Nieuwe computer bevriest kort na opstart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritguard
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-09 09:28
Hoi allemaal,

Zo op de valreep van het oude jaar zou ik jullie toch nog om hulp willen vragen.
Ik heb een homeserver samengesteld met consumentenhardware. afgelopen vrijdag zijn alle spullen binnen gekomen en ben ik gelijk gestart met bouwen.
Gezien ik zowel een 2de hands(wel getest) CPU had en een openbox moederbord heb ik ervoor gekozen om alles eerst eens buiten de case op te bouwen.
Helaas gaat er ergens iets mis. Na een een bepaalde tijd in de bios reageert mijn toetsenbord niet meer, net alsof het hele systeem bevroren is. De tijd verschilt een beetje, de ene keer is het direct als ik in de bios zit maar de andere keer kan het ook een halve minuut duren.

Ik heb het volgende geprobeerd:
- CMOS batterij er een tijd(toevallig een nachtje) uitgelaten,
- alles behalve het strikt noodzakelijke inpluggen,
- Dubbelcheck of het geheugen op de lijst van de producent van het moederbord staat,
- Verschillende toetsenborden geprobeerd,
- proberen met zowel 1 als 2 RAM sticks in verschillende slots,
- verschillende poorten voor zowel USB als voor beeldscherm gebruikt, inclusief USB-poorten van de case,
- systeem helemaal uit elkaar gehaald en weer opgebouwd. Hierbij heb ik ook gecontroleerd op beschadigde/gebogen pins. Deze heb ik niet gezien,
- Unraid proberen te booten,
- BIOS downgrade

Hieronder de set-up:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10100 Tray€ 114,85€ 114,85
1MoederbordenASRock H510M-HDV/M.2 SE€ 68,04€ 68,04
1BehuizingenAerocool CS-108€ 35,95€ 35,95
1ProcessorkoelingArctic Freezer 7 X CO€ 17,24€ 17,24
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16R€ 78,40€ 78,40
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,-€ 59,-
Totaal€ 373,48

Ik ben een beetje buiten raad.
Hebben jullie nog ideeën welke ik kan proberen?
Welk onderdeel zou deze problemen kunnen veroorzaken?

Alvast bedankt voor het meedenken en een heel goed uiteinde van het jaar!

[ Voor 3% gewijzigd door spiritguard op 31-12-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17
Wat voor cooler heb je en zit die er goed op? Zie je in de bios de temperaturen oplopen?

Welke bios versie draait er nu?
Heb je een harde schijf toegevoegd?

[ Voor 29% gewijzigd door patviev op 31-12-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritguard
Ik wist dat ik wat was vergeten, dank je wel!
het betreft de Arctic Freezer 7 X CO, ik heb het gelijk even toegevoegd.
Zolang ik in de BIOS kon heb ik de temperaturen niet op zien lopen. Ik heb de computer ook een tijdje laten draaien voordat ik deze weer opnieuw op heb gestart en was de temperatuur rond de 30-40 graden.

De Bios draait nu op op versie 1.40, de volgende en meest recente is 1.60. https://www.asrock.com/MB...DVM.2%20SE/index.asp#BIOS

In eerste instantie heb ik geen harde schijven toegevoegd, dit heb ik later wel gedaan maar gaf geen ander resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 19:11
Voltages goed in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritguard
Ik heb ze niet aangepast dus dat zullen gewoon de standaard waarden zijn.
Wat zou het moeten zijn of waar zou ik dit kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tijdelijk bevriezen komt soms door I/O (input/output), meestal storage.

Ik zou zelf niet dit overklokgeheugen hebben geselecteerd voor een non-gaming desktop, maar standaard JEDEC/SPD geheugen. Jouw geheugen valt terug naar 2133 MT/s (1066 MHz) met SPD, dat is dus lager dan de default van de processor. Het dateert van 2015, toen 2666 MT/s nog sneller was dan JEDEC.

Kun je in de BIOS zien welke timings worden gebruikt? SPD of XMP?

Standaard JEDEC/SPD geheugen heeft vaak een kaal uiterlijk, met een groene of donkere printplaat zichtbaar, zonder gaming franje.

Sneller JEDEC/SPD geheugen is ook goed, mits de SPD settings voor 1333 MHz aanwezig zijn met normale timings. Die worden o.a. (deels) weergegeven door CPU-Z.

JEDEC/SPD is de standaard, daar heb je in principe geen QVL voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritguard
Dank je wel voor je reactie en sorry voor mijn late reactie. ik moest eerst even goed lezen.
Het geheugen is inderdaad overklokgeheugen, ik kon het voor een wat goedkopere prijs krijgen dus vandaar. Ik had ook geen idee dat het zoveel uit zou maken.

Ik ga even kijken of ik een windows bootable kan maken om de timing eruit te halen.

Ik heb ondertussen wel de snelheid aangepast naar 1066MHz. Nu lijkt het erop alsof die in de bios niet meer vastslaat maar nog wel tijdens het installeren van bijvoorbeeld Unraid. Ik ga even kijken wat die doet tijdens de installatie van windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritguard
ik kom helaas ook niet in Windows dus ik kan niets uitlezen. Stel dat het het geheugen is wat moeilijk doet, zou ik het kunnen vervangen door 2 van deze sticks?
https://tweakers.net/pric...kvr32n22d8-16-retail.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:19
Een kit van 2 heeft de voorkeur boven 2 enkele modules.
uitvoering: G.Skill Aegis F4-2666C19D-32GIS heeft een JEDEC 2666C19 profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritguard
Hi Uszka,

Die zie ik niet op de lijst met ondersteund geheugen staan..
https://www.asrock.com/MB...%20SE/index.asp#MemoryRKL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Dat het op 2133 MHz later vastloopt geeft wel aan dat snelheid/timings/spanning/profielen van belang waren. Die frequentie was toch wel SPD/JEDEC en geen XMP? Bij XMP kan het nog steeds met niet-standaard timings en (te lage) overklokspanning stabiliteitsproblemen veroorzaken.

Dit is een Preisvergleich van Heise: https://www.heise.de/prei...32768%7E254_2666%7E256_2x

Ik zou uitvoering: Crucial CT2K16G4DFRA32A (beschrijving op Heise.de) proberen. Crucial is een merk van Micron, een van de 3 grote geheugenchipfabrikanten.

Hier kun je de JEDEC standaarden terugvinden: Wikipedia: DDR4 SDRAM.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 04-01-2024 04:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:19
spiritguard schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:58:
Hi Uszka,

Die zie ik niet op de lijst met ondersteund geheugen staan..
https://www.asrock.com/MB...%20SE/index.asp#MemoryRKL
Bij G.Skill wel https://www.gskill.com/qv...111/F4-2666C19D-32GIS-QVL Of de toevoeging SE moet iets magisch hebben waardoor het niet gaat werken maar ik verwacht het niet.

Edit: toch wel een beetje magisch. H470 chipset op een H510 moederbord. Aangezien G.Skill geen enkel H470 moederbord van Asrock op de lijst heeft staan zou het idd kunnen dat het niet werkt.

[ Voor 29% gewijzigd door Uszka op 04-01-2024 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritguard
Hoi allemaal,

sorry voor de korte afwezigheid!

Ik heb uiteindelijk achteraf toch eerdergenoemde ramstick gekocht. Was een iets minder grote uitgave.. https://tweakers.net/pric...-16-retail/specificaties/.
De automatische timings door het systeem zijn als volgt: Frequentie 2666 (133:20), tCL:19, tRCDtRP: 19, tRAS:43, CR:2N.

Helaas hou ik dezelfde problemen met deze stick. in de bios slaat het systeem niet vast (nog niet voor een langere periode getest), echter tijdens het booten van Windows, Unraid en ook Ubuntu bevriest alles.

Ik ga ook contact opnemen met de winkel, misschien moet het moederbord terug voor een RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@spiritguard Dergelijke problemen liggen vaak aan verbogen pinnen van de cpu, maar als je die hebt gecontroleerd en het geheugen hebt vervangen blijft er niet veel over. Corruptie van de BIOS of van de gegevens van de BIOS zou een rol kunnen spelen. Terugsturen van het bord lijkt me goede keuze, dan kan de leverancier o.a. dit verder controleren.

Verbogen pinnen kun je ontdekken met een scherpe hoge resolutiefoto. Die kun je vervolgens op een andere computer bekijken. Sowieso altijd detailfoto's maken van zo'n moederbord die je terugstuurt. Dan kun je controleren of iets stuk is zoals men zegt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

heb ik ervoor gekozen om alles eerst eens buiten de case op te bouwen.
Om zaken zoals statische elektriciteit/kortsluitinkjes uit te sluiten: heb je alles op een niet-geleidende ondergrond liggen? Dus gewoon iets als hout en geen handdoek of een schroefje dat net op de verkeerde plek ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 19:00
spiritguard schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:54:
Hoi allemaal,

sorry voor de korte afwezigheid!

Ik heb uiteindelijk achteraf toch eerdergenoemde ramstick gekocht. Was een iets minder grote uitgave.. https://tweakers.net/pric...-16-retail/specificaties/.
De automatische timings door het systeem zijn als volgt: Frequentie 2666 (133:20), tCL:19, tRCDtRP: 19, tRAS:43, CR:2N.

Helaas hou ik dezelfde problemen met deze stick. in de bios slaat het systeem niet vast (nog niet voor een langere periode getest), echter tijdens het booten van Windows, Unraid en ook Ubuntu bevriest alles.

Ik ga ook contact opnemen met de winkel, misschien moet het moederbord terug voor een RMA.
Lukt de installatie van een OS wel en kom je dan niet in het OS of bevriest het ook tijdens de setup van het?

Dus booten van een USB naar Windows installatie, lukt dat wel?

Zoals ik de meldingen nu hoor klinkt het vooral alsof de storage niet lekker werkt gezien het BIOS je geen problemen geeft. "Verkeerd gelezen"

En heb je al geprobeerd om alles zo kaal mogelijk te starten?

Dus alleen CPU, koeler, 1 reepje geheugen, 1 SSD/HDD ? En alle overige kabels ook los gemaakt?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritguard
Hoi allemaal,

Ik heb de computer in eerste instantie buiten de case gebouwd, gewoon bovenop de doos van het moederbord zelf.

Ik ben tot nu toe 1 keer in Unraid gekomen maar kort daarna sloeg die alsnog vast. Verder loopt die altijd tijdens de setup van de OS vast, dit heb ik eigenlijk alleen vanaf USB gedaan. Wel vanaf verschillende USB sticks.

Ik heb het inderdaad ook helemaal kaal geprobeerd. Dit geeft helaas geen verschil.

ik heb contact met de webshop en ga het moederbord retour sturen. Gezien het een open-box was zeggen ze dat ze het getest hebben en ze verwachten dat het niet aan het moederbord kan liggen. Echter heb ik verder alles wel vervangen.

Heel erg bedankt, als jullie het interessant vinden kan ik een bericht plaatsen als het afgehandeld is met de webshop.

Voor nu een hele fijne avond!
Pagina: 1