Hi mede-tweakers,
Op dit moment zijn alle buitenlampen rond mijn huis geschakeld met een bewegingsmelder. Voor de veiligheid wil ik aan de voor en zijkant van het huis standaard de verlichting aan hebben als het donker is, en achter een lamp met bewegingsmelder ophangen. Ik heb bedacht hoe ik dit wil aanpakken maar wil even weten of ik iets mis of dat er simpelere of betere oplossingen zijn.
Op dit moment zijn alle buitenlampen rond mijn huis geschakeld met een bewegingsmelder. Voor de veiligheid wil ik aan de voor en zijkant van het huis standaard de verlichting aan hebben als het donker is, en achter een lamp met bewegingsmelder ophangen. Ik heb bedacht hoe ik dit wil aanpakken maar wil even weten of ik iets mis of dat er simpelere of betere oplossingen zijn.
- Bij de voordeur hangt een plafondlamp die zowel met een bewegingsmelder aangaat, als die ik met een schakelaar binnen aan kan zetten. Voor de bewegingsmelder is er een gat in een steen gemaakt. In principe werkt de bewegingsmelder nog gewoon. Mijn idee hier is om een lichtbron met schemersensor erin te zetten, en de schakelaar gewoon altijd op 'aan' te zetten. Als ik de bewegingsmelder weghaal moet ik de elektra nog weg werken en het gat in de steen weghalen. Dat lijkt mij wat veel moeite. Als ik het zo aanpak, mis ik dan iets?
- Aan de zijkant van het huis vind ik de huidige lamp niet op een ideale plek hangen, maar ook hier zijn gaten gemaakt voor de bewegingsmelder en de lamp. Ook hier hetzelfde verhaal. Ik kan de bewegingsmelder op een 'altijd aan'.stand zetten, en wil dan een lichtbron met schemersensor in de lamp zetten.
- Achter heb ik op dit moment geen verlichting hangen. Behalve spotjes op 12V. Een optie is om dit te vervangen met Hue (of goedkoper merk) smartlampen en alleen een draadloze bewegingsmelder op te hangen. Ik heb hier wel een Eufy camera met IR nachtzicht hangen (wordt straks een Ajax buitencamera). Ik wil dan een bewegingsmelder ophangen, maar ik ben bang dat deze gaat interfereren met de camera, kan dat?
- Als de Hue oplossing niets wordt, moet ik een lichtpunt buiten gaan maken. Op dit moment is er geen stroom beschikbaar om de lamp op aan te sluiten. Ik heb wel een wandcontactdoos in de schuur hangen. Ik had het plan door de muur te boren en dan een stroomdraad met stekker naar buiten te maken en daar de lamp op aan te sluiten. Is dit handig of moet ik een aftakking maken van de stroom en deze naar buiten leiden? Moet dit dan een speciale kabel zijn of moet het dan nog in een stootvaste buis? Het komt achter houten latten dit als muurbekleding dienen.