Betere buitenverlichting voor veiligheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-10 14:15
Hi mede-tweakers,

Op dit moment zijn alle buitenlampen rond mijn huis geschakeld met een bewegingsmelder. Voor de veiligheid wil ik aan de voor en zijkant van het huis standaard de verlichting aan hebben als het donker is, en achter een lamp met bewegingsmelder ophangen. Ik heb bedacht hoe ik dit wil aanpakken maar wil even weten of ik iets mis of dat er simpelere of betere oplossingen zijn.
  1. Bij de voordeur hangt een plafondlamp die zowel met een bewegingsmelder aangaat, als die ik met een schakelaar binnen aan kan zetten. Voor de bewegingsmelder is er een gat in een steen gemaakt. In principe werkt de bewegingsmelder nog gewoon. Mijn idee hier is om een lichtbron met schemersensor erin te zetten, en de schakelaar gewoon altijd op 'aan' te zetten. Als ik de bewegingsmelder weghaal moet ik de elektra nog weg werken en het gat in de steen weghalen. Dat lijkt mij wat veel moeite. Als ik het zo aanpak, mis ik dan iets?
  2. Aan de zijkant van het huis vind ik de huidige lamp niet op een ideale plek hangen, maar ook hier zijn gaten gemaakt voor de bewegingsmelder en de lamp. Ook hier hetzelfde verhaal. Ik kan de bewegingsmelder op een 'altijd aan'.stand zetten, en wil dan een lichtbron met schemersensor in de lamp zetten.
  3. Achter heb ik op dit moment geen verlichting hangen. Behalve spotjes op 12V. Een optie is om dit te vervangen met Hue (of goedkoper merk) smartlampen en alleen een draadloze bewegingsmelder op te hangen. Ik heb hier wel een Eufy camera met IR nachtzicht hangen (wordt straks een Ajax buitencamera). Ik wil dan een bewegingsmelder ophangen, maar ik ben bang dat deze gaat interfereren met de camera, kan dat?
  4. Als de Hue oplossing niets wordt, moet ik een lichtpunt buiten gaan maken. Op dit moment is er geen stroom beschikbaar om de lamp op aan te sluiten. Ik heb wel een wandcontactdoos in de schuur hangen. Ik had het plan door de muur te boren en dan een stroomdraad met stekker naar buiten te maken en daar de lamp op aan te sluiten. Is dit handig of moet ik een aftakking maken van de stroom en deze naar buiten leiden? Moet dit dan een speciale kabel zijn of moet het dan nog in een stootvaste buis? Het komt achter houten latten dit als muurbekleding dienen.
Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:32

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

1. Lamp voordeur
Je hebt het over een plafondlamp. Hangt die onder een afdak? Gaat de schemersensor dan wel werken? Ik zou de schakeldraad vanaf de wandschakelaar sowieso doorlussen en de schakelaar wegwerken (blindplaat of enkele schakelaar ipv dubbele plaatsen, afhankelijk van wat er nu zit).

3. Bewegingsmelders
Mijn ervaring met draadloze bewegingsmelders (pir) voor buiten is niet zo best. De Hue sensor is het best (en duurst) maar heeft ook nog te veel false positives. Ik kijk nu zelf naar mmwave sensoren.

4. Elektra punt
Ik zou een vaste installatie maken ipv een stekker, zodat je geen wcd opoffert. Voor de grond gebruik je 2-aderige grondkabel (ymvk-as) met metalen mantel. De litze is meteen de aarde. Gebruik een gietmof met aftakking naar gewone buitenkabel (geen mantel) om vanuit de grond achter de muurbekleding te komen. Een ymvk-as kabel is te stug voor de eindafwerking.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
Dank voor het meedenken!
Thijsmans schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:30:
1. Lamp voordeur
Je hebt het over een plafondlamp. Hangt die onder een afdak? Gaat de schemersensor dan wel werken? Ik zou de schakeldraad vanaf de wandschakelaar sowieso doorlussen en de schakelaar wegwerken (blindplaat of enkele schakelaar ipv dubbele plaatsen, afhankelijk van wat er nu zit).
Hangt inderdaad onder een afdak, gewoon afdakje boven de voordeur. Waarom zou schemersensor daar niet werken? Er wordt toch gewoon licht gemeten en als die onder een bepaalde waarde komt gaat hij aan, dat werkt onder een afdak toch hetzelfde? Het is daar niet perse veel donkerder...

En waarom doorlussen? Is dat om te voorkomen dat je per ongeluk de schakelaar omzet dat het dan niet meer werkt? Als de bewegingsmelder op 'altijd aan' zet blijft hij altijd wel aan. Of is het vanwege veiligheid ofzo?

3. Bewegingsmelders
Mijn ervaring met draadloze bewegingsmelders (pir) voor buiten is niet zo best. De Hue sensor is het best (en duurst) maar heeft ook nog te veel false positives. Ik kijk nu zelf naar mmwave sensoren.
Fijne van Hue is dat ook dat ook met vertraging nog de binnenverlichting kan aanzetten alsof iemand binnen het licht aanzet. Ik zat nog even naar Ajax Systems te kijken maar die kan niet makkelijk schakelen met Hue. Hue is idd beetje duur maar 50 euro voor zo'n oplossing vind ik nog acceptabel.

4. Elektra punt
Ik zou een vaste installatie maken ipv een stekker, zodat je geen wcd opoffert. Voor de grond gebruik je 2-aderige grondkabel (ymvk-as) met metalen mantel. De litze is meteen de aarde. Gebruik een gietmof met aftakking naar gewone buitenkabel (geen mantel) om vanuit de grond achter de muurbekleding te komen. Een ymvk-as kabel is te stug voor de eindafwerking.
Ik denk dat dit idd de meest toekomstbestendige en netste oplossing is. Nog even een vraag als ik toch de 12V oplossing naar een Hue oplossing ombouw. De spotjes hangen in een overkapping, erop ligt een bitumen dak. Er liggen nu 4 transformators in elk naar 2 spotjes. Ik weet niet helemaal hoe de kabels er nu in lopen, ik vermoed dat de hoofdkabel aftakt naar de 4 transformatoren.

Mijn plan is dat om de inkomende draad van de transformator af te knippen, een wago klem ertussen en daar 2 GU10 fittingen aan te maken. En dat voor elke transformator. Is dat veilig om gewoon met normale wago klemmen te doen? Of moet dat van die gel dingen zijn tegen water? Nu liggen er ook normale transformatoren in, en de huidige spotjes zijn ook gewoon normale spotjes, niet perse waterbestendig ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:59
Ik heb 3 buitenlampen (led) hangen met Ikea Tradfri lampen erin en aangesloten op een hub.
Schakelen via de timer in de app automatisch in bij zonsondergang en uit bij zonsopgang in de sterkte die ik wil. Geen omkijken meer naar.
In t weekend zijn de lampen bij de schuur en achterdeur iets feller voor na t stappen. Wil ik iets anders, programmeer ik een ander schema in. Misschien een idee?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
caspervc schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:56:
Ik heb 3 buitenlampen (led) hangen met Ikea Tradfri lampen erin en aangesloten op een hub.
Schakelen via de timer in de app automatisch in bij zonsondergang en uit bij zonsopgang in de sterkte die ik wil. Geen omkijken meer naar.
In t weekend zijn de lampen bij de schuur en achterdeur iets feller voor na t stappen. Wil ik iets anders, programmeer ik een ander schema in. Misschien een idee?
Dat kan inderdaad ook, maar dan heb ik weer een systeem erbij. Ik heb al Hue, Eufy en straks Ajax. Zou het het liefste daarbij willen houden. Ik kan hetzelfde bereiken met een Hue lamp. Mijn overweging voor een lamp met schemersensor is dat het simpel is en ik toch alleen dag/nacht schakeling wil.

Maar nu je dit zegt, ik denk dat Hue wel wat stabieler kan zijn (gaat gewoon op tijd) en wat flexibeler voor als ik op vakantie toch iets anders wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:59
Ja dat denk ik ook. Denk dat wat ik stelde idd ook met Hue kan.
Ik vind het heerlijk dat ie op de zon schakelt. Altijd aan in het donker, nooit aan overdag.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Ik zou dan inderdaad een Hue lichtbron hiervoor gebruiken. Ik heb bij onze woning bij zowel de voor- als achterdeur via de Hue bridge ingesteld staan dat de buitenverlichting een kwartier voor zonsondergang inschakelt, en een kwartier na zonsopkomst uitschakelt. Dit gaat vooralsnog perfect, in de avond altijd thuiskomen bij een verlichte deur. Onder de carport een Hue verstraler met bewegingssensor erbij, dat de verlichting standaard in een gedimde stand staat, en bij gedetecteerde beweging naar 100% gaat voor een minuut.

Nu scheelt het dat je al in het Hue ecosysteem zit. Daarnaast, als ik me niet vergis, kan Tradfri ook aan de Hue Bridge gekoppeld worden. Dan heb je een wat goedkopere lichtbron, maar wel zelfde ecosysteem. Maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.

Mijn reviews al gezien?

Pagina: 1