Aankoop stationwagon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 21:03
Wij hebben het afgelopen jaar gezinsuitbreiding gehad. Hierdoor merken wij dat onze auto (Ford Fiësta) aan de kleine kant begint te raken. Onze wens is om in gedurende het jaar regelmatig met de tent weg te gaan. Nu zijn wij op zoek naar een grotere auto.

Onze eisen:
- Model vanaf 2014 en nieuwer
- Km stand max 100k
- Benzine
- Hoe luxer hoe beter, maar betrouwbaarheid staat boven alles.
- Stationwagon of SUV

- Budget. €12.000

Onze zoektochten levert de volgende opties op.
- Ford Focus Wagon (model 2016 en nieuwer ivm Sync). Lees alleen een aantal negatieve verhalen over de betrouwbaarheid van de ecoboost 1.0 motor. Wel een ruime auto met leuke opties voor de prijs.
- Renault Megane (2016 en nieuwer). Ook hierbij vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de 1.2 TCE motor.
- Kia C'eed (2015 en nieuwer). Lees hier vooral goede verhalen over. Qua opties leveren we hier wat in.
- Peugeot 308sw 1.2 thp. Ruime kofferbak. Wederom vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de motor.

Bovenstaande auto's zijn op het oog voor ons allemaal interessant. Op internet lees je altijd de slechte verhalen, maar tegelijkertijd komen we bovenstaande auto's erg veel tegen op de weg.
Zijn de motorproblemen van bovenstaande auto's dusdandig dat het een no-go is of valt dit mee mits de auto goed onderhouden is?

Daarnaast staan wij ook open voor andere opties.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:20

Yucon

*broem*

Auris station, aangezien je zo op betrouwbaarheid hamert. Die dingen gaan gewoon niet kapot. Je zult waarschijnlijk wel de eis van de kmstand wat oprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:03
Ook ik zou of Ceed of Auris (of Kia stonic) pakken.

Welke opties wil je er graag bij?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:50
Persoonlijk zou ik niet zo goed weten waarom je een eis hebt van 100k kilometer max?
Stel: Dan koop je dus een auto uit 2014 (je maximale leeftijd) met, laten we zeggen, 95 000 kilometer, op de klok.
Dat wil zeggen dat de vorige eigenaar er slechts 9500 per jaar mee heeft gereden. Ergo heel veel korte stukken, dat is niet echt lekker voor een motorblok.

Stel dat het een tweede eigenaar is, dan is de kans aanwezig dat de auto eerst een leaseauto is geweest. Dus zeg 4 jaar lang, 20k kilometers per jaar (dat is voor lease nog aan de krappe kant maar dat kan)
Na 4 jaar de auto inleveren en dan krijgt de auto een nieuwe eigenaar die er dus slechts 15k op heeft gezet.. in 6 jaar tijd. Dan heeft die auto dus vooral stil gestaan de laatste jaren. Ook niet echt wenselijk.

Ik zou zelf kijken naar een auto waar vooral de distributie al van gedaan is. Dat gebeurt vaak rond de 150k-180k kilometers (die van mij op 151k laten doen) Dan weet je namelijk zeker dat je die grote kostenpost niet meer hebt én dat het motorblok zichzelf al meer dan 150k heeft bewezen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

al 83 wagens met 12.5K vraagprijs, 125K gelopen, vanaf 2019
Ik snap de eis in startpost "vanaf 2014" ook niet; in mijn voorbeeld is er nieuwer spul te krijgen echter zal het model je misschien niet bevallen.

/Edit: zoals zoveel reviews, zal je vaak alleen de slechte ervaringen lezen. Zo zijn er in totaal 220.000 exemplaren Megane geleverd in NL; hoeveel goede en hoeveel slechte reviews las je?

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 01-01-2024 09:37 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:40
Ik zie de astra niet tussen. Heb de astra van na de facelift van 2016 gereden en vond dat prima rijden. Voldoende opties, lekker veel ruimte en volgens mij wel eens binnen jouw budget/eisen te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:30
@ThijsM
Zoals hierboven al genoemd, ga voor een Toyota Auris. Niet hele spannende auto's maar super betrouwbaar. Daarnaast krijg je 10 jaar garantie of 200.000 km als je elk jaar een beurt bij de dealer laat doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
DonJunior schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:20:
Persoonlijk zou ik niet zo goed weten waarom je een eis hebt van 100k kilometer max?
Stel: Dan koop je dus een auto uit 2014 (je maximale leeftijd) met, laten we zeggen, 95 000 kilometer, op de klok.
Dat wil zeggen dat de vorige eigenaar er slechts 9500 per jaar mee heeft gereden. Ergo heel veel korte stukken, dat is niet echt lekker voor een motorblok.

Stel dat het een tweede eigenaar is, dan is de kans aanwezig dat de auto eerst een leaseauto is geweest. Dus zeg 4 jaar lang, 20k kilometers per jaar (dat is voor lease nog aan de krappe kant maar dat kan)
Na 4 jaar de auto inleveren en dan krijgt de auto een nieuwe eigenaar die er dus slechts 15k op heeft gezet.. in 6 jaar tijd. Dan heeft die auto dus vooral stil gestaan de laatste jaren. Ook niet echt wenselijk.

Ik zou zelf kijken naar een auto waar vooral de distributie al van gedaan is. Dat gebeurt vaak rond de 150k-180k kilometers (die van mij op 151k laten doen) Dan weet je namelijk zeker dat je die grote kostenpost niet meer hebt én dat het motorblok zichzelf al meer dan 150k heeft bewezen.
Dat van die korte stukken is een aanname, ik denk, dan kijk ik naar mezelf en mn omgeving, dat er veel automobilisten zijn die een auto niet dagelijks gebruiken maar wel voor middellange afstanden.

In je tweede voorbeeld zou je ook eens kunnen rekenen met 35k per jaar, voor echte woon werk rijders geen gekke afstand. Met daarbij je 6jaar 15k scenario dan kom je in jouw zoek range.
Heeft de motor zich misschien wel bewezen, maar de schokdempers ed hebben ook min 150k klappen op moeten vangen.
Daarbij slijt een motor ook gewoon, dus in die zin hoe lager hoe beter. Al is 100k+ zeker geen stand waarbij je een mooie auto moet laten staan, die kan prima mee.

Zoek criteria van de ts zijn mi dan ook niets mis.
Aantal eigenaren vind ik criteria wat je wellicht toe kan voegen, bij veel eigenaren is de kans op een probleem auto groter, ze doen hem niet voor niets na korte tijd weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
joca schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:09:
[...]

Dat van die korte stukken is een aanname, ik denk, dan kijk ik naar mezelf en mn omgeving, dat er veel automobilisten zijn die een auto niet dagelijks gebruiken maar wel voor middellange afstanden.
Precies dat, als je niet woon-werk verkeer doet met de auto, zit je bij 10k km per jaar dus op 200km per weekend gemiddeld. Niet bepaald alleen maar korte stukjes zou ik zeggen. (En daarom zit ik zelf daar ruim onder, en heb ik zat collega's die heel veel meer kilometers per jaar maken met veel kortere stukjes gemiddeld). En natuurlijk, garanties heb je nooit, maar ik vind het wel heel makkelijk geredeneerd dat je met 10k km per jaar er dus alleen maar korte stukjes worden gereden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 21:13
Focus Wagon 1.0 is prima mits goed en altijd onderhouden bij een ford dealer.
Die hebben de juiste recalls uitgevoerd én belangrijker: altijd de goede olie gebruikt.
Verkeerde olie is funest, maar als het onderhoud juist is uitgevoerd en je geen caravan de brennerpas over gaat trekken is de 1.0 prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:32

-tom-562

Oliesjeik

chrisborst schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:04:
@ThijsM
Zoals hierboven al genoemd, ga voor een Toyota Auris. Niet hele spannende auto's maar super betrouwbaar. Daarnaast krijg je 10 jaar garantie of 200.000 km als je elk jaar een beurt bij de dealer laat doen.
Ach, wat is wel 'spannend' bij een ander merk middenklasser :P middenklassers moeten een zo groot mogelijk publiek aanspreken en zijn dus per definitie saai :P
Ik zou iig voor een Auris gaan, daar kan je haast geen miskoop aan doen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:23
Voordat je aan een toyota begint altijd even dubbelchecken of je zonder trekhaak kan, ze mogen namelijk nauwelijks iets trekken en sommige hybride zelfs niks.

Dat gezegd hebbende; ik ben zelf ook fan van de toyota aandrijflijn. Als je een stationwagen overweegt is een prius+ ook wel een optie lijkt me.

[ Voor 33% gewijzigd door mathelicious op 01-01-2024 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:33
Mijn schoonpa is 40 jaar wegenwacht geweest en de auto welke hij het minste tegenkwam was Toyota, het meeste wat hij tegenkwam was Frans.

Dus zijn (en mijn) advies een Toyota, daarna andere Japanse auto's.

Ik heb 10 jaar een Toyota Previa gereden (4 kleine kids toen dus 6 persoons nodig) en nooit iets mee gehad.
Toen mocht ik een leaseauto 6/7 zits en met het budget wat ik had paste alleen een Citroën C4 Grand Spacetourer.
Als dat mijn eigen auto was geweest was ik failliet gegaan aan de reparatie's. 3x een riem stuk welke oplost in de olie (bekend probleem met dit type motor welke in meerdere merken zit) 3 collega's met dezelfde auto ook hetzelfde probleem. En nog veel meer ellende.

Prive had ik toen een Toyota Auris Hybride en in 4 jaar 0,0 problemen.

Mijn advies is ook een Toyota Auris. Of een Kia (wij hebben nu prive een Niro hybride en ook een prima auto, maar hebben we pas een klein jaartje, wel al 15.000km gereden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:01
DonJunior schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:20:

Ik snap die argwaan wel want je zit dan tegen vervangings intervallen van bijvoorbeeld een natte distributie riem of oprekken van de distributie kettingen. Onderhoud van een auto is namelijk zo ingericht dat je weinig aan beurtjes betaald door lange intervallen wat allerlei problemen geeft na de honderd duizend kilometer want dan gaat deze extra slijtage zich vertonen in bijvoorbeeld de ketting.

Echter is het totaal niet zo dat een auto bij deze kilometer stand al per definitie waardeloos is je zit echter wel met een hoger risico op kosten maar dat hoort natuurlijk bij een auto. Als je veel rijd snap ik de honderd duizend grens wel rij je wat minder dan zou ik dit oprekken naar honderd vijftig duizend.

Mijn feedback omtrent de opties is laat Peugeot en Renault links liggen. De thp motoren hebben een slecht verleden en de 1.2 TCE rekt de distributie ketting sneller op dan je fietsketting. Bij de Ford wel heel goed checken of je een motor hebt met natte riem en of deze vervangen is of in iedergeval gecontroleerd want die geeft vaak de geest tussen de honderd en honderd tachtig duizend.

Kijk ook eens naar Skoda Fabia of Scala / Rapid van de laatste jaren die zijn ook goed betaalbaar en ruimer dan wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-07 17:09
Ik rijd zelf een Focus station uit 2011 mk3. Geen hele spannende auto 1.6 blok met 105pk. Gekocht met 135k nu 210k op te teller en 4 jaar in bezit. Geen echte problemen mee gehad. Stuurt lekker en verbruik is prima. :)

Bij aankoop gelijk distributie riem en pomp laten doen.

Auris inderdaad ook betrouwbare bak of de ceed. Ik had zelf de Ceed of Focus in gedachten maar Focus stond te koop om de hoek. Ceed is ook iets saaier in interieur maar zelf een android unit inbouwen en gaan :)

[ Voor 38% gewijzigd door dewiss1993 op 01-01-2024 11:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Budget omhoog gooien en jezelf realiseren dat autorijden duur is geworden en tweedehands auto's ook.
Fwiw: ik heb hier recent een Seat Ibiza gekocht. 1.0 TSI, 120k op de teller. Kostte 10k en dat zat aan de onderkant van wat ze voor een dergelijke klasse auto vragen.

Zou als ik jou was ook zeker bij VAG kijken. Die 1.0 TSI motor wordt al jaren in het hele gamma geleverd, is zuinig, doorontwikkeld en ze gaan met 280-300k op de teller richting de export.

Waar staat de Octavia in je lijstje?

Hou er btw rekening mee dat 2014/2015 het tijdperk van de ecodiesels was. Prima blokken, maar veel meer diesel dan benzine geleverd dus minder keuze in benzine van die jaren

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:58
Is een Skoda Octavia buiten budget?
Meer ruimte voor je geld ga je niet krijgen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Je gaat hier 1000000000 verschillende antwoorden op krijgen.

En iedereen gaat weer komen met hun "mijn ervaring is dit" die de ervaring van iemand anders weer tegenspreekt.

Doe jezelf een lol en lees jezelf een beetje in op Autoweek, koop een occasion met garantie bij een betrouwbare garage, en gooi jouw criteria op Autoscout, Gaspedaal of Autowereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
@ThijsM
Kijk voor de lol ook eens hier: https://www.whatcar.com/class/reliability
Veel data over welke modellen betrouwbaar zijn op basis van de praktijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:45
Ik heb zelf drie opgroeiende kinderen. Ik heb al meerdere Skoda Octavias gereden. Prima auto's voor een gezin. Ruim en fijn en best betaalbaar. Meer ruimte dan andere stationwagens. Ik zie hem niet in jouw lijstje staan en dat vind ik jammer. Ik zou er zeker eens naar kijken.
Succes.

Emos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
Yucon schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:03:
Auris station, aangezien je zo op betrouwbaarheid hamert. Die dingen gaan gewoon niet kapot. Je zult waarschijnlijk wel de eis van de kmstand wat oprekken.
Dit anyone say auris TS?
Iets meer km's en paar euro meer rij je hybride.
Autoscout24: auris TS

Wat betreft de 1.0 ecoboost, de renault TCE en Peugeot/citroën THP motoren, ja daar kan wel eens eens wat stuk gaan. Maar doorgaans is dat ook weer prima te repareren. De TCE 1.3 is een stuk betrouwbaarder dan de 1.2. Maar ook daar kan wat aan stuk. Net als een toyota.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Emos schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:35:
Prima auto's voor een gezin. Ruim en fijn en best betaalbaar. Meer ruimte dan andere stationwagens.
En relatief goedkoop in de wegenbelasting, lichter dan de 207 van mijn vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Binnen dat budget heb je ook een stuk jongere Dacia Logan, met af-fabriek een LPG tank. Betrouwbaar, want alle luxe die stuk kan gaan zit er gewoon niet in :-)

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De keuze die je dan hebt zijn de volgende als ik de websites mag geloven:

B-klasse:
Renault Clio station (2020)
Fabia Combi (2019)
Seat Ibiza ST (2017)
Skoda Rapid Spaceback (2017)

C-klasse:
Kia Ceed sportswagon (2016)
Opel Astra Sports Tourer (2019)
Ford Focus Wagon (2018)
Seat Leon station (2016)
Renault Megane station (2016)
Skoda Octavia combi (2017) (Meeste ruimte en de 1.0 TSI is prima te noemen)
Fiat Tipo station (2017)
Dacia Logan (2017)
Dacia Dokker (2016)

Als ik puur hier even naar kijk en jij een Ford Fiesta hebt om in te ruilen.. is denk ik de beste optie te gaan voor een Ford Focus Wagon. Standaard geldt, vraag de onderhoudshistorie op en laat evt een aankoopkeuring uitvoeren.

Positieve is in iedergeval dat je budget en bouwjaar + wensen, tot prima resultaten leid en je kwestie van keuze kunt maken op basis van opties, gevoel en rijgedrag.

[ Voor 18% gewijzigd door Falcon op 01-01-2024 13:40 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb een Auris TS 1.8 hybride uit 2015 maar ik vermoed dat die (net) buiten budget van topicstarter valt, zeker als je eentje wil die wat meer in de opties zit (ik heb een Lease Pro uitvoering met LED-koplampen, panoramadak, stoelverwarming etc.).

Ik lees dat de topicstarter het heeft over 'gezinsuitbreiding'... De achterbank vind ik vrij krap voor de kinderstoel, de bijrijder moet dan best ver naar voren. Of hebben we het over een hond :+

Ander nadeel is dat hij amper wat mag trekken/dragen op de kogel. Trekgewicht van maar 345kg (beetje aanhanger weegt leeg al 200kg) en een kogeldruk van maar 55kg (meeste auto's is dat 75kg). Ik heb er soms een fietsendrager op, maar die kogeldruk van 55kg is voor twee e-bikes ook al onvoldoende :/

Verder wel een hele fijne, zuinige en betrouwbare auto met een ruime kofferbak.
Gekocht 2 jaar terug met 156K erop, nu bijna 200K en geen rare dingen gehad. Alleen onlangs preventief het EGR-systeem (ja ook een hybride heeft dat, de Auris/Prius wil daar nog wel eens problemen mee krijgen) gedemonteerd en schoongemaakt. Als hij goed onderhouden is geweest (ik had de volledige onderhoudshistorie vanuit leasemaatschappij erbij) dan is een km. stand van >120k geen enkel probleem.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 01-01-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-09 19:03

MLLL

Palm Treo 650

Puddi Puddin schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Ik snap die argwaan wel want je zit dan tegen vervangings intervallen van bijvoorbeeld een natte distributie riem of oprekken van de distributie kettingen. Onderhoud van een auto is namelijk zo ingericht dat je weinig aan beurtjes betaald door lange intervallen wat allerlei problemen geeft na de honderd duizend kilometer want dan gaat deze extra slijtage zich vertonen in bijvoorbeeld de ketting.

Echter is het totaal niet zo dat een auto bij deze kilometer stand al per definitie waardeloos is je zit echter wel met een hoger risico op kosten maar dat hoort natuurlijk bij een auto. Als je veel rijd snap ik de honderd duizend grens wel rij je wat minder dan zou ik dit oprekken naar honderd vijftig duizend.

Mijn feedback omtrent de opties is laat Peugeot en Renault links liggen. De thp motoren hebben een slecht verleden en de 1.2 TCE rekt de distributie ketting sneller op dan je fietsketting. Bij de Ford wel heel goed checken of je een motor hebt met natte riem en of deze vervangen is of in iedergeval gecontroleerd want die geeft vaak de geest tussen de honderd en honderd tachtig duizend.

Kijk ook eens naar Skoda Fabia of Scala / Rapid van de laatste jaren die zijn ook goed betaalbaar en ruimer dan wat je nu hebt.
Het VAGconcern is ongeveer de uitvinder van rekkende distributiekettingen ;)
Hoe dat met een Skoda zit van latere bouwjaren weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Laatst online: 10:47
ThijsM schreef op maandag 1 januari 2024 @ 08:58:
Wij hebben het afgelopen jaar gezinsuitbreiding gehad.
Hoe groot is het gezin dan nu? Wellicht is een stationwagen nog niet nodig?
- Hoe luxer hoe beter, maar betrouwbaarheid staat boven alles.
Yucon schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:03:
Precies dat. Wil je de meest betrouwbare stationwagen die er is dan koop je een Toyota Auris. Enige nadeel is dat iedereen het weet en ze gebuikt dus relatief duur zijn. Voor 12k heb je een Auris hybride Touring Sports met zo'n 200.000km erop. Voor een Auris is dat geen probleem overigens. Het voordeel van die ijzersterke reputatie is dat de afschijving ook heel beperkt is: die dingen blijven relatief duur, ook al staat de kilometerstand op 300.000km.
https://www.autowereld.nl...pro-38918184/details.html

Als je een goedkopere Auris station zoekt dan kun je ook voor de zeldzamere 1.3 benzine gaan. Ook betrouwbaar maar geen hybride en geen automaat. En minder gewild, maar daardoor gunstiger geprijsd.
https://www.autoscout24.n...m=copy&utm_campaign=share
chrisborst schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:04:
@ThijsM
Aan die uitgebreide garantie heb je zelf helaas weinig meer want qua leeftijd en kilometerstand zit je daar al aan. Het geeft wel een idee van het vertrouwen dat Toyota zelf heeft in hun product.
Een SUV zal doorgaans duurder zijn dan een stationwagen want een SUV is populairder dus wil je zoveel mogelijk bang voor je buck, dan kies je de stationwagen.

De enige SUV die je wellicht zou kunnen overwegen is de Suzuki SX4 S-Cross. Leuk ding, maar verfijnder dan de opties hieronder.
https://www.autowereld.nl...ion-36690304/details.html
- Ford Focus Wagon (model 2016 en nieuwer ivm Sync). Lees alleen een aantal negatieve verhalen over de betrouwbaarheid van de ecoboost 1.0 motor. Wel een ruime auto met leuke opties voor de prijs.
- Renault Megane (2016 en nieuwer). Ook hierbij vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de 1.2 TCE motor.
Ja, zowel de 1.0 Ecoboost van Ford als de 1.2 TCE van Renault zijn niet altijd even betrouwbaar.
- Kia C'eed (2015 en nieuwer). Lees hier vooral goede verhalen over. Qua opties leveren we hier wat in.
Prima keuze en met de 1.0 T-GDI ook een fijne motor. Deze is best luxe en past binnen je budget: https://www.autotrack.nl/a/kia-ceed-benzine-2016-54794594
- Peugeot 308sw 1.2 thp. Ruime kofferbak. Wederom vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de motor.
Die kun je voorbij laten gaan als betrouwbaarheid je belangrijkste eis is. De 1.2 Puretech is geen betrouwbare motor.
Daarnaast staan wij ook open voor andere opties.
Opel Astra Sports Tourer
Prima qua betrouwbaarheid en je krijgt een heel stuk nieuwere auto voor je geld. Omdat ze zo nieuw zijn ook vaak uitgerust met Apple Carplay / Android Auto.
https://www.autowereld.nl...pdc-39016742/details.html
https://www.autowereld.nl...n-c-39034577/details.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:38

Bob Popcorn

Plop!

Zelf ervaring met een Focus 1.0T uit 2019 en Astra 1.4T uit 2017. Beide superfijne auto's, ruim, stil, goed in de uitrusting en beide auto's hebben de 100k die ik er in heb gereden geen problemen gehad anders dan normaal onderhoud en schade. De Focus heeft wel echt een veel beter/sportiever onderstel en stuurinrichting, en dat merk je. Ik rij nu een 2021 Skoda Octavia Sedan 1.0 mild hybride en dat is wel een klasse hoger dan de Focus en de Astra, met name qua afwerking en feel. Dat zal er met name in zitten dat het een gloednieuw model was in 2021.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 19:46
Toyota ftw, rij al jaren met die aandrijflijn in Prius, CT200h en Auris. Nooit gekke dingen mee gehad.
Iets algemener: probeer 1.2 en kleinere motorblokken te vermijden. Weinig vermogen vaak en die blokken zitten tegen de max aan waardoor er veel slijtage is. Vaak ook een of meerdere turbos om dergelijke motoren enige pit te geven, en dat is ook een slijtagedeel (kostbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:21
Gaat m niet worden met deze eisen/dit budget
Of eisen omlaag of budget omhoog :)

Auris hybrid mooie degelijke wagen maar idd prijzig. Ook moet een cvt je net liggen.

Seat leon ook mooie optie, net wat gunstiger geprijsd, zuinig en naar ik begreep ook degelijke blokken

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:50
Puddi Puddin schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:23:
[...]

..
Dat probeer ik juist duidelijk te maken. Kijk nou niet maar een auto met kilometerstand minder dan 100k maar kijk naar de onderhoudshistorie. Ik koop liever een auto met volledige en bewijsbare historie met 160k dan een auto met 75k op de klok waar nooit een beurt is uitgevoerd.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
laurens0619 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:12:
Gaat m niet worden met deze eisen/dit budget
Of eisen omlaag of budget omhoog :)
Valt wel mee, voor minder dan 14k zie ik bijv. een Octavia uit 2017 met 92k op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkillZ4LollZ V2
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06:18
Turb0Turb0 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:09:
Mijn schoonpa is 40 jaar wegenwacht geweest en de auto welke hij het minste tegenkwam was Toyota, het meeste wat hij tegenkwam was Frans.

Dus zijn (en mijn) advies een Toyota, daarna andere Japanse auto's.

Ik heb 10 jaar een Toyota Previa gereden (4 kleine kids toen dus 6 persoons nodig) en nooit iets mee gehad.
Toen mocht ik een leaseauto 6/7 zits en met het budget wat ik had paste alleen een Citroën C4 Grand Spacetourer.
Als dat mijn eigen auto was geweest was ik failliet gegaan aan de reparatie's. 3x een riem stuk welke oplost in de olie (bekend probleem met dit type motor welke in meerdere merken zit) 3 collega's met dezelfde auto ook hetzelfde probleem. En nog veel meer ellende.

Prive had ik toen een Toyota Auris Hybride en in 4 jaar 0,0 problemen.

Mijn advies is ook een Toyota Auris. Of een Kia (wij hebben nu prive een Niro hybride en ook een prima auto, maar hebben we pas een klein jaartje, wel al 15.000km gereden).
Hier al een paar jaar een Grand C4 Picasso, 1.4 diesel. Buiten het vervangen van de koppeling om helemaal niks mee aan de hand na 70.000 KM (totale stand 150.000 KM, auto 2de hands aangeschaft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:33
SkillZ4LollZ V2 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:38:
[...]

Hier al een paar jaar een Grand C4 Picasso, 1.4 diesel. Buiten het vervangen van de koppeling om helemaal niks mee aan de hand na 70.000 KM (totale stand 150.000 KM, auto 2de hands aangeschaft)
Ja dat is een ander verhaal. Diesel heeft niet die 1.2 turbo 3 cilinder motor.

Google maar eens op multiriem / distributie riem c4 spacetourer.
Ik mocht hem ook op de einddatum asap inleveren van de leasemaatschappij, die hebben 0 winst gemaakt op mijn auto.

Verder leker ruime auto. 2 EMTB's schoof ik zo achterin (voorwiel er wel even uit).

Met diesel had ik hem nu wel weer besteld maar hij is er nieuw helemaal niet meer en diesel is slecht voor het milieu he :+

Ik mocht toen al geen diesel meer als leasebak, moest benzine of electrish. Met 40k per jaar en 1 op 12 met benzine en alle ellende heb ik echt bijgedragen aan het milleu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-09 06:26

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik heb zelf goede ervaring met een Skoda Octavia (heb nu m'n tweede). Dat gezegd hebbende wil ik niet suggereren dat ik er nooit iets mee heb gehad, want voor mijn eerste Octavia moest ik een nieuw tweemassavliegwiel laten monteren. Dat was klote, want de versnellingsbak moest daardoor ook gereviseerd worden dus dat was een dure reparatie. En van mijn huidige Octavia heb ik bij de koop bedongen dat er een nieuwe ketting op moest, want degene die erop zat was van de generatie dat ze teveel konden rekken en daarmee grote problemen kunnen veroorzaken.

Is de Octavia een geschenk uit de hemel? Nee. Maar hij is relatief goedkoop (ook in de wegenbelasting), is voor het geld erg groot en rijdt echt goed. En afgezien van bovenstaande reparatie aan het tweemassavliegwiel heb ik er in 14 jaar nooit grote issues mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Gezien je opmerking dat je met de tent op vakantie gaat: k zou zelf eens kijken naar een Toyota Avensis station. Ruime auto en In tegenstelling tot de Auris hybride kan je hiermee bijvoorbeeld wel een caravan of een vouwwagen trekken. Wij waren ook kampeerders, maar met 2 kleine kinderen gebruiken we nu een caravan.
Ik zou wel een handbak kopen, die rijdt fijner dan een automaat, je kan meer trekken en is meestal goedkoper.

Het vvti blok is onverwoestbaar, de 1.8 kan 1600 kilo trekken, (2.0 trekt 1800 kilo), rijdt prima en is zeer ruim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsM
Wat een reacties al. Dank :)

Even wat aanvullende informatie, ik besef mij dat de OP wat vragen opleveren.
- De auto wordt doordeweeks dagelijks gebruikt, 60km per dag.
- Ik ben zelf vrij lang, 1.93m met lange benen. Een beetje comfortabel zitten zou wel prettig zijn.
- Waarom 100k kmstand? Dit is puur vanwege het gevoel waarmee ik groot gebracht ben (na 200k is de auto op). Nu ik jullie reacties zo lees besef ik mij dat dit bij kwalitatief goede/betrouwbare auto's minder relevant is aangezien deze auto's nog wel even mee kunnen. Diverse Auris moddelen met 300k+ op de teller te koop.
- Welke opties wij willen? Echt geen bijzondere eisen (volgens mij). Minimaal airco, bluetooth audio (event. aftermarket), cruise control, up to date navigatie is leuk meegenomen..

Wij gaan niet met een caravan op vakantie. Met de tent. We willen (zolang het kan) alles in de auto. Echt zwaar trekken is dus geen eis voor ons. Kan er achter een hybride wel een kleine aanhanger? Of is dit een no-go.

Km. stand eis durven we nu wel los te laten. Goed onderhoud is het belangrijkste.

De C'eed en Auris vinden we beide mooie auto's. Bij de Auris kom ik ook de benzine variant tegen. Hoe is de Toyota Auris 1.3 en 1.6. Dit ook zulke betrouwbare blokken?
Lees vooral goede verhalen over het 1.8 blok (zowel hybride als benzine).

- Opties waar wij nu gerichter naar kijken zijn de:
Kia C'eed
Toyota Auris Hybride (eventueel. benzine)
Opel Astra station
(schaduwlijst staan ook een Suzuki S-Cross en mogelijk een Nissan Qashqai. Nog even verdiepen in deze auto's).

Aanstaande vrijdag gaan wij proberen een aantal proefritten te maken. In de buurt staan zowel een Auris 1.3 als Auris hybride te koop.

[ Voor 8% gewijzigd door ThijsM op 02-01-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 21:10
Wij rijden hier een Prius+ (7 zitter).
Voordeel van de hybride toyota's is is dat er minder slijtgevoelige onderdelen in zitten. Zo heeft de motor geen vorm van slipkoppeling en doordat je ook deels regeneratief remt slijten je remblokken ook minder hard...
Dat is ook de reden waarom je er genoeg met 300000+ km voorbij ziet komen.
Ook die van ons heeft meer dan 200000 op de teller.

De prius+ is mogelijk wel buiten het budget, zeker als je wat lagere km stand wil.

Oh en met een gemiddeld verbruik van 1op17 (zelf bijgehouden) zeker niet slecht voor een dergelijke grote zware auto.

[ Voor 11% gewijzigd door Spekkie88 op 02-01-2024 16:11 ]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
ThijsM schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:35:
- Welke opties wij willen? Echt geen bijzondere eisen (volgens mij). Minimaal airco, bluetooth audio (event. aftermarket), cruise control, up to date navigatie is leuk meegenomen..
Dat zijn zeker geen bijzondere eisen, behalve de up to date navigatie wellicht. Daarvoor gebruik je beter Google Maps al dan niet met Android Auto.
Wij gaan niet met een caravan op vakantie. Met de tent. We willen (zolang het kan) alles in de auto. Echt zwaar trekken is dus geen eis voor ons. Kan er achter een hybride wel een kleine aanhanger? Of is dit een no-go.
Een Auris Touring Sports Hybrid mag 345kg trekken en de gewone benzine tot 1000kg. Voor een simpele bagagekar gaat het dus net (150kg kar + 195 kg bagage is voldoende?).
Aanstaande vrijdag gaan wij proberen een aantal proefritten te maken. In de buurt staan zowel een Auris 1.3 als Auris hybride te koop.
Goed plan. Neem vooral een rolmaat of een paar klapkratjes mee om een idee te krijgen van de ruimte. Als er in de buurt een Astra en Ceed staat die niet helemaal naar wens is (te duur, verkeerde kleur, te veel kilometers) dan kan dat alsnog de moeite waard zijn om te bekijken. Dan heb je op één dag een idee gekregen van welke auto het moet worden en kun je daarna nog wel het mooiste exemplaar uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:22
Wat ruimte betreft: think outside the box.

Ik ben vorig jaar op vakantie geweest met 2 kinderen van 5 en 8. Peugeot 206SW: 2 fietsen achterop, 1 fiets op het dak, kofferbak tot aan boven toe volgestapeld. Nu heeft de 206SW voor z'n formaat een ruime kofferbak vanwege de torsie-as die volledig onder de auto zit (geen veerpoten die door je kofferbak steken), maar het geheim zat in het gebruiken van vacuumzakken ipv kratten of koffers. Stapeltje kleren erin, lucht eruit, klein pakketje in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

_JGC_ schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:12:
Wat ruimte betreft: think outside the box.

Ik ben vorig jaar op vakantie geweest met 2 kinderen van 5 en 8. Peugeot 206SW: 2 fietsen achterop, 1 fiets op het dak, kofferbak tot aan boven toe volgestapeld. Nu heeft de 206SW voor z'n formaat een ruime kofferbak vanwege de torsie-as die volledig onder de auto zit (geen veerpoten die door je kofferbak steken), maar het geheim zat in het gebruiken van vacuumzakken ipv kratten of koffers. Stapeltje kleren erin, lucht eruit, klein pakketje in de auto.
Slimme oplossingen, met 1 grote maar: er moet op de plaats van bestemming ook een goede stofzuiger aanwezig zijn, anders krijg je het nooit meer goed ingepakt voor de terugreis :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
The Eagle schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:35:
[...]

Slimme oplossingen, met 1 grote maar: er moet op de plaats van bestemming ook een goede stofzuiger aanwezig zijn, anders krijg je het nooit meer goed ingepakt voor de terugreis :+
Die was aanwezig, maar het meegeleverde handpompje hadden we gewoon mee voor de terugreis. Krijgt er net even wat meer lucht uit dan de stofzuiger. Voordeel van die zakken is ook dat je alle vuile was gewoon stankvrij weer naar huis kunt meenemen.

Volgend jaar gaan de fietsen niet mee, maar anders had ik nog 1 ding gewijzigd aan de auto: hulpveren. Hele kofferbak van een 206SW vol met kleding, handdoeken en lakens en dan 2 fietsen achterop was recept voor hele korte veerweg. Tussentijds ergens geparkeerd met zo'n gootje waar je doorheen rijdt, had toen de trekhaak op de grond :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 09:41

- Opties waar wij nu gerichter naar kijken zijn de:
Kia C'eed
Toyota Auris Hybride (eventueel. benzine)
Opel Astra station
(schaduwlijst staan ook een Suzuki S-Cross en mogelijk een Nissan Qashqai. Nog even verdiepen in deze auto's).
Ik heb zelf een Kia Ceed (wel het nieuwere model) maar volgens mij is de 1.0T motor hetzelfde. Prima blok, betrouwbaar, niet zuinig/onzuinig maar gewoon prima. Het zijn geen spannende auto's maar wel gewoon veel waar voor je geld.

Ik heb ook een Lexus CT200h, technisch (vrijwel) gelijk aan de Prius en daarmee ook weer met de Auris. Ik kocht dat ding met 198000km op de klok nadat ik daarvoor een Astra met 70000km op de klok meermaals naar de garage moest brengen met hoge rekeningen tot gevolg. En echt waar, bij sommige merken is 150.000km echt al veel maar bij Toyota/Lexus ben je dan nog lang niet op de helft van de levensduur. Inmiddels gaat ie over de 275.000km heen en buiten regulier onderhoud (en een losgekomen hitteschild) heb ik nog nooit problemen gehad met die auto. Motorisch ook gewoon goed (de cvt is wennen, dat wel) en alles steekt oerdegelijk in elkaar. Deze hybrides (de 1.8) kun je gerust kopen met een hogere kmstand. Ik rij trouwens niet echt eco maar weet toch een verbruik van 1:17 tot 1:19 te realiseren. Echt goede auto's, al geldt ook hier weer wat bij Kia geldt; het zijn een beetje saaie auto's (Toyota nog meer dan Lexus)

Over die Astra kan ik alleen maar adviseren om niet voor de Astra J te gaan en helemaal niet met een 1.4 turbo motor. Zelden zoveel gezeik gehad met een auto als met die, terwijl de km stand helemaal niet hoog was (70k bij aanschaf en 120k bij verkoop). M32 versnellingsbak die gegarandeerd kapot gaat, vastgelopen remmen, koelwaterlekkage, diverse olielekkages, de turbo gaat ook vaak stuk (is mij gelukkig bespaard gebleven). De Astra K met 1.0t blok schijnt wel betrouwbaarder te zijn maar ik heb er (buiten een aantal ritten) geen langdurige ervaring mee.

Weet trouwens dat de Nissan Qashqai dezelfde 1.2 motor heeft als de Megane en deze auto's ook niet bepaald als heel betrouwbaar te boek staan. Voordeel is dat ze vaak door bejaarden gereden worden en die trappen zo'n wagen niet af, nadeel is dat die vaak niet veel kilometers maken. :+

tl;dr: lekker voor Kia of Toyota gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:48
Tsja, met de Astra J heb ik dan weer weinig problemen mee gehad. Afgelopen november heb ik de mijne (met 1.4 turbo motor) ingeruild met 323k km op de teller. Weinig problemen mee gehad, behalve koelwaterlekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:17

Stoney3K

Flatsehats!

dewiss1993 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:38:
Ik rijd zelf een Focus station uit 2011 mk3. Geen hele spannende auto 1.6 blok met 105pk. Gekocht met 135k nu 210k op te teller en 4 jaar in bezit. Geen echte problemen mee gehad. Stuurt lekker en verbruik is prima. :)
In die categorie: Voor jouw budget kun je ook een Volvo V50 uit 2012 krijgen met een T5 motor en alle opties (meest dikke V50 die je kan krijgen) of een BMW E90 320i van ongeveer dezelfde leeftijd. Nadeel is wel dat je dan in de duurdere categorie zit met onderhoud.

Wil je iets nieuwer dan kun je ook naar de V60 kijken, al ben ik zelf niet zo'n fan van de kofferbakruimte.

Astra J zou ik ook zeker aanraden, of de Golf stationwagen. In principe, als het Duits is dan kan het vrij goed lang meegaan. Vermijd alleen bij de Astra's de gerobotiseerde handbakken (maar die moet je sowieso niet willen).

[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 04-01-2024 16:58 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

v50 zou ik lekker lings laten liggen. Is geen Volvo maar onderhuids een Ford Focus, en niet de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
The Eagle schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:29:
v50 zou ik lekker lings laten liggen. Is geen Volvo maar onderhuids een Ford Focus, en niet de beste.
Hangt af van welke versie je pakt. De 1.8 moet je laten liggen, dat zijn oliezuipmotoren van Ford. De diesels moet je een D2 kiezen anders heb je dat brakke 16-klepper blok van PSA (de nieuwe PSA motor is 8-klepper en veel robuuster)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:17

Stoney3K

Flatsehats!

_JGC_ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:49:
[...]

Hangt af van welke versie je pakt. De 1.8 moet je laten liggen, dat zijn oliezuipmotoren van Ford. De diesels moet je een D2 kiezen anders heb je dat brakke 16-klepper blok van PSA (de nieuwe PSA motor is 8-klepper en veel robuuster)
TS zoekt zo te zien sowieso een benzine dus de diesels laat ik even buiten beschouwing.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Let met je lengte kritisch op de zithouding. De stoelen van een auris staan er bekend om dat ze een vrij korte zitting hebben. Dat zie je niet, maar dat voel je wel omdat de onderkant van je bovenbenen dan niet goed ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

_JGC_ schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:52:
[...]
Volgend jaar gaan de fietsen niet mee, maar anders had ik nog 1 ding gewijzigd aan de auto: hulpveren. Hele kofferbak van een 206SW vol met kleding, handdoeken en lakens en dan 2 fietsen achterop was recept voor hele korte veerweg. Tussentijds ergens geparkeerd met zo'n gootje waar je doorheen rijdt, had toen de trekhaak op de grond :X.
Dat is ook een kwaaltje van de Auris. Ze hangen snel door. Daarnaast voel je tijdens het rijden als je erop let ook de kont nogal nadeinen. Hulpveren zorgen dat hij dat niet doet maar ook dat het weggedrag in z'n geheel een stuk beter wordt. Kost ca 500 euro incl montage en is meer dan de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:09
De max 100.000 km max bij benzine is een ouderwetse gedachte. Tegenwoordig gaan benzine autos veel langer mee. Belangrijkste is hoe de auto is behandeld en of hij goed is onderhouden.

Opmerkingen zoals 40jaar bij anwb gewerkt en meest voorkomend was renault moet je ook met een korrel zout nemen. Een renault van 40-20 jaar geleden is niet te vergelijken met een renault van jongere modellen.

Daarnaast rijden er enorm veel renault auto's. ( veel meer dan bijv toyota's ) dus logisch dat je er dan meer tegen komt.

Zelf in een renault clio gereden uit 2002, die nu bij iemand anders staat. Teller staat inmiddels richting de 300.000 en rijd nog als een zonnetje.

Voor de rest voor jou budget en lengte?
Kijk is naar de opel astra of naar de ford focus wagon. ( heb ik ook naar zitten kijken, maar niet geworden omdat mijn budget lager was )

Het verhaal van de tce 1.2 is voor auto's tussen 2012 en 2016 die gevoeliger zijn. Ook daar geld, hoe is de auto behandeld en onderhouden. De autos die daarna gebouwd zijn, hebben een betere ketting.

[ Voor 4% gewijzigd door corporalnl op 05-01-2024 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsM
Vanochtend hebben we een proefrit gemaakt in onderstaande Auris.
https://www.autowereld.nl...aak-39026615/details.html

Voor ons een hele sprong voorwaards komende van een Fiesta.
- We kunnen er beide prima in zitten. Ondanks mijn lengte zit ik wel goed.
- Ruimte voor de passagiers op de achterbank is voldoende. Niet extreem ruim maar wel afdoende voor nu en de komende jaren. Kofferbakruimte is voor ons ruim voldoende.
- Auto vinden wij rustig rijden. Rijgedrag konden wij ook wel in komen. Automaat wel even wennen, maar dat komt wel goed.
- Auto heeft een klein beetje lakschade op de bumper rechtsvoor. Waarschijnlijk iets van takken geweest. Valt alleen op als je dichterbij staat.
- Auto is dealeronderhouden. Contact gehad met deze dealer. Er zijn geen bijzonderheden geweest. Wel moet de auto op dit moment weer een grote beurt á +-- €650,-.

We zouden nog meer auto's bekijken maar daar had de kleine man geen zin meer in.

Nu zijn wij eigenlijk wel enthousiast over de Auris. Wij hebben berekend dat we ongeveer 25k á 30k km per jaar rijden. De stad uit, grootste deel snelweg en dan het dorp in is het grootste deel van de ritjes + jaarlijkse vakantie naar het zuiden.

Zou dit dan een verstandige keuze zijn vragen we ons af. Gezien de goede verhalen of de betrouwbaarheid zou ik zeggen van wel, maar tegelijkertijd loopt de teller dan ook (gevoelsmatig) snel op. Plan is om er toch wel 5 jaar in te rijden.
Of toch kijken naar eentje met een iets lagere kmstand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
ThijsM schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:19:
Nu zijn wij eigenlijk wel enthousiast over de Auris. Wij hebben berekend dat we ongeveer 25k á 30k km per jaar rijden. De stad uit, grootste deel snelweg en dan het dorp in is het grootste deel van de ritjes + jaarlijkse vakantie naar het zuiden.

Zou dit dan een verstandige keuze zijn vragen we ons af. Gezien de goede verhalen of de betrouwbaarheid zou ik zeggen van wel, maar tegelijkertijd loopt de teller dan ook (gevoelsmatig) snel op. Plan is om er toch wel 5 jaar in te rijden.
Of toch kijken naar eentje met een iets lagere kmstand...
Dat is nog best wat kilometers per jaar. Rij je nu ook zoveel?

Voor de Auris kan het weinig kwaad - na vijf jaar staat er dan rond de 300.000km op. Dat is voor een Auris prima te overzien en zoals gezegd is de restwaarde van een Auris zelfs met hoge kilometerstanden behoorlijk goed.

Het enige nadeel wellicht is dat een Toyota elke 15.000km een beurtje voorschrijft. Zo'n interval zou eigenlijk voor elke auto goed zijn want grotere intervallen zijn niet beter voor een auto, maar een Astra hoeft van Opel maar om de 30.000km naar de garage voor onderhoud.

[ Voor 24% gewijzigd door roel-online op 05-01-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
Dat aantal kilometers is ook wat wij nu op jaarbasis rijden.
Opzich hebben wij wel het idee dat we hier alsnog een prima aankoop mee doen. Zeker gezien de restwaarde inderdaad.

Onderhoud is wel iets om rekening mee te houden.
Toyota adviseert elke 15k onderhoud. Is dat ook noodzakelijk of is een jaarlijkse beurt ook afdoende. Zijn hier ervaringen mee?

Stof tot nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 09:41
Je kunt hem beter elke 15000km naar een universele garage brengen dan eens per jaar (en dus 30000km) naar een dealer, en waarschijnlijk ben je ongeveer hetzelfde kwijt dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
ThijsM schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:19:
Vanochtend hebben we een proefrit gemaakt in onderstaande Auris.
https://www.autowereld.nl...aak-39026615/details.html
[...]
Dit is het eerste model Auris TS (pre-facelift). Ik heb zelf een facelift model uit 2015, dashboard ziet er daar net wat moderner uit. Maar ik zie dat de prijzen behoorlijk zijn gestegen, voor een facelift uitvoering moet er nog wel 5-8k bij zo te zien. Heeft niet veel meerwaarde denk ik, want die uit je link zit goed in de opties: panoramadak, xenon verlichting, keyless entry, stoelverwarming (genieten!, staat hier van september tot april zo'n beetje continu aan!), automatische verlichting en regensensor. Enige nadeel is dat hij geen DAB+ radio, dat zou ik zelf wel missen. Je kan er wel een carplay unit in zetten, ff kijken in Het grote Toyota-topic

Ze noemen zelf dat keuren bij een Toyota dealer geen issue is, dat geeft opzich wel vertrouwen (naast dat de auto dealeronderhouden is geweest).

Aandachtspunt bij hybride is de motorolie en de remmen. Motorolie zou ik elke 15k laten vervangen om de motor fris te houden. Door de vele start-stop momenten van de motor heeft de olie best wat te lijden. De remmen omdat een hybride voornamelijk afremt door de remenergie terug te duwen in de accu. De remblokken worden daardoor maar heel weinig gebruikt. Gaan daardoor lang mee, maar kunnen ook vast gaan zitten en gaan aanlopen. Zelf schakel ik de auto zo nu en dan naar de N als ik de snelweg verlaat en rem dan een paar keer stevig. In de N wordt er niet teruggeleverd aan de accu en worden alleen de remblokken gebruikt. Remvloeistof een keer laten vervangen kan ook geen kwaad. Voor de rest weinig bijzonderheden.

Bovengenoemde punten kan elke universele garage in principe, die hebben inmiddels ook wel ervaring met hybrides. De beurt van €650 klinkt wat prijzig. Ik zou de auto denk ik zo meenemen en bij je lokale garage een beurtje laten geven (olie, bougies?, remmen beoordelen + remvloeistof). Luchtfilter en interieurfilter kun je evt. zelf doen, dat stelt echt niks voor.

Met hogere km. stand kan de EGR (klep, inlaatspruitstuk-kanaaltjes en koeler) bij deze motor wel gaan dichtslibben, ik heb dat 2 mnd. geleden bij mijn Auris gedemonteerd en schoongemaakt, ik zit nu op 159K en hoorde een klapperend geluid bij lege hybride accu en lage snelheid (=bepaalde belasting van de motor). Demonteren en schoonmaken is best wel een klusje. Niet suuper moeilijk, maar wel veel werk omdat e.e.a. slecht bereikbaar is. Dat klinkt in ernstige gevallen dan zo: YouTube: Prius making a knocking noise after cold start. #howto #toyota ... (zo erg was het bij mij gelukkig niet). Als je daar niks aan doet kan op een gegeven moment de koppakking bezwijken.

En de kilometers zijn geen enkel issue. Zie ook YouTube: Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid - 2013 – 384.618 km - Klokje ...

[ Voor 89% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2024 15:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThijsM
We hebben besloten om de Auris te kopen. Vandaag horen we wanneer we hem op kunnen halen.

Wat betreft Android auto; ik ga even op zoek naar de mogelijkheden om dit in te bouwen. Kwam al wat kastjes tegen die je erin kan pluggen zodat je ook Android auto hebt.
Iemand toevallig hier ervaring mee?

Mocht dat lukken dan is het mooi meegenomen. Zo niet, dan redden we ons ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-09 20:46
ThijsM schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:14:
We hebben besloten om de Auris te kopen. Vandaag horen we wanneer we hem op kunnen halen.

Wat betreft Android auto; ik ga even op zoek naar de mogelijkheden om dit in te bouwen. Kwam al wat kastjes tegen die je erin kan pluggen zodat je ook Android auto hebt.

Mocht dat lukken dan is het mooi meegenomen. Zo niet, dan redden we ons ook wel.
Is de navigatie die er in zit niet goed dan?gefeliciteerd met de aankoop btw ga zelf morgen kijken naar de C-HR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

ThijsM schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:14:

Deze auto's hebben een volledig losse radio unit. Dus zeg maar een 'autoradio' ipv een schermpje waarop je bv ook je verwarming instelt. Kastjes die je erbij plugt zijn meer voor die tweede categorie. Voor deze eerste categorie kun je beter de hele unit vervangen. Even duur en een veel degelijkere oplossing. Een mooie hack is ook dat je de 'high performance' speakers van volvo v50's met minimale aanpassingen erin kan zetten. Die zijn voor weinig te koop en zijn echt stukken beter dan wat er standaard in zit.

Tenslotte is de 12v accu nog een aandachtspunt. Als die al 5 jaar of ouder is dan is het verstandig die preventief te vervangen. Het punt bij deze auto's is dat die accu niet gebruikt wordt om te starten. Om die reden blijven half versleten accu's nog best aardig werken.. totdat ze dat niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

bie100 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:48:
[...]

Is de navigatie die er in zit niet goed dan?gefeliciteerd met de aankoop btw ga zelf morgen kijken naar de C-HR :)
Het korte antwoord: nee. Heel erg nee. :+ maar dat geldt voor vrijwel alle af fabriek navigatiesystemen uit die tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Yucon schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Het korte antwoord: nee. Heel erg nee. :+ maar dat geldt voor vrijwel alle af fabriek navigatiesystemen uit die tijd
Is toch te updaten dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

bie100 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Is toch te updaten dacht ik?
Ik praat hier even vanuit kennis van een tijdje geleden, maar destijds kon het wel maar was het best duur. En dan had je nog steeds een semi-offline systeem ipv een google maps/waze/whatever systeem. Semi, omdat er wel iets van radiosignalen in de lucht hangen die een grove indicatie van de verkeersdrukte geven. Maar het is een stuk minder nauwkeurig. Plus dat het gewoon ouderwets uitziet en wat minder gebruiksvriendelijk is.

Zelf heb ik hem nooit vervangen. Achteraf gezien had ik dat gewoon op dag 1 moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Yucon schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Ik praat hier even vanuit kennis van een tijdje geleden, maar destijds kon het wel maar was het best duur. En dan had je nog steeds een semi-offline systeem ipv een google maps/waze/whatever systeem. Semi, omdat er wel iets van radiosignalen in de lucht hangen die een grove indicatie van de verkeersdrukte geven. Maar het is een stuk minder nauwkeurig. Plus dat het gewoon ouderwets uitziet en wat minder gebruiksvriendelijk is.

Zelf heb ik hem nooit vervangen. Achteraf gezien had ik dat gewoon op dag 1 moeten doen.
Heb het een paar maanden geleden gedaan bij de auto van mijn zwager die heeft een Opel mokka uit 2014 kaartje gekocht bij AliExpress werkte perfect moet ik zeggen koste 22 pleuro .Volgens mij hadden ze die ook voor de Auris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
Zou je ook de nieuwere radio die geplaatst is in de facelift kunnen pakken? Dan heb je CarPlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
ThijsM schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:55:
Zou je ook de nieuwere radio die geplaatst is in de facelift kunnen pakken? Dan heb je CarPlay.
Dan heb je het over de touch 2 die zit er na de facelift in. Geen idee eigenlijk of dat past? maar ga daar maar niet van uit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThijsM
De auto is sinds dit weekend in ons bezit.
Dank allemaal voor het meedenken.

Wij zijn tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:51

Crazy D

I think we should take a look.

mathelicious schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:53:
Voordat je aan een toyota begint altijd even dubbelchecken of je zonder trekhaak kan, ze mogen namelijk nauwelijks iets trekken en sommige hybride zelfs niks.
Fietsendrager is wel erg handig.

Ik heb 2 x 4 jaar Auris gereden (lease). 0,0 problemen mee gehad. Enige reden om toen voor een ander merk te gaan is omdat na 8 jaar op rij hetzelfde interieur ik daar wel klaar mee was (en de Yaris en de RAV 4 hadden destijds identiek interieur, en het grotere broertje van de Auris waarvan ik de naam even vergeten ben ook).

Verbruik zat ik zo rond de 1:18 en met een tankpas maakte ik me daar niet zo druk om. In periodes waar ik wat korte ritjes had zal dat iets slechter zijn geweest maar zodra de snelweg in zicht kwam (en helemaal op vakanties richting Frankrijk) werd het echt een heel keurig verbruik van 1:18 / 1:19.

Uiteraard zijn er 10-tallen andere opties dus ga ook vooral proefritjes maken (naast inlezen op autoweek etc). Hoe je erin zit is namelijk ook belangrijk, en hoe die aanvoelt ook. Na de Toyota ben ik overgestapt op een Outlander, best wel een flatgebouw maar de zit en het gevoel waar de auto begint en eindigt was vanaf dag 1 perfect machte precies met het gevoel van de Auris station, gewenning echt 0,0 wat ook handig is. Rij ondertussen BWM, heerlijke wagen maar ik ben na een half jaar nog steeds niet helemaal zeker waar de auto aan de achterkant eindigt 8)7 (sensoren to the rescue).

Edit. Nevermind. Voortaan eerst even verder lezen 8)7

Veel plezier met je auto :)

Exact expert nodig?

Pagina: 1