Upgradekit om I5-3570 op te waarderen naar W11 office-pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:18
Mijn huidige desktop-PC is een jaar of negen oud maar voldoet voor mijn gebruik nog prima. Mijn gebruik is voornamelijk browsen, mail, excel en youtube. Geen games.
Graag wil ik om naar Windows 11 pro en voldoen aan de gestelde hardware-eisen.

Mijn huidige systeem:
PSU Coolermaster 450W MWE 450 bronze V2
CPU I5-3570 3,4GHz + rumoerige boxed cooler
Mobo Asrock H77/Pro4 Mvp
DIMM Corsair 8GB DDR3 1600MT/s
ATX kast Coolermaster Centurion 5 II incl 2 x Fan
2 x SATA HDD 4 GB (Data)
1 x Crucial SSD 250GB (OS+softwarepakketten)
1 x SATA DVD burner
1 x SATA CD burner
1 x USB 3 (2x) poorten uitbreiding (via stekker op Mobo)
Geen videokaart. Gebruik onboardvideo.
Bekabeld aangesloten, geen wifi (ook niet nodig)
Bluetooth via dongle.

Ik wil graag het CPU/Mobo/Geheugen vernieuwen om W11-proof te zijn. De overige hardware wil ik, zo mogelijk, blijven gebruiken.
Op de sites van oa. Azerty kom ik instap upgradekits tegen van 300-360 EUR. Dit betreft dan bijvoorbeeld AMD Ryzen 5600 / 5600G / 5600X CPU, met Gigabyte B550 DS3H / Asus TUF Gaming B550M (plus) MOBO en 16 GB 3600 Mhz DDR4 geheugen. Ik heb gelezen in andere berichten dat je bij Azerty moet vragen welk geheugen wordt geleverd. Wat is goed voor deze kits?

Via de pricewatch kan ik de kits niet vinden dus even met linkjes en prijs;
https://azerty.nl/product...e-5600-upgradekit/6013031 € 299
https://azerty.nl/product...-5600g-upgradekit/6228472 € 325
https://azerty.nl/product...-5600x-upgradekit/5329644 € 359

Omdat de CPU al gemonteerd zit vind ik zo'n kit wel makkelijk (kleinere kans op ongelukjes)

- Welke processor is het meest (voldoende) geschikt voor mijn gebruik en kan goed worden gevoed door mijn PSU?
- Welke van de upgradekits geeft de beste performance (prijs/kwaliteit)?
- Welke van de upgradekits is stiller (if so)?
- Kan de genoemde oude hardware nog mee?
- Wat vergeet ik, zie ik over het hoofd?

Ik vind een bedrag van 300 - 350 euro mooi maar dit mag gerust lager of hoger.

Fijne jaarwisseling.

Beste antwoord (via Appeltjeeitje op 03-01-2024 08:05)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:05

Cyphax

Moderator LNX
Als onboard video een vereiste is hou je alleen die 5600G eigenlijk maar over, die andere twee hebben geen onboard video.

Ik zou zelf verder niks direct meenemen (afgezien van de kast) maar een SSD van 1TB erbij doen en op het moederbord prikken. De HDD's zou ik misschien wel hergebruiken (niet als ze 4GB zijn, maar ik vermoed dat ze 4TB zijn?) als externe HDD oid, mooie backupoplossing van maken. :)
Een optische schijf heb ik al jaren niet meer in m'n PC, ik heb een externe usb-drive die ik kan aansluiten in de la en die gebruik ik eigenlijk alleen als ik met retro-dingen ga knutselen. :+

[ Voor 41% gewijzigd door Cyphax op 31-12-2023 15:46 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Als onboard video een vereiste is hou je alleen die 5600G eigenlijk maar over, die andere twee hebben geen onboard video.

Ik zou zelf verder niks direct meenemen (afgezien van de kast) maar een SSD van 1TB erbij doen en op het moederbord prikken. De HDD's zou ik misschien wel hergebruiken (niet als ze 4GB zijn, maar ik vermoed dat ze 4TB zijn?) als externe HDD oid, mooie backupoplossing van maken. :)
Een optische schijf heb ik al jaren niet meer in m'n PC, ik heb een externe usb-drive die ik kan aansluiten in de la en die gebruik ik eigenlijk alleen als ik met retro-dingen ga knutselen. :+

[ Voor 41% gewijzigd door Cyphax op 31-12-2023 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:52

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom zou je willen upgraden naar W11? W10 krijgt nog tot oktober 25 security patches. Dan kan je beter dan iets nieuws kopen. Meer power voor hetzelfde budget (of goedkoper voor vergelijkbare mogelijkheden als waar je nu naar kijkt).

[ Voor 18% gewijzigd door br00ky op 31-12-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
Cyphax schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:44:

Hmm dat van de onboard video had ik zelf kunnen zien.... thanks! De voorgestelde SSD had ik al in gedachten (mogelijk iets kleiner).

Neem je de PSU voeding bewust niet mee ? Deze is nog niet zo oud, draait denk ik een jaar of drie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
br00ky schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:05:
Waarom zou je willen upgraden naar W11? W10 krijgt nog tot oktober 25 security patches. Dan kan je beter dan iets nieuws kopen. Meer power voor hetzelfde budget (of goedkoper voor vergelijkbare mogelijkheden als waar je nu naar kijkt).
Eens.

Ik ben me nu ook aan het inlezen en aan het kijken wat er allemaal mogelijk is. Upgrade hoeft niet deze week.
Ik vind het niet zo'n punt om misschien iets meer te betalen dan bijvoorbeeld volgend jaar. Mogelijk dat geheugen of andere zaken weer duurder worden aankomende jaren. Een beetje inflatie en een gedraaid schip in een kanaal hier of daar kunnen gekke gevolgen hebben....

En naast de desktop moeten er hier ook nog 3 latitudes worden vervangen dus ben er nog wel even mee zoet. Juist met de laptops wacht ik nog wel omdat ik hoop dat er "nieuwere" generaties op de tweedehandsmarkt komen. Nu veelal tot 8th generatie of hoge prijzen voor > 10th generation....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Appeltjeeitje schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:16:
[...]

Neem je de PSU voeding bewust niet mee ? Deze is nog niet zo oud, draait denk ik een jaar of drie.
Ja maar ik dacht dat ie ouder zou zijn. Drie jaar is nog niet zo oud, neem je die ook mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-06 08:45

sus

is druk :+

Ik zou die ssd ook vervangen voor een lekker vlotte nvme; zo’n kc3000 bijvoorbeeld loopt heerlijk op een van die upgradesets die je aangeeft. Met een sata-ssd is dat zo’n net-niet oplossing. Een 1TB heb je rond 7 tientjes wel te pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:18
Iedereen die tegenwoordig nog bij mij langs komt voor een officepc te bouwen of te upgraden krijgt van mij twee vragen
1. hoeveel denk je uit te willen breiden in de toekomst (hoeveel heb je in 't verleden gedaan)?
2. Denk je ooit te gaan gamen

Als dat beiden niet 't geval is, dat kan je vaak wel inschatten als je de persoon een beetje kent, dan is het advies, neem een minipc/nuc. Geheugen en SSD er in en klaar. lekker compact.

bijvoorbeeld deze https://store.minisforum....0s?variant=41928819015863

Maar gezien je nog HDD's en DVD-drives heb/gebruikt, wellicht één maatje groter kijken?
Gaat wel wat uit 't budget, maar dan kan je wel de huidige hardware nog verkopen.
https://www.shuttle.eu/en/products/cube/sh610r4

Afbeeldingslocatie: https://www.shuttle.eu/fileadmin/resources/products/cube/SH610R4/img/1600/SH610R4-hi-55view_L-1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:52

br00ky

Moderator Harde Waren
br00ky schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:05:
Ik herhaal dit nog maar eens. Upgraden voor alleen W11, want meer lees ik niet, is natuurlijk zonde als er gewoon nog veiligheidsupdates zijn en je nu nergens tegen aan loopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

5600G de anderen hebben geen videochip

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:08
Eens met @br00ky , de i5-3570 met 8GB RAM voldoet nog voor de dingen die je doet, wacht nog anderhalf jaar tot Windows 10 uit de support loopt, of in ieder geval nog tot de nieuwe APU's van AMD op de markt zijn (AMD Ryzen 8000G-apu's verschijnen op Iraanse website, prestatiewinst tot 2,5x), dan kun je weer een flink aantal jaren door. De Ryzen 5 5600/G/X zijn al weer een paar jaar oud, de support voor toekomstige Windows versies is ongetwijfeld beperkter.

[ Voor 16% gewijzigd door martyw op 01-01-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
Ik ben overtuigd, en wacht nog af tot begin volgend jaar of tot het moment dat ik een mooie deal kan sluiten met een 5600G. Ik zie inmiddels al een tweakersartikel over de 8000 serie dus mogelijk dat de de 5600G al eerder in de aanbieding komt.

Allemaal bedankt voor jullie inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Eind dit kwartaal komen ze uit. je zou dan kunnen wachten tot de 83-8500G uitkomen
https://videocardz.com/ne...adeon-760m-rdna3-graphics

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1