Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 08:24
Hoi,

Ik heb een netwerk op basis van 3 Deco XE75's, en 1 M4. De main XE75 is verbonden met de router (Experia KPN), en met ethernet aan 1 andere XE75. De laatste XE75 en de M4 zijn via wifi verbonden.

De performance valt tegen. Het signaal lijkt prima, maar soms heb ik even een paar seconden geen internet. Ook hoor ik vaak dat als ik bel (Vodafone over Wifi), dat ik erg robotachtig klink. Ook de iPad die ik als home hub gebruik, geeft een paar keer per dag de melding dat de Woninghub offline is.

Nu weet ik dat dit aan 1000 dingen kan liggen, maar hoe kan ik dit het beste aanvliegen? Ik ben er nu zo klaar mee dat ik zelfs bereid ben een ander systeem aan te schaffen, maar wil even zeker weten wat ik kan proberen.

Heb het netwerk een paar weken terug helemaal gereset en opnieuw opgebouwd, maar de problemen zijn er nog steeds.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-05 23:10
Ik zou eens kijken hoe druk in het in de lucht is .. zowel op 2.4Ghz als 5.0 een analyse
Als iedereen in de buurt bv wifi-kanaal 36 ligt vol te blazen met data .....

er zijn ton van analyse app's om te kijken wie in welk kanaal ligt te zenden , hoe druk bezet het dan is vereist iets geavanceerdere apparatuur ..
Ook kan je gemakkelijk zien of je SNR goed is , of je wel "zuiver" signaal ontvangt van je wifi zender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
ijske schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:36:
Ik zou eens kijken hoe druk in het in de lucht is .. zowel op 2.4Ghz als 5.0 een analyse
Als iedereen in de buurt bv wifi-kanaal 36 ligt vol te blazen met data .....

er zijn ton van analyse app's om te kijken wie in welk kanaal ligt te zenden , hoe druk bezet het dan is vereist iets geavanceerdere apparatuur ..
Ook kan je gemakkelijk zien of je SNR goed is , of je wel "zuiver" signaal ontvangt van je wifi zender.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHuZeJwiHjdX0Bnfn2zVM1n5ebM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5G7IiAXn6LxoLdRfCORDufbF.png?f=fotoalbum_large
De aangevinkte netwerken zijn van mij. Ik gebruik met name het netwerk met de W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
eerst en vooral ..mooie screenshot.. lekker druk qua wifi precies

kanalen 1-11 zijn oude 2,4Ghz kanalen, daar is de maximale snelheid eigenlijk poep op (als in max +-100mbps mits ideaal signaal)
Ik zie ook behoorlijk wat zenders op die 2,4Ghz zitten , en nog eens hoop overlapping omdat je meer dan 20Mhz breed zend
Als je 40Mhz breed gaat zenden zegt je overzicht kanaal 1+6 (en zit je dus potentieel in elkaars vaarwater)

ik zie bv ook een HP printer die lijkt te broadcasten "ik leef ook!" ... dat zet je beter ook af als je al last hebt van drukte .. het is maar enkele procenten maar alle beetjes helpen daarin

Je wil liever op de 5Ghz zitten, en dat zijn kanalen vanaf 36 tot 136 , en ook hier zie je duidelijk dat iemand "fe.." in kanaal 40 zit, wat ook in jouw vaarwater van kanaal 36 zit (afhankelijk 40 of 80Mhz uitgezonden geloof ik )

is dat je eigen modem ,buren, of SSID's van Vlan's ?

Wel opmerkelijk dat er weinig 5Ghz zenders naar kanaal 100 of hoger gaan... misschien weet iemand of een XE75 set wel DFS kanalen aankan ?

[ Voor 11% gewijzigd door ijske op 31-12-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
ijske schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:00:
eerst en vooral ..mooie screenshot.. lekker druk qua wifi precies

kanalen 1-11 zijn oude 2,4Ghz kanalen, daar is de maximale snelheid eigenlijk poep op (als in max +-100mbps mits ideaal signaal)
Ik zie ook behoorlijk wat zenders op die 2,4Ghz zitten , en nog eens hoop overlapping omdat je meer dan 20Mhz breed zend
Als je 40Mhz breed gaat zenden zegt je overzicht kanaal 1+6 (en zit je dus potentieel in elkaars vaarwater)

ik zie bv ook een HP printer die lijkt te broadcasten "ik leef ook!" ... dat zet je beter ook af als je al last hebt van drukte .. het is maar enkele procenten maar alle beetjes helpen daarin

Je wil liever op de 5Ghz zitten, en dat zijn kanalen vanaf 36 tot 136 , en ook hier zie je duidelijk dat iemand "fe.." in kanaal 40 zit, wat ook in jouw vaarwater van kanaal 36 zit (afhankelijk 40 of 80Mhz uitgezonden geloof ik )

is dat je eigen modem ,buren, of SSID's van Vlan's ?

Wel opmerkelijk dat er weinig 5Ghz zenders naar kanaal 100 of hoger gaan... misschien weet iemand of een XE75 set wel DFS kanalen aankan ?
Dankjewel. De kanalen van fe... kan ik aanpassen. Dit is een wifi vanuit de Experiabox zelf en twee KPN wifi extenders. Waar zou ik die 11 en 40 nu naar moeten aanpassen voor het beste signaal? Die printer ga ik ook even uitzetten ;).

En bedoel je dat ik dus juist op 20 of 40 Mhz breed moet gaan zitten? Ga even uitzoeken of ik dit kan aanpassen in de Deco's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Waarom gebruik je en kpn wifi extenders en ga je ook nog eens een netwerk met deco's opbouwen, is je huis/bedrijf zo groot, of zit je alles dubbel te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:42
Hoe is de ene xe75 met de andere verbonden?
Directe kabel of via een aparte switch?

Wat zegt de app qua onderlinge verbinding per nodes? (Screenshot)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
joca schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:06:
Waarom gebruik je en kpn wifi extenders en ga je ook nog eens een netwerk met deco's opbouwen, is je huis/bedrijf zo groot, of zit je alles dubbel te doen?
Betreft twee delen van het huis inderdaad, en vind het fijn om die twee netwerken los van elkaar te hebben.
laurens0619 schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:08:
Hoe is de ene xe75 met de andere verbonden?
Directe kabel of via een aparte switch?

Wat zegt de app qua onderlinge verbinding per nodes? (Screenshot)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WgmYDVWdBnFoZspcWJ6GkdUQYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DW1KtqBTorKYFLwkQUIScZhQ.jpg?f=fotoalbum_large

Zo: Woonkamer hangt aan de router, A1FC met Ethernet aan Woonkamer, en de andere 2 hangen via Wifi aan Woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
Dus jij gooit 20 SSID's zelf de lucht in ? niet ideaal ! (elke keer een zender broadcast "hier ben ik ! , is dat weer heeel even zendtijd ... in de betere zenders kan je dit bewust trager zetten zodat ze niet elke 100ms ofzo al zitten te schreeuwen)

ook zijn ,geloof ik, beide sets (KPN & TP-link) Mesh sets, waardoor ze beide ook backhaul kanalen gebruiken..

Wat wel positief is dat je , behalve wat je zelf in de lucht gooit, er weinig anders binnenkomt :)

op 2,4Ghz wil je 20Mhz breed zitten, en is 40Mhz vaak juist nadelig ivm overlapping
op 5Ghz wil je 80Mhz breed zitten .. in echt drukke omgevingen gebruikt men wel eens bewust 20 of 40Mhz om overlapping te vermijden .. dat limiteert je snelheid dan iets maar betrouwbaarheid boven snelheid.

Wat is eigenlijk je idee achter aparte netwerken... mogen de kids niet naar de NAS surfen oid ?
ik zou precies eens kijken naar een geavanceerdere setup zodat alle devices in 1 opstelling met elkaar praten .... bv een TP link Omada ? Mijn eerste idee is dat je 2 setups met elkaar vechten voor airtime maar dan moet dan nog bevestigd worden...

Is het een idee om alles KPN eens uit te zetten qua WiFi , en zo een weekje te testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
ijske schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:10:
Dus jij gooit 20 SSID's zelf de lucht in ? niet ideaal ! (elke keer een zender broadcast "hier ben ik ! , is dat weer heeel even zendtijd ... in de betere zenders kan je dit bewust trager zetten zodat ze niet elke 100ms ofzo al zitten te schreeuwen)

ook zijn ,geloof ik, beide sets (KPN & TP-link) Mesh sets, waardoor ze beide ook backhaul kanalen gebruiken..

Wat wel positief is dat je , behalve wat je zelf in de lucht gooit, er weinig anders binnenkomt :)

op 2,4Ghz wil je 20Mhz breed zitten, en is 40Mhz vaak juist nadelig ivm overlapping
op 5Ghz wil je 80Mhz breed zitten .. in echt drukke omgevingen gebruikt men wel eens bewust 20 of 40Mhz om overlapping te vermijden .. dat limiteert je snelheid dan iets maar betrouwbaarheid boven snelheid.

Wat is eigenlijk je idee achter aparte netwerken... mogen de kids niet naar de NAS surfen oid ?
ik zou precies eens kijken naar een geavanceerdere setup zodat alle devices in 1 opstelling met elkaar praten .... bv een TP link Omada ? Mijn eerste idee is dat je 2 setups met elkaar vechten voor airtime maar dan moet dan nog bevestigd worden...

Is het een idee om alles KPN eens uit te zetten qua WiFi , en zo een weekje te testen...
Ja, ik heb een deel van het netwerk zonder verbinding met alle smart home apparaten, dat is fe...
De 20 SSID's zijn als volgt opgebouwd:
4 Deco's die elk uitstralen: 1 5Ghz-netwerk, 1 2.4 Ghz-netwerk en 1 2.4 iot-netwerk. Dat is dus al 12 netwerken. Dat iot-netwerk moet helaas apart want als het Mesh-netwerk met gecombineerd 2.4/5Ghz heeft door de iot-apparaten wordt gebruikt, geeft dat een boel problemen omdat veel ervan alleen op 2.4 kunnen.

Dan is er nog fe... voor de achterkant van het huis waar de KPN extenders staan. Helaas heb ik daar ook weer een 2.4 Ghz apparaat op omdat daar 1 apparaat staat wat alleen op 2.4 kan en de Deco's daar geen bereik hebben. Daar is dan weer vanuit alle apparaten een gecombineerd 2.4/5Ghz netwerk wat wordt uitgezonden (dus vanuit de modem, en vanuit 2 extenders=6 netwerken en nog een extra 2.4Ghz netwerk wat weer door alledrie wordt uitgezonden, ook nog 3 netwerken...

Het lijkt er op dat je 20/40/80Mhz bij deco's helaas niet kan aanpassen...

Zoals gezegd wil ik ook wel kijken naar een ander systeem, want het moet gewoon een keer goed werken. Zijn er goede systemen waarbij je access points met Mesh kan combineren? Van de nu in totaal 6 Mesh-access points zou ik er minstens 4 wel bekabeld kunnen gaan doen. Kan dat met het Omadasysteem? Lees ook goede dingen over Unifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:42

lier

MikroTik nerd

[b]--Christiaan-- schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:18:
Zijn er goede systemen waarbij je access points met Mesh kan combineren?
Als je het helemaal goed wil doen, dan zal je het (naar mijn bescheiden mening) het anders aanpakken:
  • Managed Wifi
  • Alles op een vaste plek van netwerkkabel voorzien
  • VLAN's voor scheiding van netwerken
Dit kan met elk prosumer merk, spannendste is de kennis opdoen om het goed te configureren.

Mesh zou ik altijd voorkomen, dan maar meer moeite steken in een netwerkkabel trekken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Deco is prima voor de gemiddelde consument maar ga niet 3 punten op nog geen 30 m² plaatsen want dan gaat het niet werken. Zorg voor dat ze up-to-date zijn en gebruik het als accesspoints en niet als router. Die DHCP kan die Experiabox nog net handelen en zet de WiFi van de Experiabox uit.
Als je test, zorg dat je daarvoor goede hardware hebt en niet laptop(s) met 1 antenne of een of oude WiFi Qualcomm/Realtek chipset met brakke drivers. Dat had ik laatst ook aan mijn fiets hangen met een of andere driver uit 2019 voor een nieuwe laptop uit 2023, en dat namens HP.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
lier schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:25:
[...]

Als je het helemaal goed wil doen, dan zal je het (naar mijn bescheiden mening) het anders aanpakken:
  • Managed Wifi
  • Alles op een vaste plek van netwerkkabel voorzien
  • VLAN's voor scheiding van netwerken
Dit kan met elk prosumer merk, spannendste is de kennis opdoen om het goed te configureren.

Mesh zou ik altijd voorkomen, dan maar meer moeite steken in een netwerkkabel trekken.
Ik denk dat overal een vaste netwerkkabel nog wel moet lukken. Dan zou ik overal met access points bedraad kunnen werken. Heb je tips voor waar te beginnen met het opdoen van kennis, en welk systeem ik dan het best naar zou kunnen kijken? Ik vind online her en der wel wat maar zie door de bomen even het bos niet meer.

@hierboven, ik wil de KPN wifi wel uitzetten, maar dan doen de extenders het volgens mij ook niet meer, dat is een beetje het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:31
--Christiaan-- schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:26:
[...]
@hierboven, ik wil de KPN wifi wel uitzetten, maar dan doen de extenders het volgens mij ook niet meer, dat is een beetje het probleem.
Je kan in je KPN router wifi uitzetten en de superwifi schotels actief laten, mits je ze bekabeld hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Het idee zou zijn dat al je traffiek wel via je Deco's gaat , zonder dat andere apparaten kunnen gaan storen .. maar als dat niet kan... tsja ...

(IOT devices kan je altijd isoleren , zodat ze niet in je netwerk kunnen gaan rondscannen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:42
Qua analayse:
- hoe vaak gaat het mis?
- op welke clients gaat het mis?
- met welke node ben je verbonden als het mis gaat?
- met welke link 2.4 of 5ghz) ben je verbonden als t mis gaat
- wat zie je als een ping laat lopen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:01
Het paar seconden geen internet, en de woninghub (en camera's offline) meldingen heb ik ook gehad bij mijn deco netwerk.
Nadat ik bij alle apple apparaten privé wifi adres heb uitgezet heb ik daar geen last meer van.
Geen idee waarom, maar hier werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
laurens0619 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:17:
Qua analayse:
- hoe vaak gaat het mis? Lastig te zeggen, meerdere keren per dag maar met bellen eigenlijk altijd. Iedereen geeft aan dat ik een robotstem heb.
- op welke clients gaat het mis? Volgens mij alles, laptop, telefoon, soms dus woninghub
- met welke node ben je verbonden als het mis gaat? Het bellen is met name de Keuken node, maar uitval van internet kan op allemaal zijn.
- met welke link 2.4 of 5ghz) ben je verbonden als t mis gaat Beiden
- wat zie je als een ping laat lopen Dit ga ik proberen zodra het weer gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamers1
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:59
Hoi, waarom laat je de deco's alleen de 5 mhz uitzenden met een andere SSID en de kpn router 5 Ghz en 2.4 Ghz hun eigen SSID laten houden.
Ik gebruik een asus en deco m4 en gebruik 3 verschillende SSID, 2.4 Ghz, en 5 Ghz van de asus en een voor de 5 Ghz van de deco m4. Werkt prima.
Pagina: 1