2x een NAS als vervanger Google drive

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin!
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-07 08:44
Hallo allemaal,

Momenteel gebruik zowel ik, mijn vriendin en mijn vader google drive/photos om diverse dingen te back-uppen. Bij een gratis abonnement heb je maar 15gb per account beschikbaar en wij hebben deze allemaal vrijwel vol zitten. Nu kan je natuurlijk een betaald abonnement nemen maar dit is vrij duur in verhouding met de opslag die je krijgt.

Daarom heb ik het idee om twee keer een nas te kopen. Eentje voor ons huishouden en eentje voor het huishouden van mijn ouders. Ik zou hierbij dan graag een kopie van de ene nas op de andere hebben staan en visa versa in verband met het risico dat je al je data verliest bij brand/diefstal/enz.

De voornaamste functie van de nas zal dus het vervangen van Google drive/photos zijn. Dus:
  • Automatisch back-uppen van foto's gemaakt op telefoons
  • Manuale backup van belangrijke bestanden
  • Manuele backup van foto's gemaakt met camera
In mijn huishouden heb ik twee camera's. De data hiervan zou ik graag op de NAS willen back-uppen. Bijvoorbeeld middels Synology Surveillance Station

Tot slot zou ik het leuk vinden om in de toekomst iets van domotica te kunnen draaien op de NAS van mijn huishouden. Bijvoorbeeld Home assistent. Dit is echter geen must. Dit kan altijd nog een NUC of rasberry pi worden.

Qua opslag zullen we niet extreem veel nodig hebben. We komen van ieders 15Gb. Zit te denken aan 2 of 4 Tb.

Ik zoek een?
Twee keer een NAS

Wat is je budget?
We staan open voor een tweedehands NAS en hoeven niet het nieuwste van het nieuwste te hebben. Hopen maximaal rond de €200 per NAS uit te geven maar dit is geen harde grens

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zie Synology veel voorbij komen en ik begrijp dat Synology drive server er voor kan zorgen dat een kopie van de ene nas op de andere wordt gesynchroniseerd.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie hierboven.

Beste antwoord (via Robin! op 01-01-2024 22:27)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-07 20:27
Besef je goed dat naast de 200 euro die je wil uitgeven aan een simpele 2 bay Synology nas ongeveer 220kWh (eigen meting) per jaar stookt. Dat is ongeveer 90 euro per jaar aan stroom oftewel 7,50 euro per maand. Google drive 2TB kost 10 euro per maand zonder de aanschafkosten van 200 euro.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zie geen vraag :+

2x Synology is prima, neem dan wel een "+" versie zodat je er extra geheugen in kan zetten indien gewenst voor Home Assistant.
Die kan alles wat je wilt.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Robin! Voor deze wensen kan je ook prima met 1 Nas uit, bijvoorbeeld de uitvoering: Synology DiskStation DS224+

Maak meerdere gebruikers aan, installeer op eventuele computers bijvoorbeeld Synology Drive Client voor automatisch (selectieve)backups, op telefoons e.d. de Synology Apps.

Koppel daar een C2 abonnement aan als Backup in geval van brand/diefstal etc en je bent klaar.

https://c2.synology.com/nl-nl/pricing/backup/personal

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Overigens kost de hoeveelheid data die jij kwijt wilt bij Google Drive zo weinig dat je jaren door kan voordat je je Synology eruit hebt. Het is dat je extra taken in gedachten hebt maar anders was de 2 euro per maand voor 100 GB (ruim 2 x zoveel als je nu gebruikt) natuurlijk een easy pick ;).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Djarune
Besef je goed dat naast de 200 euro die je wil uitgeven aan een simpele 2 bay Synology nas ongeveer 220kWh (eigen meting) per jaar stookt. Dat is ongeveer 90 euro per jaar aan stroom oftewel 7,50 euro per maand. Google drive 2TB kost 10 euro per maand zonder de aanschafkosten van 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin!
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-07 08:44
@Djarune Hmm dat stroomverbruik zijn best stevig. Dat is gewoon 24/7 25W. Gebruik je de NAS continue of zit hier ook nog "idle" tijd in? In idle zou ik verwachten dat hij maar een paar watt gebruikt.

Een NAS plus een abbonement bij Synology spreekt me dan weer niet zo aan. Zie niet zo goed wat de voordelen daarvan zijn ten opzichte van een google abonnement

Mogelijk dat een google abonnement met alle factoren toch nog interessanter is dan ik dacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Robin! schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:27:
@Djarune Hmm dat stroomverbruik zijn best stevig. Dat is gewoon 24/7 25W. Gebruik je de NAS continue of zit hier ook nog "idle" tijd in? In idle zou ik verwachten dat hij maar een paar watt gebruikt.
Idle ongeveer 10W. Mijn nas is een downloadserver, plexserver en nog 30 docker containers die leunen op de CPU en netwerk. Dus idle tikt ie niet vaak aan. Vroeger met een stuk minder service diensten was het gebruik ongeveer 17W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:27
Djarune schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:34:
[...]

Idle ongeveer 10W. Mijn nas is een downloadserver, plexserver en nog 30 docker containers die leunen op de CPU en netwerk. Dus idle tikt ie niet vaak aan. Vroeger met een stuk minder service diensten was het gebruik ongeveer 17W.
Oftewel 150kWh/jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:13
@Robin!
Je zou ook naar een office365 abbo kunnen kijken. Per gebruiker krijg je 1TB onedrive opslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:08

Mavamaarten

Omdat het kan!

Djarune schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:01:
Dat klopt. Maar als je toch al van plan bent om surveillancedata zelf bij te houden en je bezig te houden met smarthome (ik lees Home Assistant), dan is het handig dat je dat met 1 apparaat kan.

Met jouw eisen is een instap synology goed genoeg, let er wel op dat je er eentje kiest die docker kan draaien, dat heb je eigenlijk wel nodig als je iets van smarthome of ingewikkeldere zaken wil draaien.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Robin! schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:27:

Een NAS plus een abbonement bij Synology spreekt me dan weer niet zo aan. Zie niet zo goed wat de voordelen daarvan zijn ten opzichte van een google abonnement

Mogelijk dat een google abonnement met alle factoren toch nog interessanter is dan ik dacht.
Ik heb hem hier op een tijdschema. Hij staat in principe altijd uit, en start automatisch op om 1 keer per week een back-up te maken naar een externe locatie. Als ik hem dan nodig heb, kan hem op afstand met WOL opstarten.

Edit: werkt uiteraard niet als je HA of surveillance erop wilt draaien :-)

[ Voor 4% gewijzigd door M3rcury op 02-01-2024 14:37 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:40
Djarune schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:01:
maar als google besluit je account (tijdelink) te blokkeren kun je er niet meer bij. Zolang dat niet gebeurd is je data er wel beter beschermd tegen bijv. brand of inbraak.
Pagina: 1