Airport Express in 2023

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:47
Hoi allen,

onlangs heb ik een nieuwe woning gekocht en er zijn 3-tal ruimtes met ingebouwde speakers. Nu wil ik deze apart en tegelijk aan kunnen sturen, waarbij ik 2 oplossingen heb bedacht

1. 3 sonos:amp's.. want Sonos en Airplay 2
Nadeel: Duur

2. een zone-versterker (https://www.bax-shop.nl/v...t-4-zone-versterker-400w?) met daaraan 3 Airport Expresses voor Airplay 2 (2e hands voor een prikkie te koop)..

Nadeel: de AE wordt sinds 2018 niet meer geleverd en officiele support is ook weg. Zitten er nog technische nadelen aan het nu implementeren van een AE puur en alleen voor Airplay?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:55

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb er 1 op zolder die ik zelfs gewoon nog als AP gebruik (en AirPlay voor de badkamer).

Ik heb nog geen issues.

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 31-12-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@RobbieB Als je toch al in het Apple ecosysteem zit kan ik de Homepod’s aanbevelen. Heb ze hier in het hele huis en werken fantastisch, zowel de grote als Mini’s.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Greatsword schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:02:
@RobbieB Als je toch al in het Apple ecosysteem zit kan ik de Homepod’s aanbevelen. Heb ze hier in het hele huis en werken fantastisch, zowel de grote als Mini’s.
In het huis zitten dus al inbouw speakers van B&O. Bedrading ligt al naar de meterkast. Dus heb alleen iets nodig om ze aan te kunnen sturen en draadloos te bedienen.

Maar voor andere ruimtes zou dit mogelijk wel een goed alternatief zijn. Heb ze eerlijk gezegd nog nooit gehoord (of bij iemand gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 14:30

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Mijn AE werkt ook nog prima voor Airplay.

Ik had eerst echt de allereerste versie (blokje met stekker er aan, v1), die heb ik wel moeten vervangen door iets nieuwere (platte versie met stekkersnoer, 2e hands ook), voor Airplay 2. De v2 van stekkerblok versie zou wel AP2 moeten hebben Wikipedia: AirPort Express.

Er ziin ook wel wat alternatieven zoals:
- Belkin
- Eve

[ Voor 59% gewijzigd door kaassouffle op 01-01-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Qua alternatieven ben ik nu ook een beetje aan het kijken en heb nu bv. ook dit gevonden:

https://www.soundimports.eu/nl/arylic-a50.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZdZNt8lfEfAtdqY424WakBKxE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hx3QnW6nxT1UrmLe6OOyaeDX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGWR7P7rD62aZnKNUUGBKZ0gmaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MiujwywBY3HWMpiyfARLBnaQ.jpg?f=fotoalbum_large

Is eigenlijk een soort Sonos:Amp zonder de Sonos, maar wel met AirPlay. En hier kan ik er dan voor iedere ruimte 1 van kopen en dan ben ik nog goedkoper uit dan 1 Sonos:amp.

Edit:
Eigenlijk zou ik dan deze moeten hebben:
https://a.aliexpress.com/_EQ0s4Tf

Die ondersteunt namelijk Airplay2. Wel 2x zo duur helaas…

[ Voor 6% gewijzigd door RobbieB op 01-01-2024 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:36
Je kunt ook voor een DAC gaan met AirPlay support. Die hang je vervolgens aan een versterker.
Of een ander merk versterker met AirPlay.

Of een goedkope optie is een Appletv 2 voor een paar tientjes tweedehands kopen en er aanhangen. Die gebruik je dan enkel en alleen als AirPlay doorgeefluik naar je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Als al je speaker-aansluitingen al op 1 plek uitkomen, dan zou dit eigenlijk een betere oplossing zijn: https://www.jukeaudio.com/product/juke-6-8

Eén apparaat, maar toch meerdere 'zones'. Wel weer ander prijskaartje...

(Of deze: https://www.daytonaudio.c...se-audio-system-amplifier)

[ Voor 21% gewijzigd door kaassouffle op 01-01-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
kaassouffle schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:03:
Als al je speaker-aansluitingen al op 1 plek uitkomen, dan zou dit eigenlijk een betere oplossing zijn: https://www.jukeaudio.com/product/juke-6-8

Eén apparaat, maar toch meerdere 'zones'. Wel weer ander prijskaartje...

(Of deze: https://www.daytonaudio.c...se-audio-system-amplifier)
Die Juke is precies wat ik zoek inderdaad. Als die nou de helft van de prijs was zou het te overwegen zijn.

Die Dayton heeft volgens mij geen AirPlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Volgens de Dayton site wel (ze noemen alleen niet specifiek '2'). Hier is ie €999 : https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-matrix88.html

Trouwens, je oplossing met de zone versterker en 3 AE's gaat ws niet werken. De versterker moet zelf eigenlijk 3 input signalen tegelijk kunnen doorvoeren (3x AE), waarbij elke input gekoppeld is aan eigen zone. Je wil de inputs via Airplay aan/uit zetten. Maar op de versterker moeten ze alle 3 open staan.

Maar hij is denk ik maar ingesteld op het gebruik van 1 input, waarbij je voor deze ene input de zones aan/uit zet (op het apparaat zelf) en niet via Airplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
kaassouffle schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:46:
Volgens de Dayton site wel (ze noemen alleen niet specifiek '2'). Hier is ie €999 : https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-matrix88.html

Trouwens, je oplossing met de zone versterker en 3 AE's gaat ws niet werken. De versterker moet zelf eigenlijk 3 input signalen tegelijk kunnen doorvoeren (3x AE), waarbij elke input gekoppeld is aan eigen zone. Je wil de inputs via Airplay aan/uit zetten. Maar op de versterker moeten ze alle 3 open staan.

Maar hij is denk ik maar ingesteld op het gebruik van 1 input, waarbij je voor deze ene input de zones aan/uit zet (op het apparaat zelf) en niet via Airplay.
Ja dat probleem had ik ook al geconstateerd. Dan zouden 3AE’s met 3 mini versterkers de oplossing zijn. Dus ben eigenlijk al van het idee van de AE af gestapt.

En er is best wel een verschil tussen AirPlay 1 en 2, met name met aansturing en tegelijkertijd andere dingen op je telefoon doen enzo en synchronisatie tussen apparaten is dan ook beter. Zal ze eens mailen wat ze nu precies ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:51

alienfruit

the alien you never expected

Misschien twee Apple TV's overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OLED
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-03-2024
Je kunt toch een raspberry pi laten doen alsof het AirPlay is met de juiste software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
OLED schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:16:
Je kunt toch een raspberry pi laten doen alsof het AirPlay is met de juiste software?
Klopt. En 5 jaar geleden had ik dat zo gedaan, maar ik zit nu op het punt dat ik liever een (duurdere) stabiele oplossing zonder gepiel neerzet, dan klooien met homebrew oplossingen die na verloop van tijd altijd gezeur opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OLED
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-03-2024
RobbieB schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:39:
[...]

Klopt. En 5 jaar geleden had ik dat zo gedaan, maar ik zit nu op het punt dat ik liever een (duurdere) stabiele oplossing zonder gepiel neerzet, dan klooien met homebrew oplossingen die na verloop van tijd altijd gezeur opleveren.
Mee eens, maar ben gewoon bang dat in principe al die oplossingen shit zijn.
Onlangs een relatief zware Denon gekocht (AVC-X4800H) voor in mijn ‘bioscoop’. Zeker geen slecht apparaat of goedkope prul, maar airplay werkt niet eens de helft van de tijd. Het zal vast aan mijn thuisnetwerk liggen maar Ik hoop dat die andere oplossingen beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:47

talin

ES-MA

ik heb ook speakers in de badkamer waar ik op het plafond nog een ouwe Airport Expresses ( zo'n echte ouwe ) heb liggen, waar ik ooit nog een plugin heb gevonden waarmee ik deze nog steeds kan gebruiken.

die dingen kosten echt niks meer op bijv. Ebay.
het is dat ik in de garage een mooie set actieve speakers met een BT module van 3 euro van AE heb die perfect werkt anders had ik diezelfde setup daar ook gemaakt.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-10-2024
Ik heb anno nu (Jan. 2024) nog volop AirPorts in gebruik, die dingen zijn veilig, super stabiel en dikke prima voor netwerken waar niet de maximale snelheid van WiFi AX/6/6E van toepassing is,

Mijn hoofdrouter is een Asus RT-AX88U met aan 1 poort (waarop VPN ingesteld staat) 2 Airports doorgelust die dienen als het VPN netwerk.
Op een andere poort ook 2 AirPorts voor het AirPlay netwerk (en wat thuis automatiserings dingen) zoals Chomecast's.
En op een derde poort een Time Capsule Airport voor de backups van mn Mac Studio en MacBook Pro.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
crack_en_hack schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:51:
Ik heb anno nu (Jan. 2024) nog volop AirPorts in gebruik, die dingen zijn veilig, super stabiel en dikke prima voor netwerken waar niet de maximale snelheid van WiFi AX/6/6E van toepassing is,

Mijn hoofdrouter is een Asus RT-AX88U met aan 1 poort (waarop VPN ingesteld staat) 2 Airports doorgelust die dienen als het VPN netwerk.
Op een andere poort ook 2 AirPorts voor het AirPlay netwerk (en wat thuis automatiserings dingen) zoals Chomecast's.
En op een derde poort een Time Capsule Airport voor de backups van mn Mac Studio en MacBook Pro.
Ik hoop dat je die backups ook nog ergens anders hebt staan want die Time Capsule schijven zijn hun supported leeftijd al lang voorbij…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-10-2024
RobbieB schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:01:
[...]

Ik hoop dat je die backups ook nog ergens anders hebt staan want die Time Capsule schijven zijn hun supported leeftijd al lang voorbij…
Uiteraard ;) ook op mn NAS.

Heb zelfs op marktplaats iets meer dan een jaar geleden nog allemaal laatste generatie AirPort Express'en en 2 Time Capsule's kunnen kopen die nog nieuw in gesealde doos waren en heb al mn oude nog zeer goed kunnen verkopen.
Dus al met al voor een kleine 75 euro ongeveer alles kunnen vernieuwen voordat ze echt nergens meer te koop waren, dus het kan nog zeker een paar jaar mee allemaal.

AirPorts zijn nog best populair onder de Apple gebruikers en regelmatig kan je nog een nieuwe tegenkomen, en omdat ik nog gebruik maak van AirPlay vind ik AirPorts prima.
Een volledige Asus Mesh setup had me zeker 400/500-, gekocht en had ik geen AirPlay meer.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Pagina: 1