm), uiteraard met genoeg fluxpasta.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
SA007 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:20:

dank voor dit uitgebreide antwoord. De flux is besteld en ik ga het gewoon proberen met een normale punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als ik er vandaag nog 1 moet doen zal ik even kijken of ik de microscoop even op filmen zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zoals beloofd. Ze hadden bij de test een processor opgeblazen.... De processor is tussen wat connectoren geplaatst dus was het een beetje vogelen met de bout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
memphis schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:44:
Zoals beloofd. Ze hadden bij de test een processor opgeblazen.... De processor is tussen wat connectoren geplaatst dus was het een beetje vogelen met de bout ;)

[YouTube: solder chip]
Dank!

Verhelderend. Wordt nog een hoop oefenen.

Aanvullend nog een vraag: ik zie in jouw filmpje dat er ook wat soldeer aan de punt zit / blijft zitten, waarmee je het eerste pootje vastzet (zie ik ook in andere filmpjes over solderen)

Dat krijg ik dus niet gedaan. Ook niet als ik op de punt eerst wat flux plaats (soldeer smelt en vormt een bolletje (valt dan op de werkbank of blijft aan de draad zitten als bolletje).

Wat doe ik fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dan heeft je punt teveel oxide erop, flux ruimt oxide redelijk op maar is soms niet genoeg.
Dingen die kunnen helpen:
- Soldeerbout langs een natte spons halen, al helpt dat vooral als het niet heel erg is, koelt wel je punt af wat vervelend kan zijn tijden het werk.
- Messing wol, zie je vaak als soldeerpunt reiniger (beschadigd je punt niet)
- Je hebt speciale tip cleaner (wat een vrij ruige flux is met wat soldeer erbij),
Als een punt echt vuil is pak ik nog wel 's mijn zakmes om het er 'af te schaven' zo'n beetje zoals je met een behangkrabber, steekmes of ruitenkrabber zou doen.
Wel kans dat je je punt wat beschadigd als je dat te ruig doet.

Meestal als je een klein puntje hebt waar soldeer blijft zitten kan je met flux er wel een groter stuk van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Wij hebben geen natte sponsjes maar een soort staalwol maar dan van messing. Het voordeel van dat wil is dat er altijd soldeer aan de punt blijft hangen die de punt enigzins inkapselt en beter beschermd. Volgens IPC moet je altijd je punt vertinnen als je de bout even niet gebruikt.

Maar we werken met loodvrij soldeer, dat is troep op zich voor je punt, als ik met loodhoudend soldeer blijft de punt veel beter schoon en het soldeer blijft er ook beter aan plakken. Maar ja, loodhoudend is bedrijfsmatig verboden, thuis soldeer ik nog gewoon met lood. Inderdaad hebben we dan ook een potje dat heet tippy wat een soort chemische reiniger is waar je je punt in kunt dippen.

Ik heb voor SMD ook een kleinere bout en de houder had wat moeite om de bout te detecteren zodat die niet in standby ging, dan is de punt na een kwartier direct flink zwart. Inderdaad helpt flux ook een beetje om het soldeer beter aan je punt te krijgen.

Maar even over het filmpje. Welke methode je ook gebruikt, je zult sluitingen gaan maken. Voordeel van flux-pasta is dat het redelijk lang op de plek aanwezig blijft en soms met de bout je de klodder kunt weg trekken, anders een beetje zuiglitze gebruiken. Gebruik je vloeibare flux zoals zo'n pen is de werking vrij snel voorbij.

Tijdje terug had ik ook een filmpje gemaakt hoe wij normale 2 "potige" componenten vervangen. Hier een LED van een 0603 formaat, 1.5x0.7mm. Op dit filmpje zie je ook dat wanneer beide eilandjes vloeibare tin hebben het component zichzelf centreert. Het solderen van bv QFN IC's met hete lucht kent hetzelfde effect.

Pagina: 1