Hoi allemaal,
Zo op de valreep van het oude jaar zou ik jullie toch nog om hulp willen vragen.
Ik heb een homeserver samengesteld met consumentenhardware. afgelopen vrijdag zijn alle spullen binnen gekomen en ben ik gelijk gestart met bouwen.
Gezien ik zowel een 2de hands(wel getest) CPU had en een openbox moederbord heb ik ervoor gekozen om alles eerst eens buiten de case op te bouwen.
Helaas gaat er ergens iets mis. Na een een bepaalde tijd in de bios reageert mijn toetsenbord niet meer, net alsof het hele systeem bevroren is. De tijd verschilt een beetje, de ene keer is het direct als ik in de bios zit maar de andere keer kan het ook een halve minuut duren.
Ik heb het volgende geprobeerd:
- CMOS batterij er een tijd(toevallig een nachtje) uitgelaten,
- alles behalve het strikt noodzakelijke inpluggen,
- Dubbelcheck of het geheugen op de lijst van de producent van het moederbord staat,
- Verschillende toetsenborden geprobeerd,
- proberen met zowel 1 als 2 RAM sticks in verschillende slots,
- verschillende poorten voor zowel USB als voor beeldscherm gebruikt, inclusief USB-poorten van de case,
- systeem helemaal uit elkaar gehaald en weer opgebouwd. Hierbij heb ik ook gecontroleerd op beschadigde/gebogen pins. Deze heb ik niet gezien,
- Unraid proberen te booten,
- BIOS downgrade
Hieronder de set-up:
Ik ben een beetje buiten raad.
Hebben jullie nog ideeën welke ik kan proberen?
Welk onderdeel zou deze problemen kunnen veroorzaken?
Alvast bedankt voor het meedenken en een heel goed uiteinde van het jaar!
Zo op de valreep van het oude jaar zou ik jullie toch nog om hulp willen vragen.
Ik heb een homeserver samengesteld met consumentenhardware. afgelopen vrijdag zijn alle spullen binnen gekomen en ben ik gelijk gestart met bouwen.
Gezien ik zowel een 2de hands(wel getest) CPU had en een openbox moederbord heb ik ervoor gekozen om alles eerst eens buiten de case op te bouwen.
Helaas gaat er ergens iets mis. Na een een bepaalde tijd in de bios reageert mijn toetsenbord niet meer, net alsof het hele systeem bevroren is. De tijd verschilt een beetje, de ene keer is het direct als ik in de bios zit maar de andere keer kan het ook een halve minuut duren.
Ik heb het volgende geprobeerd:
- CMOS batterij er een tijd(toevallig een nachtje) uitgelaten,
- alles behalve het strikt noodzakelijke inpluggen,
- Dubbelcheck of het geheugen op de lijst van de producent van het moederbord staat,
- Verschillende toetsenborden geprobeerd,
- proberen met zowel 1 als 2 RAM sticks in verschillende slots,
- verschillende poorten voor zowel USB als voor beeldscherm gebruikt, inclusief USB-poorten van de case,
- systeem helemaal uit elkaar gehaald en weer opgebouwd. Hierbij heb ik ook gecontroleerd op beschadigde/gebogen pins. Deze heb ik niet gezien,
- Unraid proberen te booten,
- BIOS downgrade
Hieronder de set-up:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i3-10100 Tray | € 114,85 | € 114,85 |
1 | Moederborden | ASRock H510M-HDV/M.2 SE | € 68,04 | € 68,04 |
1 | Behuizingen | Aerocool CS-108 | € 35,95 | € 35,95 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 7 X CO | € 17,24 | € 17,24 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16R | € 78,40 | € 78,40 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 59,- | € 59,- |
Totaal | € 373,48 |
Ik ben een beetje buiten raad.
Hebben jullie nog ideeën welke ik kan proberen?
Welk onderdeel zou deze problemen kunnen veroorzaken?
Alvast bedankt voor het meedenken en een heel goed uiteinde van het jaar!
[ Voor 3% gewijzigd door spiritguard op 31-12-2023 22:19 ]