Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 16:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Topicstarter
Helaas heb ik een probleem met mijn MacBook Pro (14-inch M1 2021) gehad doordat een programma een logbestand aanmaakte en dat maar voller en voller bleef lopen totdat de HD vol was. Toen liep de boel nauwelijks meer. Logbestand en app verwijderen (en dus ruimte maken) hielp niet. Kennelijk is er wat beschadigd geraakt (bitjes omgevallen) in het systeem.

Geen nood, dacht ik, want ik heb een Time Capsule (A1409) die elke nacht een backup draait. Die bakcups kon ik ook zien; de schijf is goed leesbaar. Eerst dacht ik het met Time Machine terug te zetten, maar dat gaat tegenwoordig met de Migratie-assistent.

Alle stappen doorlopen: Time Capsule selecteren, daar de juiste backup selecteren (nee, de Time Capsule zit niet vol, er is nog ruimte over), voor de zekerheid de een-na-laatste datum geselecteerd (andere data werken ook niet, heb ik gemerkt) en dan krijg je een lijstje met te kopiëren gegevens (Apps, mijn naam, Andere bestanden en mappen, Systeem en netwerk) en achter elk van die regels staat precies hoeveel data dat is. Het is dus duidelijk dat ik contact heb met die Time Capsule en dat de Mac de backup goed kan lezen.

Dan selecteer ik wat ik wil terugzetten, tik op 'ga door' en ik krijg het venster 'Je gegevens kopiëren' met plaatje van de Time Capsule en 'Deze Mac'.
Nog geen minuut later komt er een popup met 'Deze Mac probeert opnieuw verbinding te maken met je bron. Zorg ervoor dat beide computers ingeschakeld en met hetzelfde netwerk verbonden zijn.'
Verder gebeurt er nix.

Ik heb het zo meer dan 24 uur laten staan, maar dat helpt geen zier. Ook een andere selectie maken van de te kopiéren data helpt niet. Een backup van eerdere datum selecteren helpt ook niet.
alles is bedraad op het LAN aangesloten, zowel de Mac als de Time Capsule. Ze zien elkaar ook, want anders had ik die eerdere stappen ook niet kunnen zien.

Vóór de backup stond er al Sonoma 14.2.1 op de Mac. Ik heb 'm ook een keer gepoetst en als nieuwe Mac ingericht en pas daarna de Migratie-assistent gedraaid. Wat ik ook probeer, het is steeds hetzelfde liedje: ik zie alles van de bakcup, maar binnen een minuut na de start van het werkelijke terugzetten stopt de boel en zegt-ie dat hij probeert verbinding te maken. Waarom is hij die dan kwijt, als hij die nog geen minuut daarvoor wél nog heeft?

Wie weet wat hier aan de hand kan zijn? Waarom kan ik die backup niet terugzetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0g3Oz6MNua3PHuEPXC0SAed2FDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3eGz7fwxehWTAyaNmJOmKHl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvKg-pOxCGh5-Uzwd43S6_-dX4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXi0afOb1wOulhahhtYg0yVd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTbD-mSZouIjv4umwp8vlHhZigs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7pFd4WOF7QOX4WIl0PYmA8y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaQKHsm4_feQFmreCoaSExTvS3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZ1vtlhcH8czq34LNAdiP1Yp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Hippe Lip op 31-12-2023 19:45 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De @Hippe Lip Doe eens een schone installatie zonder migratie.

Vervolgens gewoon Time Machine mounten en handmatig bestanden overzetten.

Programma’s e.d dus gewoon opnieuw installeren.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Topicstarter
Greatsword schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:41:
De @Hippe Lip Doe eens een schone installatie zonder migratie.

Vervolgens gewoon Time Machine mounten en handmatig bestanden overzetten.

Programma’s e.d dus gewoon opnieuw installeren.
Dat heb ik al eens geprobeerd, maar daarna kon ik nog steeds die backup niet terugzetten.
Hippe Lip schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:40:
[...] Ik heb 'm ook een keer gepoetst en als nieuwe Mac ingericht en pas daarna de Migratie-assistent gedraaid. Wat ik ook probeer, het is steeds hetzelfde liedje: ik zie alles van de bakcup, maar binnen een minuut na de start van het werkelijke terugzetten stopt de boel en zegt-ie dat hij probeert verbinding te maken. Waarom is hij die dan kwijt, als hij die nog geen minuut daarvoor wél nog heeft?
Ik had nogal wat tooltjes links en rechts geïnstalleert en nogal wat persoonlijke voorkeuren ingesteld en ik kan echt niet meer achterhalen wat allemaal. Gaat lang duren.
Vandaar mijn wens om die backup terug te zetten.

Ook voor de toekomst wel fijn om te weten dat ik een backup terug kan zetten. Dus ik ben nog steeds op zoek naar waarom dat terugzetten mislukt!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Dat heb ik al eens geprobeerd, maar daarna kon ik nog steeds die backup niet terugzetten.

[...]

Ik had nogal wat tooltjes links en rechts geïnstalleert en nogal wat persoonlijke voorkeuren ingesteld en ik kan echt niet meer achterhalen wat allemaal. Gaat lang duren.
Vandaar mijn wens om die backup terug te zetten.

Ook voor de toekomst wel fijn om te weten dat ik een backup terug kan zetten. Dus ik ben nog steeds op zoek naar waarom dat terugzetten mislukt!
Daarom zeg ik toch schone installatie en geen backup terug zetten maar handmatig bijvoorbeeld je documenten etc er van af halen via Finder als je Time Machine gemount is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Topicstarter
Greatsword schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:13:
[...]

Daarom zeg ik toch schone installatie en geen backup terug zetten maar handmatig bijvoorbeeld je documenten etc er van af halen via Finder als je Time Machine gemount is.
Zoals gezegd: ik heb een schone installatie gedaan.

Waar ik nu naar op zoek ben, waar mijn aandacht nu naar uitgaat is hoe ik de backups van die Time Capsule bruikbaar kan krijgen. Wat is er aan de hand, waarom wil die backup niet teruggezet worden?

Het gaat me erom dat ik een betrouwbare backup wil hebben en dat liefst met die Time Capsule.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Topicstarter
Beetje late reactie misschien, maar ik wilde het hier toch melden dat ik uiteindelijk een schone installatie gedaan heb en de eigen bestanden handmatig teruggezet heb van een backup die ik langs andere weg had.

Nu weet ik alleen niet wat ik met die Time Capsule aanmoet. Is die onbetrouwbaar of kan ik die helemaal opnieuw formatteren en vanaf het begin weer gaan gebruiken?
Ik heb namelijk nog steeds geen idee waarom het ding dienst weigerde...

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:20:

Nu weet ik alleen niet wat ik met die Time Capsule aanmoet. Is die onbetrouwbaar of kan ik die helemaal opnieuw formatteren en vanaf het begin weer gaan gebruiken?
Ik heb namelijk nog steeds geen idee waarom het ding dienst weigerde...
Qua OS is er de afgelopen jaren flink wat veranderd dus het zou inderdaad zomaar kunnen dat je op een gegeven moment tegen problemen gaat aanlopen.

Als je al een schone installatie hebt gedaan en nog een reserve backup elders hebt zou ik hem inderdaad gewoon een keer helemaal opnieuw instellen/configureren.

Houd er ook rekening mee dat die TimeCapsule al meer dan 10 jaar oud is kan dus ook zijn dat die HDD gewoon niet meer is wat het was. Ze worden helaas niet meer gemaakt maar je kan ook gewoon een TimeMachine backup maken op een externe SSD of NAS bijvoorbeeld.

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 27-02-2024 18:39 ]

Pagina: 1