Zelf CV ketel plaatsen. Mag dat, en kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:09
Voor de achtergrond van waarom kan je even onderaan lezen, maar in het kort; het lukt mij al 2 maanden niet om een (redelijke) offerte te krijgen voor een nieuwe CV ketel.

Ik hoop dat ik hier wat meer duidelijkheid kan krijgen over of je zelf een CV ketel kan installeren. Ik begrijp dat er waarschijnlijk wat regels zijn die dit tegenwerken, en dat is waarschijnlijk maar goed ook. Ik ben echter eigenwijs, zeker geen prutser, en heb al wat ervaring opgedaan op dit vlak. Ik heb zelf al de nodige onderdelen moeten vervangen in mijn huidige ketel, en heb de complete vloerverwarming en alle waterleidingen in ons huis aangelegd. Op de ketel na heb ik effectief al het het hele huis zelf opnieuw opgebouwd.

Om te beginnen ga ik er van uit dat ik dit gewoon zelf kan. Moderne CV ketels zijn heel slim en regelen zich volgens mij grotendeels zelf in. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar een Intergas XTREME 30 maar als alternatief lijkt de Remeha Tzerra Ace-Matic 28c CW4 mij ook wel geschikt. Alle water aansluitingen opnieuw maken vind ik niet zo spannend. Gas iets meer, maar eigenlijk is dat ook gewoon hetzelfde. Deze aansluitingen heb ik recent al veel gemaakt. Misschien wel 100 stuks inmiddels, en geen één daarvan heeft ooit gelekt. De rookgas aansluiting heb ik geen ervaring mee, maar die is in mijn geval zeer simpel: 1,5M recht omhoog door een plat dak van hout en bitumen. Ik denk dat ik gelijk voor een concentrische rookgasafvoer ga.

Dat het niet de bedoeling is dat je als consument zelf CV ketels installeert lijkt me begrijpelijk, maar welke regelgeving blokkeert dit en wat zijn de gevolgen als ik deze overtreed? De "gasketelwet" lijkt de grootste blokkade te zijn. Er zijn echter geen ambtenaren die alle huizen langs gaan voor controle lijkt mij, en volgens mij ben je vooral als installateur (bedrijf) strafbaar. Hoe hoog is het risico op boetes als je dit zelf doet?

Verzekering is een andere. Misschien staat deze zelf uitgevoerde montage ook niet toe, maar het risico op brand vanuit de CV ketel lijkt mij extreem minimaal. Zeker als er dan nog moet worden aangetoond dat deze niet goed geïnstalleerd is. Ik heb de voorwaarden van mijn verzekeraar er nog niet op nageslagen.

Als laatste is er dan nog onderhoud. Na 1,5 a 2 jaar wil ik wel onderhoud laten uitvoeren door een gecertificeerd bedrijf (hopelijk is de situatie met beschikbare monteurs dan beter). De vraag of ik dan een gecertificeerde installateur kan vinden die het werk wil uitvoeren.

Als ik vandaag een CV ketel bestel zal daar waarschijnlijk wel een productiedatum aan te koppelen zijn, maar wat deze gaat zijn is lastig te voorspellen. De nieuwe gasketelwet is pas sinds april dit jaar actief, dus daar zit ook nog een wat "grijs" gebied. Hoe ga je verder namelijk ooit vaststellen wanneer de ketel geïnstalleerd is?

Nu verwacht ik hier wel wat reacties als "dat kan niet" en "dat mag niet" en die zijn ook gewoon welkom hoor, maar ik hoop meer op reacties van hoe ik dit toch zelf kan doen. Ik voel mij echt noodgedwongen om dit maar zelf te gaan doen. Niet om een paar euro te besparen, maar wel om absolute woekerprijzen te voorkomen of "onbetrouwbare" monteurs buiten de deur te houden.

Achtergrond:
Wij wonen sinds 1,5 jaar in dit huis. De CV ketel is 20+ jaar oud, en heeft nooit goed gewerkt, Verschillenden monteurs zijn al langs geweest en hebben onderdelen vervangen zonder enig effect. De ketel werkt voldoende om de vloerverwarming draaiende te houden, omdat we ook nog een pellet kachel hebben. Voor douchen wordt het water echter niet meer warm genoeg, is zeer onstabiel, en valt deze regelmatig volledig uit.

Sinds eind oktober heb ik een hele een handje vol leveranciers benaderd waaronder Warmtebeheer,
consumentenbond, CV totaal, etc. Dit zijn bedrijven die allemaal standaard prijzen hebben voor tussen de 1700 en 2200,- maar die zelf geen monteurs hebben. Ze werken met lokale installateurs, en deze hebben het allemaal te druk. Daarnaast doen ze alleen maar standaard situaties. De huidige ketel hang boven een trapgat wat deze partijen niet doen. Nou wil ik de ketel graag laten verplaatsen naar de andere kant van de muur. Ik heb alle aansluitingen daar al naar toe gebracht, dus installatie is heel makkelijk, maar niet even iets meer werk dan ketel 1:1 vervangen op de zolder ofzo. Hier haken de meeste echter ook op af.

De grote installateurs zoals Feenstra en Feiken lijken momenteel geen klanten te accepteren. Deze hebben mij iig of afgeschreven, of zijn compleet onbereikbaar voor nieuwe installaties (per telefoon of mail).

Mijn laatste opties zijn de lokale bedrijven. Hier ben ik eigenlijk mee begonnen, maar dit lijkt kansloos momenteel. Ik heb ergens tussen de 5 a 10 bedrijven opgebeld. De helft is langsgekomen om de situatie te bekijken, maar slechts 2 hebben een offerte of prijsindicatie kunnen afgeven. Eén vroeg het belachelijke bedrag van 4400,- en de ander een meer redelijke 3500,-. Die laatste is echter een ZZP'er die na zijn eerste bezoek 6 weken compleet onbereikbaar was voordat hij met een offerte kwam. Dat geeft mij zeer weinig vertrouwen, en eigenlijk vind ik het nog best wat aan de duurdere kant. De lokale installateur die voor bijna 10K in mijn vorige huis heeft geïnstalleerd heb ik na 2 maanden tijd en 10+ nabellen moeten opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:26
Om te beginnen ga ik er van uit dat ik dit gewoon zelf kan. Moderne CV ketels zijn heel slim en regelen zich volgens mij grotendeels zelf in.
Het ophangen is geen hogere wiskunde. Maar volgens mij moet nog steeds zelf de gassen controleren met een meetapparaat en zo nodig afstellen. Ook dat zal niet moeilijk zijn, maar je moet wel de tools hebben.
De rookgas aansluiting heb ik geen ervaring mee
De reden van de gasketelwet is omdat er met de rookgasafvoer veel werd geprutst. Let erop dat je niet het bestaan van wet bevestigd.
Wij wonen sinds 1,5 jaar in dit huis. De CV ketel is 20+ jaar oud, en heeft nooit goed gewerkt
Oke dat is een harde stelling, komt dat door de ketel of is er misschien is mis in het ontwerp van het systeem?
Daarnaast doen ze alleen maar standaard situaties. De huidige ketel hang boven een trapgat wat deze partijen niet doen.
Dat probleem had ik ook. Zodra ze horen dat de ketel boven de trap hangt komt er niemand meer.
Uiteindelijk heb ik een trap platform gekocht en voorziening gemaakt om deze te gebruiken. Hierdoor kun je veilig staan boven de trap bij de ketel en zelfs een ladder gebruiken voor de rga. Samen met een lokale installateur die aardig flexibel is de ketel vervangen.

Het is winter, de monteurs hebben het druk met storingen van bestaande klanten.
Probeer het in de lente nog eens?

Vergeet niet dat de gasketelwet verantwoordelijkheden bij de monteurs neerlegt, dat is goed, op die manier wordt geprobeerd te voorkomen dat slordige oost-europeanen zonder enige bedrijfsvorm in nederland ketels ophangen en spoorloos zijn bij gevolgen. Maar hierdoor zijn monteurs in nederland terughoudend om andersmans werk aan te raken. Ik begrijp dat wel, want touch-it-own-it is nu letterlijk bij wet geregeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik herken het grote gebrek aan kundige installateurs in de branche. Persoonlijk zou ik het gewoon zelf installeren. Jij als bewoner zelf hebt het grootste belang bij een veilige en efficiënte ketel. Over erkende installateurs heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in 2015 geroepen:
Bewoners en eigenaren kunnen er niet van op aan dat een installateur met kwaliteitslabel vakmanschap levert.
Het roept wel de vraag op waarom je anno 2024 nog een CV-ketel zou installeren. Voor tapwater zijn ook warmtepompboilers een optie. Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Op warmtepompen krijg je ook nog leuke subsidie, mits je je inschrijft bij de KvK als bouwinstallatiebedrijf. Of anders een bouwinstallatiebedrijf inhuren voor de installatie (maarja, dan zit je weer met de schaarste aan bekwaam personeel)

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 31-12-2023 15:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:14

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Zelf klussen aan een gasgestookte installatie is niet toegestaan sinds 1 april 2022, niet doen dus. Waarschijnlijk heb je ook buren en/of medebewoners. Het is denk ik ook niet de bedoeling om hier adviezen in te winnen werkzaamheden uit te voeren die je zelf niet mag verrichten.

[ Voor 29% gewijzigd door Jan Workum op 31-12-2023 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
Ik heb dit jaar nog een nieuwe Remeha laten plaatsen door https://www.warmtethuis.nl/
Allemaal prima geregeld. Dat boven een trapgat kan nog wel lastig zijn. Dan kan de monteur gewoon niet veilig werken en is dus ook not-done. Waarschijnlijk is je huidige ook door een beunhaas (of de eigenaar) geplaatst.
Voor het verplaatsen zou je bij een aannemer moeten zijn. Die monteurs van CV verkopers krijgen een standaard bedrag per installatie. Daar kunnen ze jouw ketel waarschijnlijk niet voor verplaatsen.

Wat de rest betreft. Zelf plaatsen is absoluut niet toegestaan. En volgens de GoT regels mag je dan ook niet vragen om een manier om dat toch te doen. Is gewoon hardstikke illegaal.

En vrijwel geen enkele (grote) partij doet onderhoud aan ketels die ze niet zelf geplaatst hebben. En al helemaal niet aan een illegaal geplaatste ketel.

[ Voor 30% gewijzigd door RocketKoen op 31-12-2023 15:26 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

SuperKris schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:51:
[ ... ]
Na 1,5 a 2 jaar wil ik wel onderhoud laten uitvoeren door een gecertificeerd bedrijf (hopelijk is de situatie met beschikbare monteurs dan beter). De vraag of ik dan een gecertificeerde installateur kan vinden die het werk wil uitvoeren.
[ ... ]
Nu verwacht ik hier wel wat reacties als "dat kan niet" en "dat mag niet" en die zijn ook gewoon welkom hoor, maar ik hoop meer op reacties van hoe ik dit toch zelf kan doen. Ik voel mij echt noodgedwongen om dit maar zelf te gaan doen. Niet om een paar euro te besparen, maar wel om absolute woekerprijzen te voorkomen of "onbetrouwbare" monteurs buiten de deur te houden.
[ ... ]
Ik adviseer eerst wat te bladeren op installatie.nl, een recent artikel met achtergond waarom zelf klussen aan CV installatie geen goed idee is bijvoorbeeld https://www.installatie.n...noxide-doden-in-een-week/

Erg leerzaam voor klusser zoals jij zou willen zijn is ook https://www.installatie.n...chniek/installatiefouten/

Nu is dat slechts één bron en ook nog vanuit de branch die eraan verdiend, hou dat in het achterhoofd.
Wel geeft het een overzicht waarom vele installateurs het vak neerleggen, want 'snel geld' zit er niet meer in gezien de geldende eisen, certificaten en verantwoordelijkheden.

Een monteur met een (fictief) aantal van honderd installaties en onderhoudsklussen per jaar kan en mag daar geen enkele fout in maken en elke schade zal op hem/haar teruggevoerd worden.
Ook de kosten die door een andere worden geconstateerd (en resulteren in dichtdraaien van de gaskraan).

Nu heb ik afgelopen najaar een nieuwe Intergas gehaald en dat kunnen laten installeren door een gecertificeerde ZZP'er. Die zijn er dus wel degelijk, mogelijk had ik gewoon mazzel door inderdaad na te vragen bij (totaal zes) installatiebedrijven.
Een ZZP'er met (duurbetaalde) opleiding is erg geliefd en de offerte liet enkele weken op zich wachten inderdaad.

Uiteindelijk vond ik het geheel erg meevallen: een Xtreme 30 CW4 met nieuwe rookgasafvoer, dakdoorvoer en beugels (allemaal verplicht nieuw) inclusief installatie was iets minder dan 2200 euro.
Waterleidingen en rioolafvoer met sifons deels zelf al aangelegd, alles met gas en CV leidingen door de installateur laten doen.
Na de garantie van twee jaar zal een onderhoudsbeurt elk jaar rond 70 euro gaan kosten.

Houd moed dus, blijf zoeken!

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 20:08

Edgarz

Tweako-active since1986

Om te beginnen ga ik er van uit dat ik dit gewoon zelf kan.
Wellicht is dat waarom er een gezegde is: "Assumption is the mother of all fuck ups".

Boem is ho, ook in dit geval. Alleen vrees ik dat je verzekering bij brand of gasexplosie je verwijst naar je eigen spaarrekening.

Maar ja, om ook maar weer zo'n uitspraak te hanteren: FAFO.

En natuurlijk, er is een kans dat het goed gaat. Maar de wet is er niet voor de kat zijn K. Ondanks dat er geen controle op ieder adres plaatsvindt komen de consequenties pas als het fout gaat. En die kans is er óók.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 14:54
Dit mag je als normale doe het zelver niet

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Zelf een CV ketel installeren of onderhouden mag inderdaad niet meer. Maar stop het geld van die nieuwe CV liever in een monobloc warmtepomp (met een warmtepompboiler voor SWW), die kun je beide wél zelf installeren.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan ook voor ~1000.- de 3-daagse cursus rookgassen volgen. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:45:
Dan krijg je een papiertje dat zegt dat je het mag, niet dat je het kan :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvcholten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:19
Lukt het niet om bij Warmgarant een ketel te bestellen? Daar heb ik in 2021 mijn ketel gehaald. Ze hebben wel wat last gehad van inflatie.

https://www.warmgarant.nl...pen/cv-ketel-samenstellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Maak eens foto's van de huidige situatie en waar de ketel moet komen.
Boven een trappengat zullen de meeste bedrijven niet doen ivm arbo of je moet daar een veilige werkplek bijvoorbeeld dmv een vlonder kunnen maken.
Wil je de ketel verplaatsen dan zal de nieuwe plek aan de opstellingsruimte eisen moeten voldoen.
https://www.techniekneder...lleren-van-hoog-rendement

Of je een ketel zelf moet gaan installeren betwijfel ik, je kan hem zelf ophangen en cv en waterleidingen zelf aansluiten. Hetzelfde geldt voor de riolering.
Gasleiding en rookgasafvoer zou ik dan door een installateur laten doen.

Wat betreft de gasketelwet moet je gecertificeerd zijn om te plaatsen en onderhouden.
Die hele wet is een gedrocht en er is veel weerstand onder installateurs en vooral de kleine bedrijven en de zzp-ers.
Ik verwacht dat er nog wel eea gaat veranderen want er zijn al te weinig vakmensen en veel stoppen ermee door de rompslomp en de kosten.
En dan moet je ook je rookgasanalyse apparatuur hebben en aan de brl 6000-25 voldoen.
Dat laatste is nog te omzeilen om het onder te brengen bij bv co-keur https://www.co-keur.nl/
Maar die doen dat ook niet gratis :P
Dus die € 1000,- wordt makkelijk het dubbele.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Laatst online: 14:37

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Even wat nuance voor de 'mag-niet-politie' alstublieft.
Zelf plaatsen is niet moeilijk en alles je weet wat je doet is het technische deel prima. De regels en normen volgen en je zit goed.
Dan komt de certificering. Die moet dit de wet nu ook op orde zijn. Als je die papiertjes hebt, mag je gewoon zelf plaatsen. Die papieren halen is het duurste en moeilijkst in het verhaal.

7 jaar geleden heb ik in mijn vorige huis zelf een nieuwe ketel gehangen. Een installateur (mijn neef, maar volledig gecertificeerd) de boel laten meelopen en met complimenten van zijn kant is de boel aan gegaan. Later is de gasmeter gaan lekken, vervangen door de gasboer en afgeperst, ik moest mijn complimenten doorgeven aan de installateur voor de installatie. Toen was uiteraard de ketelwet er nog niet en was er niets dat me tegenhield dit zelf te plaatsen.

Je zou kunnen proberen deze weg te bewandelen met een lokale installateur: jij bereidt de boel voor op de nieuwe locatie van de ketel, de installateur komt de zaak keuren tegen een afgesproken tarief. Voor hen een klusje om een andere klus van een halve dag af te ronden en kan er wat mee verdienen.
Keuren (=alles maken) doen ze toch al bij iedere ketel die ze hangen om zeker te zijn dat alles in orde is, dus in een uurtje tot anderhalf gefikst.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:58
om de vloerverwarming draaiende te houden
Zoals hierboven ook al voorgesteld:
Waarom niet gewoon nu een warmtepomp plaatsen?
Lijkt me ideaal als je al vloerverwarming hebt.
Beter dan nu weer gaan lopen klooien met een nieuwe gasketel, die je zoals je zegt zowiezo niet zelf mag installeren, en waar je de komende 15 jaar ook afhankelijk bent van onderhoud door de gecertificeerde monteur.

Als je een split-unit WP plaatst, kun je zelf alles voorbereiden, en door een F-gassen monteur laten afmonteren/vullen/inbedrijfstellen.

Andere optie is om verwarming en tapwater op te splitsen in twee afzonderlijke (warmtepomp) apparaten. Kun je een monoblok te plaatsen voor je verwarming. Die kun je helemaal zelf plaatsen (al krijg je dan geen subsidie bij zelfplaatsing).
Voor warm tapwater kun je een warmtepompboiler gebruiken, is ook zelf te installeren. (maar eveneens vervalt dan de subsidie).

In ieder geval heb je met al deze opties niks te maken met die nieuwe gasketelwet, dus je bent ook niet illegaal bezig, maar wél een stuk duurzamer en toekomstbestendiger.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:21
Een warmtepomp (net als airco’s) mag je overigens ook niet zonder meer zelf in bedrijf nemen. Daar heb je voor serieuze installaties een F-gassen certificaat voor nodig. Lood om oud ijzer dus.

Zelf aansluiten kan, maar je mag hem niet zelf in bedrijf nemen en de onderhouden. Want je moet de nodige metingen kunnen uitvoeren om vast te stellen dat de installatie (milieu)veilig is.

Als jij weet wat je doet, is er niemand die je tegen houdt. Identiek voor de cv ketel. In dit geval zou ik zelf de installatie doen, en daarna de ketel een onderhoudsbeurt geven bij een erkend installateur.

[ Voor 42% gewijzigd door Flozem op 01-01-2024 07:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Flozem monoblock warmtepompen behoeven geen f-gas handelingen en mogen zeer zeker wel zelf in bedrijf genomen worden.

Het enige wat daar mee moet gebeuren is ouderwets loodgieterswerk

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Het gaat het om de papieren werkelijkheid. Dus alleen als je een installateur hebt die bereid is om jouw eigen werk af te stempelen is zelf installatie een optie.

Een ketel afstellen kan echt niet op gehoor/vlambeeld. Je zal zo'n testo/eurolyzer meet toestand moeten organiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-09 23:30

DIY

lbreman schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:57:
...stop het geld van die nieuwe CV liever in een monobloc warmtepomp (met een warmtepompboiler voor SWW), die kun je beide wél zelf installeren.
Met een 3wegklep en een boilervat met spiraal kun je met dat monoblock ook sww maken. Opwarmen gaat ook veel sneller dan met een wpb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:46
Ik heb voor onderhoud jaren geleden zelf een solide bedekking voor over het trapgat maar de zolder gemaakt en daarmee was het akkoord voor onderhoud vanuit een partij in de buurt. Ik heb hen vantevoren gebeld, de eigenaar was akkoord mits min. 18mm underlayment op balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Technisch is het erg makkelijk, enige dat aandacht behoeft is de rookgasafvoer - die moet én vernieuwd worden, én op de juiste plek zitten (zoveel meter van ramen, ventilatiegaten etc). Dat is best anders dan 20 jaar terug voldoende was.

Onderhoud is denk ik de killer: meeste installateurs die ik ben tegengekomen willen niets doen aan installaties die ze niet zelf hebben geïnstalleerd, en ze hebben te kiezen.

Voor mij eigenijk de voornaamste reden om over te stappen op een warmtepomp - niet afhankelijk van het grillige installateursgilde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:21
Vergeet het afstellen van de ketel niet. Dat kan je niet zelf zonder de benodigde meetapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Iedereen enorm bedankt voor alle reacties. Om te beginnen maar even een reactie terug...
jeroen3 schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:14:
Oke dat is een harde stelling, komt dat door de ketel of is er misschien is mis in het ontwerp van het systeem?

[...]

Dat probleem had ik ook. Zodra ze horen dat de ketel boven de trap hangt komt er niemand meer.
Uiteindelijk heb ik een trap platform gekocht en voorziening gemaakt om deze te gebruiken. Hierdoor kun je veilig staan boven de trap bij de ketel en zelfs een ladder gebruiken voor de rga. Samen met een lokale installateur die aardig flexibel is de ketel vervangen.

Het is winter, de monteurs hebben het druk met storingen van bestaande klanten.
Probeer het in de lente nog eens?
Nee, de ketel is gewoon kapot. Deze is 20+ jaar oud, en niet of slecht onderhouden door de vorige bewoners. Het beestje is gewoon echt op.

In mijn geval is dat trapgat helemaal niet zo'n issue denk ik. Het is een vaste trap naar de kelder waarbij je vanaf de trap prima bij de CV kan, en sterker nog. Ik wil de nieuwe ketel daar niet eens. Volgens mij is het meer een excuus voor de meeste partijen die gewoon geen zin hebben om aan te bieden.

Wachten tot de lente is helaas niet echt een optie. Douchen is momenteel erg oncomfortabel. De helft van de tijd is het water lauw of nauwelijks opgewarmd. Af en toe komt er wat warm water. Soms valt hij geheel uit en is het ijskoud. Ik denk dat dit probleem eerder sneller erger wordt dan dat het stabiel blijft.
Dre schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:14:
Het roept wel de vraag op waarom je anno 2024 nog een CV-ketel zou installeren. Voor tapwater zijn ook warmtepompboilers een optie. Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Op warmtepompen krijg je ook nog leuke subsidie, mits je je inschrijft bij de KvK als bouwinstallatiebedrijf. Of anders een bouwinstallatiebedrijf inhuren voor de installatie (maarja, dan zit je weer met de schaarste aan bekwaam personeel)
Uiteraard zou ik liever een warmtepomp hebben. Mijn budget laat het echter niet toe. Een snelle rekensom: 4K voor een monobloc pomp, 2K voor een WP boiler, 1K voor ander aansluit materiaal = minimaal 7K aan materiaal. Dan moet het nog geïnstalleerd worden. De indicaties die je hier op het forum en op andere plekken leest is dat als je dit ergens aanvraagt de volledige installatie al snel op 15K zit. Dat geld heb ik momenteel even niet. Als ik zelf zou installeren is dat een flinke klus inclusief al het uitzoekwerk maar het vervelendste is dat je dan ook geen enkele subsidie meer krijgt. Die 7K materiaal is dan eigenlijk al iets te veel. Voor 2 tot 2,5K zou je een nieuwe CV ketel moeten hebben. Die kan ik later altijd naar hybride ombouwen, bijvoorbeeld het Quatt systeem 3K.

Het zure is inderdaad dat ik nou juist hier mijn huis op heb voorbereid maar in de huidige markt wordt dit door beschikbaarheid en regelgeving gewoon te duur gemaakt voor mij persoonlijk.
RocketKoen schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:23:
Ik heb dit jaar nog een nieuwe Remeha laten plaatsen door https://www.warmtethuis.nl/
Allemaal prima geregeld. Dat boven een trapgat kan nog wel lastig zijn. Dan kan de monteur gewoon niet veilig werken en is dus ook not-done. Waarschijnlijk is je huidige ook door een beunhaas (of de eigenaar) geplaatst.
Voor het verplaatsen zou je bij een aannemer moeten zijn. Die monteurs van CV verkopers krijgen een standaard bedrag per installatie. Daar kunnen ze jouw ketel waarschijnlijk niet voor verplaatsen.
Die hebben mij ook afgeschreven met de tip het in mei 2024 anders nog eens te proberen |:(

Wat je schrijft over die monteurs en standaard bedragen herken ik van de gesprekken die ik al met ze heb gehad. Helemaal prima dat er meerkosten zijn. In mijn geval is het echter allemaal zo simpel. Alle leidingen liggen er al. Voor mijn part rekenen ze een volle dag aan uurloon extra. Na 2 maanden heb ik één dergelijke offerte, en dat komt nog steeds neer op 2700 voor de ketel + 800 extra kosten = 3500 voor een ketel die niet mijn voorkeur heeft, en waarvan de ZZPer een hele maand compleet onbereikbaar was.
DeBolle schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:47:
[...]

Ik adviseer eerst wat te bladeren op installatie.nl, een recent artikel met achtergond waarom zelf klussen aan CV installatie geen goed idee is bijvoorbeeld https://www.installatie.n...noxide-doden-in-een-week/

Erg leerzaam voor klusser zoals jij zou willen zijn is ook https://www.installatie.n...chniek/installatiefouten/

Uiteindelijk vond ik het geheel erg meevallen: een Xtreme 30 CW4 met nieuwe rookgasafvoer, dakdoorvoer en beugels (allemaal verplicht nieuw) inclusief installatie was iets minder dan 2200 euro.
Waterleidingen en rioolafvoer met sifons deels zelf al aangelegd, alles met gas en CV leidingen door de installateur laten doen.
Na de garantie van twee jaar zal een onderhoudsbeurt elk jaar rond 70 euro gaan kosten.
Goed punten betreffende veiligheid en waarom regels zijn zoals ze zijn. Zoals je kan lezen ben ik het er ook helemaal mee eens hoor. Ik probeer hier niet ene paar 100 euro te besparen, maar gewoon überhaupt een ketel te krijgen voor een enigzins acceptabel bedrag.

Als ik iemand kan vinden die voor 2200 een Extreme 30 installeerd kreeg hij gister nog de order. MAg er ook nog een's een hele dag meerwerk bij voor het aansluiten op de andere locatie (hoewel dit volgens mij alleen maar makkelijker is).

In de afgelopen 2 maanden heb ik echter niemand kunnen vinden die dit voor mij wil doen.
Haha, dat linkt zo onderhand wel de meest goedkope optie, en misschien ook wel één van de weinige om het überhaupt te realiseren.
pvcholten schreef op zondag 31 december 2023 @ 22:12:
Lukt het niet om bij Warmgarant een ketel te bestellen? Daar heb ik in 2021 mijn ketel gehaald. Ze hebben wel wat last gehad van inflatie.

https://www.warmgarant.nl...pen/cv-ketel-samenstellen
Nee die hebben mij dus ook al afgeschreven met als excuus dat ze alleen maar standaard situaties doen.
Waterbeesje schreef op zondag 31 december 2023 @ 22:53:
Je zou kunnen proberen deze weg te bewandelen met een lokale installateur: jij bereidt de boel voor op de nieuwe locatie van de ketel, de installateur komt de zaak keuren tegen een afgesproken tarief. Voor hen een klusje om een andere klus van een halve dag af te ronden en kan er wat mee verdienen.
Keuren (=alles maken) doen ze toch al bij iedere ketel die ze hangen om zeker te zijn dat alles in orde is, dus in een uurtje tot anderhalf gefikst.
Ik heb dit nog niet geprobeerd, maar dit voelt vooraf al een beetje kansloos. Als de lokale installateurs niet eens een volledige installatie willen doen (of ook maar een offerte willen uitbrengen) dan denk ik niet dat ze op half werk zitten te wachten.
BrainCrash schreef op maandag 1 januari 2024 @ 02:13:
[...]

Zoals hierboven ook al voorgesteld:
Waarom niet gewoon nu een warmtepomp plaatsen?
Past helaas niet in het budget dus...
Sarcomorbato schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:25:
Een ketel afstellen kan echt niet op gehoor/vlambeeld. Je zal zo'n testo/eurolyzer meet toestand moeten organiseren.
Als ik de fabrikanten mag geloven zijn veel ketels tegenwoordig automatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Laatst online: 14:37

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ketel afstellen... Ook niet gedaan destijds. Gewoon ophangen en aanzetten. Volgens de installateur gewoon prima. Dat was trouwens een miniatuur Nefit Proline NxT. Geen idee in hoeverre die wel of niet geavanceerder zijn dan andere modellen of merken.

Heb je een oude Ecomline dan zou afstelling misschien handmatig moeten, maar van moderne ketels mag ik hopen dat ze zelf de boel meteen een inregelen.

Verder heb ik uiteraard wel de boel ingeregeld, zowel de ketel begrensd als de hele vvw/radiatoren waterzijdig afgesteld.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik meende dat het wel toegestaan was om zelf (als particulier) met je CV ketel bezig te zijn en ben hier nog even ingedoken. In het bouwbesluit 2012 (waar het wettelijk CO-stelsel in verwerkt zit sinds 1 oktober 2020 (en eindelijk actief is sinds 1 april 2023)) staat een toelichting die voor mij in klare taal zegt wat wel en niet mag: Nota van toelichting: Artikel 1.35 Werkzaamheden aan gasverbrandingstoestellen, verbrandingsluchttoevoervoorzieningen en rookgasafvoervoorzieningen zeker als je het bouwbesluit er naast legt mocht een verwijzing niet helemaal helder zijn: Bouwbesluit Artikel 1.35. Werkzaamheden aan verbrandingstoestellen, verbrandingsluchttoevoervoorzieningen en rookgasafvoervoorzieningen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 16:38
SuperKris schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:00:
Iedereen enorm bedankt voor alle reacties. Om te beginnen maar even een reactie terug...

Uiteraard zou ik liever een warmtepomp hebben. Mijn budget laat het echter niet toe. Een snelle rekensom: 4K voor een monobloc pomp, 2K voor een WP boiler, 1K voor ander aansluit materiaal = minimaal 7K aan materiaal. Dan moet het nog geïnstalleerd worden. De indicaties die je hier op het forum en op andere plekken leest is dat als je dit ergens aanvraagt de volledige installatie al snel op 15K zit. Dat geld heb ik momenteel even niet. Als ik zelf zou installeren is dat een flinke klus inclusief al het uitzoekwerk maar het vervelendste is dat je dan ook geen enkele subsidie meer krijgt. Die 7K materiaal is dan eigenlijk al iets te veel. Voor 2 tot 2,5K zou je een nieuwe CV ketel moeten hebben. Die kan ik later altijd naar hybride ombouwen, bijvoorbeeld het Quatt systeem 3K.

Het zure is inderdaad dat ik nou juist hier mijn huis op heb voorbereid maar in de huidige markt wordt dit door beschikbaarheid en regelgeving gewoon te duur gemaakt voor mij persoonlijk.

Past helaas niet in het budget dus...
Wellicht is een duurzaamheidslening een optie? Afhankelijk van gemeente/provincie zijn er soms mogelijkheden om tegen gunstige tarieven een lening af te sluiten voor verduurzamingsmaatregelen zoals een warmtepomp. Betaalt zichzelf makkelijk terug met de besparing in stookkosten.

https://www.eigenhuis.nl/...nen-voor-energiebesparing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:58
[...]
Uiteraard zou ik liever een warmtepomp hebben
Als ik je verhaal correct lees, dan gaat het je momenteel met name om het warm tapwater (douchen) wat een probleem geeft..

Stel dat je dan toch nu voor alléén een warmtepomp-boiler zou gaan.

Die heb je zoals je al noemde al rond de 2000 euro, voor een 200-270 liter model (flink grote dus!).
Dan is circa even veel, of goedkoper, dan een nieuwe CV ketel.

Qua aansluit onderdelen moet je hierbij denken aan hooguit 200 euro als je het gewoon fatsoenlijk wilt maken, dus dat valt reuze mee. Als je het voor elkaar krijgt om van een bouw-installatiebedrijf een 'installatie' (inbedrijfstelling) factuur te bemachtigen, dan kun je er ook nog eens 700+ euro subsidie op terugvragen..
Maar daarna ben je dan ook wel direct aan het besparen op de kosten voor warm water!

Dan zou je voorlopig de oude CV ketel kunnen blijven gebruiken voor verwarming. Die hoeft dan niet zoveel te doen, immers is verwarming altijd maar een fractie van het vermogen ten opzichte van wat nodig is voor douchewater.

Zoiets heb ik bij ons thuis ook gedaan.
CV ketel afgekoppeld van warm tapwater, en dat via een nieuw geinstalleerde warmtepomp-boiler gedaan.
In de thermostaat-instellingen van de CV ketel heb ik de tapwater functionaliteit uitgeschakeld, en de leidingen daarvan afgekoppeld en ingebouwde voorraadboiler leeggelaten. Werkt prima!
CV ketel vervolgens op een stuk lager maximum vermogen ingesteld, (draaiknopje op bedieningspaneel) want die hoeft immers nu alleen maar voor ruimteverwarming te werken, niet meer voor tapwater.
Driewegklep in de CV ketel (die al aan het verslijten was) hoeft nu niks meer te doen, en CV functionaliteit blijft gewoon werken terwijl er warm tapwater gebruikt wordt.

De oude CV ketel kan zolang dan nog een tijdje blijven werken, tot die er echt mee ophoud, en dan kan er op termijn overgeschakeld worden naar een warmtepomp voor ruimteverwarming.
Dat kan dan tegen die tijd een eenvoudiger en goedkoper type warmtepomp zijn, want die hoeft immers ook niet meer te zorgen voor warm tapwater.. (dat is er al), dus geen extra boilervat nodig, en die hoeft geen 60+ graden water te kunnen maken.

Als je de plaats hebt voor een warmtepompboiler, dan hoef je alleen maar de warm- en koudwaterleiding er naartoe te leggen, en te zorgen dat er een mogelijkheid is voor condenswaterafvoer (via riolering bijv.).
Voor de lucht aan- en afvoer zijn er altijd diverse opties mogelijk.

En zoals hierboven ook al genoemd: er zijn vaak diverse leenmogelijkheden via gemeente of overheid, specifiek voor verduurzamingsdoeleinden. De aflossing+rentekosten hiervan zijn over het algemeen lager dan de gerealiseerde besparing, dus levert ook nog geld op!

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:31

silverball

De wagen voor moderne mensen

Stop dat dan bij je monoblock WP en zorg dat een externe firma een factuur schrijft voor inbedrijfstelling, dan krijg je een mooie subsidie. En dan nogmaals voor een eventuele WP-boiler, als je dat separaat wilt.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
BrainCrash schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:28:
[...]

Als ik je verhaal correct lees, dan gaat het je momenteel met name om het warm tapwater (douchen) wat een probleem geeft..

Stel dat je dan toch nu voor alléén een warmtepomp-boiler zou gaan.

Die heb je zoals je al noemde al rond de 2000 euro, voor een 200-270 liter model (flink grote dus!).
Dan is circa even veel, of goedkoper, dan een nieuwe CV ketel.

Qua aansluit onderdelen moet je hierbij denken aan hooguit 200 euro als je het gewoon fatsoenlijk wilt maken, dus dat valt reuze mee. Als je het voor elkaar krijgt om van een bouw-installatiebedrijf een 'installatie' (inbedrijfstelling) factuur te bemachtigen, dan kun je er ook nog eens 700+ euro subsidie op terugvragen..
Maar daarna ben je dan ook wel direct aan het besparen op de kosten voor warm water!

Dan zou je voorlopig de oude CV ketel kunnen blijven gebruiken voor verwarming. Die hoeft dan niet zoveel te doen, immers is verwarming altijd maar een fractie van het vermogen ten opzichte van wat nodig is voor douchewater.

Zoiets heb ik bij ons thuis ook gedaan.
CV ketel afgekoppeld van warm tapwater, en dat via een nieuw geinstalleerde warmtepomp-boiler gedaan.
In de thermostaat-instellingen van de CV ketel heb ik de tapwater functionaliteit uitgeschakeld, en de leidingen daarvan afgekoppeld en ingebouwde voorraadboiler leeggelaten. Werkt prima!
CV ketel vervolgens op een stuk lager maximum vermogen ingesteld, (draaiknopje op bedieningspaneel) want die hoeft immers nu alleen maar voor ruimteverwarming te werken, niet meer voor tapwater.
Driewegklep in de CV ketel (die al aan het verslijten was) hoeft nu niks meer te doen, en CV functionaliteit blijft gewoon werken terwijl er warm tapwater gebruikt wordt.

De oude CV ketel kan zolang dan nog een tijdje blijven werken, tot die er echt mee ophoud, en dan kan er op termijn overgeschakeld worden naar een warmtepomp voor ruimteverwarming.
Dat kan dan tegen die tijd een eenvoudiger en goedkoper type warmtepomp zijn, want die hoeft immers ook niet meer te zorgen voor warm tapwater.. (dat is er al), dus geen extra boilervat nodig, en die hoeft geen 60+ graden water te kunnen maken.

Als je de plaats hebt voor een warmtepompboiler, dan hoef je alleen maar de warm- en koudwaterleiding er naartoe te leggen, en te zorgen dat er een mogelijkheid is voor condenswaterafvoer (via riolering bijv.).
Voor de lucht aan- en afvoer zijn er altijd diverse opties mogelijk.

En zoals hierboven ook al genoemd: er zijn vaak diverse leenmogelijkheden via gemeente of overheid, specifiek voor verduurzamingsdoeleinden. De aflossing+rentekosten hiervan zijn over het algemeen lager dan de gerealiseerde besparing, dus levert ook nog geld op!
Ja, de CV moet ook wel echt vervangen worden hoor. Optimaal veilig zal deze niet meer zijn net zoals de rookgasafvoer, en ik vraag mij ook af hoe efficient de ketel nog is in zijn huidige staat.

Ik vindt je gedachte om eerst een WP boiler te installeren toch wel interessant. Ik zal toch eens in het WP boiler topic wat vragen hier over stellen. Een groot bezwaar hier blijft denk ik wel dat ik niet denk dat ik de subsidie dan ook rond ga krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
True schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:25:
Ik meende dat het wel toegestaan was om zelf met je CV ketel bezig te zijn en ben hier nog even ingedoken. In het bouwbesluit 2012 (waar het wettelijk CO-stelsel in verwerkt zit sinds 1 oktober 2020 (en eindelijk actief is sinds 1 april 2023)) staat een toelichting die voor mij in klare taal zegt wat wel en niet mag: Nota van toelichting: Artikel 1.35 Werkzaamheden aan gasverbrandingstoestellen, verbrandingsluchttoevoervoorzieningen en rookgasafvoervoorzieningen zeker als je het bouwbesluit er naast legt mocht een verwijzing niet helemaal helder zijn: Bouwbesluit Artikel 1.35. Werkzaamheden aan verbrandingstoestellen, verbrandingsluchttoevoervoorzieningen en rookgasafvoervoorzieningen.
Ik neem dus aan dat je bedoeld dat je als particulier NIET zelf mag installeren. Dat was mijn conclusie dan ook al, maar op laste van wat, en hoe wordt er gehandhaafd... Als ik te hard langs een flitspaal rijdt is dat proces mij zeer duidelijk, maar in hoeverre ik als consument strafbaar ben en hoe er gehandhaafd wordt, is mij zeer onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

[...]

[...]
Oh dat zijn andere bedragen. Ik rekende in mijn hoofd met 3400 euro aanschaf en 3000 euro ISDE subsidie. Ik dacht dat de warmtepomp dus maar 400 kostte. Idem met de boiler dat ik op lagere bedragen zit. Voor ISDE subsidie heb je wel een KvK inschrijving nodig als bouwinstallatiebedrijf, maar dat is voor 50 euro geregeld :)

Ik weet niet hoeveel gas je verbruikt, maar over het algemeen werkt een warmtepomp het beste bij een pand wat zoveel mogelijk gas verbruikt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:41

con1

Energiefreak

Ik ben een "oud" monteur en volg de wetgeving nauwlettend.

Het verbod ligt puur bij bedrijven die NIET gecertificeerd zijn.
Men heeft het expliciet NIET over mensen die niet bedrijfsgebonden zijn.

Anders, ik mag een gecertificeerd bedrijf mijn ketel laten vervangen.
Ik mag dus geen verwarmingsbedrijf, wat NIET is gecertificeerd is
mijn ketel laten vervangen. Dat is de tekst in de ketelwet.

Hier wordt geheel buiten beschouwing gelaten hoe het zit met een
goede kennis, die niet bedrijfsgebonden is.

Ofwel, ik als pensionado mag gewoon (nog wel) ketels vervangen.

Toeval bestaat niet? Er is nog steeds een vrije verkoop van ketels...
Dat geeft gelijk de mazen in de nieuwe wet aan.

Kijk, of je dat als particulier moet willen is een ander hoofdstuk maar
de nieuwe ketelwet rammelt net zo als de wet op het onderhoud van
een gastoestel. Daar zitten globaal dezelfde mazen in.

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

Pagina: 1