USB overhitting ASUS Z790-E Gaming WiFi II

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lockheat
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 10:38
Na koop van een nieuw moederbord Asus Strix Z790-E Gaming WiFi II heb ik problemen met mijn USB input apparaten.
Na een paar minuten gamen (iedere game) stopt de input van bijvoorbeeld het toetsenbord, na 10-60sec reageert de game op input van 10-60sec terug, een ernstige vorm van lag. De 3 headers op het bord zijn aangesloten en 5 USB apparaten.
Na 2 weken intensief storingszoeken is er geen oplossing. Nieuwe bios (met F5-default instellingen), nieuwe USB firmware, nieuwe voeding (HX1500i), clean win11pro, andere poorten gebruikt, andere input devices geprobeerd, enkel de USB-headers-toetsenbord-muis aangesloten, problemen blijven. Onderzoek op forums Asus ROG, blijkt dat het kan zijn aan het overhitten van de USB-handler hardware op het bord, vandaar ook de nieuw uitgebrachte USB firmware.
Onderzoek loopt en ik vraag mij af of meer tweakers dit probleem ook hebben, of zelfs hebben opgelost, zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:09
5 apparaten? Als je dat met allen kb/mouse doet, blijft het nog probleem? Wat is de moederbord temp (kan makkelijk met HWInfo inzien of grafiek maken)?
Anders kan je ook met infrarood camera kijken of USB chip inderdaad heet is.
Maar het klinkt meer als een driver probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Welke USB apparaten? Vergeet niet dat elke USB poort misschien rated is voor 1A 5V, maar niet op alle 5 dit supported wordt tegelijk. Want dat zou 25W zijn.

Zeker als je je telefoon ofzo gaat zitten opladen ermee dan kan het goed zijn dat je de shunt weerstand ervan tripped ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lockheat
Bedankt voor het meedenken.

Aangesloten :
Interne USB; lian li fan control (usb&extra power supply), NZXT X73 usb waterpomp header, NZXT X73 fan control, Corsair HX1500i (power supply) USB control (om power supply te monitoren), op de 19pin USB 3.0 het front panel van de kast (lian li O-11 Evo).
Externe USB; keybord Razor Blackwidow V3, muis, Razor Viper 8k, wheel Fanatec Clubsport V2.5.
Uiteraard heb ik alles losgemaakt en enkel de X73, toetsenbord en muis aangesloten. Zelfs dan blijven de problemen. HWinfo geeft niets speciaals aan.

Het kan inderdaad een driver probleem zijn, maar het bord is uitgebouwd en ligt als RMA bij het Asus repair center.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lockheat
Zo het bord is terug van de RMA. USB probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lockheat
En het probleem is er weer. Na de RMA deed het bord het prima voor enkele dagen, maar inmiddels is de USB lag er weer als vanouds. Bord is wederom teruggestuurd, maar nu om in te leveren want ik accepteer geen nieuw bord welke meermaals is gerepareerd.
Pagina: 1