Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hallo allen, en alvast gelukkig nieuwjaar! In het kader van bezuinigen ben ik de laatste paar dagen weer aan het rekenen geweest met de zorgverzekering en het energiecontract. Ik zag dat ik met zo'n 800 kWh slechts zo'n €100 per jaar ga betalen, en met zo'n 750 m3 gas €1300 per jaar ga betalen, wat niet heel grappig is. Daarom zoek ik een manier om op gas te besparen. Uiteraard komt er ook een ander energiecontract.

Situatie
Ik woon alleen, in een appartement op de 3e/bovenste verdieping. Ik heb buren aan beide zijkanten en onder mij, boven mij is een plat dak. Het appartement betreft zo'n 60 m2 verdeeld in twee slaapkamertjes (deur is altijd dicht, zo'n 15 graden), een woon/eetkamer met deur, en een hal + keuken + wc + badkamer. Deze laatste twee delen heb ik vaak op 20 graden staan, behalve 's nachts op 16 graden (en als ik er niet ben). Nu heb ik vandaag bedacht om ook de deur tussen de woonkamer en hal dicht te doen en de kachels in de keuken en hal uit te doen, omdat ik veelal in de woonkamer zit. Ook komen er nog tochtstrips onder de dichte deuren.

Als thermostaat heb ik een Nefit Moduline 100 (denk ik, afgaande op het plaatje) die ik handmatig in halve graden kan schakelen. De ketel is een Nefit ProLine NxT HRC 24 CW4 die drie jaar terug is geplaatst.

Mijn vraag

Graag zou ik een slimme thermostaat willen plaatsen, zodat ik een programma kan instellen die de thermostaat zelf regelt. Dit zodat ik 'm niet meer handmatig hoef te schakelen, zodat ik 'm 's nachts nog kouder kan zetten en 's avonds ook alvast kan uitzetten. Liefst niet een met Google-verbinding of een soortgelijk iets (niet té slim!). Een app mag wel.

Ik ben redelijk handig met schroevendraaiers en kan wel wat draadjes vastknopen. Welke slimme thermostaat zou ik hiervoor kunnen gebruiken? Qua kleur graag wit, past bij de muur :)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zie her en der wel thermostaten van verschillende merken, maar aangezien ik geen verstand heb van de communicatie overal mee, heb ik geen idee waar te beginnen. Ik kom bijvoorbeeld wel deze tegen:

https://www.bol.com/nl/nl...skit-v3/9200000097039926/ Tado, voor €169

En als ik bij Bol zoek op wat opties, kom ik een hele lijst tegen:

https://www.bol.com/nl/nl...n-alexa/9300000062894595/ TechU voor €89

Ik denk na over de woorden van het leven.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:59

ericplan

5180 Wp PV

Een slimmere thermostaat kost wel geld (aanschaf), maar zorgt niet zomaar voor een besparing.

Betere isolatie en/of maatregelen tegen tocht helpen wel. Thermostaat op 19 zetten en een trui aan werkt ook goed.

Verdere nachtverlaging helpt ook maar beperkt, of werkt zelfs negatief omdat je de volgende dag weer harder moet stoken om het op temperatuur te krijgen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• registreren
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-07 18:21

registreren

Prutser

Je zoekt dus gewoon een goede kloktermostaat

Mijn advies zoek een goede 2e hands rehmea Isense
via marktplaats of facebook marketplace tussen de 25 en 100 te koop

Nieuw ook nog gewoon te koop natuurlijk
https://www.warmteservice...lijke-regeling/p/14256305

Ik ben niet dom...Het lijkt alleen maar zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
registreren schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:26:

Hebben wij ook, bevalt prima. En voor jouw doeleinden prima geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:07

paQ

sja... wel met 'google verbinding' maar what's not to like?
wit, leert, anticipeert, app met bediening op afstand, en (handmatig) in te stellen per 0.1 graad
En als je een vast (week)ritme hebt, hoef je het niet ding nieteens zelf te programmeren, gaat vanzelf uit als je hem vergeet uit te zetten als je er niet bent...

https://www.bol.com/nl/nl...aat-wit/9200000098876888/

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 31-12-2023 14:39 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 16:04
Ik denk dat besparen eerder begint bij je (HR?)ketel tunen.
De maximale temperatuur omlaag zetten (zeker onder de 68 als hij hoger staat)
Bij ons pruttelt het keteltje nu met 43 graden het huis warm ondanks onze verouderde radiatoren.
Houdt er wel rekening mee dat verlagen van de temperatuur pendelen kan veroorzaken omdat de ketel te hard stookt. Dit kun je weer opvangen door het vermogen omlaag te zetten.

Een klok thermostaat kan hiermee helpen, maar je hebt het handmatig al aardig onder controle.

[ Voor 10% gewijzigd door rdfeij op 31-12-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

rdfeij schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:45:
Ik denk dat besparen eerder begint bij je (HR?)ketel tunen.
De maximale temperatuur omlaag zetten (zeker onder de 68 als hij hoger staat)
Bij ons pruttelt het keteltje nu met 43 graden het huis warm ondanks onze verouderde radiatoren.
Houdt er wel rekening mee dat verlagen van de temperatuur pendelen kan veroorzaken omdat de ketel te hard stookt. Dit kun je weer opvangen door het vermogen omlaag te zetten.

Een klok thermostaat kan hiermee helpen, maar je hebt het handmatig al aardig onder controle.
yep... een andere thermostaat is alleen een andere manier van 'gas geven'.
De 'besparing' bij slimme thermostaten zit hem er in dat ie niet onnodig aan staat bijv, of lager iig als je er niet bent. Minder(heet) stoken geeft de grootste besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:24
Isoleren isoleren isoleren. Een "slimme" thermostaat gaat echt niets helpen, behalve dat je niet op hoeft te staan en het nog kouder krijgt ;P

Als je 750 m3 gas verstookt voor een relatief kleine ruimte als de jouwe, zou je moeten kijken naar je dakisolatie, en je ramen.

Hoe is je CV ketel ingesteld? Hoger dan 50C zou niet hoeven, kijk eens of ie bv niet heel veel pendelt door teveel vermogen (is ook niet efficient), en of je nog wat kunt doen met je radiatoren (bv ventilatoren) zodat je met lagere watertemp kunt verwarmen.

Nachtverlaging niet lager dan 15C instellen, uberhaupt nergens in huis lager dan 15C laten komen ivm vocht en schimmelproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 16:04
paQ schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:47:
[...]

yep... een andere thermostaat is alleen een andere manier van 'gas geven'.
De 'besparing' bij slimme thermostaten zit hem er in dat ie niet onnodig aan staat bijv, of lager iig als je er niet bent. Minder(heet) stoken geeft de grootste besparing.
Niet helemaal mee eens, bijvoorbeeld de Plugwise Anna aangesloten op Opentherm kan wel degelijk de ketel beter aansturen dan een aan/uit thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

rdfeij schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:05:
[...]

Niet helemaal mee eens, bijvoorbeeld de Plugwise Anna aangesloten op Opentherm kan wel degelijk de ketel beter aansturen dan een aan/uit thermostaat.
dus.... de manier van gas geven ;)

Er zijn meer soorten OT thermostaten. Niet per se alleen plugwise, tado, nest and the lots

edit:
OK ik snap wat je bedoelt.
Dat OT stukje had ik achterwege gelaten idd.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 31-12-2023 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Diamundo schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:03:
Ook komen er nog tochtstrips onder de dichte deuren.
Hou je rekening met voldoende ventilatie in je appartement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:24
rdfeij schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:05:
[...]

In mijn proefondervindelijke ervaring maakt het netto voor gasverbruik niets uit (aan/uit vs opentherm modulerend), MITS de CV ketel ook modulerend is (dus terugmoduleert qua brandervermogen als de watertemp dichterbij gevraagde/ingestelde watertemp komt), EN de CV ketel ook al getuned is qua vermogen en/of aanvoertemp.

Qua comfort maakt het wel uit, omdat met OT de algoritmes vaak wat dichter rond de setpoint kunnen blijven hangen dan met aan/uit.

(getest met een Nest gen3 icm Intergas Xtreme 30)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:19
Als je een klokthermostaat wilt neem dan iets van een gerenomeerd merk Remeha iSense of Honeywell welke moduleert. Bij bijv Nest heb ik ondervonden dat het wel Opentherm praat maar dat men niet veel kaas gegeten heeft van regelen. (Eigen ervaring v3)

Verder zou ik cv vermogen en Max aanvoer temperatuur controleren, en indien te hoog (standaard) naar beneden instellen.
En controleren of de ww comfort stand niet ingeschakeld is.

Pagina 5
https://www.cvtotaal.nl/a...e/40/product/24094/#page5

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

olafmol schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:08:
[...]

In mijn proefondervindelijke ervaring maakt het netto voor gasverbruik niets uit (aan/uit vs opentherm modulerend), MITS de CV ketel ook modulerend is (dus terugmoduleert qua brandervermogen als de watertemp dichterbij gevraagde/ingestelde watertemp komt), EN de CV ketel ook al getuned is qua vermogen en/of aanvoertemp.

Qua comfort maakt het wel uit, omdat met OT de algoritmes vaak wat dichter rond de setpoint kunnen blijven hangen dan met aan/uit.

(getest met een Nest gen3 icm Intergas Xtreme 30)
nest ftw *O*

(snap nooit dat er zo wordt afgegeven op dat ding... werkt als een trein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

pjeterinfo schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:24:
Als je een klokthermostaat wilt neem dan iets van een gerenomeerd merk Remeha iSense of Honeywell welke moduleert. Bij bijv Nest heb ik ondervonden dat het wel Opentherm praat maar dat men niet veel kaas gegeten heeft van regelen. (Eigen ervaring v3)
OT werkt bij elke thermostaat net wat anders.
En.... interfacing is a bitch

Kan goed hoor dat bepaalde combinaties net niet lekker werken met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Zo, wat een info. Ik ga zeker de ketel zelf ook checken, bedankt voor de handleiding! Ik had al wat op knopjes geduwd maar werd er weinig wijzer van hahaha.
registreren schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:26:

Bedankt voor de tip!
PolarBear schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:06:
[...]

Hou je rekening met voldoende ventilatie in je appartement?
Zeker, in de woon/eetkamer staat het ventilatierooster open, en in de slaapkamer staat het raam open (hor ervoor). De andere slaapkamer gebruik ik niet en zit potdicht, staat vol met spullen. En de hal/keuken krijgt genoeg verse lucht via de voordeur die open gaat :)
pjeterinfo schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:24:

Verder zou ik cv vermogen en Max aanvoer temperatuur controleren, en indien te hoog (standaard) naar beneden instellen.
En controleren of de ww comfort stand niet ingeschakeld is.

Pagina 5
https://www.cvtotaal.nl/a...e/40/product/24094/#page5
Bedankt, ik ga eens op onderzoek uit!
olafmol schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:48:
Isoleren isoleren isoleren. Een "slimme" thermostaat gaat echt niets helpen, behalve dat je niet op hoeft te staan en het nog kouder krijgt ;P

Als je 750 m3 gas verstookt voor een relatief kleine ruimte als de jouwe, zou je moeten kijken naar je dakisolatie, en je ramen.

Hoe is je CV ketel ingesteld? Hoger dan 50C zou niet hoeven, kijk eens of ie bv niet heel veel pendelt door teveel vermogen (is ook niet efficient), en of je nog wat kunt doen met je radiatoren (bv ventilatoren) zodat je met lagere watertemp kunt verwarmen.

Nachtverlaging niet lager dan 15C instellen, uberhaupt nergens in huis lager dan 15C laten komen ivm vocht en schimmelproblemen.
Ramen: de meeste ramen zijn dubbel glas, behalve in de eetkamer helemaal bovenin zijn twee raampjes enkel glas. Gezien ik in een huurwoning zit, voel ik niet zoveel voor nieuw glas erin zetten. Ik lees ook van alles over glasisolatie maar dat gaat vooral over enkel glas, klopt dat?

Dakisolatie: geen idee waar ik aan moet denken, maar volgens google is bij een plat dak niet zoveel te beginnen (van binnenuit kan niet, en van buitenaf moet via de VvE). Dus denk dat dat geen optie is...

Ik denk na over de woorden van het leven.

Pagina: 1