Advies Warmtepomp of Alternatief oplossingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesren
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:30
Ik zit met een lastige beslissing voor ons op dit moment over welke richting in te gaan met onze warmtevoorziening in onze woning. Eerst even wat context:
* We hebben momenteel een woning van 1990 met rond de 180m2 oppervlakte
* Verwarmd met een CV ketel van rond de 15 jaar oud.
* Beneden verdieping is volledig vloerverwarming, andere verdiepingen zijn radiatoren
* We slagen net aan voor de 55 graden test met verwarmen, duurt bijna 2/3 uur om het huis warm te krijgen/houden met vorst buiten, dit is stuk beter op 60 graden
* We verbruiken momenteel gemiddeld rond de 1600m3 aan gas per jaar (wat minder met warme winters, dit is het gemiddelde zeg maar).

De woning heeft al zoveel als mogelijk extra isolatie, alles is HR++, we hebben vloer nageisoleerd, de muren zijn extra geisoleerd waar mogelijk. Voor deze isolatie was het verbruik bijna 21003m. Alleen het schuine dak heeft nog de standaardisolatie, vanwege de ingrijpende omvang van deze klus hebben we dit nog niet gedaan, dit is dus nog 5cm van ik denk een vorm van PIR platen aan de buitenkant.

Maar nu komt de echte hamvraag, de CV ketel is op einde levensduur en dit is het laatste jaar dat dit nog vrij vervangen kan worden als ik het nieuws zo lees. Daarnaast willen we ons gasverbruik waar mogelijk verder gaan verlagen.

Ons huis heeft een aantal grotere uitdagingen, de huidige CV ketel zit boven in de woning, echter zijn de leidingen allemaal in kloven weggewerkt. De buiten units in elke oplossing komen of in de tuin of op het platte dak/garage dak, dit vereist in veel gevallen breekwerk vanwege de locatie van de CV leidingen.

Dus de vraag is wat nu, we hebben twee opties eigenlijk al best diep onderzocht en een derde mogelijkheid dit niet is onderzocht.

1. Volledig elektrische warmtepomp

Pro's:
* Volledig van het Gas af

Con's:
* We hebben geen echte goede locatie voor het warmwater vat van 230 liter
* De warmtepomp komt bij voorkeur in de achtertuin, geen echte goede andere locatie hiervoor
* Het platte dak van de uitbouw is mogelijk, maar dit is een houten dak en wordt afgeraden begreep ik
* Breekwerk nodig, aantal kloven zullen opengebroken moeten worden
* Radiatoren boven zullen moeten worden vervangen
* Totale kosten 20-25k euro

2. Nieuwe CV Ketel + Airco verwarming / koeling

Pro's:
* Geen groot breekwerk nodig, dit is in te passen door direct door muren te boren etc.
* Geen nieuwe radiatoren nodig
* Gas verbruik wordt gereduceerd?
* Koelen in de zomer (huis warmte behoorlijk op in de zomer)
* Kosten rond de 12k voor alle kamers in het huis
* Geen warmwater vat nodig

Con's:
* Airco is niet echt bedoeld voor verwarmen, in het L/L verwarming topic lees ik berichten die dit afraden?
* Gebruiken de vloerverwarming niet echt meer, mogelijk dat ik ze via home automation aan elkaar knoop zodat bieden draaien bij warmtevraag voor meer comfort
* Twee units nodig die op het dak kunnen op de garage, maar niet boven woonruimte dus minder overlast?

3. Hybride warmtepomp + nieuwe CV ketel
Deze heb ik nog niet echt onderzocht, mogelijk dat het interessant is om alleen hybride te gaan

Pro's:
* Lager gasverbruik
* Geen groot breekwerk nodig
* Geen warmwater vat nodig
* Gebruikt de vloerverwarming

Con's:
* Geen oplossing voor koelen?
* Nog steeds radiatoren vervangen nodig?

Hulp nodig met het denken:
Over het algemeen neigen we een beetje naar optie 2, het lijkt de minst ingrijpende verandering, geen groot breekwerk wat erg belangrijk is voor ons omdat we beiden niet handig zijn, tevens koeling in de zomer en geen warmwater vat nodig.

Maar ik heb wat angst voor het argument in andere topics dat L/L verwarming niet echt aan te raden is? Tevens vergeet ik nu andere aspecten, ik ben heel erg benieuwd naar jullie advies?

Stay hungry, Stay foolish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:46
Klinkt als best veel gas verbruik voor een modern goed geïsoleerd huis? Hoeveel verstook je per dag ongeveer de laatste maand, en waar staat je thermostaat op? Gezins samenstelling?

Op lage temperaturen stoken is vooral warm houden, dat het aantal uren duurt om op temp te komen is volkomen normaal. Kijk eens of je de boel op temp kunt *houden* met bv 35C water. Zeker met vloerverwarming moet dat lachend kunnen, anders is er een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesren
olafmol schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:51:
Klinkt als best veel gas verbruik voor een modern goed geïsoleerd huis? Hoeveel verstook je per dag ongeveer de laatste maand, en waar staat je thermostaat op? Gezins samenstelling?

Op lage temperaturen stoken is vooral warm houden, dat het aantal uren duurt om op temp te komen is volkomen normaal. Kijk eens of je de boel op temp kunt *houden* met bv 35C water. Zeker met vloerverwarming moet dat lachend kunnen, anders is er een ander probleem.
De woning wordt beneden verwarmd tot 21 graden, mijn vrouw komt uit warmere delen van de wereld, 19 of 20 graden krijg ik zeker niet verkocht en de kosten zijn behapbaar.

We hebben nu moeite met 55 graden bij vorst de woonkamer weer op temperatuur te krijgen (-5 of lager buiten), het duurt 2-3 uur om woonkamer 1+ graad te verhogen bij vorst. We passen nachtverlaging toe van 1.5 graad, we verliezen 1 graad overnacht in de woonkamer.

Gasverbruik is ongeveer tussen 7-8m3 per dag in de vorstdagen die we recent hebben gehad. Gezin is mezelf en de vrouw, geen kinderen. Radiatoren boven staan uit in de nacht, overdag aan in de ruimtes waar we thuiswerken.

Heb nog niet eerder geprobeerd met 35 graden en constante temperatuur. Maar dit is dan een argument om voor optie 1 te gaan begrijp ik (warmtepomp all-electric)?

[ Voor 8% gewijzigd door vriesren op 01-01-2024 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Ik denk dat het 3 goede opties zijn.

Normaal ben ik de eerste om de hybride optie af te branden, maar het lijkt erop dat jij een van de weinige situaties hebt waar het wel eens interessant kan zijn:
* een gasverbruik wat behapbaar is voor een warmtepomp, maar net aan de hoge kant voor de kleinste modellen
* een afgifte systeem wat het niet aan kan bij vorst op WP temperatuur

Een hybride warmtepomp kan dan op koude dagen de CV gebruiken om top te dekken. Maar het is wel een dure optie. Bereken de TCO goed. Hou daarbij rekening met extra onderhoudskosten van een gas CV (verplicht via nieuwe gaswet) bovenop het onderhoud van de warmtepomp. Hou ook rekening dat je een gasaansluiting in stand moet houden inclusief al het vastrecht wat je daar de komende 15 jaar voor betaalt.

L/L warmtepomp als bijverwarming is een goede optie. Ik weet niet waar je anders hebt gelezen. Een goede airco wint het van de beste L/W warmtepomp op efficiëntie. Het geeft snel warmte na aanzetten en het is veruit de beste optie voor koelen. Koelen dan goede airco’s (zeker in ons milde klimaat) zelfs nog een stuk efficiënter dan verwarmen.
Nadeel is het geluid en de luchtstroom (als je gevoelig bent voor deze dingen). Ook moet je wellicht de CV thermostaat veranderen als de woonkamer al warm is en je boven de radiatoren warm wil hebben.

All electric met een L/W warmtepomp is waarschijnlijk ook goed mogelijk. Wist je dat er HT (= hoge temperatuur) modellen bestaan? Die kunnen ook wel 60C maken. Weliswaar tegen een lagere efficiency, maar als dat veel breekwerk bespaard is het misschien de moeite. Het is in ieder geval een goede verzekering in een situatie waar de afgifte capaciteit krap is.

Over de afgifte capaciteit:
Waarschijnlijk heb je nu ook een open verdeler voor de vloerverwarming (met een pomp). Deze moet je in geval van een warmtepomp vervangen door een gesloten verdeler en alleen daardoor gaat je afgifte capaciteit al flink vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:46
vriesren schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:09:
[...]

De woning wordt beneden verwarmd tot 21 graden, mijn vrouw komt uit warmere delen van de wereld, 19 of 20 graden krijg ik zeker niet verkocht en de kosten zijn behapbaar.

We hebben nu moeite met 55 graden bij vorst de woonkamer weer op temperatuur te krijgen (-5 of lager buiten), het duurt 2-3 uur om woonkamer 1+ graad te verhogen bij vorst. We passen nachtverlaging toe van 1.5 graad, we verliezen 1 graad overnacht in de woonkamer.

Gasverbruik is ongeveer tussen 7-8m3 per dag in de vorstdagen die we recent hebben gehad. Gezin is mezelf en de vrouw, geen kinderen. Radiatoren boven staan uit in de nacht, overdag aan in de ruimtes waar we thuiswerken.

Heb nog niet eerder geprobeerd met 35 graden en constante temperatuur. Maar dit is dan een argument om voor optie 1 te gaan begrijp ik (warmtepomp all-electric)?
Voordat je een zinnige keuze kan maken zou ik eens proberen om je nachtverlaging uit te schakelen, alle radiatoren boven ook opendraaien (zodat je hele huis gewoon op temp komt), en dan een paar dagen de temp continue te houden met 35C aanvoertemp water ingesteld op je cv ketel. Zoals gezegd is het geen probleem dat het tijd kost om op temp te komen, maar is het doel om met lage aanvoer temp op ruimte temp te blijven.

Als dat lukt dan zou ik idd voor een full electric monobloc gaan en voor sanitair warm water een warmtepomp boiler.

Overigens komt -5 niet super vaak voor in Nederland, dus ik zou eerder benchmarken op temperaturen rond de 5 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 01-01-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
55 graden test met VV? Het moeten zijn max 35 graden test. Een VV vraagt geen 55 graden.

Als ik mijn woning uit 1978 met max 45 graden met radiatoren kan warm houden moet jou dat met 2 vingers in de neus lukken. Je doet iets verkeerd.

@Paul C HT? Met VV? :? Sowieso is HT met WP slecht advies. Slurpt stroom. Je moet juist met LT aanvoeren.

@olafmol Precies dit. _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 01-01-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

vriesren schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:42:

Maar ik heb wat angst voor het argument in andere topics dat L/L verwarming niet echt aan te raden is? Tevens vergeet ik nu andere aspecten, ik ben heel erg benieuwd naar jullie advies?
L/l verwarming werkt prima. dat zijn maar een paar gebruikers die er niet mee om kunnen gaan maar dat ligt niet aan l/l.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-04 15:12
Je zegt dat je met een aanvoer temp van 55 graden hebt getest maar vloer zal nooit 55 graden zijn geweest tijdens het testen waarschijnlijk max 35 maar dat moet je op je verdeler kunnen zien. Als het goed is zit daar een warmtewisselaar die het water van 55 van de ketel overzet naar het gesloten watersysteem van je vloerverwarming. Als je overgaat naar een WP zal die verdeler een open systeem worden waarbij het water uit WP direct de vloerverwarming ingaat. Dus het is logisch dat bij z'n systeem het moeilijk te vergelijken open vs gesloten systeem met aanvoer temperatuur.

Voor de vloerverwarming is het belangrijk om te weten wat voor temperatuur die nu ingesteld heeft staan en wat de hart op hart afstand van de buizen is en of de vloerverwarming als hoofdverwarming is aangelegd of als bijverwarming.

Daarnaast geef je aan dat voor een Airco de unit op het dak van de garage kan maar voor een WP niet? Voor een monobloc is het aan te raden om de unit zo dicht mogelijk bij de CV aansluiting te hebben maar bij een Split kun je wel een grotere afstand overbruggen 25/50m is goed mogelijk.

Als je boven de radiatoren boven gaat vervangen voor lage temperatuur kun je afhankelijk van het aantal ook overwegen om boven ook vloerverwarming te nemen. JAGA ltv radiatoren of T33 radiatoren van groot formaat zijn niet heel goedkoop. Als je maar een paar radiatoren van 1/1,5m heb dat kun je ze goedkoper vervangen voor T33 radiatoren maar als je 1,5m en grotere radiatoren hebt die gaan al gauw naar de 600 euro per stuk en als je 5 moet vervangen dan kost dat ook al 3k.

Voor warm water zou je ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Tepeo ZEB die zijn kleiner dan een boiler tank van 230+ liter, de ZEB is ter grote van wasmachine in plaats van een grote koelkast.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
digifun schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:35:
[...]

L/l verwarming werkt prima. dat zijn maar een paar gebruikers die er niet mee om kunnen gaan maar dat ligt niet aan l/l.
Grappenmaker. Ik kan er heel goed mee omgaan. Ik stook er zelfs 24/7 mee in een goed geisoleerd huis en zal het nooit meer opnieuw doen om te verwarmen. Om te koelen is het top. Nadelen, geluid, defrost zonder buffer, altijd luchtstroming en niet het comfort van radiatoren en zeker niet die van VV.

Rara dat er veel langjarige gebruikers zijn die nu overstappen op L/W. ;) Hoe komt dat toch? Door de nadelen wellicht die in het desbetreffende topic structureel worden weggewuifd door nieuwelingen die zelfs nog geen echte winter met dat ding gedraaid hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 01-01-2024 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Doe eens een foto van je vloerverwarming verdeler.
Mogelijk dat je daar even wat moet aanpassen om tot een goede test te komen met de ketel op lage temperatuur.
Er komt nog een koud weekend aan volgens mij, dan kun je mooi even testen wat er gebeurd.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:14
180m2
2 personen
En geen anderhalve m2 over voor een boilervat?

Er gaat meer verkeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Okay belangrijk zijn er zonnepanelen? want als je zonder zonnepanelen een WP neemt zal je niet veel in en de maandelijkse kosten besparen omdat het gewoon een verplaatsing van kosten is van geen gas kosten naar hoge elektra kosten. En kan dus ook een een invloed hebben op welke van de 3 opties het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
aegis schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:09:
Okay belangrijk zijn er zonnepanelen? want als je zonder zonnepanelen een WP neemt zal je niet veel in en de maandelijkse kosten besparen omdat het gewoon een verplaatsing van kosten is van geen gas kosten naar hoge elektra kosten. En kan dus ook een een invloed hebben op welke van de 3 opties het beste is.
Kan je rekenen? Zonnepanelen hebben geen enkele invloed voor de berekening gas/stroom. Zeker als salderen wegvalt heb je aan je opbrengst in de winter bijna niets. Stoken met een gemiddelde van een Cop4 is altijd goedkoper dan met gas. Zonnepanelen helpen alleen extra mee.

1m3 gas = 8kW 8kW= 2kWh stroom. Reken het even uit met je eigen tarieven met het gas dat sinds vandaag weer duurder is. En dan zonder zonnepanelen.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 01-01-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesren
Wow veel reacties, dank voor het meedenken. Zal even op wat puntjes terug te komen, lastig om op alles goed te reageren, maar meedenken helpt zeker.

55 graden test
Ik zie dat er veel wordt meegedacht over de 55 graden test en hoe dat wel zou moeten werken. Ik heb het mogelijk niet helemaal goed uitgelegd, de hele beneden verdieping (keuken, woonkamer en uitbouw) is een grote open met elkaar verbonden ruimte. Deze ruimte heeft werkt prima op de 55 graden test, wat ik alleen merk is dat de mengverdeler minder efficient wordt als de CV ketel op 55 graden wordt gezet (het duurt langer om op te warmen), maar het lukt wel.

Wat echter op 55 graden niet lukt bij vrieskou buiten zijn de ruimtes met niet laag temperatuur radiatoren, de ruimtes helemaal boven in het huis hebben nog een Type 10 radiator, absoluut niet geschikt voor Lage temperatuur. Het duurt echt uren (3-4 uur) voor die ruimtes van 15 graden naar 20 graden komen met vrieskou buiten (want we verwarmen hier niet actief).

Mogelijk dat het aanpassen van het patroon, dus constante temperatuur dit oplost, dit hebben we nog niet geprobeerd.

Breekwerk
Nou denk ik dat we dit allemaal wel werkend gaan krijgen, echter het grootste probleem is niet de afgifte, dat is het breekwerk en plaatsing van de warmtepomp. We hebben een uitbouw en garage met plat dak, voor Airco is het garage dak geschikt, omdat dit qua positionering van de buitenunit ten opzichte van de binnen units perfect uitkomt.

Plaatsing units
Echter voor een L/W warmtepomp is die positie erg onhandig en zou hij bij voorkeur (van installateurs) in de tuin (grote afstand leidingen) of op het platte dak van de uitbouw moeten (houten dak, niet beste geschikt). Nadeel van beide van deze oplossingen is dat er veel leidingwerk moet worden aangepast, inclusief muur breekwerk (koven). We hebben nog geen oplossing van installateurs gezien waar dit niet nodig was helaas, en dat geeft een behoorlijk grote horde samen met de radiatoren die vervangen moeten worden.

Warmwatervat
Daarnaast moeten we inderdaad ruimte vinden voor een warmtevat, klinkt raar met 180m2, maar het is helaas zo we hebben vlak naast de CV ketel (voorkeur installateurs) een kamer die als hobbykamer vol in gebruik is, ja het is een keuze natuurlijk. Liever zou ik het warmwater vat in de garage hebben, daar is het uit de weg, maar dat is niet mogelijk volgens de installateurs die we hadden gesproken.

Ik neig eigenlijk nog steeds naar de Airco installatie + nieuwe CV installatie, maar dan als bijverwarming en de ontwikkelingen in de komende jaren meer af te wachten wanneer mogelijk de units compacter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesren
MotorBeast schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:32:
[...]

Grappenmaker. Ik kan er heel goed mee omgaan. Ik stook er zelfs 24/7 mee in een goed geisoleerd huis en zal het nooit meer opnieuw doen om te verwarmen. Om te koelen is het top. Nadelen, geluid, defrost zonder buffer, altijd luchtstroming en niet het comfort van radiatoren en zeker niet die van VV.

Rara dat er veel langjarige gebruikers zijn die nu overstappen op L/W. ;) Hoe komt dat toch? Door de nadelen wellicht die in het desbetreffende topic structureel worden weggewuifd door nieuwelingen die zelfs nog geen echte winter met dat ding gedraaid hebben.
Dit is precies het sentiment wat ik in het L/L topic had gezien, wat mij eigenlijk niet echt duidelijk is waarom? Is dit omdat het minder comfortabel is, de kosten te hoog? Zou graag wat argumenten horen omdat dit exact de keuze is die we overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:38
Bij gebruik van airco voor verwarming is het goed om te bedenken wat je er mee wil.
Er zijn grote verschillen tussen merken en bijvoorbeeld single- en multisplits.

Verder is het bij een grote ruimte van belang meerdere units te installeren. Net zoals 1 grote radiator in de woonkamer de ruimte niet (snel) warm krijgt, zo is dat met 1 grote airco-unit ook lastig. Die moet dan hard werken wat minder efficient is, plus het harde blazen en de voelbare luchtstroom die ermee gepaard gaat wordt door veel mensen als onaangenaam ervaren.

Wij verwarmen met plezier een kleine rijtjeswoning met airco. Maar de reden dat we dat met plezier doen ligt voor ons in het merk (mhi past qua vermogen, regelgedrag en verhoudingsgewijs hoge efficientie bij koud weer goed bij ons en ons huis), het feit dat onze units maar een kleine ruimte hoeven te verzorgen en het feit dat we wat hoger zijn gaan zitten qua vermogen dan door sommigen geadviseerd wordt om de mogelijkheid te hebben snel de ruimtes op temperatuur te brengen. Werkt erg goed en prettig hier.

Verschillende merken airco hebben hun eigen karakteristieken en het is goed daar van te voren naar te kijken denk ik.

De combinatie met vloerverwarming zie ik vaak en lijkt vaak goed te werken, al heb ik er persoonlijk geen ervaring mee.

Aanvulling
Wat betreft de keuze gas/all electric, heb je al helderheid wat betreft de plannen van je gemeente voor de energie-transitie in jullie wijk? Als er plannen zijn om gas weg te halen uit jullie wijk binnen enkele jaren, kan dat forse invloed hebben.
Is het geen optie om te kiezen voor lucht/water om de cv te vervangen, ondersteund door een goede airco-installatie?

[ Voor 12% gewijzigd door Sjamo op 01-01-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
vriesren schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:26:
[...]

Dit is precies het sentiment wat ik in het L/L topic had gezien, wat mij eigenlijk niet echt duidelijk is waarom? Is dit omdat het minder comfortabel is, de kosten te hoog? Zou graag wat argumenten horen omdat dit exact de keuze is die we overwegen?
Die heb ik hierboven toch gemeld? :? Even teruglezen.

Verder als je het echt goed wil doen zal je in alle kamers voor verwarmen een unit moeten plaatsen. Ik neem aan dat je 3 slaapkamers hebt a ongeveer €2000,-= €6000,- Dan nog je woonkamer minimaal 1 unit (bij grote ruimte beter 2) a € 2500,- zit je al op €8500,-. Wil je SWW dan nog een WP Boiler met subsidie ga je al over de 10 mille. En dan heb je nog een kille badkamer waar je weer mag aanprutsen met een IR paneel of zoiets dergelijks. Als je een beetje zoekt zal hetzelfde kwijt zijn met L/W na subsidie en wellicht ondertussen (prijzen dalen al) iets goedkoper.

Een SWW vat kan best in je garage. Werkt immers gewoon op leidingwaterdruk. Ze zullen er geen zin in hebben.

Kom maar bij mij langs, dan kan je L/L ervaren. Koffie staat klaar. Hier komt toch echt na 4 jaar L/L L/W omdat ik klaar ben met het net niet systeem. Zeker bij koude onder de 5 graden buiten. Koelen blijven ze wel doen in de zomer. Zalig.

NB: En er is geen verschil tussen verwarmen tussen een MHI, Daikin, ME of Panasonic. De nadelen zijn identiek.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 01-01-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Ik zou de radiatoren vast vervangen door type T11, T21 of T22. Die geven meer warmte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:32
In vorige woning ook verwarmd met lucht/lucht. Nu in nieuwe woning het gelijk goed gedaan zoals @MotorBeast ook aangeeft. Ik zou zeker voor een lucht/water warmtepomp gaan mits dat mogelijk is. Geeft veel meer comfort. Geen lucht stroom en geblaas meer.

Je moet je ook realiseren dat je met een warmtepomp 24/7 verwarmd. Het is dus normaal dat opwarmen langer duurt.

Voor je boiler zou je ook naar de horiziontale vaten van Itho kunnen kijken. Die plaats je bijvoorbeeld onder een schuin dak. (Hier ook geïnstalleerd en bevalt goed tot op heden.)

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesren
Dank nogmaals voor alle reacties, mijn voornaamste take-away is dat Airco wel kan maar mogelijk niet hetzelfde comfort bied.

Probleem blijft helaas dat ik de warmtepomp installatie als lastig blijf beschouwen. Ik snap dat er oplossingen zijn maar ik ben zelf niet handig en heb niet de juiste installateur kunnen vinden die bovenstaande oplossingen kan bieden.

De radiatoren en afgifte is op te lossen, maar plaatsing unit en warmwater vat heb ik echt een willende en behulpzame installateur nodig. Denk dat als we dit pad opgaan het beter blijft om toch te wachten en voor nu de CV ketel maar te vervangen.

Mogelijk dat we het Airco plan wel doorzetten maar gewoon als extra en niet als hoofd verwarming, dan kan ik met home assistant de Tado thermostaat koppelen aan de Daikin units die ik van plan was aan te schaffen.

Dank voor al het advies, we gaan weer even verder denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-04 13:11

CR1992

Thor

Waar hangt je huidige boiler?
Deze door een warmtepompboiler vervangen zou al een goede oplossing zijn.
Als je ketel het morgen begeeft heb je geen verwarming en geen warm water.

Je hebt ook kleinere van 150 liter.
Deze zelf plaatsen is ook niet zo moeilijk.
Enkel het gat wat je door de muur moet maken.
Maar dat toestel kun je huren.

[ Voor 4% gewijzigd door CR1992 op 01-01-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:46
denk eens na om de oplossing te splitsen in een warmtepompboiler die je in de garage neerzet (kun je morgen doen), en dan de warmtepomp alleen voor verwarming.
2 keer subsidie vangen, als je ernaar kijkt denk je dat de meerprijs ook na subsidie hoger is maar je warmtepomp wordt ca 1450 euro goedkoper omdat je twee driewegkleppen en een boilervat uitspaart.
afstand is verder niet zo”n punt voor een warmtepomp, die kan echt wel 20 meter overbruggen dus achter in de tuin kan echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Mocht het lukken zou ik hem zo kort mogelijk bij je badkamer zetten.
Dan heb je sneller warm water.

Mijn leiding is ook ongeveer 20 M en het duurt toch even voor dat je warm water hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:02
Zou een optie 4 kunnen zijn om een warmtepomp op de vloer verwarming beneden te zetten en een warmtepomp voor boven met all in one unit aan de wand te hangen en daarmee de radiatoren te verwarmen en warm water te regelen. Scheelt een hoop breekwerk om leidingen te leggen. Kan de warmtepomp beneden de vloerverwarming rechtstreeks voeden op een geschikte temperatuur. Kan een kleine warmtepomp boven die je aan de muur hangt tegenover de ketel ruimte op een hogere temperatuur werken met een lager rendement. Kun je van daaruit langzaam aan de radiatoren vervangen waar nodig om ook daar de temperatuur naar beneden te brengen. Krijg je twee keer subsidie en de aanschaf minus subsidie is zeker net zo interessant als een warmtepomp boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesren
Ik denk dat de optie van een warmtepompboiler interessant kant zijn, we hebben momenteel geen losse boiler de CV ketel handelt alles af. De CV ketel hangt helemaal boven in het huis, waar ook niet echt plaats is voor een vat van 200+ liter (vanwege het bad). In de garage zou wel mogelijk zijn, als ik dit google en jullie reacties lees zou dit mogelijk kunnen zijn. De grootste uitdaging is echter ook hier het leiding werk, de garage zit rechts van het huis, zonder kruipruimte, tevens is de warmwater leiding in een koof weggewerkt in het huis zelf.

Blijft denk ik ook breekwerk neerkomen, zijn er enige tips qua installateurs die mee kunnen denken in oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

aegis schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:09:
mensen moeten ECHT een stoppen met deze onzin blijven herhalen. zonnepanelen hebben NIKS te maken met hoe je de warmte opwekt in je huis. zonnepanelen hebben invloed op je eindafrekeing, niet je verwarming. het gaat hier om verwarming, het topic voor energiecontracten is elders. en de besparing is er hoe dan ook. je vervangt 1 kuub gas door 2kWh aan stroom of minder, dat scheelt netto bijna een euro per kuub dus ga niet roepen dat het niks uithaalt als alleen bij de TS het al dus 1500 per jaar scheelt in stookkosten. dat is letterlijk de aanschafprijs van de warmtepomp in minder dan een jaar er al uithebben.
vriesren schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:49:
Ik denk dat de optie van een warmtepompboiler interessant kant zijn, we hebben momenteel geen losse boiler de CV ketel handelt alles af. De CV ketel hangt helemaal boven in het huis, waar ook niet echt plaats is voor een vat van 200+ liter (vanwege het bad). In de garage zou wel mogelijk zijn, als ik dit google en jullie reacties lees zou dit mogelijk kunnen zijn. De grootste uitdaging is echter ook hier het leiding werk, de garage zit rechts van het huis, zonder kruipruimte, tevens is de warmwater leiding in een koof weggewerkt in het huis zelf.

Blijft denk ik ook breekwerk neerkomen, zijn er enige tips qua installateurs die mee kunnen denken in oplossingen?
even resume zodat het ook duidelijk is voor jou: met een monoblok in de achtertuin is afstand geen enkel probleem behalve dan voor de kosten voor de leiding. met je vloerverwarming hoef je eigenlijk alleen de verdeler aan te passen en dan ben je beneden klaar. boven kan je gewoon je bestaande radiatoren vervangen voor T33 radiatoren of fancoils. de laatste zijn goedkoop in zuid europa te vinden.
voor je warmwater zijn al meerder opties maar geneen is "pijnloos". het is dus een keuze maken wat jullie het meest acceptabele vinden. maar dit hele feest gaat dus geen tienduizenden euros kosten allemaal.
je warmtepomp hoeft maar 7kW te zijn omdat je warm water via de warmtepompboiler gaat dus je komt makkelijk uit met "maar" 7kW.

ik heb trouwens ook gewoon de WBP in de garage staan. werkt perfect.

en je moet in installateur hebben maar gewoon een lokale loodgieter. en iemand die de terrendis leidingen wilt leggen door de tuin dus iemand met een schep kan ook handig zijn....

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 02-01-2024 00:51 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

vriesren schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:49:

Een deel foto's maakt het misschien makkelijker. Plaats van je huidige ketel en waar het warm water zit. Enzovoort...
Op het eerste zicht ga je altijd breekwerk hebben.

Wat je ook kunt doen. Weet wel niet als het mag bij een warmtepompboiler. Inwerken in een kast. Als je een hobbyruimte ofzo hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
vriesren schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:17:
Dank nogmaals voor alle reacties, mijn voornaamste take-away is dat Airco wel kan maar mogelijk niet hetzelfde comfort bied.

Probleem blijft helaas dat ik de warmtepomp installatie als lastig blijf beschouwen. Ik snap dat er oplossingen zijn maar ik ben zelf niet handig en heb niet de juiste installateur kunnen vinden die bovenstaande oplossingen kan bieden.

De radiatoren en afgifte is op te lossen, maar plaatsing unit en warmwater vat heb ik echt een willende en behulpzame installateur nodig. Denk dat als we dit pad opgaan het beter blijft om toch te wachten en voor nu de CV ketel maar te vervangen.

Mogelijk dat we het Airco plan wel doorzetten maar gewoon als extra en niet als hoofd verwarming, dan kan ik met home assistant de Tado thermostaat koppelen aan de Daikin units die ik van plan was aan te schaffen.

Dank voor al het advies, we gaan weer even verder denken.
Ga eerst maar eens goed rekenen. Dan kom je tot de conclusie dat je geen ketel meer wil. Voor de kosten van de ketel heb je een (WP) boilervat. Daarnaast een split of mono en je kan van het gas af. Label woning omhoog en dan zie je ook de aanschaf terug eventueel bij verkoop woning.

Lees eerst eens mee in het L/W topic. De tijd nemen en je inlezen. Sta je ook sterker tegen al die verhalen van installateurs. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Paul C schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:40:

L/L warmtepomp als bijverwarming is een goede optie. Ik weet niet waar je anders hebt gelezen. Een goede airco wint het van de beste L/W warmtepomp op efficiëntie. Het geeft snel warmte na aanzetten en het is veruit de beste optie voor koelen. Koelen dan goede airco’s (zeker in ons milde klimaat) zelfs nog een stuk efficiënter dan verwarmen.
eens met Paul C

Begin gewoon met die airco. De kosten zijn relatief laag, helemaal als je de montage zelf doet en de inbedrijfstelling laat doen.

Bevalt het verwarmen ermee niet dan heb je er nog steeds plezier van met koelen.

Ik help wel een mee met het plaatsen van monoblock warmtepompen en er komt toch vaak best wel wat bij kijken: mobiele kranen, betonboor-bedrijven, minigravers, stratenmakers. Als je pech hebt komen ze allemaal op de factuur erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:52
Hebben de mensen die L/L blijven roepen daadwerkelijk ervaring met het comfort van vloerverwarming?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Ronald schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 06:33:
Hebben de mensen die L/L blijven roepen daadwerkelijk ervaring met het comfort van vloerverwarming?
Als 1 van de mensen die iets riep over airco;

De optie waar ik op reageerde was nieuwe cv + airco. In die optie blijft gebruik van vloerverwarming mogelijk, met daarbij toegevoegde waarde van koelen en bijverwarming door airco waar gewenst.

Wat is daar het probleem? Ik geloof niet dat het de airco-fans zijn die topicstarter proberen weg te praten van vloerverwarming.

Airco is een vrij specifieke vorm van verwarming die niet voor iedereen prettig is. Het is altijd verstandig dat zelf ergens te ervaren (alle leden van het gezin) als je die ervaring niet hebt. Verder is bij airco erg veel afhankelijk van wat je installeert, met welk vermogen en waar je het installeert.

Hier werkt het fantastisch, al 3 jaar nu, maar dat zegt niets over de situatie bij een ander. @MotorBeast heeft dacht ik al aangeboden kennis te maken met airco als verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Natuurlijk, het is niet dat die in een grot wonen zonder dat ze andere mensen kennen..

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:52
@Sjamo jij snapt de waarde van de VV... velen anderen niet, dus mijn reactie was niet zo zeer voor jou bedoeld... maar juist diegenen die je zelf ook aan duidt.

Ik heb zelf ervaring met L/L (bij voormalige werkgever). Kan prima werken... Daar hing een bakbeest van MHI in een ruimte met geschikte vorm... Deed het prima als de zaak eenmaal op temperatuur was... blijft wel anders.
Maar daar zat ik niet met mij sokjes op de vloer...

VV opgeven... zou ik echt niet doen, verschil van een vloer van 16 graden en 26 graden is belangrijk ;-)

@digifun Ik vertrouw er niet universeel op. Genoeg voorbeelden waar een L/L 'on a budget' is geïnstalleerd waar het gewoon niet goed werkt.
Je moet vaak met meerdere binnenunits werken, en dan zit je dus aan multisplits met meerdere leidingen die ergens heen moeten. En dan is het ineens niet zo simpel meer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Ts heeft voerverwarming toch? Hij zou ook met cop1 bij kunnen stoken bij vorst met een investering van enkele tientjes. De dynamische stroomprijs van de afgelopen weken was goed te doen.

Als ts overweegt om zijn beperkte probleem op te lossen met een monoblock warmtepomp dan zou ik eens een toepasselijk hydraulisch schema van bijvoorbeeld de arotherm plus erbij te pakken en eens kijken wat er allemaal in het winkelmandje gaat:

https://www.installerendo...herm-vwl75-6-a-230v-85979

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Ronald schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 07:14:
@Sjamo
@digifun Ik vertrouw er niet universeel op. Genoeg voorbeelden waar een L/L 'on a budget' is geïnstalleerd waar het gewoon niet goed werkt.
Je moet vaak met meerdere binnenunits werken, en dan zit je dus aan multisplits met meerdere leidingen die ergens heen moeten. En dan is het ineens niet zo simpel meer.
De ellende is dat het op veel punten mis kan gaan wat mij betreft. Jij noemt een belangrijk punt.

Je kan nog tegen iemand zeggen, je gaat niet genoeg hebben aan 1 unit in een grote woonkamer. Dat geeft veel eerder overlast en soms zelfs een miserabel resultaat. Maar dan is er altijd weer iemand die roept, mijn 2,5kW unit verwarmt mijn hele huis met 2 vingers in de neus. Of mijn woonkamer van 120m2 wordt super goed verwarmd door 1 3,5kW.
En helaas horen mensen die voor een dure verbouwing staan zulke dingen graag.
Niemand zou denken dat je met 1 radiator je hele huis verwarmt, maar van airco verwachten mensen het.
Of men kiest een merk dat minder vermogen heeft bij echt koud weer (bijv Daikin) dan sommige andere merken. Of zelfs echte budgetmerken/types met ongelukkig regelgedrag, een hoog minimaal verbruik en/of een beroerde efficientie.
Ik ben nog uit de tijd waar de huiskamer 23 graden was van een gaskachel of haard, maar de rest van het huis was dan in de winter ijzig koud. Werkt niet. Niet voor het comfort dat men tegenwoordig verwacht.

En dan de mensen die van nature een hekel hebben aan het voelen van luchtverplaatsing, of aan een hoorbare blazende verwarming. Of een soms krakende (goedkoop plastic wat kraakt bij frequente temperatuurswisselingen) gorgelende (defrost) binnenunit. Die mensen heb je, en dat is een slechte combinatie met airco. Ja, onze binnenunits zijn vaak erg stil. Maar soms blazen ze als een forse warme fohn. Een beetje als zo'n warm luchtgordijn als je de hema binnen stapt. Heerlijk.

Maar vervelend vind ik de zachte verplaatsing van koudere lucht. Lucht die voldoende warm is om de ruimte rustig verder op te warmen, maar kouder dan je huid. Dat voelt als tocht, naar.
Als grote airco-fan heb ik daar ook een hekel aan. En dus is plaatsing van de unit (of de units) denk ik heel belangrijk.

Maar andere verwarmingssystemen hebben ook hun mitsen en maren, alhoewel ik over vloerverwarming al vaak de lof heb horen zingen :) Gezien alle positieve geluiden daar over, mits goed geinstalleerd, zal ik nooit iemand adviseren dat te vervangen door airco :) Hooguit uitbreiden met. Het schijnt elkaar goed aan te vullen, ook qua verwarming.

Mjj verbaast het nog steeds hoe vaak ik topics als deze lees waarbij men een keuze wil maken tussen voorlopig doorgaan met gas of over op all electric, zonder daarbij aan te geven wat voor hun wijk gepland is voor de energie-transitie voor de komende 10 jaar, warmte net, all electric etc. Je zal net alles hebben ingericht met een nieuwe cv-ketel en een jaar later krijg je bericht van je gemeente dat jullie gas wordt afgesloten en jullie naar een warmte-net gaan of een all-electric buurt worden.
Mij lijkt kennis daar over van groot belang bij het maken van dergelijke keuzes en het doen van betrekkelijk grote investeringen/het uitgeven van zulke grote bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesren
Warmtepomp scenario
Ik snap veel van de argumentatie dat een warmtepomp de voorkeur heeft, ik denk dat we een beetje van de startpost aan het afwijken zijn. De warmtepomp zal voor ons significante uitdagingen hebben:
1. We denken dat er eigenlijk altijd breekwerk nodig, omdat huidige leidingen in een koof zitten
2. Plaatsing van het warmwater vat
3. Totale kosten, de installateurs die we hebben gesproken spreken altijd over 20-25k, dit is vaak nog zonder de radiatoren te hebben vervangen.
4. Dit is echt de crux ben ik bang, een goede installateur vinden die alles kan oplossen voor ons. We zijn niet handig, laatste keer dat ik zelf probeerde een waterleiding/afvoer aan te passen kreeg ik het niet lekvrij.
5. We zijn echt niet handig, we doen dit soort dingen echt nooit zelf en zie het hier ook niet gebeuren

Voor punt 2 is er mogelijk nu een oplossing voor aangedragen, een warmtepomp boiler lijkt eigenlijk altijd een goed idee mits dit in de garage kan

Voor punt 3 en 4 moeten we een goede installateur vinden, ik ben al meer dan een jaar op zoek geweest, ik heb minstens 5-6 mensen over de vloer gehad, maar uiteindelijk maar 1 offerte ontvangen die op 26k neerkwam (met radiatoren). Tevens willen deze een 11KW monobloc plaatsen van Daikin (Altherma) en is er geen afwerking inbegrepen, ze breken de koven open maar sluiten ze niet bijvoorbeeld.

Airco scenario
Over het Airco scenario, het idee was om de CV ketel samen met de Airco te laten werken, dus dit geeft voordelen van de vloerverwarming + mogelijk wat sneller opwarmen wat gasbesparing geeft. Tevens hopen we dat de bovenruimtes volledig met Airco te verwarmen en de radiatoren niet meer te gebruiken daar. We hebben hier een partij gevonden die betrouwbaar lijkt en een multi-split oplossing aanbied met twee buitenunits en 5 binnenunits wat goede dekking in het huis moet geven. De kleinere kamers krijgen een 2KW unit en de woonkamer met een grote 5KW unit, allen van Daikin.

Mogelijk plan
Mogelijk zoals ik zeg kiezen we voor een gedeelte van het Airco scenario, omdat het ook het voordeel van Koelen geeft in de Zomer, en het wordt hier erg warm binnen in de zomer. Dan kunnen we gewoon zien wat voor voordeel het geeft voor verwarmen.

Daarnaast kan ik dan aan de slag om iemand te vinden voor de warmtepompboiler, hopelijk is dit makkelijker dan iemand vinden voor een warmtepomp.

Dan schuiven we de warmtepomp op de langere baan in de hoop ooit iemand te vinden die dit kan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door vriesren op 02-01-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
vriesren schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:52:
Ik snap veel van de argumentatie dat een warmtepomp de voorkeur heeft, ik denk dat we een beetje van de startpost aan het afwijken zijn. De warmtepomp zal voor ons significante uitdagingen hebben:
1. We denken dat er eigenlijk altijd breekwerk nodig, omdat huidige leidingen in een koof zitten
2. Plaatsing van het warmwater vat
3. Totale kosten, de installateurs die we hebben gesproken spreken altijd over 20-25k, dit is vaak nog zonder de radiatoren te hebben vervangen.
4. Dit is echt de crux ben ik bang, een goede installateur vinden die alles kan oplossen voor ons. We zijn niet handig, laatste keer dat ik zelf probeerde een waterleiding/afvoer aan te passen kreeg ik het niet lekvrij.

Voor punt 2 is er mogelijk nu een oplossing voor aangedragen, een warmtepomp boiler lijkt eigenlijk altijd een goed idee mits dit in de garage kan

Voor punt 3 en 4 moeten we een goede installateur vinden, ik ben al meer dan een jaar op zoek geweest, ik heb minstens 5-6 mensen over de vloer gehad, maar uiteindelijk maar 1 offerte ontvangen die op 26k neerkwam (met radiatoren). Tevens willen deze een 11KW monobloc plaatsen van Daikin (Altherma) en is er geen afwerking inbegrepen, ze breken de koven open maar sluiten ze niet bijvoorbeeld.

Over het Airco scenario, het idee was om de CV ketel samen met de Airco te laten werken, dus dit geeft voordelen van de vloerverwarming + mogelijk wat sneller opwarmen wat gasbesparing geeft. Tevens hopen we dat de bovenruimtes volledig met Airco te verwarmen en de radiatoren niet meer te gebruiken daar. We hebben hier een partij gevonden die betrouwbaar lijkt en een multi-split oplossing aanbied met twee buitenunits en 5 binnenunits wat goede dekking in het huis moet geven. De kleinere kamers krijgen een 2KW unit en de woonkamer met een grote 5KW unit, allen van Daikin.

Mogelijk plan
Mogelijk zoals ik zeg kiezen we voor een gedeelte van het Airco scenario, omdat het ook het voordeel van Koelen geeft in de Zomer, en het wordt hier erg warm binnen in de zomer. Dan kunnen we gewoon zien wat voor voordeel het geeft voor verwarmen.

Daarnaast kan ik dan aan de slag om iemand te vinden voor de warmtepompboiler, hopelijk is dit makkelijker dan iemand vinden voor een warmtepomp.

Dan schuiven we de warmtepomp op de langere baan in de hoop ooit iemand te vinden die dit kan doen.
Ik heb dat stukje denk ik gemist. Als je een cv-ketel gebruikt voor verwarmen, waarom heb je dan een warmtepompboiler nodig voor warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesren
Sjamo schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:58:
[...]

Ik heb dat stukje denk ik gemist. Als je een cv-ketel gebruikt voor verwarmen, waarom heb je dan een warmtepompboiler nodig voor warm water?
Deze oplossing werd in het topic aangedragen om meer flexibiliteit te geven rondom plaatsen warmwater vat van de warmtepomp. Het lijkt me een interessant pad om te bekijken omdat het toch gas zal besparen en het mogelijk in de garage geplaatst kan worden.

Momenteel werkt dit via de CV ketel en werkt het opzich prima, dit is ook een mogelijkheid. Het is meer een kwestie van een extra toekomst optie met verminderd gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
vriesren schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:00:
[...]

Deze oplossing werd in het topic aangedragen om meer flexibiliteit te geven rondom plaatsen warmwater vat van de warmtepomp. Het lijkt me een interessant pad om te bekijken omdat het toch gas zal besparen en het mogelijk in de garage geplaatst kan worden.

Momenteel werkt dit via de CV ketel en werkt het opzich prima, dit is ook een mogelijkheid. Het is meer een kwestie van een extra toekomst optie met verminderd gasverbruik.
Het was voor ons het minst favoriete onderdeel van de overgang van cv-ketel naar airco als verwarming :)

Van gas koken naar inductie is me 100% meegevallen. Airco werkt hier fantastisch voor verwarmen en koelen. Warm water via warmtepompboiler (en gedeeltelijk via kleine E-boiler) gaat op zich goed maar ik zou het zelf nooit kiezen ipv de cv als het niet hoefde.

Het enige voordeel zou naar mijn mening zijn dat je het water kan opwarmen via eigen zonnepanelen maar wanneer de cv-ketel er toch hangt lijkt mij het, in elk geval financiele voordeel erg beperkt.
Wanneer je concreet van plan bent op korte termijn je cv-ketel toch weg te doen is het een optie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
vriesren schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:00:
[...]

Alleen een WP boiler gaat je weinig besparing opleveren. Gemiddeld verbruik SWW is zo'n 300m3. Reken dat eerst eens door.

De echte besparing zit in verwarmen van je huis. En dan pak je SWW mee. Niet omgekeerd en zeker niet op gas blijven verwarmen en dan een WP Boiler.

Koken gas naar inductie zo'n 100m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sarcomorbato schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 06:14:
[...]

eens met Paul C

Begin gewoon met die airco. De kosten zijn relatief laag, helemaal als je de montage zelf doet en de inbedrijfstelling laat doen.

Bevalt het verwarmen ermee niet dan heb je er nog steeds plezier van met koelen.

Ik help wel een mee met het plaatsen van monoblock warmtepompen en er komt toch vaak best wel wat bij kijken: mobiele kranen, betonboor-bedrijven, minigravers, stratenmakers. Als je pech hebt komen ze allemaal op de factuur erbij.
L/L is helemaal niet goedkoop als je heel je huis goed wil voorzien. 1 unit ja, 4 of 5 gaat het toch lekker in de papieren lopen.

@vriesren Stel je vraag voor een installateur eens in L/W topic. Daar zitten installateurs die wellicht in je buurt wonen. Dan krijg je normale prijzen te horen.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 02-01-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Wat hier ook al eens gezegd is in plaats van een installateur te zoeken. Ga op zoek naar een goede loodgieter, en koop zelf de onderdelen los om die vervolgens te laten installeren door de loodgieter. Hiervoor hoef je niet zelf handig te zijn met klussen maar wel handig zijn met prijs vergelijken.

Bijvoorbeeld de radiatoren vervangen, je zegt dat je nu T10 radiatoren boven hebt, ga shoppen voor de zelfde afmeting radiatoren maar dan T33, dit kan bij de hornbach/gamma al maar ook online bij radiator discounter of warmteservice om maar te noemen en elke loodgieter/klusjesman kan die dan vervangen. Bij warmteservice kun je volgens mij zelfs de installatie erbij nemen via hun.

Zelfde geld voor een Monobloc warmtepomp zodra je weet waar je die neer zou willen zetten en welke merk/type je wilt. Dan hoeft er alleen een stroomkabel in en de aanvoer/afvoer leiding van de verwarming in. Dit zou een loodgieter/klusjesman makkelijk voor je kunnen doen hiervoor hoef je niet een installateur te hebben die zich specifiek richt op warmtepompen wat veel mensen denken. Een split warmtepomp is al iets ingewikkelder omdat die ook nog eens gevuld moet worden met een gas en niet iedere loodgieter/installateur mag dit doen en je moet losse leidingen naar de binnenunit brengen die overigens ook bij een airco zou hebben.

Daarnaast heb je het vaak over breekwerk maar ze hoeven geen muren te slopen of weg te halen, alleen wat gaten te boren van relatief klein formaat. En een koof open en dicht schroeven daar zou het werk nou ook weer niet hoeven te zitten volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door aegis op 02-01-2024 13:09 ]

Pagina: 1