TV koopadvies 75 inch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjnijman
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-08 16:27
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen tussen verschillende Philips 75 inch Ambilight TV’s.
Het gaat hierbij tussen de volgende TV’s:
- 75PUS8808
- 75PUS8807
- 75PML9008
De reden van de twijfel is dat de 8808 een edge-lit display heeft en de 8807 een direct-led.
De 8807 is een stuk goedkoper.
Ik hecht veel waarde aan de Ambilight. Ik wil geen TV zonder Ambilight. Daarnaast wil ik geen backlight bleeding. Wellicht is de kans op backlight bleeding minder met verschillende TV’s? Daarom keek ik ook naar de 8807. Direct-led is toch beter dan edge-lit. Ik zou hier graag meer informatie over hebben van mede tweakers. Ook hun ervaring.
De 9008 heeft uiteraard mini led, maar ik las dat hier wat problemen mee waren in het verleden met zwarte banden aan de zijkant.

Kunnen jullie mij helpen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:30
In theorie kan direct lit een egalere weergave opleveren, in de praktijk is dit sterk afhankelijk van hoeveel aandacht de fabrikant hieraan besteed. TP-Vision maakt hoofdzakelijk gebruik van IPS panelen, hierbij is aandacht voor de technische opbouw/ implementatie matig.

IPS panelen hebben veel meer last van backlightbleeding vergeleken met VA panelen.

Problemen bij de MiniLED TV's van Philips zijn nog steeds aanwezig.

Wanneer je per se Ambilight wenst ben je gebonden aan een van deze drie opties;

- Doorsparen en een 77'' Philips OLED TV kopen.
- Je erbij neerleggen en genoegen nemen met de hoeveelheid backlightbleeding.
- Een fatsoenlijke LCD TV kopen met VA paneel en hierop een Philips Hue Play Sync aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjnijman
Dank voor de heldere uitleg en informatie. Veel om over na te denken. Wellicht is de goedkopere direct-led qua prijs kwaliteit de juiste optie voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjnijman
@Freshouttheoven

Ik ben van plan om de 75PML9008 aan te schaffen. Heb een goeie deal gekregen bij HelloTV voor deze TV. In een ander topic wordt gezegd dat de problemen bij MiniLED zijn opgelost met een software update. Is toch, lijkt mij, iets beter dan edge-lit en direct-led. Het heeft wel een andere OS (Philips eigen) en een dual core i.p.v. quad core. Weet niet wat hier de ervaringen van zijn. Of het OS laggy is bijvoorbeeld. Weet niet of jij wat kan zeggen over deze punten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
fjnijman schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:10:
@Freshouttheoven

Ik ben van plan om de 75PML9008 aan te schaffen. Heb een goeie deal gekregen bij HelloTV voor deze TV. In een ander topic wordt gezegd dat de problemen bij MiniLED zijn opgelost met een software update. Is toch, lijkt mij, iets beter dan edge-lit en direct-led. Het heeft wel een andere OS (Philips eigen) en een dual core i.p.v. quad core. Weet niet wat hier de ervaringen van zijn. Of het OS laggy is bijvoorbeeld. Weet niet of jij wat kan zeggen over deze punten?
Een paar maanden geleden heb ik 'm in de winkel aan de tand gevoeld. Hoe de TV sinds de laatste updates werkt/ reageert kan ik je niet zeggen.

In theorie zou het MiniLED model beter moeten presteren echter heeft de 75'' PML9008 enkel 144 zones. Nou zeggen de hoeveelheid zones niet alles en is de aansturing ervan tot in bepaalde zin belangrijker (deze is average bij Philips), maar dat de PML9008 een IPS paneel heeft helpt ook niet mee.

Op het AVForums wordt er bij steen en been geklaagd, ook ervaart men het OS als traag. Al kun je dit eenvoudig extern oplossen, echter geldt dit natuurlijk niet voor de beeldkwaliteit.

Hier kun je goed de nadelen van een IPS paneel zien, hierbij dien je rekening mee te houden dat de foto overtrokken is en in de praktijk dit niet zo extreem zichtbaar zal zijn. Al blijft het behappen, niet voor niets dat de PML9008 zo gunstig geprijsd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjnijman
@Freshouttheoven

Heb AVForums even nagelezen en er wordt idd heel veel geklaagd over deze TV.

Lijkt er steeds meer op dat ik gewoon voor een OLED moet gaan, alleen de prijs die je dan moet overbruggen voor een 77 inch is dan behoorlijk.

Wil toch echt een Philips TV i.v.m. Ambilight. Ik weet dat je de Hue Sync Box kan aanschaffen, maar dat heb ik liever niet..

Heb nu de 55PUS7272 die ook een IPS paneel heeft. Heb deze nu al iets van 7 jaar en doet het nog prima en geen teken van backlightbleeding. Of het zit er wel en ik ben geen pietje precies. Als ik dat toch niet ben kan ik wellicht toch voor de 8808 of 8807 gaan..

Keuzes..

Denk dat het toch dan een 8807 wordt. De edge-lit is toch minder dan de direct-led en de 9008 is wel drama als ik zo kijk naar de recensies en wat voor problemen het heeft. Gezien van waar ik vandaan kom (55PUS7272) is dat wel een stap beter en relatief goedkoop voor wat je krijgt.
De stap naar OLED voor die grootte is toch wel behoorlijk qua prijs.
Ook handig om te zeggen is dat ik weinig tot geen gebruik ga maken van de apps op de TV, gezien ik dat allemaal via m’n Apple TV of PS5 doe.

Nu je dit gelezen hebt, raad je dan eerder de 8807 of 9008 aan? Of toch de 8808?

[ Voor 34% gewijzigd door fjnijman op 08-01-2024 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
fjnijman schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:04:
@Freshouttheoven

Heb AVForums even nagelezen en er wordt idd heel veel geklaagd over deze TV.

Lijkt er steeds meer op dat ik gewoon voor een OLED moet gaan, alleen de prijs die je dan moet overbruggen voor een 77 inch is dan behoorlijk.

Wil toch echt een Philips TV i.v.m. Ambilight. Ik weet dat je de Hue Sync Box kan aanschaffen, maar dat heb ik liever niet..

Heb nu de 55PUS7272 die ook een IPS paneel heeft. Heb deze nu al iets van 7 jaar en doet het nog prima en geen teken van backlightbleeding. Of het zit er wel en ik ben geen pietje precies. Als ik dat toch niet ben kan ik wellicht toch voor de 8808 of 8807 gaan..

Keuzes..

Denk dat het toch dan een 8807 wordt. De edge-lit is toch minder dan de direct-led en de 9008 is wel drama als ik zo kijk naar de recensies en wat voor problemen het heeft. Gezien van waar ik vandaan kom (55PUS7272) is dat wel een stap beter en relatief goedkoop voor wat je krijgt.
De stap naar OLED voor die grootte is toch wel behoorlijk qua prijs.
Ook handig om te zeggen is dat ik weinig tot geen gebruik ga maken van de apps op de TV, gezien ik dat allemaal via m’n Apple TV of PS5 doe.

Nu je dit gelezen hebt, raad je dan eerder de 8807 of 9008 aan? Of toch de 8808?
toon volledige bericht
De 8807 evenals de 8808 zijn direct led, dit kun je ook afleiden aan het design. Ze zijn beide even dik, edge-lit is over het algemeen dunner. Verschil is enkel het modeljaar en design/ kleur.

''De Philips 55PUS8807 (PUS8807-serie) gebruikt een S-IPS Scherm met goede kijkhoek maar matig contrast. De achtergrondverlichting is van het direct led type. De uniformiteit is redelijk, maar zeker niet perfect. We zien een klein beetje ‘dirty screen’ effect op heldere beelden en bovenaan het scherm zijn er kleine lichte vlekken te zien in donkere beelden (foto is sterk overbelicht om effect te tonen).''

Bij de 8807 en 8808 ga je er in grote lijnen enkel op vooruit qua immersie, terwijl steeds meer films/ series in HDR worden gemasterd.

Wanneer je het geen gedoe vindt om te ruilen/ retour te sturen zou ik eerst een 9008 kopen, en kijken of jij ermee tevreden bent. Dan ben je toch net iets meer future proof doordat dit model wel de hardware heeft om HDR enigszins redelijk weer te geven. Mocht dit toch niet bevallen zou ik het omruilen voor de 8807, dan heb je redelijk wat bang for the buck. Veel meer is een simpele 75'' LCD TV het imo niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjnijman
@Freshouttheoven

Dank dat je de tijd neemt om mijn vragen te beantwoorden. Waardeer ik enorm en helpt mij toch met de keuze :)
Als ik zo rond kijk op het internet zie ik dat er websites zijn die aangeven dat de 8808 toch edge-lit technologie heeft (Tweakers bijvoorbeeld), en andere zeggen weer Direct-LED (Display Specifications). Ik heb Philips zelf gevraagd, maar zoals verwacht geven ze die informatie niet prijs. Erg vreemd.
Wat jij aangeeft over het design en dat het een Direct-LED moet zijn, snijdt wel hout.

Het kopen van een 9008 en eventueel retour sturen indien ik er niet tevreden mee ben, is een optie.
Ik heb geen haast en misschien wel handig om de aankondigingen van de 2024 Philips TV's af te wachten. Dit is meestal eind januari, begin februari.
Heb nu in ieder geval wel meer informatie om een goeie keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjnijman
@Freshouttheoven

Nog een kleine vraag:
Waarom zou je de 8807 aanraden en niet de 8808 als ik niet tevreden ben met de 9008? Is dat puur vanwege de prijs?

Ik heb wel gezien dat de helderheid iets beter is bij de 8808 en dat het OS anders is (Google TV).
Er zitten wel wat verschillen in, maar is wel weinig.
Ben benieuwd naar jouw mening.

[ Voor 4% gewijzigd door fjnijman op 09-01-2024 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Inderdaad alleen om de prijs.

Helderheid zegt niets, doordat de 8807 en 8808 beperkt zijn op het gebied van hardware zul je nooit een fatsoenlijke HDR weergave krijgen. Voor SDR is de max. helderheid meer dan toereikend.

Ik zie dat er ook een 70’’ versie van de PUS8108 te koop is, dit beeldformaat is altijd VA. Je levert dan in op 120Hz/ twee HDMI 2.1 poorten echter is dit deels interessant wanneer je een gamer bent en beeldkwaliteit opoffert voor een hogere verversingssnelheid doordat de nieuwste consoles niet toereikend zijn om spellen in 120Hz @4K weer te geven zonder concessies te doen op het gebied van beeldkwaliteit.

Met een beperkte budget en Ambilight als harde eis zou de 70'' PUS8108 mijn keuze zijn. Dan kun je het geld dat je bespaard bijv. Investeren in een mooie audio oplossing, mocht je deze nog niet hebben. Geluid voegt tot in zekere zin meer toe dan beeld, dit dient imo in balans te zijn. Bijv. een paar actieve boekenplank speakers of fatsoenlijke soundbar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjnijman
Dank voor de hulp tot nu toe!
Ik zal wel laten weten welke TV het is geworden als ik een nieuwe heb gekocht. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suuskepuuske
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-01-2024
Ik heb sinds 1 week de 50pus8808/12, en ben er uiterst tevreden over. Ben geen gamer, kijk alleen films en tv programma's. Naar mijn weten heeft deze tv direct led..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:28
De 75PML9008 heeft dus een IPS scherm. Klopt het dat de kijkhoek hiervan vele malen beter is dan van een VA of TN panel?

Mijn vader heeft nu de PUS8536 en die wil ervan af omdat hij vanaf de keuken/eettafel amper iets kan zien.
Dat is naast Ambilight en grootte zijn enige eis. Qua beeldkwaliteit verder (films en series) ziet hij toch geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjnijman
Heb gisteren een 75PUS8808 gekocht.
Deze had toch gelijk toen ik hem aan had gezet veel backlight bleeding.
Direct teruggestuurd en geld terug gevraagd. Dat was verder geen probleem.

Dit heeft mijn keuze toch veranderd.
Ik zal gaan voor een OLED (65 of 77 inch).
Waarschijnlijk zal het kiezen worden tussen de volgende TV's:
65OLED807
77OLED807
65OLED808
77OLED808

Heb wel het gevoel dat de price jump van de 65 inch naar 77 inch heel erg groot is.
Heb nu wel een aanbieding gekregen van 2999 euro voor de 77OLED808.
Klinkt redelijk, maar het is toch wel even 1200 euro meer dan wat je voor een 65OLED808 betaalt, namelijk rond de 1800 euro.

[ Voor 27% gewijzigd door fjnijman op 05-03-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:53
fjnijman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:09:
Heb gisteren een 75PUS8808 gekocht.
Deze had toch gelijk toen ik hem aan had gezet veel backlight bleeding.
Direct teruggestuurd en geld terug gevraagd. Dat was verder geen probleem.

Dit heeft mijn keuze toch veranderd.
Ik zal gaan voor een OLED (65 of 77 inch).
Waarschijnlijk zal het kiezen worden tussen de volgende TV's:
65OLED807
77OLED807
65OLED808
77OLED808
Die Philips the one's zijn, met alle respect, gewoon geen hele beste tv's. De OLED 808 is natuurlijk andere koek en zit, vooral de 77", ook echt in andere league qua prijs.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjnijman
Philips The One's zijn zeker beste TV's qua prijs/kwalieit verhouding.
Ik merkte de backlight bleeding helemaal niet toen het nog overdag was en veel zonlicht de woonkamer in scheen.
In de avond merk ik gewoon heel veel verschil en dan zie ik de backlight bleeding heel erg. Voor anderen is dat weer anders natuurlijk en kijken er misschien niet naar en stoort het niet.
Voor mij stoorde het enorm en ben ik nu wel overtuigd dat ik een OLED scherm wil hebben.
Het geld wil ik er dan wel voor neerleggen.
Ik ben er nog niet helemaal uit of het de 65 inch wordt of de 77 inch, maar vanwege de price jump ben ik toch meer geneigd om voor de 65 inch te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-08 11:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
The One is een basis-LCD en als eenvoudige basis-LCD zijn ze niet verkeerd, alleen doet de naam "The One" je aan een hoogwaardige televisie denken en dat zijn ze beslist niet. OLED in 77" is inderdaad erg duur, dat is ook de reden waarom LCD-fabrikanten zich op grote televisies richten, daar valt nog geld te verdienen. Ik zou zeker de 65" kiezen, omdat je wat prijs/prestatie daar gewoon veel gunstiger zit. Voor de gemiddelde Nederlandse woonkamer is 65" ruim bemeten, alleen bij zeer grote kijkafstanden, zoals bij meer als 5 meter, wordt 77" echt zinnig. Bedenk ook dat hoe groter de televisie, hoe beter beeldmateriaal je moet hebben. Op een 77" naar een oude VHS-band kijken wordt een drama, hoe goed de televisie ook is.

[ Voor 54% gewijzigd door dmantione op 05-03-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjnijman
@dmantione

Ben het zeker met je eens.
Heb al een goeie aanbieding gehad voor de 65OLED808, dus waarschijnlijk zal mijn keuze daar ook op vallen.
Dan zit ik in ieder geval voor de komende jaren goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjnijman
Kogel is door de kerk.
Heb de 77OLED808 besteld. De 75” vond ik prima qua grootte in mijn huishouden. Dus daarom is ook de keuze gevallen op een 77” i.p.v. een 65”.
Goeie deal gekregen van HelloTV voor 2799 euro inclusief dode pixel garantie van 5 jaar.

Ben benieuwd hoe ik hem ga vinden.
Zal de eerste indruk binnenkort hier vermelden.

[ Voor 23% gewijzigd door fjnijman op 07-03-2024 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fjnijman
De TV is inmiddels al een klein weekje binnen.
Eerste indruk is super!
OLED is toch van een ander kaliber.
Het is weliswaar een grote aankoop, maar het is het dubbel en dwars waard in mijn ogen.

Dank allen voor het meedenken en de extra informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsarre
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-08 20:16
Hoever zit je trouwens van het scherm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjnijman
@Tsarre Rond de 4 meter ongeveer.