Nieuwe Workmate

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-05 12:14
Mijn workmate is ver versleten en ik ben op zoek naar een nieuwe.
In de afgelopen jaren heb ik enkele keren op nieuwere black+decker workmates gewerkt, maar geen enkele heeft de kwaliteit van de oude black+decker die ik heb staan.

Ik ben op zoek naar tips voor een nieuwe workmate. Mijn eisen
- Workmate moet stevig zijn.
- Werkbladen verstelbaar om er iets tussen te kunnen klemmen.
- Werkbladen stevig gemonteerd
- Inklapbaar.

De nieuwere workmates die ik de afgelopen jaren gebruikt heb waren of niet stevig. (Bij hameren merk je dat het frame meebuigt.) Of hadden een werkblad dat losgeklikt kon worden. Het los kliksysteem was een flimsy stukje plastic waarbij het werkblad speling bleef houden zolang beide bladen niet strak tegen elkaar aangedraaid zijn.

Momenteel heb ik deze oude workmate
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orb3jvaLQepd082P7YJ1yU-pVnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SK1pT3ZLGMDNphvU8FbWPq9P.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het meeste gereedschap kan ik prima op specs kiezen, alleen bij een workmate merk je pas echt of hij stevig is op het moment dat je met een hamer een werkstuk bewerkt.

Laat ik het budget stellen op €250, maar als er voor €75,- iets vergelijkbaars is, is dat natuurlijk ook prima.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:39
Ik heb een paar jaar terug 1 gekocht waar je die bladen los kan halen en verzetten en je zou beide zwengels met 1 hand kunnen verstellen.

Spijt van die aankoop, die zwengels werken niet, die bladen zitten continu los. Alles voelt gewoon erg gammel.
Die oude van mijn vader (was al minimaal een jaartje of 30 oud) was veel beter.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Edit:
Hoe ver versleten is die oude? Veel kans dat ie gewoon nog beter is dan een nieuwe.

[ Voor 71% gewijzigd door Ad de Jong op 31-12-2023 16:25 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:16
Zelf heb ik geen ervaring met de B&D Workmate, maar ik zie wel dar er meerdere versies zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 20:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb een aantal jaar terug ook een moderne Black+Decker gekocht, de duurste, dus beste zou je denken. Dat ding was inderdaad zo gammel dat ik hem terug heb gebracht omdat er niet mee te werken viel.

Ik heb daarna een Wolfcraft Master 700 aangeschaft. Het fijne daarvan is dat die veel hoger gaat dan de meeste werktafels. Maar het feit dat hij slechts twee poten heeft maakt hem wel dat hij meer meebeweegt dan je zou willen.

Sinds dit jaar heb ik ook nog een Costway 5 in 1 werktafel er bij. Die had ik gevonden na video's op Youtube te hebben gezien van een Workpro 5 in 1 tafel in Amerika waar mensen heel enthousiast over zijn.

Het ding is heel zwaar, maar heeft wielen om hem te verplaatsen en superstabiel. Er is geen ingebouwde klemfunctie maar met wat lijmklemmen en losse bankschroef er op kun je er veel mee. Ik heb een Stanley Quick Vise, lichter dan een traditionele bankschroef en sneller klemmen dan met je WorkMate aan die twee liertjes draaien.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
Ad de Jong schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:23:
Edit:
Hoe ver versleten is die oude? Veel kans dat ie gewoon nog beter is dan een nieuwe.
Bij 3 van de poten zijn de veren afgebroken en 1 poot is dusdanig verbogen dat ik de metalen as vervangen heb met stukjes koperdraad.
Ik zag net wel dat er nieuwe veren voor de poten te koop zijn op Alie. Misschien maar bestellen en dan toch mijn oude maar opknappen. Wat jij beschrijft is precies wat ik ook met de nieuwe workmates ervaren heb.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Sgrovert schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:27:
[...]

Bij 3 van de poten zijn de veren afgebroken en 1 poot is dusdanig verbogen dat ik de metalen as vervangen heb met stukjes koperdraad.
Ik zag net wel dat er nieuwe veren voor de poten te koop zijn op Alie. Misschien maar bestellen en dan toch mijn oude maar opknappen. Wat jij beschrijft is precies wat ik ook met de nieuwe workmates ervaren heb.
Deze heb ik, laat deze aub links liggen.
Het is dat ik er niet veel mee doe en ik hem na aankoop heel lang niet gebruikt had anders was ie terug gegaan.

Edit: mocht je een link hebben naar die onderdelen....
Ik wil toch nog eens kijken of die van mij vader nog ergens staat en te repareren is. Of in ieder geval op te knappen.
Inderdaad die veren en ook een wasje was kapot en ook de bladen zelf maar qua stevigheid veel beter dan de mijne.

[ Voor 15% gewijzigd door Ad de Jong op 31-12-2023 16:32 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is hij niet gewoon nog te fixen? de oude (Ook ik heb hem nog van mijn vader) zijn echt zoveel beter.

edit: ja dus

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 31-12-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:25

pistole

Frutter

Mijn B&D workmate is (minimaal) even oud als ik en die heb ik vorig jaar helemaal uit elkaar gehaald en gereviseerd. Soort van. Roest is in ieder geval weg of niet meer zichtbaar.

Ik zou inderdaad ook proberen je huidige workmate op te knappen, maar als een poot volledig krom is dan wordt het misschien wel een lastig verhaal. Misschien een tweedehandsje zien te vinden als donor?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:21
Mag ik een alternatief opperen? Ik zocht een paar jaar terug een workmate maar ben toen voor deze gegaan:
https://www.karwei.nl/ass...pbare-werktafel/p/B508372

Staat als een huis. Groot vlak oppervlak. En er kunnen 2 (meegeleverde) lijmklemmen omgekeerd in het oppervlak worden gemonteerd om voorwerpen vast te zetten.

Ik ben er blij mee.

[ Voor 3% gewijzigd door croxz op 31-12-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Kan je niet de houten klemplanken vervangen met nieuwe betonplex delen? Of is je klemmechanisme ook versleten/kapot?
Ik zweer zelf ook bij die oude workmate....

[ Voor 16% gewijzigd door michielRB op 31-12-2023 16:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:11
Via Marktplaats oid een oud model in betere staat scoren geen optie?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
michielRB schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:37:
Kan je niet de houten klemplanken vervangen met nieuwe betonplex delen? Of is je klemmechanisme ook versleten/kapot?
Nee, dat stuk is nog prima.

Waarschijnlijk is een setje https://www.aliexpress.com/item/1005005933574163.html voldoende om 3 poten werkend te krijgen. De 4e poot zelf is prima, alleen het frame is daar verbogen. Dit kan ik wel terugbuigen en evt iemand vragen om een metalen stripje ter versteviging erop te lassen.

Ik hoopte alleen dat een nieuwe workmate een upgrade zou zijn t.o.v. een 30 jaar gebruikt model.
croxz schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:33:
Mag ik een alternatief opperen? Ik zocht een paar jaar terug een workmate maar ben toen voor deze gegaan:
Graag zelfs. Ik hoef niet per se hetzelfde idee te hebben als wat ik nu heb
Ik heb bij deze alleen twijfels over de stijfheid van het werkblad. Als ik het filmpje bekijk, lijkt het werkblad door te buigen op het moment dat erop geleund word. Bij het werken met hamer en beitel is dat echt wel een serieus probleem.
Mijn lijmklemmen lijken wel direct liggend te passen, alleen ben ik bang dat als je iets klemt om te boren, dat je direct je werkbank inboort. Bij de b+d klem je in het midden, zodat er een gat onder je werkstuk zit.
Hoe werkt deze tafel in praktijk?
Johnny schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:26:
Sinds dit jaar heb ik ook nog een Costway 5 in 1 werktafel er bij. Die had ik gevonden na video's op Youtube te hebben gezien van een Workpro 5 in 1 tafel in Amerika waar mensen heel enthousiast over zijn.
Dit ziet er inderdaad uit als een leuke tafel. Nadeel is idd hetzelfde als de Keter tafel, bij boren moet je alles aan de buitenrand klemmen, maar het systeem om de verstekzaag te monteren is zeker een feature die voor mij meerwaarde heeft. Wegens plaatsgebrek kan ik mijn verstekzaag nergens vast opstellen, maar klem ik deze elke keer met een lijmklem vast op de workmate.
Hoe dik zijn de buizen waar je de verstekzaag op klempt?
Als het een gangbare maat is, kan ik eventueel een stukje buis van dezelfde maat op de muur schroeven om de verstekzaag met de werktafelklemmen hangend op te bergen.

Lost In Music

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben eerder dit jaar voor een andere oplossing gegaan. Ik heb een setje Toughbuilt C700 schragen gekocht en leg daar een plaat MDF op met wat gaten erin (een soort MFT-tafel, maar minder accuraat ;)).

In die C700 kun je ook balken klemmen. Ik ben nog van plan om een mooi blad te maken met balken aan de onderkant.

Het nadeel is dat 't klemmen wat meer creativiteit vereist in vergelijking met een workmate. Maar het staat heel veel stabieler en is, afgezien van het klemmen, een stuk veelzijdiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:04
croxz schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:33:

Staat als een huis. Groot vlak oppervlak. En er kunnen 2 (meegeleverde) lijmklemmen omgekeerd in het oppervlak worden gemonteerd om voorwerpen vast te zetten.

Ik ben er blij mee.
Deze heb ik ook. Wat een fijn ding, makkelijk op te bergen en uitklappen. Voor kleine klusjes in huis pak ik de werktafel nu ook in plaats van alles op de eettafel leggen, omdat het zo gemakkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-05 19:40
sOid schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:52:
Ik ben eerder dit jaar voor een andere oplossing gegaan. Ik heb een setje Toughbuilt C700 schragen gekocht en leg daar een plaat MDF op met wat gaten erin (een soort MFT-tafel, maar minder accuraat ;)).

In die C700 kun je ook balken klemmen. Ik ben nog van plan om een mooi blad te maken met balken aan de onderkant.

Het nadeel is dat 't klemmen wat meer creativiteit vereist in vergelijking met een workmate. Maar het staat heel veel stabieler en is, afgezien van het klemmen, een stuk veelzijdiger.
Ik heb de iets lichtere variant maar ben er net zo tevreden over omdat je zoveel vrijheid hebt. Zou ze zo opnieuw kopen (soms zijn ze in de aanbieding bij de toolstation).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51
Ik lees even mee. Er is tegenwoordig erg veel te kiezen in opklapbare werktafels.

Veel is van kunststof maar het is dan wel dik, er zit vaak aluminium bij (poten bijvoorbeeld) en ze hebben handige gaten, sleuven en ingebouwde klemmen.
Die 5-in-1 heb ik ook al gezien, leuke review.

Kijk bv hier eens naar:
https://www.toolstation.n...quickset-werktafel/p72846

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 20:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Sgrovert schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:06:
[...]

Nee, dat stuk is nog prima.

Waarschijnlijk is een setje https://www.aliexpress.com/item/1005005933574163.html voldoende om 3 poten werkend te krijgen. De 4e poot zelf is prima, alleen het frame is daar verbogen. Dit kan ik wel terugbuigen en evt iemand vragen om een metalen stripje ter versteviging erop te lassen.

Ik hoopte alleen dat een nieuwe workmate een upgrade zou zijn t.o.v. een 30 jaar gebruikt model.

[...]

Graag zelfs. Ik hoef niet per se hetzelfde idee te hebben als wat ik nu heb
Ik heb bij deze alleen twijfels over de stijfheid van het werkblad. Als ik het filmpje bekijk, lijkt het werkblad door te buigen op het moment dat erop geleund word. Bij het werken met hamer en beitel is dat echt wel een serieus probleem.
Mijn lijmklemmen lijken wel direct liggend te passen, alleen ben ik bang dat als je iets klemt om te boren, dat je direct je werkbank inboort. Bij de b+d klem je in het midden, zodat er een gat onder je werkstuk zit.
Hoe werkt deze tafel in praktijk?

[...]

Dit ziet er inderdaad uit als een leuke tafel. Nadeel is idd hetzelfde als de Keter tafel, bij boren moet je alles aan de buitenrand klemmen
toon volledige bericht
Ik heb bij het boren meestal een stukje hout onder het werkstuk om splinters aan de onderkant te voorkomen. Er zit wel een enkel rond gat in het werkblad waar je doorheen kan boren. Je kan ook het hele werkblad er uit tillen als je werkstuk groot genoeg is. Je zou zelfs het werkblad kunnen vervangen door een stuk multiplex van dezelfde maat waar je dan in kan boren om splinters te voorkomen.
maar het systeem om de verstekzaag te monteren is zeker een feature die voor mij meerwaarde heeft. Wegens plaatsgebrek kan ik mijn verstekzaag nergens vast opstellen, maar klem ik deze elke keer met een lijmklem vast op de workmate.
Hoe dik zijn de buizen waar je de verstekzaag op klempt?
Als het een gangbare maat is, kan ik eventueel een stukje buis van dezelfde maat op de muur schroeven om de verstekzaag met de werktafelklemmen hangend op te bergen.
Ik ben helaas voorlopig niet in de gelegenheid om het te meten, ik schat rond de 50mm. Ophangen klinkt wel als een idee wat zou kunnen werken, aan de muur zou de diameter van de buizen ook kleiner kunnen zijn, als je hem dan dichtklemt heb je wel wat speling maar zou hij niet los moeten kunnen komen, dus goed genoeg voor opslag.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15
Na alle negatieve B&D reviews heb ik uiteindelijk de goedkoopste B&D workmate gekocht. Het is niet veel, maar lichter en veel steviger dan mijn oude Wolfcraft. Ik durf er ook gerust op te gaan zitten en staan op de dwarsliggers.

Ook heb ik nog de Keter werkbank geprobeerd, maar die kon ik niet eens waterpas krijgt. Die was wel stevig, maar nooit recht. Die heb ik dus ook teruggebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 21:03
Ik had ook zo'n workmate uit de startpost overgenomen van vorige bewoner. Alle veren waren kapot, en door roest en verbuiging klapte de workmate niet meer in elkaar.

Bij de lidl deze gehaald. Vast minder goed dan de duurste workmates. Maar waarschijnlijk net zo goed als alles <100 euro.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tsja, de workmate, ik heb er ooit een gehad, had er een haat liefde verhouding mee, ging stuk, weg gegooid en heb hem geen dag gemist.

Je kon er niet echt iets goed in vastklemmen, een plankje afzagen gaat prima. Maar een goeie bankschroef kan zoveel meer. Zeker omdat ik iemand ben die ook ooit metalen apparaten/onderdelen wil klemmen.

Ze zijn klein, een klein werkstuk in elkaar lijmen gaat nog wel, maar als het wat groter wordt schiet hij gauw te kort.

Voor fijne houtbewerking vind ik het prettiger om een hoge werkbank te hebben.

Ik weet het niet, het is een beetje vlees nog vis, en het is het allemaal net niet. Ik heb nu in mijn schuur een diy werkbank van vuren balken met een dikke multiplex bovenkant. Hier zit een fatsoenlijke bankschroef op en als ik andere klembehoeften heb pak ik wat lijmtangen.
En voor inklapbaarheid heb ik een oud stalen bureau. Hier kan ik de poten (dikke stalen kokers) van af draaien als ik hem niet nodig heb. Dan heb ik gewoon 60x160cm om tijdelijke projecten op te knutselen.

Voor de casual klusser met weinig ruimte snap ik het wel. Maar ik kan weinig dingen bedenken waar het ding nou echt goed in is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
Ik ben voorlopig besloten om mijn huidige een beetje op te lappen.
Met 4 van deze https://www.aliexpress.com/item/1005006342550477.html klikken de poten weer redelijk vast. Omdat de kunststof van de Chinese vervanging iets dunner is, zitten de poten iets losser. Bij uitklappen zitten ze net vast genoeg, zodat de workmate prima verplaatst kan worden. Bij inklappen wil 1 poot niet vast blijven, maar bij deze poot is ook verbogen geweest en heb ik met een hamer weer in model geklopt. De overige poten zitten iets losser, en kunnen bij wild oppakken uitklappen.

Voorlopig ben ik tevreden, maar zodra ik meer ruimte heb, komt er een tweede. De Costway 5 in 1 aangeraden door @Johnny lijkt voor mij een leuke optie.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:07

Illusion

(the art of)

Sgrovert schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:33:
Ik ben voorlopig besloten om mijn huidige een beetje op te lappen.
Met 4 van deze https://www.aliexpress.com/item/1005006342550477.html klikken de poten weer redelijk vast. Omdat de kunststof van de Chinese vervanging iets dunner is, zitten de poten iets losser. Bij uitklappen zitten ze net vast genoeg, zodat de workmate prima verplaatst kan worden. Bij inklappen wil 1 poot niet vast blijven, maar bij deze poot is ook verbogen geweest en heb ik met een hamer weer in model geklopt. De overige poten zitten iets losser, en kunnen bij wild oppakken uitklappen.

Voorlopig ben ik tevreden, maar zodra ik meer ruimte heb, komt er een tweede. De Costway 5 in 1 aangeraden door @Johnny lijkt voor mij een leuke optie.
Ik heb al meerdere blauwe workmates gerestaureerd met onderdelen (vnl die kunststof pootveren) van https://verhaeghtegelenwebwinkel.nl/workmate-onderdelen/
Bij die veren is me niet opgevallen dat de poten niet goed vastzitten. Eerder andersom: dat er wat vet op moet omdat ze anders te stroef gaan. Ze lijken wel sprekend op die aliexpress veren. Misschien betaal ik elke keer teveel. You never know.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb deze:
https://www.hornbach.nl/p...8lVz-jD1RrChoCxcUQAvD_BwE

Superding, groot werkoppervlak, heel licht en vouwt plat op.
Pagina: 1