Toon posts:

Advies gevraagd groene muur/lelijk ding buurman

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik wil vragen of iemand even met me mee wil denken? Mijn buurman heeft net voordat wij hier kwamen wonen, zonder overleg zelf een uitbouw gemaakt en het is nogal een lelijk ding, naar mijn bescheiden mening. De rode pijlen verwijzen naar wat ik lelijk vind, en de blauwe lijnen waar ik overweeg een verticale groene wand (onderste plaatje) te plaatsen tegen de muur zodat ik er niet meer tegenaan hoef te kijken. Ik zou er dan twee kopen, dus eentje waar de blauwe lijnen lopen, en de andere waar de rode pijlen zijn. Is dit een slimme oplossing? Of zijn er andere betere oplossingen? Mijn idee is ook dat het wat geluid dempt van deze mensen.

Zo ziet het er nu uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTeESG3nKk_HiKUnXY2_cSrKvbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EK3YP9gnvTQTObOwUOf4w7cU.jpg?f=fotoalbum_large

En dit ding overweeg ik dan aan de muur te bevestigen zodat ik een beter (groen) uitzicht krijg en ik niet tegen die uitbouw en dat hekje aankijk :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDH2t_9q60RdswVSJhjLnaodZH8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JPLEu0CAjBidKnTQ2tPA5LGB.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2023 16:37 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-01-2024 14:55)

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:52
Een mooie grote lange rechthoekige bak in roest stijl eronder plaatsen en dan woekerende hoge bamboe erin zetten. Wordt een meter of 3-4 hoog en het oogt ook nog eens mooi. Poer natoer! 😊

Kijk zoiets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5-LAVOUELm8PmK7c1z4GPcs0lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyTkpR3BHuJsYO3jUMyeW5ku.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door sahinasappelsap op 31-12-2023 16:51 ]

Alle reacties

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:18
Hekwerk op je eigen grond (2 meter hoog) zetten en hedra tegenaan laten groeien. Heb je een mooie groene wand.

Verwijderd

Topicstarter
@MotorBeast bedankt! Maar wat is het voordeel tov dit ding dan? Zo'n hek moet ik ook in de grond (lees tegels) boren? Oh en de bovenkant van dat lelijke ding vd buren is 2.50m hoog...

Acties:
  • Beste antwoord

• sahinasappelsap
Een mooie grote lange rechthoekige bak in roest stijl eronder plaatsen en dan woekerende hoge bamboe erin zetten. Wordt een meter of 3-4 hoog en het oogt ook nog eens mooi. Poer natoer! 😊

Kijk zoiets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5-LAVOUELm8PmK7c1z4GPcs0lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyTkpR3BHuJsYO3jUMyeW5ku.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door sahinasappelsap op 31-12-2023 16:51 ]

• MotorBeast
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:43:
@MotorBeast bedankt! Maar wat is het voordeel tov dit ding dan? Zo'n hek moet ik ook in de grond (lees tegels) boren? Oh en de bovenkant van dat lelijke ding vd buren is 2.50m hoog...
Dat het dan een mooie egale wand is waar echt als het is dicht gegroeid echt helemaal niets meer doorheen ziet.

Dan zet je hem op 2,50 meter. Heb je gelijk veel privacy.

Dat houten ding van je gaat weer rotten. Hedra moet je dan weer snoeien. Tja. Mooie tuin kost tijd en energie.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 31-12-2023 16:51 ]

• MotorBeast
sahinasappelsap schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:47:
Ook mooi. _/-\o_ Groen is altijd mooi....vind ik.

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:55
sahinasappelsap schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:47:

Kijk zoiets
[Afbeelding]
Een bak met bamboe. Mooi groenblijvend, makkelijk in onderhoud (zelden extra water nodig en snoeien is nauwelijks werk), groeit relatief snel tot hoogte. Wat wil je nog meer?

Verwijderd

Topicstarter
@sahinasappelsap @RVE_NL Aha, dit is precies waarom ik dit poste en jullie idee is eigenlijk veel beter. Ik had hier al eerder over nagedacht maar waar vind ik zoiets? Ik wil ook niet 3 jaar wachten voordat de bamboe is gegroeid. Dat, en ik zit in een houtfase, kan zoiets ook met goed duurzaam hout? Heeft iemand een link waar ik zoiets kant en klaar kan kopen? Volgens mij is zo'n hoge Fargesia ook heel duur toch? Hij moet dus 2.50 hoog zijn en rond de 150-200cm breed. Nu al bedankt voor de tips, dit scheelt weer veel gedoe en een miskoop...

edit: (oh kzie al perkbamboe.nl staan)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2023 17:18 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-12 14:48

Dido

heforshe

3 jaar wachten tot bamboe is gegroeid? Je hebt geen ervaring met bamboe, hoor ik :+
Als je het niet in zo'n afgesloten bak zet staat in 3 jaar letterlijk je hele tuin vol, en op hoogte :D

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb daar tegels liggen en het lijkt mij een boel gedoe om stukken tegels weg te zagen en om daar dan die bamboe in te stoppen, dus ik dacht idd aan zo'n bak op het plaatje. Maar misschien moet ik dit vragen in een tuin forum ipv dit klusforum....

• RVE_NL
  • Laatst online: 23:55
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:17:
@sahinasappelsap @RVE_NL Aha, dit is precies waarom ik dit poste en jullie idee is eigenlijk veel beter. Ik had hier al eerder over nagedacht maar waar vind ik zoiets? Ik wil ook niet 3 jaar wachten voordat de bamboe is gegroeid. Dat, en ik zit in een houtfase, kan zoiets ook met goed duurzaam hout? Heeft iemand een link waar ik zoiets kant en klaar kan kopen? Volgens mij is zo'n hoge Fargesia ook heel duur toch? Hij moet dus 2.50 hoog zijn en rond de 150-200cm breed. Nu al bedankt voor de tips, dit scheelt weer veel gedoe en een miskoop...

Bamboe is best betaalbaar, zie hier verschillende hoogte. Het groeit best snel, dus als je een beetje op de prijs moet besparen, pak dan iets kleiner.
Een bak plantenbak van hout kun je zelf makkelijk maken? De HORNBACH/Praxis zaagt het gratis al op maat. Hout betekend wel onderhoud, als je geen werk eraan wilt hebben pak je beter bakken van polyester, staal of maak je ze met beton stapelblokken (verlijmen en klaar).

• MotorBeast
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:26:
Ja ik heb daar tegels liggen en het lijkt mij een boel gedoe om stukken tegels weg te zagen en om daar dan die bamboe in te stoppen, dus ik dacht idd aan zo'n bak op het plaatje. Maar misschien moet ik dit vragen in een tuin forum ipv dit klusforum....
Bamboe sowieso in een bak. Woekert anders je hele tuin door en drukt je tegels omhoog.

• sahinasappelsap
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:17:

Kwestie van even googlen. Er zijn behoorlijk wat soorten bamboe...snelgroeiend, woekerend, niet woekerend, volle bossen, etc. Er zijn best wat bedrijven die bamboe verkopen en je kunnen adviseren in welke soort het snelst groeit. Er staat zelfs bamboe online te koop die al een 1-3 meter lang is. Dan hoe je niet zo lang te wachten.

Bamboe kan behoorlijk snel groeien en heeft niet veel nodig. De bakken moet je even googlen, denk dat rvs goed zou staan bij de tegel die je hebt, maar je kan het in principe overal in kwijt 😊

Wij hebben ons destijds laten informeren door deze site, je zou ze eens om advies kunnen vragen
https://perkgroen.nl/bamboe/bamboehagen

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:50
Bamboe; niet aan beginnen. Ook de niet woekerende soorten hebben ondergrondse wortelstokken die meters onder tegels doorgroeien en deze opdrukken. Wij hebben dit ervaren met de achterburen. Ondanks dat er een ondergronds scherm was aangebracht kwamen de wortels er (onder)door. Ze hebben ze helemaal uit moeten laten graven en de restanten die nog opkwamen zijn behandeld met Roundup. Dus als je geen gelazer met je buren wil geen bamboe.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik had er een verhoogde schutting geplaatst over de gehele diepte van je tuin, mooi strak met spotjes erin. :7

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• roches
  • Laatst online: 21:46
Ik sluit me bij @Jan Workum aan, niet aan Bamboe beginnen, het woekert niet alleen bij je buren maar het gaat echt de hele buurt door, zijn hier al meer dan 7 jaar bezig die troep te verwijderen en het blijft terug komen...

Verwijderd

Topicstarter
Maar in een bak staat het toch veilig, dan zal het toch niet overal woekeren als de wortels in een bak zitten? Bedankt u allen..

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:29
Hoe is je relatie met de buurman?

Want formeel mag je niet een erfafscheiding hoger dan 1m80 hebben, ongeacht of dat een haag, schutting of muur is. Je mag wel, in veel situaties, op de erfgrens een bouwwerk plaatsen en dat mag dan wel hoger zijn.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Topicstarter
Mijn buurman is een rare kwibus. Hij had die uitbouw gedaan zonder overleg met de vorige bewoners van ons huis, en die waren daar behoorlijk boos over. 3 jaar geleden hebben wij dit huis gekocht en het zijn rare mensen, zeggen nooit hallo en zijn enorm op zichzelf. En zo'n actie met die uitbouw zegt ook al genoeg. Waarschijnlijk doel je op dat ik de gemeente kan bellen etc? Ik weet niet of ik die kant op wil. Als ik mijn Bamboe Haag heb staan en ik verder geen last van ze heb wil ik verder geen gedoe. Maar irritant zijn ze wel, beetje onvriendelijk. De andere buren zijn super aardig, dat dan weer wel.. Het is jammer maar het kan nog veel erger weet ik uit ervaring...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2023 23:06 ]

• StevenK
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2023 @ 23:06:
Mijn buurman is een rare kwibus. Hij had die uitbouw gedaan zonder overleg met de vorige bewoners van ons huis, en die waren daar behoorlijk boos over. 3 jaar geleden hebben wij dit huis gekocht en het zijn rare mensen, zeggen nooit hallo en zijn enorm op zichzelf. En zo'n actie met die uitbouw zegt ook al genoeg. Waarschijnlijk doel je op dat ik de gemeente kan bellen etc? Ik weet niet of ik die kant op wil. Als ik mijn Bamboe Haag heb staan en ik verder geen last van ze heb wil ik verder geen gedoe. Maar irritant zijn ze wel, beetje onvriendelijk. De andere buren zijn super aardig, dat dan weer wel.. Het is jammer maar het kan nog veel erger weet ik uit ervaring...
Nee, ik bedoel andersom: als jij een schutting of haag wil neerzetten die hoger is dan mag, dan die 'rare kwibus' juist de gemeente bellen en heb jij een handhavingsprobleem.

Wat hij daar gemaakt heeft ziet er uit iets dat vergunningvrij is en er is niet echt een regel die zegt dat 'ie verplicht daarover te overleggen met de buren.

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14

inhico

pw

Er zit geen wettelijke maximale hoogte aan een beplanting. Hooguit kan bepaald zijn dat struiken en bomen (niet zijnde de erfafscheiding) op enige afstand van de erfgrens moeten staan. Dus als je bamboe aanplant kan niemand je dat verbieden. Als je een schutting of iets dergelijks wil plaatsen zonder vergunning is de maximale hoogte 2,0 meter.
Als je een niet woekerende bamboe wilt: kies Fargesia. Kijk dan ook even of bekend is of de te kiezen soort in Nederland recent heeft gebloeid. Zoja dan duurt het waarschijnlijk nog decennia voordat ze weer gaan bloeien. Bij massale bloei kunnen ze afsterven.j

...

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12 23:11
Neem je een flinke kuip of bak en je zet daar bamboe in en je zet dit op een kleine verhoging (wat sowieso toch aan te raden is zodat het overtollige water weg kan) dan is de kans op verwildering minimaal.

Mijn profiel op Discogs

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:54
Qua uitbouw...geen idee, volgens mij mag het wel, maar die discussie ga ik liever niet aan.
Of het mooi/netjes gedaan is, Tja...

Qua bamboe...hier een hele Haag gemaakt met niet-woekerende bamboe.
Heeft minstens 4 jaar gestaan, toen wilde we het verplanten...
Hoewel de kluit iets breder was geworden, geen enkele stengel die ook maar ergens onder de bestrating is geschoten.

Makkelijk spul ook...kluit er uit, en meerdere delen gezaagd, en toen weer een smallere haag van gemaakt...en groeit zo weer verder, alsof er niks gebeurd is.
Sterk spul.

[ Voor 3% gewijzigd door hansie_k op 01-01-2024 01:07 ]

Live from Denmark

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:31
Bamboe niet in houten bak zetten, groeit die dwars doorheen.
Als je gratis bamboe wilt even op marktplaats kijken en schop meenemen. Zat mensen die ervanaf willen en je graag 3 meter hoog bamboebos geven.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:10
Mijn buurman is een rare kwibus. Hij had die uitbouw gedaan zonder overleg met de vorige bewoners van ons huis, en die waren daar behoorlijk boos over.
Gekke vraag misschien maar wat hadden ze precies moeteh overleggen?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
Dat de buurman anders is dan jij maakte nog geen rare kwibus, ja vanuit jouw perspectief wellicht. Dat ze op zichzelf zijn moeten ze zelf weten, niet iedereen loopt bij anderen de deur plat of wil de hele tijd met de buren praten. Als dat wat ze gebouwd hebben (een overkapping?) gewoon vergunning vrij is hoeven ze dat met niemand te overleggen, het zou netjes zijn als ze het even gedaan hadden maar het hoeft niet. Zeker als ze lekker op zichzelf zijn dan gebeurt dat gewoon niet.
Koop 4 van die bakken met een kant en klare heg erin en zet die neer. Opgelost.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12 23:11
Ik vind het niet eens echt lelijk, hier heb ik ook zoiets als ik naar de buren kijk maar niets om mij aan te ergeren integendeel.
Er zijn ergere dingen en je kan je maar ergens aan storen, die tegels van de luchtplaats zouden mij veel meer storen en als eerste eruit gegooid hebben (hier ook gedaan). Smaken verschillen en zo hoort het ook, en het is ook leven en laten leven.

Maar zoals al geopperd een flinke kuip (inderdaad geen hout dat vergaat te snel hoe goed je hout ook is) met daarin iets wat hoog wordt dan zijn die dingen uit het oog die je storen.
Zet er smalle coniferen (Taxus taxus Baccata Fastigiata/ Juniperus Skyrocket) in, of bamboe.
Weinig onderhoud alleen op tijd water geven en een paar keer per jaar mest.
Grotere coniferen kan ook alleen dan wat meer onderhoud, maar alles wat groeit heeft onderhoud nodig vooral als het in potten/kuipen staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Ad de Jong op 01-01-2024 09:09 ]

Mijn profiel op Discogs

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:04
Wat had de buurman precies moeten overleggen dan? Zo te zien staat de overkapping ruimschoots op eigen terrein.
In februari laat ik hier ook een overkapping maken in de achtertuin. Ik heb een prima relatie met mijn buren, maar of zij het mooi vinden gaat mijn beslissing 0,0 beïnvloeden.

• MotorBeast
@BertVK En heb jij die na februari nog die prettige relatie? Beetje rekening met elkaar houden is niet zo moeilijk hoor en maakt de wereld in 2024 een stuk mooier. Zo zal TS ook gewoon even met buren kunnen gaan praten en even overleggen om tot een oplossing te komen die voor beide werkt. Eerste aanzet tot een fijne relatie. Hoe vreemd hij die mensen misschien ook vind.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, ik kom die mensen regelmatig tegen, ze kijken mij aan, ik zeg hallo, zij zeggen niks, ik vind dat gek. Maar daar gaat het nu niet om. Het gaat om de oplossing en dat wordt dus de bamboe in een bak. Iedereen blij, ik wel iig. Dank en een fijn en gezond 2024.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een andere vraag wat hiermee te maken heeft. Inmiddels ga ik voor een grote brede bamboe plant in een bak. Wat ik eigenlijk ook wil is een soort van geluidswerende plaat van 100cm breed en 70cm hoog bij de rode pijltjes. Deze plaat wil ik bevestigen aan de stenen muur om geluiden van de buren tegen te gaan. Voor die nog te bevestigen plaat komt dan de bamboe plant te staan.

Vraag: van welke materiaal zou deze plaat het beste kunnen zijn, of heeft iemand een idee waar ik zo'n geluidswerende dempende plaat haal?

• StevenK
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:05:
Wat ik eigenlijk ook wil is een soort van geluidswerende plaat van 100cm breed en 70cm hoog bij de rode pijltjes. Deze plaat wil ik bevestigen aan de stenen muur om geluiden van de buren tegen te gaan. Voor die nog te bevestigen plaat komt dan de bamboe plant te staan.

Vraag: van welke materiaal zou deze plaat het beste kunnen zijn, of heeft iemand een idee waar ik zo'n geluidswerende dempende plaat haal?
Nog los van het feit dat geluiddemping niet met een enkele plaat te doen is, mag het ook niet,omdat je daarmee een schutting hoger dan de toegestane hoogte maakt...

Als je ook geluiddemping wil, maak dan een veranda met aan die kant gemetselde muur.

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-12 16:04
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:05:
Nog een andere vraag wat hiermee te maken heeft. Inmiddels ga ik voor een grote brede bamboe plant in een bak. Wat ik eigenlijk ook wil is een soort van geluidswerende plaat van 100cm breed en 70cm hoog bij de rode pijltjes. Deze plaat wil ik bevestigen aan de stenen muur om geluiden van de buren tegen te gaan. Voor die nog te bevestigen plaat komt dan de bamboe plant te staan.

En vind de buurman die plaat mooi om tegen aan te kijken?
Pagina: 1