Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkangelgirl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-01-2024
Mijn vraag

Ik ben op zoek naar een laptop voor fotobewerking. Ik gebruik hiervoor meestal Photoshop en aangezien mijn laptop op waar ik op dit moment mee bewerk nu bijna 8 jaar oud is is deze wel aan vervanging toe. Ik wil in de loop van komend jaar mee gaan fotograferen en niet meer alleen op hobby basis maar dat is het plan en helaas nog geen realiteit.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Op dit moment heb ik alles van Windows en wil ook graag onder Windows blijven werken. Ik bewerk met Photoshop en het Adobe pakket. Verder gebruik ik alleen het Office pakket en doe ik geen bijzondere dingen met de laptop.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik ben al rond gaan kijken bij Alternate en Informatique maar zie daardoor door de bomen het bos niet meer,
Het valt me daar ook op dat de meeste een OS hebben van Windows 11 Home editie terwijl ik liever de pro heb zodat ik ook zelf wat instellingen kan doen en dat alles tot ong 16 GB gaat terwijl het mij beter lijkt om met 32GB te werken maar dit kan ik ook verkeer hebben. En dat alle opslag 512 GB is, dit zie ik liever ook iets meer. Nu heb ik een budget van max 1500 euro iets minder zou fijn zijn.

Ik heb mijn oog laten vallen op de volgende laptops :

MSI Modern 15 B13M-269NL
ASUS ROG Strix G17 G713PU-HX042W
Lenovo Legion Pro 5 16ARX8

Beste antwoord (via darkangelgirl op 03-01-2024 13:31)

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk eens bij Lenovo, bijv. voor een laptop met een Ryzen 7 7840HS (bijv. een Ideapad 5 / 5 Pro met 16APH8 in typenummer). Vaak zelf te samenstellen met bijv. 32GB ram en 1TB SSD. De 16" hebben meestal ruimte voor een 2e SSD, evt kun je er voor je budget zelf nog 2 of 4tb bijprikken nu de Nand prijzen nog laag zijn.

Je kunt dan ook bestellen zonder Windows en zelf een cleane install doen met een Pro licentie (eenvoudig online te krijgen).

De vraag is of je een dedicated gpu nodig hebt voor jouw doel. Ik denk dat de igpu (780m) volstaat.

Enige nadeel is dat de levertijd iets langer is dan via een Nederlandse webshop. Reken op 2 tot 4 weken.

Voorbeeld: https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=83ARCTO1WWNL1
Ideapad pro 5 / 7840hs / 32GB / 1TB voor 996,- (zonder windows)

[ Voor 28% gewijzigd door SEA Ninja op 31-12-2023 19:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk eens bij Lenovo, bijv. voor een laptop met een Ryzen 7 7840HS (bijv. een Ideapad 5 / 5 Pro met 16APH8 in typenummer). Vaak zelf te samenstellen met bijv. 32GB ram en 1TB SSD. De 16" hebben meestal ruimte voor een 2e SSD, evt kun je er voor je budget zelf nog 2 of 4tb bijprikken nu de Nand prijzen nog laag zijn.

Je kunt dan ook bestellen zonder Windows en zelf een cleane install doen met een Pro licentie (eenvoudig online te krijgen).

De vraag is of je een dedicated gpu nodig hebt voor jouw doel. Ik denk dat de igpu (780m) volstaat.

Enige nadeel is dat de levertijd iets langer is dan via een Nederlandse webshop. Reken op 2 tot 4 weken.

Voorbeeld: https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=83ARCTO1WWNL1
Ideapad pro 5 / 7840hs / 32GB / 1TB voor 996,- (zonder windows)

[ Voor 28% gewijzigd door SEA Ninja op 31-12-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Windows 11 home ondersteund tot 128 GB RAM dus weet niet precies waar je dat verhaal vandaan hebt?

W pro modellen zijn meestal 200-300 euro duurder, dus weet je zeker dat dat een harde eis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkangelgirl
Ik weet niet zeker of het een harde eis is maar ik ondervond dat je bij de windows 10 den 11 home minder kon instellen en minder "rechten" had. Dat was wat mijn gevoel zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

darkangelgirl schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:12:
Ik weet niet zeker of het een harde eis is maar ik ondervond dat je bij de windows 10 den 11 home minder kon instellen en minder "rechten" had. Dat was wat mijn gevoel zei.
Er zijn wat kleine dingetjes als het in kunnen stellen van group policies die onder Home niet officiëel beschikbaar zijn, maar daar merk je als gebruiker niks van. Een standaardgebruiker onder Pro kan hetzelfde als een onder Home, behalve dat BitLocker niet beschikbaar is onder Home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Geen directe aanbevelingen, maar let ook op dat er niet bezuinigd is op het scherm/er een goed, kleurecht, scherm in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkangelgirl
defusion schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:19:
Geen directe aanbevelingen, maar let ook op dat er niet bezuinigd is op het scherm/er een goed, kleurecht, scherm in zit.
Dit is inderdaad een goeie. Stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. Was vooral naar binnenwerk aan het kijken. Thanx iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob diesel
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-03 19:19
Ik zit met de zelfde vraag , die ik 6 jaar terug ook had en,heb (voor mij ) het antwoord
Omdat ik nu een oude 13 jaar 2e laptop ga afdanken , gaat de zelf samengetelde zijn plaats innemen
En komt er een nieuwe voor in de plaats

6 jaar terug gekozen voor deze firma , en ga dat nu weer doen
Samenstellen zo als jij wilt en niks duurder als de grote namen
Incl W11 pro , geheugen en opslag wat jij wilt en goede service
Zou deze warme douche/aanbeveling niet mogen ,dan past de moderatie het wel aan aub

Klik op de foto vd laptop in de link en je kan configureren
.
https://laptopparts4less....70RNH-laptop-samenstellen

[ Voor 4% gewijzigd door Bob diesel op 04-01-2024 21:15 ]

Pagina: 1