Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Is een thuisaccu een aanvulling op het net, of vervanging?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een specifieke vraag waarvan ik het antword niet online heb kunnen vinden:
is een thuisaccu een aanvulling van het net (azoals zonnepanelen) of is het een vervanging?

Mer in detail: ik heb zonnepanelen, daar haalt mijn huis zijn stroom vandaan op zonnige dagen, is de opgewekte capaciteit niet afdoende, dan wordt de stroombehoefte afgenomen van het net.

Werkt een thuisaccu ook zo? dus dat het zijn vermogen afstaat aan het huis, en als het niet genoeg is, komt de overige stroom VIA de accu het huis in van het net? (dus zoals een laptop gebruikt kan worden terwijl zijn accu opgeladen wordt) oftewel, ik hoef niet bang dat een thuisaccu mijn warmtepomp, airco, oven niet tegelijk kan voeden in de winter.
Zoja, betekent dat ook dat mijn capaciteit in huis boven de 2x 25A kan komen omdat de accu binnen de stroomkring in huis energie levert?

Of, moet je bij de aanschaf ook rekening houden dat de accu de piekbelastingen kan opvangen? Zoals een UPS.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Alle reacties

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

kmf schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:03:
Een specifieke vraag waarvan ik het antword niet online heb kunnen vinden:
is een thuisaccu een aanvulling van het net (azoals zonnepanelen) of is het een vervanging?

Mer in detail: ik heb zonnepanelen, daar haalt mijn huis zijn stroom vandaan op zonnige dagen, is de opgewekte capaciteit niet afdoende, dan wordt de stroombehoefte afgenomen van het net.

Werkt een thuisaccu ook zo? dus dat het zijn vermogen afstaat aan het huis, en als het niet genoeg is, komt de overige stroom VIA de accu het huis in van het net? (dus zoals een laptop gebruikt kan worden terwijl zijn accu opgeladen wordt) oftewel, ik hoef niet bang dat een thuisaccu mijn warmtepomp, airco, oven niet tegelijk kan voeden in de winter.
Zoja, betekent dat ook dat mijn capaciteit in huis boven de 2x 25A kan komen omdat de accu binnen de stroomkring in huis energie levert?

Of, moet je bij de aanschaf ook rekening houden dat de accu de piekbelastingen kan opvangen? Zoals een UPS.
Dat hangt van je eigen doelstelling af. Wil je “off the grid” of wil je alleen maar optimaal rendement van je zonnepanelen? In mijn ogen hoeft een thuisaccu weinig meer te doen dan je door de nacht heen helpen. In mijn ogen kan zo’n ding nooit groot genoeg zijn om je ook de winter door te helpen. Dat zou onbetaalbaar zijn. Daarvoor val je dan terug op het net.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je met je zonnepanelen ook in de wintermaanden genoeg kan opwekken om de totale energie voorziening van je huis te leveren dan kan je accus gebruiken om daar de mindere dagen en nachten mee te bufferen. In de praktijk is dat voor een normaal huis niet te doen en kan je het dus niet als vervanging zien.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:20

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Tja.. Antwoord op je vraag is ja.
Er zijn systemen die het zo kunnen doen inderdaad (via). Je kunt ze ook installeren parallel aan het net. Net zoals een pv omvormer.

Alles kan. Kwestie van systeem keuze..