MacBook 2022 hardeschijf corrupt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaimy
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-02-2024
Dag mensen,

Het spijt me voor het cliché, maar een fijn 2024 allemaal.

Ik heb een naar mijn inziens erg vervelend probleem. Een poosje terug is er water over de MacBook gekomen. Vette dikke pech natuurlijk, maar in principe doet alles het nog, maar lijkt de ssd nu corrupt. Het volgende is aan de hand:
MacBook start op, maar wachtwoorden enz worden niet meer herkent waardoor ik niet in kan loggen.

Mijn vraag is: Ik wil er graag nieuwe macOS opzetten, maar dit gaat niet via de recovery, omdat ik natuurlijk een wachtwoord moet invullen welke niet herkent wordt. Ik vindt het niet belangrijk dat mijn oude bestanden terug komen, laptop is pas drie maanden gebruikt, dus veel staat er toch niet op.
Apple bied een reparatie aan van 2200 euro voor een laptop van 1500 met enkel een corrupte schijf🤢🤢, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op en is naar mijn inziens crimineel.
Is er nog een andere oplossing denken jullie? Of is mijn laptop helaas rijp voor de prullenbak?

Met vriendelijke groet,

Djaimy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 13:50

Kettrick

Rantmeister!

Als je Mac opstart maar je wachtwoord niet geaccepteerd wordt na een water incident zou ik vooral naar het toetsenbord kijken, probeer eens een extern toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:10
Of de T2-chip die alle cryptography afhandelt. Als deze (deels) stuk is dan snap ik ook dat wachtwoorden niet herkend worden en de reparatie dus waarschijnlijk gewoon neerkomt op een vervanging van mobo met alles erop en eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaimy
Dag Iedereen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb ondertussen de MacBook weer aan de praat gekregen!!!

, maar helaas. Ik heb nog 1 probleem. Het beeldscherm van de laptop gaat constant aan en uit en hier valt dus ook niet mee te werken of in te loggen. Als ik de laptop op een externe monitor aansluit( nu eventjes mijn tv). Dan werkt alles naar behoren. Ik zelf vermoed dat de sensor die bepaald als de laptop dicht of open staat wellicht gecalibreert moet worden of iets dergelijks? Als het scherm aan of uit is gegaan, moet ik bijv ook het wachtwoord weer opnieuw invoeren, dus het lijkt er op dat de laptop op stand-by gaat. Ik ben een tamelijke digibeet, dus erg veel verstand heb ik er helaas niet van.

Alvast erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OLED
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-03-2024
Jammer dat je het niet bij je inboedel verzeker gemeld hebt.
Als een cryptografische chip defect zou zijn dan boot je volledige mac niet meer

Ik denk dat je gewoon je wachtwoord vergeten bent, of er is een andere toetsenbordtaal geselecteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaimy
Nee, wachtwoord is niet vergeten, maar ze heeft wel een paar maanden in de kast gelegen en wellicht opgedroogd?

Qua inloggen is de laptop nu weer prima en werkt ze volledig nadat er nieuwe macOS op is geïnstalleerd. Alleen het scherm gaat dus aan en uit elke 3 seconden ongeveer. Op een externe monitor doet de laptop het gewoon volledig naar behoren nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:14

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Djaimy schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:48:
nadat er nieuwe macOS op is geïnstalleerd. Alleen het scherm gaat dus aan en uit elke 3 seconden ongeveer.
Als het in een schone installatie nog steeds niet werkt, is het waarschijnlijk een hardware probleem.

Je kunt proberen of een Ubuntu-Live USB of met een Windows installatie wel werkt, om uit te sluiten dat het niet toch aan drivers ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaimy
Ik vermoed ook dat het een hardware probleem is. Met Siri instellen meldde de laptop ook dat dit niet mogelijk was omdat het scherm gesloten is( terwijl de laptop open geklapt is). Helaas kan je niet bij macOS instellen dat het scherm altijd aan blijft zoals dat bij Windows wel het geval is, of vergis ik me hier heel toevallig in?

Om de laptop bruikbaar te houden zal er wel Windows op geïnstalleerd moeten worden denk ik. Dit om de reden dat ik dan wel kan instellen dat het scherm altijd aanstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elalith
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 14:54
Hoi @Djaimy,

Het zou kunnen zijn dat je schermhoek sensor defect is en af en toe onterecht meldt dat je scherm gesloten is en dat deze dus uitgezet moet worden. Het heeft dan niets te maken met een screensaver of een timeout.

Ik zie verschillende handleidingen op youtube waar ze beschrijven hoe je de sensor vervangt. Hopelijk doet dat iets? (mogelijk is er zelfs een tooltje die de sensor negeert?)

Het feit dat je laptop wel werkt met een extern scherm lijkt te stellen dat het geen issue is met de grafische kaart of de instellingen van je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaimy
Dag Elalith,

Bedankt voor je reactie.
Dit moet het inderdaad zijn. Na een paar keer een paar tikjes tegen de laptop ter hoogte van de rechter speaker bleef het scherm spontaan aanstaan en gaat vervolgens niet uit wanneer het scherm dicht geklapt is. Als de laptop op stand-by heeft gestaan begint het als van ouds te knipperen zoals eerst.
Als ik een zaklamp bij de rechter speaker hou, waar ook de Hall sensor moet zitten kan ik ook oxidatie zien.

Ik heb een bitsetje besteld voor de laptop. Wanneer het setje binnen is haal ik de laptop los en ga ik de sensor schoonmaken. Ik vermoed dat dit het euvel is en kom ik er uiteindelijk nog zeer goed vanaf na en plons zeewater over de laptop heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elalith
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 14:54
@Djaimy Succes!

Een tip voor het schoonmaken: Alleen doen wanneer de laptop volledig uit staat, de batterij ontkoppeld is en het liefst met Isopropyl alcohol (IPA (Niet te verwarren met het bier :+ )).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 12:35
Djaimy schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:04:
Dag mensen,

Het spijt me voor het cliché, maar een fijn 2024 allemaal.

Ik heb een naar mijn inziens erg vervelend probleem. Een poosje terug is er water over de MacBook gekomen. Vette dikke pech natuurlijk, maar in principe doet alles het nog, maar lijkt de ssd nu corrupt. Het volgende is aan de hand:
MacBook start op, maar wachtwoorden enz worden niet meer herkent waardoor ik niet in kan loggen.

Mijn vraag is: Ik wil er graag nieuwe macOS opzetten, maar dit gaat niet via de recovery, omdat ik natuurlijk een wachtwoord moet invullen welke niet herkent wordt. Ik vindt het niet belangrijk dat mijn oude bestanden terug komen, laptop is pas drie maanden gebruikt, dus veel staat er toch niet op.
Apple bied een reparatie aan van 2200 euro voor een laptop van 1500 met enkel een corrupte schijf🤢🤢, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op en is naar mijn inziens crimineel.
Is er nog een andere oplossing denken jullie? Of is mijn laptop helaas rijp voor de prullenbak?

Met vriendelijke groet,

Djaimy
Weet je trouwens zeker dat je toetsenbord de correcte tekens doorgeeft? Hang er eens een extern toetsenbord aan, wellicht is het getypte wachtwoord via de laptop fout door de waterschade. Heb zoiets in de praktijk wel vaker gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou je laptop na laten kijken bij een reparateur. Misschien ontstaat er ergens corrosie waardoor er later meer problemen ontstaan.

Ik heb dat vorig jaar laten doen bij https://irepaircentre.nl/ in Zeewolde. Dat is een onafhankelijke reparateur. Dat wil zeggen dat die wat slimmer is dan “repareer alles maar”, maar wel officiële onderdelen en tips gebruikt (is ook duur). Mijn MacBook had hij onderzocht op vochtschade, schoongemaakt en een nieuwe topcase. (€700)

🌞🍃

Pagina: 1