Cat kabel mag naast verwarming, maar welke buis?

Pagina: 1
Acties:

• pk026
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01-2025
Cat-kabels kunnen dus kennelijk langs warm waterleidingen van de CV, maar kan ik daar een elektrabuis van pvc voor gebruiken?

Zonder al te veel te breken denk ik dat ik een gele pvc-buis voor electra door de buizenstraat van mijn cv-installatie zou kunnen steken, en daar dan een cat-kabels door zou kunnen trekken. Dan kan ik geen isolatie plaatsen. Als ik hierop Google dan vind ik allerlei waarschuwingen over 'elektra niet samen met cv', maar dat gaat om 230v. Maar misschien heeft dat ook iets te maken met het plastic in de buis. Iemand een idee wat voor buis ik het beste zou kunnen gebruiken? Het fijne van pvc-buis voor elektriciteit is dat die stug genoeg is om te steken, maar ook wat kan buigen.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 17:34

pistole

Frutter

Als je met Cat-kabel een netwerkkabel bedoelt dan is dat prima om door een gele pvc-buis te duwen.

Ik frut, dus ik epibreer

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:57
@pk026
Ze waarschuwen vooral voor de hitte van de CV-buizen. In oude systemen konden die gemakkelijk 90 graden worden. Dat is niet heel erg bevorderlijk voor de levensduur van kunststoffen.
Om gas te besparen is het verlagen van je stooktemperatuur handig. Veel huizen kunnen prima met 50 a 60 graden gestookt worden. Hiermee wordt het probleem voor buizen/kabels die er langslopen ook direct een stuk minder.
Dus lekker die pvc-buis erlangs steken en de Cat kabel erdoorheen. In het allerergste geval zal je over een periode een nieuwe kabel moeten trekken als de oude kapot gaat. Maar gevaarlijk zal dat zeker niet zijn, in tegenstelling tot 240v.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 13:25
Kan prima, bij mijn ouders zitten er twee utp kabels vast met tie-wraps aan de cv buizen richting zolder. Kabels doen het na al die jaren nog steeds en temperatuur stond jaren lang op 80 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door Terrz op 01-01-2024 12:50 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:30
pk026 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:25:
... Dan kan ik geen isolatie plaatsen...
UTP hoeft niet in elektrabuis. dus als 't de keuze is UTP in elektrabuis of isolatie, zou ik 't lekker isoleren en de UTP dan maar een stukje met tiewraps aan het isolatieschuim hangen. gebeurd niks mee.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:35
En doe 'm dan langs de retourleiding, scheelt ook weer een paar graden. Zo zit het hier ook al jaren.

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-01 00:24
Hoe groot is je gat aan de onder en bovenkant? Laten zakken is vaak fijner dan omhoogsteken...

Verder wat hierboven is gezegt. Lekker trekken en je niet te druk maken

• dujeen
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-01 16:16
Terrz schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:50:
Kan prima, bij mijn ouders zitten er twee utp kabels vast met tie-wraps aan de cv buizen richting zolder. Kabels doen het na al die jaren nog steeds en temperatuur stond jaren lang op 80 graden.
Nee hoor, kan niet!
Pagina: 1