coil whine verschillende gpu's en psu's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddylm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:58
Zoals de titel het eigenlijk al omschrijft heb ik last van een irritant aanwezige coil whine.

Onlangs heb ik een nieuwe videokaart en cpu en voeding besteld voor mijn pc. Het gaat om de volgende onderdelen:
  • 5800X3D
  • Asus Radeon RX 7800 XT TUF
  • Seasonic Focus GX-850 PSU
Nu dacht ik dit ligt vast aan de gpu, zodoende heb ik een nieuwe gpu gekocht. De NITRO+ AMD RADEON RX 7800 XT GAMING OC. Dit maakte echter geen verschil. Hierna ook maar een nieuwe psu gekocht de Corsair RM850x (2021).

Nu ook is de coil whine nog steeds aanwezig en weet ik niet meer echt wat te doen. Heb ik gewoon niet zoveel geluk gehad dat beide kaarten last hebben van coil whine? Of moet ik het gewoon accepteren dat er coil whine is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Je hebt in ieder geval geen geluk nee. :P
Maar heb je alles nog liggen? Want dan kan je nog combinaties proberen. Maar je hebt eigenlijk de meest voorkomende "oplossingen" al geprobeerd, waardoor ik zo snel, ook niet iets anders kan bedenken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddylm
Ik heb inderdaad alle combinaties al geprobeerd. Alle kaarten en psu’s heb ik nog. Mijn oude videokaart een 5700xt heeft geen issues met beide voedingen. Daarbij viel me ook op dat ik met de nitro+ driver issues heb somehow en geen afbeeldingen zie op websites.

Mocht niemand een andere oplossing hebben koop ik een 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:31
Ook een moederbord kan coilwhine veroorzaken.

Volgorde van kabels vanaf psu al es omgedraaid?

[ Voor 36% gewijzigd door meljor op 01-01-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk eerst wat coil whine geeft

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddylm
Ik weet sowieso zeker dat de psu het niet doet.

Ik vermoed dat het de gpu is, maar zou uiteraard ook van het moederbord kunnen komen. Is er een manier om dat te testen?

Heb getest met 1 pcie kabel en met 2, maakte geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

uit je kast halen en alles op de doos van MB testen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddylm
Het lijkt echt uit de gpu te komen. Wellicht vergeten te melden het is ook alleen tijdens het gamen.

De ene videokaart maakt ik aanzienlijk meer geluid dan de andere dus ik denk dat ik ze beide maar terug stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zou dan Pulse kopen van Sapphire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:04
eddylm schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:00:
Ik weet sowieso zeker dat de psu het niet doet.

Ik vermoed dat het de gpu is, maar zou uiteraard ook van het moederbord kunnen komen. Is er een manier om dat te testen?

Heb getest met 1 pcie kabel en met 2, maakte geen verschil.
Een slechte voeding kan wel degelijk coil whine op je gpu veroorzaken. Had het zelf met een 6800xt, veel coilwhine op een 500 watt voeding, daarna een msi 750 watt voeding er in gezet en de coilwhine was volledig weg.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddylm
De voeding is een Corsair RM850x (2021), lijkt mij dat die wel goed genoeg is.

Nog een aanvulling, mijn oude videokaart en oude psu met de nieuwe cpu (5800x3d) vertonen nu ook coil whine. Wellicht zachter, maar dat komt ook doordat de oude videokaart minder krachtig is.

Hierdoor heb ik besloten om een compleet nieuwe am5 build te maken. We gaan zien wat dat ons brengt.

Allemaal bedankt voor de reacties en het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

eddylm schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:28:

Nog een aanvulling, mijn oude videokaart en oude psu met de nieuwe cpu (5800x3d) vertonen nu ook coil whine. Wellicht zachter, maar dat komt ook doordat de oude videokaart minder krachtig is.

Hierdoor heb ik besloten om een compleet nieuwe am5 build te maken. We gaan zien wat dat ons brengt.

Allemaal bedankt voor de reacties en het meedenken!
Welk moederbord gebruik je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddylm
Een gigabyte b550 auorus elite v1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:24
eddylm schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:28:
Voor een lagere prijs haal je de betere en stillere uitvoering: ASUS ROG Strix 750W Gold Aura Edition (met 16-pins kabel) die hogere vermogenspieken aan kan.
Pagina: 1