Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savalizz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:44
Allereerst: de beste wensen voor het nieuwe jaar. En om gelijk een goed voornemen uit te voeren: De zoektocht naar een nieuwe camera. Het doel van dit topic is advies en inzichten voor die nieuwe camera. Vooral omdat ik met twee hele verschillende camera's op het oog heb.

Even kort mijn fotografie geschiedenis als acahtergrond. Ik ben ooit begonnen met een Nikon F70, die werd vervangen door de D70 en die werd geupgrade naar een D7000 toen deze uitkwam. Altijd met veel plezier gebruikt, maar hoewel de balans body lens bij de D7000 voor mij klopte, vond ik hem altijd aan de zware kant.

In 2018 besloten dat ik geen zin meer had om met een paar kilo glas rond te wandelen en een tweedehands Canon G3x op de kop getikt. Fijne camera, kan er redelijk mee uit de voeten door zijn gewicht, erg blij met de hoeveelheid zoom. Waar ik echter niet blij van word is de traagheid van de camera. Met name het opstarten tot gebruiksklaar, omdat de EVF een losse module is die je op de flitserschoen klikt, duurt het nog langer voordat de camera klaar is voor gebruik. Ook het handmatig scherp stellen vond ik erg lastig. Vaak zat ik er naast omdat de camera net wat trager reageert. Dus dat gebruik ik maar niet meer.

Nu dus rustig aan het rondkijken voor een nieuwe camera. Omdat ik eigenlijk niet verwacht dat ik de Nikon lenzen kan meemenen naar een nieuwe spiegeloze camera en de meeste van de lenzen toch niet zo heel erg geweldig zijn, wil ik in een nieuw systeem invensteren.

Als eerste zit ik naar Olympus te kijken. Waarom? De body en fourthrids lenzen kunnen heel compact zijn en de standaard crop factor spreekt mij ook aan. De O-M5 ook al even kunnen vast houden , hoewel ik de grip niet geweldig vind, verwacht ik daar aan te kunnen wennen. Het toestel is zeker met een pancakelensje eentje die makkelijk mee neemt. Ook het uitgebreide lens aanbod maakt dat ik dit een heel aantrekkelijk optie vind.

Maar dan ben ik bang dat ik toch te veel ga inlevern op scherpte. Dus kwam de Sony A6700 in mijn blikveld. Nog niet vast kunnen houden, maar deze lijkt wel een stukje groter, aanbod lenzen is kleiner en duurder. Maar ik word wel heel blij van wat de resultaten die camera geeft en dat het een hele goede allround camera is.

Budget is voor nu 2000 euro, voor body en een zoomlens om mee te beginnen. In het geval van de Sony de 18-135mm. Voor de OM5 met een 12-45mm lens en mogelijk een prime voor portretten. Er zit nog wat rek in het budget, maar ik blijf voor nu er liever onder.

Ik fotograveer vooral landschappen, als ik geluk heb wild ( Wat was ik blij met 600mm toen we een grizlybeer in het wild tegen kwamen) Onze 2 zwarte katten. Maar ook strukturen en patronen van bladeren, boomschors, macrofotografie van bloemen. Weinig actie, behalve dan van onze katten. Veelal buiten, maar wel geregelt in de schereming. Filmen doe ik bijna nooit. En als ik het doe dan is het nu met de telefoon.

Daarnaast wil ik in de toekomst ook product fotografie gaan doen om mijn eigen creaties onder de aandacht te brengne. Dit is kleding, maar ook sjaals en handschoenen. Beide camera's zullen hiervooe wel geschikt zijn, alleen de lens is afwachten. Maar als het zover is ben ik ook wel bereid om daar in te investeren.

Voor de body ga ik liever voor nieuw ivm garantie, lenzen is tweedehands zeker een optie.

Kunnen advies geven over wat ik mis? Zie ik opties over het hoofd, denk ik ergens niet aan? Ga ik de nog kleinere sensor als een gebrek ervaren?

Meer infomatie nodig, vraag gerust. Alvast dank voor jullie input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:09
Gelukkig nieuwjaar. ;-)

Als ik zo je verhaal lees, vraag ik mij af of een Sony RX10IV niet wat voor je is. Net zo'n all in one als jouw Canon G3X, maar dan wel veel beter op alle fronten.
Valt binnen je budget en voorkomt dat je allerlei dure objectieven moet kopen. (600mm equivalent op APS-C en MFT is niet echt goedkoop, als je een beetje kwaliteit wilt hebben.)

Verder heb ik geen ervaring met de Sony A6700, ook niet met de OM-system OM5, maar wel met de Olympus E-M1 MKIII, die praktisch gelijk is aan de OM5 qua sensor en autofocus.
Ook heb ik de Sony RX100VII, het kleinere broertje van de RX10IV. Deze zijn ook vergelijkbaar qua sensor en autofocus.

Mijn Olympus levert uitstekende beeldkwaliteit. Ook in hogere iso's. De 12-45mm (heb ik) is lekker scherp en focust snel. De combo van OM5 en 12-45 is uitstekend geseald tegen water en stof, waardoor je die combo met een gerust hart in alle omstandigheden kunt gebruiken.
Ik gebruik Lightroom Classic, waarin de ruisverwijdering magie lijkt. Het verschil in beeldkwaliteit tussen APS-C en MFT wordt daardoor nog kleiner. (Voor het oog, technisch gezien zal APS-C altijd wat beter zijn omdat de sensor nou eenmaal groter is, maar dat zie je amper nog. Dit is overigens ook een argument om naar de RX10IV te kijken, die een 1 inch-sensor heeft, zoals jouw G3X.)

Qua autofocus rent elk van de genoemde Sony's rondjes rondom de Olympus/OM-system-camera's. Tracking is non-existent bij Olympus/OM-system. (Het zit erop, maar het werkt voor geen meter.) In mijn ervaring komt alleen de OM-1 (heeft mijn broer) in de buurt van Sony, op het gebied van autofocus, als het onderwerp past bij 1 van de autofocus-onderwerp-programma's. (Zoals het herkennen en volgen van vogels, die de camera vaak eerder ziet dan jijzelf.)

Als laatste wil ik nog noemen dat je ook moet kijken naar de objectieven die je in de toekomst mogelijk wilt kopen. Wat kosten die? Hebben beide systemen alles wat je nodig hebt? Hoe zwaar zijn die objectieven? Wat is de kwaliteit? Etcetera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 20:13
Ik heb een paar Olympus cameras en ik herken het verhaal van scherpte niet.
Als dit echt waar zou zijn zouden er reviews en youtube-videos bestaan waarin men feilloos aan een foto herkent welke camera gebruikt is - en die zijn er niet. (het tegendeel is er wel; YouTube: Full Frame vs Micro 4:3 - Where It Matters Most )

Ik denk dat het meer gevoel is dan dat iemand aan een foto het verschil tussen camera's kan zien.

Bij de OM krijg je voor hetzelfde geld al een goede lens erbij trouwens. (ik zou gaan voor een kleinere zoomrange dan de 14-140 maar dat is mijn voorkeur).
Hij heeft erg goede beeldstabilisatie (+10 jaar ervaring + een relatief kleine sensor om te bewegen).
En over scherpte: Ik kon eigenlijk niet vinden of de Sony A6700 focus stacking (in camera) heeft; een hoop reviewers gooien dat op één hoop met focus bracketing.
Maar de OM-5 heeft in ieder geval beide. Je kunt dus uit de hand een foto nemen die in de camera gestacked wordt, en je kunt het ook naderhand op de PC doen.
Voor wat je beschrijft kan dat een leuke functie zijn.

Je kunt ook 2ehands kopen. Met name de Olympus M1.2 is echt een topper als je die voor rond de €500-600 kunt vinden. Die heeft wel een body met een grotere grip en gaat daardoor niet meer in een jaszak, zoals de OM-5 of de A6700. Qua fotografie-per-euro scoort hij wel erg hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savalizz
@Kwintessens Die Sony RX10IV gaat op de shortlist. Het is een camera waar ik niet aan heb gedacht, gewoon omdat ik helemaal was gefocust op "iets" met verwisselbare lenzen. Enigste wat ik zo snel als eventueel bezwaar zie is de kleine groothoek. 24 mm is niet heel wijd. Maar goed, dat is ook iets waar ik al gewend ben om in andere oplossing als meerdere foto' s en zelf tot een panaroma te maken in de nabewerking.

De rest van je verrhaal geeft ook stof tot nadenken. Waarvoor dank.

@Tarquin Focus stacking klinkt inderdaad leuk, bracking had de Nikon ook, maar nooit bevredigded resultaten kunnen krijgen. Hoofdzakelijk door gebrek aan statief asl ik aan die functie denk.

Die 14-40 bedoel je denk ik? is een hele mooie lens, maar wel een hele hap meer geld.

De Olympus M1.2 had ik al bekeken, als tweede hands leek mij dat ook wel een optie. Maar inderdaad te groot. Ik had al een zo op het oog een redelijk interessante aanbieding voor camera en diverse lenzen en andere extraś voor 1250 euro op Marktplaats gezien. Hij staat er al een tijd op( oktober 2023) dus een iets scherper bod zou ook nog kunnen. Maar nog niet serieus naar de lenzen gekeken die hierbij kwamen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
Ja, focus bracketing kunnen de meeste camera's wel.
Het leuke aan focus stacking is dat het in de camera zelf gebeurt. Je krijgt wél alle bijbehorende foto's dus je kunt het offline nog een keer stacken (software wordt meegeleverd) als het resultaat niet goed genoeg was. Maar je krijgt dus al meteen een Jpeg.

Voor het perfecte resultaat pak je natuurlijk een statief. Maar met een beetje vaste hand en de beeldstabilisatie kan het ook uit de hand.

Qua lenzen... ik weet niet of je voor de sony naar professionele lenzen kijkt, maar als je een budget hebt van zo'n 1600-1700 euro is een pro lens wel haalbaar.
Olympus pro lenzen zijn zeer scherp, weathersealed en hebben een groot constant diafragma. Er is een serie van zoomlenzen met f2.8 en een nieuwe serie zooms met f4.
Daarbij kun je veel lenzen met vaste brandpunten vinden.

Er is best wel wat 2e hands te vinden.
De keuze is echt heel groot.

Voorbeeld, stel dat je bij je camera in elk geval de standaard-range van 14-42 wilt afdekken; in full-frame dus de standaard 24-70:

Olympus standaard pancake lensje (1cm dik in rust) 14-42 f3.5-5.6
Olympus 12-40 f2.8 pro. Beetje zwaar maar compromisloos qua kwaliteit, ook wel bekend als de 'bag of primes', €600 tweedehands.
Olympus 12-45 f4 pro. Weathersealed, constant F4 diafragma. Aanzienlijk kleiner en lichter dan de f2.8.
Olympus 12-100 f4 pro. Weathersealed, constant F4 en veel gebruikers halen hem nauwelijks van de camera
Olympus 14-140 - f3.5-5.6. Typische reislens die niet van de camera af hoeft.
Olympus 12-200 - voor wie méér zoom wil, maar de 12-100 heeft betere beeldkwaliteit
De Olympus 12-50 wordt geloof ik niet meer gemaakt maar zie je soms tweedehands.

Dat zijn al 7 opties.
En dan heeft Panasonic nog een stuk of 5 vergelijkbare lenzen voor deze range: pancake, een 'normale', pro-constant-f2.8 12-35, 12-60 f2.8-f4 Leica, een reislens, enzovoorts.

Elke lens legt andere accenten; sommige zijn ontworpen voor zoomrange, anderen voor lichtsterkte, beeldkwaliteit, grootte, prijs.
Er is dus echt wat te kiezen, en je kunt tweedehands soms leuke dingen scoren.

Er is een groep op FB: OM apparatuur vraag&aanbod. Mijn camera en 60mm macro komen daar vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
@Savalizz Kun je de objectieven noemen die je nu hebt? Dan heb ik een beter idee van wat je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Dit is een leuke video. Dit is iemand die haar geld verdient met professionele fotografie, heel nerdie kan zijn over apparatuur maar goed kan relativeren.

Ik denk dat ze goed de essentie en het plezier van fotograferen beschrijft en dat heeft niets te maken met megapixels.

In deze video kijkt ze terug op haar favoriete foto's van het afgelopen jaar (waarbij ze doodleuk switcht tussen de nieuwste camera's en 10 jaar oud).

YouTube: How to take your best photos EVER in 2024!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savalizz
Uit mijn hoofd een Tamron 75-300, is geen lichtsterke lens. Een Tamron 24-70mm. Fijne lens veel gebruik. Deze 2 had ik altijd bij mij. Daarnaast een Sigma 10-20mm. Erg weinig gebruikt en dan meestal richting 18- 20mm vanwege de vertekening die bij 10 mm hoort, maar ik kennelijk niet kan waarderen. Verder nog een 90mm macrolens. Ook geen super lens, maar wel leuke dingen mee gedaan.

Een paar jaar geleden was ik op zoek naar een lens tot 450mm en toen kwam ik met de Canon g3x thuis. De lens was duurder dan de Canon weet ik nog wel herinneren.

Nu wat meer geld als toen te besteden en mijn eerste eis is redelijk compact met een eenvoudige lens voor bv stedentrips. Wel wat zoom, maar een bereik als die 24-70 dat is goed. Liever iets wijder dus vanaf 20mm zou perfect zijn.

Lange wandelingen is nu fysiek niet meer haalbaar, dus tijdens een reis een wat zwaarder lens om bij de 600mm uit te komen is daarnaast ook een wens. Ik verwacht dat dan de auto in de buurt staat,dus weinig lang sjouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
Savalizz schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:15:
Uit mijn hoofd een Tamron 75-300, is geen lichtsterke lens. Een Tamron 24-70mm. Fijne lens veel gebruik. Deze 2 had ik altijd bij mij. Daarnaast een Sigma 10-20mm. Erg weinig gebruikt en dan meestal richting 18- 20mm vanwege de vertekening die bij 10 mm hoort, maar ik kennelijk niet kan waarderen. Verder nog een 90mm macrolens. Ook geen super lens, maar wel leuke dingen mee gedaan.
De D7000 heeft een APS-C-sensor. Dat betekent dat je met jouw objectieven, vertaald naar fullframe-equivalente brandpuntsafstanden een bereik van 15 tot 450mm had.
  • 15-30mm (Sigma 10-20mm)
  • 36-105mm (Tamron 24-70mm)
  • 112,5-450mm (Tamron 75-300mm)
  • 135mm (90mm macro)
Je zegt dat je bij de Sigma meestal alleen het deel 18-20mm gebruikte, wat equivalent is aan 27-30mm, dus effectief gebruikte je slechts 27-450mm. De Sony RX10IV heeft een full frame equivalent bereik van 24-600mm. Ruimer dus dan wat je gewend bent.
De 18-135mm van Sony, is equivalent aan 27-202,5mm.
De 12-45mm van OM-system is 24-90mm en de 12-100mm is 24-200mm.
Een paar jaar geleden was ik op zoek naar een lens tot 450mm en toen kwam ik met de Canon g3x thuis. De lens was duurder dan de Canon weet ik nog wel herinneren.
In principe is daarin niet veel veranderd. Goede tele-objectieven zijn nog steeds duur, of de goedkopere versies zijn niet zo lichtsterk. Er is wel veel keuze, dus check reviews.
Nu wat meer geld als toen te besteden en mijn eerste eis is redelijk compact met een eenvoudige lens voor bv stedentrips. Wel wat zoom, maar een bereik als die 24-70 dat is goed. Liever iets wijder dus vanaf 20mm zou perfect zijn.
Klopt het dat je een systeemcamera wilt zodat je kunt wisselen tussen een draagbare kleine set voor stadswandelingen en een minder draagbare grote set voor telefotografie?
Jouw 24-70 is bedoeld voor full frame camera's. Voor APS-C camera's zijn aardig wat objectieven te vinden die wijder starten dan 20mm.
Voor MFT moet je dan kijken naar objectieven die starten bij 12 of 14mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savalizz
De lenzen die ik heb zijn niet geschikt voor full frame. Maar je hebt wel gelijk wat betreft het omrekenen. Ik doe het wel aan de lange kant, maar vergeet het bij de korte. Onbewust mijzelf voor de gek houden? Waarschijnlijk zal het meer zijn dat bij een korte afstand minder uit maakt, maar zoals jij het beschrijft is het helder en een beetje confronterend ook.
:o
Het is inderdaad het kunnen omwisselen van de lenzen om iets draagbaars te hebben en soms dat minder belangrijk, dus mag het allemaal wat zwaarder zijn.

Vandaag of morgen maar weer eens een fotozaak binnen lopen. Zien en vast houden is gewoon het beste. Wat ik wil is nu nog niet helemaal helder, maar dat komt ook omdat de Sony's nog niet in mijn handen heb gehad.

Zoals ook in de link die @Tarquin vermeldde, het gaat om de persoon achter de camera die de foto bepaalt. En de rest is gereedschap. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Savalizz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:21:
De lenzen die ik heb zijn niet geschikt voor full frame. Maar je hebt wel gelijk wat betreft het omrekenen. Ik doe het wel aan de lange kant, maar vergeet het bij de korte. Onbewust mijzelf voor de gek houden? Waarschijnlijk zal het meer zijn dat bij een korte afstand minder uit maakt, maar zoals jij het beschrijft is het helder en een beetje confronterend ook.
:o
Het is inderdaad het kunnen omwisselen van de lenzen om iets draagbaars te hebben en soms dat minder belangrijk, dus mag het allemaal wat zwaarder zijn.

Vandaag of morgen maar weer eens een fotozaak binnen lopen. Zien en vast houden is gewoon het beste. Wat ik wil is nu nog niet helemaal helder, maar dat komt ook omdat de Sony's nog niet in mijn handen heb gehad.

Zoals ook in de link die @Tarquin vermeldde, het gaat om de persoon achter de camera die de foto bepaalt. En de rest is gereedschap. :)
Goed idee om naar een fotozaak te gaan want ergonomie is erg belangrijk. Een camera die niet prettig vasthoudt, laat je al snel liggen.

Ik ben er overigens wel van overtuigd dat jouw 24-70 lens een fullframe lens is. Er bestaat geen 24-70 objectief voor APS-C. Simpelweg omdat dat bereik voor de meeste mensen niet interessant is op crop-camera’s.

Dat betekent dat je die lens met een adapter ook kunt gebruiken op Nikon Z camera’s. Je hebt dan een mooi standaardbereik. Ik neem aan dat het objectief f2.8 is over het volledige bereik? Ik zou dan toch ook eens kijken naar bijvoorbeeld een Z5 of een ZF. Je andere objectieven kun je met die adapter natuurlijk ook gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savalizz
@Kwintessens. Ik heb geprobeerd vandaag de oude camera en lenzen te vinden, maar die liggen ergens in een doos waar ik niet makkelijk bij kom.

Die 24 - 70 lens zal denk ik dan toch iets anders zijn dan ik mij kan herinneren. Gewoon omdat hij zeker niet 2.8 over het hele bereik heeft. Daar had ik toen geen geld voor. Het zal dan eerder de 28-75mm zijn. Ik weet alleen nog dat ik met spoed op zoek was naar een vervanger voor de standaard kitlens waar de mount gebroken was.

Het idee was ook vandaag een fotozaak binnen te lopen, maar dat is ook mislukt. Gouda bleek er geen een meer te hebben. Als ik energie heb morgen, dan Den Haag of Rotterdam in. Daar moet het zeker lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Savalizz schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:45:
@Kwintessens.
Die 24 - 70 lens zal denk ik dan toch iets anders zijn dan ik mij kan herinneren. Gewoon omdat hij zeker niet 2.8 over het hele bereik heeft. Daar had ik toen geen geld voor. Het zal dan eerder de 28-75mm zijn. Ik weet alleen nog dat ik met spoed op zoek was naar een vervanger voor de standaard kitlens waar de mount gebroken was.

Het idee was ook vandaag een fotozaak binnen te lopen, maar dat is ook mislukt. Gouda bleek er geen een meer te hebben. Als ik energie heb morgen, dan Den Haag of Rotterdam in. Daar moet het zeker lukken.
Als je het niet meer weet was het geen constante f2.8 ;) Dat is niet iets dat je per ongeluk koopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Savalizz
De keuze is gemaakt.

Het is de OM 5 geworden met een 12-40 en een 75 - 300 lens. Die laatste was niet helemaal de bedoeling, maar door de cashback, de inruil van de Canon en nog wat sponsoring van partner was die lens erbij geen discussie meer.

De reden dat het OM is geworden is hoofdzakelijk gekomen omdat de EVF bij de Sony niet handig zit. Helemaal links en de kwaliteit van die EVF ook minder is als die van de OM. Ik merk dat ik het scherm achterop weinig gebruik om foto's te maken, alleen met een heel hoog of juist een heel laag standpunt.

De Sony RX10IV viel eigenlijk gelijk af door de grootte van het toestel.

Hartelijk dank voor de adviezen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-05 12:45
Gefeliciteerd met de keuze.
Om een begin te maken met het juist instellen van de camera kan deze video helpen:
YouTube: OM SYSTEM OM-5 - Best Settings
Met name het uitzetten van 'keep warm color' instelling bij auto witbalans is even belangrijk.
Mijn ervaring met Olympus is namelijk dat de auto witbalans echt goed is, maar dan moet 'keep warm color' wel uit staan.

[ Voor 3% gewijzigd door wappiewappie op 04-01-2024 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
Savalizz schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:28:
De keuze is gemaakt.

Het is de OM 5 geworden met een 12-40 en een 75 - 300 lens. Die laatste was niet helemaal de bedoeling, maar door de cashback, de inruil van de Canon en nog wat sponsoring van partner was die lens erbij geen discussie meer.

De reden dat het OM is geworden is hoofdzakelijk gekomen omdat de EVF bij de Sony niet handig zit. Helemaal links en de kwaliteit van die EVF ook minder is als die van de OM. Ik merk dat ik het scherm achterop weinig gebruik om foto's te maken, alleen met een heel hoog of juist een heel laag standpunt.

De Sony RX10IV viel eigenlijk gelijk af door de grootte van het toestel.

Hartelijk dank voor de adviezen hier.
Prima keuze. Veel plezier ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Nice, erg goede camera!
Ik heb de voorloper, de M5.III en de M1.III, wat eigenlijk jouw camera in een grotere body is.

De 12-40 is een superlens en kan heel veel; landschap, closeup, portret, weinig licht - kan allemaal.

Je kunt op FB lid worden van de groep "OM apparatuur vraag&aanbod", daar wordt best wel eens iets leuks aangeboden. Ook krijg je dan een gevoel voor redelijke prijzen.

En je kunt eens zoeken naar TTartisans (of 7artisans) lenzen. Handmatige lenzen, maar lichtsterk (f1.4 of f1.2), en met focuspeaking heel goed te gebruiken. Zo hebben ze bijvoorbeeld een 17mm f1.4, héél klein en heel lichtsterk. Ligt geloof ik ook bij KameraExpress. Erg leuk voor onopvallende straatfotografie als je dat leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savalizz
@Tarquin Dank je wel.

Ik heb je een DM gestuurd over de Facebook groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tarquin schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 00:52:
En je kunt eens zoeken naar TTartisans (of 7artisans) lenzen. Handmatige lenzen, maar lichtsterk (f1.4 of f1.2), en met focuspeaking heel goed te gebruiken. Zo hebben ze bijvoorbeeld een 17mm f1.4, héél klein en heel lichtsterk. Ligt geloof ik ook bij KameraExpress. Erg leuk voor onopvallende straatfotografie als je dat leuk vindt.
Uit interesse Googlede ik die even, maar je hebt toch een stuk kleinere pancake lenzen rond die waardes? Oké, uiteraard scheelt het onder de streep geld bij handmatige lenzen, maar zonder er zelf mee bekend te zijn, zou je bij "onopvallende" fotografie niet juist automatische scherpstelling willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Sissors schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:26:
[...]

Uit interesse Googlede ik die even, maar je hebt toch een stuk kleinere pancake lenzen rond die waardes? Oké, uiteraard scheelt het onder de streep geld bij handmatige lenzen, maar zonder er zelf mee bekend te zijn, zou je bij "onopvallende" fotografie niet juist automatische scherpstelling willen?
De keuze is reuze!
Er is bv de Olympus 17mm f1.8 maar die kost tussen de 300-380 euro (en is f1.8, geen 1.4). Panasonic heeft een 15mm f1.8, ook heel klein, en een 14mm f2.5. Die laatste is niet duur maar die zou je echt alleen kopen omdat hij kleiner is dan de zoomlens die TO nu heeft - qua brandpunt/diafragma levert het niets op.

Ik gaf deze opties omdat je voor rond de 100 euro een echt heel lichtsterke lens kunt kopen. Ja, je levert AF in, maar belangrijk is dat die zoomlens die TO heeft al f2.8 biedt.
Om dan een andere lens erop te schroeven is het wel fijn als die echt significant verschilt - en dan is 1.4 (en sommige f1.2) toch wel merkbaar méér dan 1.8.

En handmatig scherpstellen ... moet je leren. Het is méér dan de afwezigheid van AF. Met name vooraf scherpstellen heeft voordelen. Zo moet je bij AF soms focus-and-recompose doen, of eerst het AF punt instellen, of hopen dat hij niet de achtergrond pakt.
Als je dat allemaal niet hebt en vooraf scherp stelt, weet je zeker dat je meteen kunt afdrukken.
Vorige eeuw deden we het allemaal zo en dat ging natuurlijk prima :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tarquin op 05-01-2024 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-05 07:26
Als ik een grizzlybeer tegen kom ben ik ook blij dat ik een 600mm lens nodig heb om een goede foto te maken. En dan maakt het mij nog niet eens uit of ik mijn camera wel bij me heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savalizz
@PHiXioN Wat je leert op zo'n vakantie is als je een grote groep mensen ziet staan met camera's die enorme lenzen hebben, dat er een beer in de buurt is. Elke keer raak.

In dat specifieke geval waren er ook rangers bij die zorgen dat de mensen niet naar de beer gingen toe lopen, want die heb je genoeg die dat anders wel doen. Ze herkennen de beer ook. Dus informatie konden geven. In dit geval een vrouwtje van 2 jaar. Nog geen welpen gehad.
Pagina: 1