Elektrische convectie kachel met failsafe (domotica) aanslui

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:18
Ik heb het idee om het volgende te gaan aansluiten en volgens mij moet het kunnen, maar vraag het voor de zekerheid toch even.

Ik heb een elektrische convector kachel. Deze heb inmiddels een losse externe (aan/uit 220V relais) thermostaat in de bijkeuken staan ivm vorstvrij houden. De thermostaat op de convector kachel is mechanisch en staat zo ingesteld dat als er stroom op staat hij ook altijd aan staat.

Nu ben ik ook bezig met domotica en zou ik het ook leuk vinden om de temperatuur te monitoren en zelf handmatig de temperatuur te kunnen regelen of bv een programma te maken waarbij bv wekelijks de bijkeuken voor een paar uur verwarmd wordt.

Maar, ik wil ten alle tijden dat de bijkeuken vorstvrij is en dit wil ik dmv de externe thermostaat laten gebeuren. Mocht mijn Home assistent om wat voor reden het aflaten, ik altijd nog mijn externe thermostaat de temperatuur boven het vriespunt kan laten houden.

Mijn idee is om de convector paralel aan te sluiten op 220v: ik maak er dus 2 stekkers op waarvan 1 stekker in de externe thermostaat gaat en 1 stekker in een slimme schakelaar.

Dan is het natuurlijk de vraag dat wanneer er 1 schakelt of dat een probleem geeft als er spanning staat op de andere stekker.

Voor zover mijn natuurkunde kennis gaat is het gewoon paralel aangesloten en moet het niks uit maken. Ook niet als ze beiden aan staan.

Mocht het niet duidelijk zijn dan kan ik nog een plaatje tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 15:08
Niet met twee stekkers werken, er is geen norm voor waar de 2 stroomvoerende geleiders van het stopcontact zitten (risico kortsluiting) en je zou op 2 verschillende kringen kunnen aansluiten (mag niet, risico op 400V).

Probleem met zo´n zaken is hoe ze netjes en veilig weg te werken. Een kastje rond de thermostaat, waar je extra oplossing in toegevoegd is (een Shelly bijvoorbeeld, die parallel aan de thermostaat schakelt) lijkt aangewezen, maar wordt al snel groot en lomp

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
Technisch gezien kan het dus.

Qua veiligheid en normering (en verzekering uiteindelijk) is het een no go dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

caspertje19 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:42:

Het bovenstaande even wat praktischer beschreven:

Het probleem van twee stekkers is dat, wanneer je de ene inplugt, de andere onder spanning kan komen staan.
En als je een van beide andersom inplugt, maak je kortsluiting.
Of als je een stekker in een andere groep doet, je twee verschillende fases kan hebben.

Gewoon één enkele stekker aan een waterdicht kastje met daar alle apparatuur er in.

Je kan dan kiezen voor een los thermostaatrelais en een los smartrelais.

Of je koopt een programmeerbare schakelaar met temperatuur meting.

Bijvoorbeeld zoiets, je moet even zelf zoeken of de inbegrepen functies voldoende zijn; en als dat niet zo is, of je zelf deze unit kunt herprogrammeren om de functies uit te voeren die je voor ogen had.

[ Voor 25% gewijzigd door Accretion op 01-01-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
Overduidelijk. Ik laat het idee varen en kies voor de fysieke thermostaat zonder bijkomst van domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 15:08
caspertje19 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:42:

Het kan veilig en volgens de normen, maar moet dan wel correct in geschikte kast, trekontlasting, ...
En ik zou geen sonoff gebruiken voor hoge vermogens.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1