ADSL aansluiting tijdelijke woning chaos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:51
Ik woon de komende maanden tijdelijk ergens anders. Het internet doet het niet. De fritzbox die er staat lijkt uberhaupt geen signaal te krijgen van de spaghetti kabels die in dit huis zitten, maar zeker weten doe ik dat niet. De error logs in de fritzbox zeggen helemaal niks, ook niet over mislukte connectie of geen signaal. De line test in de fritzbox doet niks :|

Nu zit ik een beetje klem. De ptt stekker in het isra punt is goed verroest, dus daar zou iets mis kunnen zijn. Of misschien 1 van de kabeltjes die gaar is. Of de fritzbox.

Ik zoek een plan van aanpak :) Via de verhuurder is wat lastig want die zit in het buitenland zonder internet of telefoon.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:28
Een fototje van de situatie lijkt me een goed begin, verder moet er natuurlijk een actief abonnement zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:34
Stap 1. Wie is je internetaanbieder. Neem daar eens contact mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
alwind schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:58:
[...]

Stap 1. Wie is je internetaanbieder. Neem daar eens contact mee op.
Ik heb geen internetaanbieder. Alles gaat via de verhuurder uiteraard. Het is tijdelijke onderhuur. Ik huur het met internet, dus ik denk dat er een actief abbonement is :)

Een foto van de situatie is vrij zinloos, gezien de spaghetti. Maar ik zal eens een poging doen. Mijn eerste idee is dat ik moet achteralen of er uberhaupt een signaal op het isra punt staat. Gezien de roestige ptt stekker is daar we iets raars aan de hand. Is dat te achterhalen?

[ Voor 5% gewijzigd door bonzz.netninja op 31-12-2023 12:19 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-07 20:54
Roest op zo'n stekker wordt meestal veroorzaakt door vocht/water.

Ik hoop niet voor je dat de schimmel op de muur/muren leeft

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
D_Jeff schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:21:
Roest op zo'n stekker wordt meestal veroorzaakt door vocht/water.

Ik hoop niet voor je dat de schimmel op de muur/muren leeft
Roest wordt altijd veroorzaakt door vocht :)

Nee, de muren zijn verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 20:19
Lastig verhaal, je hebt dus geen idee wie de provider is? Op basis van postcode / huisnummer is eventueel misschien nog te achterhalen of er inderdaad een actief abonnement is en welke provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
In dat geval even back to basic: Kan je ergens een analoge telefoon vinden en deze aansluiten op die stekker?
als je hoorn opneemt en het blijft stil, weet je al hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
Hugo__Boss schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:24:
Lastig verhaal, je hebt dus geen idee wie de provider is? Op basis van postcode / huisnummer is eventueel misschien nog te achterhalen of er inderdaad een actief abonnement is en welke provider.
Jawel, xs4all. Maar die kan ik wel bellen, maar ik ben geen enkele partij voor hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
D_Jeff schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:25:
In dat geval even back to basic: Kan je ergens een analoge telefoon vinden en deze aansluiten op die stekker?
Goed idee. Is dat de makkelijkste manier om te testen of er signaal op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:23
D_Jeff schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:25:
Gaat dat tegenwoordig nog wel op met VDSL?

Misschien heeft @Wildfire nog ideeën (maar voel je niet verplicht te reageren ;) ), die is monteur bij KPN meen ik. Paar foto’s zouden inderdaad handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:48
Ik zou gewoon KPN bellen en zeggen "hij doet t niet". Dan sturen ze een monteur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
ThinkPad schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:22:
[...]

Misschien heeft @Wildfire nog ideeën (maar voel je niet verplicht te reageren ;) ), die is monteur bij KPN meen ik. Paar foto’s zouden inderdaad handig zijn.
Zolang de abonnementshouder de boel niet naar VoIP heeft laten overzetten, zit er gewoon nog "prik" op zo'n lijn.

Maar dat wordt wel steeds minder, omdat KPN de VoIP optie een heel stuk goedkoper aanbiedt (dan de analoge optie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:41

Wildfire

Joy to the world!

ThinkPad schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:22:
[...]

Nee. Alleen een goede test in de tijd van analoge telefonie.
@bonzz.netninja Als je postcode/huisnummer even in een privé-bericht stuurt kan ik even kijken voor je.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
Wildfire schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:38:
[...]

Nee. Alleen een goede test in de tijd van analoge telefonie.

[...]

@bonzz.netninja Als je postcode/huisnummer even in een privé-bericht stuurt kan ik even kijken voor je.
Ow top! Ga ik doen. Ik heb vandaag getest met een oude telefoon en er lijkt geen kiestoon op te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnkiKLVtQc48_sES6SwUs7DTcVo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDH9nBWZsoocGAnG8U2Pesij.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoTak7KQyIXrkdy-uZ4YJBcs0dM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ViWxkdBxT1UTET2fDAsedyEo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbBWzmTy15sLNR4T2sbnflJ4O3U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eo1okIIKZWeAa6BJBFPfv9G6.jpg?f=fotoalbum_tile

De kabel vanaf die splitter gaat naar de fritz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 18:58

job

Ik zou het eerst eens zonder splitter proberen. Dus rechstreeks het modem met een korte kabel op het isra-punt. Desnoods nu even met een verlengsnoer voor de electriciteit voor het modem. Alleen om uit te sluiten waar het mis gaat met de verbinding.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 01-01-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Het betreft bij @bonzz.netninja een zogeheten shared line dus er zou inderdaad een analoog telefoonsignaal aanwezig moeten zijn. Een gebrek aan kiestoon is in dit geval dus een slecht teken.

Helaas kan ik om de een of andere reden geen zogeheten SELT-meting op zijn verbinding uitvoeren momenteel, anders had ik misschien wat meer kunnen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Met de laatste reactie van @Wildfire wil ik @bonzz.netninja adviseren om kabel en stekker troubleshooting te doen.

Zaken om te proberen:
-> vervang de verroeste telefoonstekker voor een andere
-> maak de contacten van de splitter schoon (maximaal licht vochtige doek, geen druppels water)

Probeer het daarna eens opnieuw (door de telefoon te verbinden met de poort met telefoon icoontje op de splitter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Wildfire schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:16:
Het betreft bij @bonzz.netninja een zogeheten shared line dus er zou inderdaad een analoog telefoonsignaal aanwezig moeten zijn. Een gebrek aan kiestoon is in dit geval dus een slecht teken.

Helaas kan ik om de een of andere reden geen zogeheten SELT-meting op zijn verbinding uitvoeren momenteel, anders had ik misschien wat meer kunnen zeggen.
Is het telefoonnummer te bellen wat er op zit? Als die niet over gaat, zou dat ook al iets kunnen zeggen over mogelijk sluiting. Helemaal als de stekker eruit gehaald wordt (dus binnenbekleding afkoppelen) en het is dan nog steeds. Maar SELT geeft natuurlijk nog veel meer aan wat er aan de hand kan zijn. Is het niet vaker dat SELT uitvoeren problemen geeft met aangesloten splitter dat het beter is om te meten zonder splitter? Dit kom je weinig meer tegen natuurlijk dus ik weet het niet meer precies.

[ Voor 18% gewijzigd door Hugo__Boss op 01-01-2024 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Hugo__Boss schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:42:
[...]

Is het telefoonnummer te bellen wat er op zit? Als die niet over gaat, zou dat ook al iets kunnen zeggen over mogelijk sluiting. Helemaal als de stekker eruit gehaald wordt (dus binnenbekleding afkoppelen) en het is dan nog steeds. Maar SELT geeft natuurlijk nog veel meer aan wat er aan de hand kan zijn. Is het niet vaker dat SELT uitvoeren problemen geeft met aangesloten splitter dat het beter is om te meten zonder splitter? Dit kom je weinig meer tegen natuurlijk dus ik weet het niet meer precies.
TS Kent helaas het nummer (nog) niet wat bij deze verbinding hoort. Maar inderdaad, als hij het nummer kent en hij belt naar dat nummer toe en het lijkt alsof er bijna meteen wordt opgenomen met daarna geruis en gekraak dat betekent dat meestal ergens kabelschade waarbij de lijn in sluiting schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Wildfire schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:25:
[...]

TS Kent helaas het nummer (nog) niet wat bij deze verbinding hoort. Maar inderdaad, als hij het nummer kent en hij belt naar dat nummer toe en het lijkt alsof er bijna meteen wordt opgenomen met daarna geruis en gekraak dat betekent dat meestal ergens kabelschade waarbij de lijn in sluiting schiet.
Ik had verwacht dat je wellicht het nummer al gezien zou hebben na het doen van een ISRA check om de huidige service ID van de verbinding te achterhalen. Ik kan eventueel ook een poging wagen, mocht TS het betreffende adres willen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Hugo__Boss schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:38:
[...]

Ik had verwacht dat je wellicht het nummer al gezien zou hebben na het doen van een ISRA check om de huidige service ID van de verbinding te achterhalen. Ik kan eventueel ook een poging wagen, mocht TS het betreffende adres willen delen.
Da's waar, kan me niet herinneren of dat er bij stond. Zou wel zo moeten zijn geweest ja.

Maar ik heb het nummer gehad van TS maar de monteursapp geeft een foutmelding bij de 4Tel meting dat er geen gegevens gevonden kunen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Wildfire schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:47:
[...]

Da's waar, kan me niet herinneren of dat er bij stond. Zou wel zo moeten zijn geweest ja.

Maar ik heb het nummer gehad van TS maar de monteursapp geeft een foutmelding bij de 4Tel meting dat er geen gegevens gevonden kunen worden...
Zou dit niet gewoon een adres kunnen zijn waar er een hoofdverdeler is uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Hugo__Boss schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:49:
[...]

Zou dit niet gewoon een adres kunnen zijn waar er een hoofdverdeler is uitgezet?
Nee, kabelverdeler is nog een passieve kast. Verbinding loopt voor zowel DSL als analoge telefonie vanuit de hoofdverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
Hugo__Boss schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:38:
[...]

Ik heb het waarschijnlijke nummer (uit de telefoongids, maar naam en adres klopte) doorgegeven. Kan het best nog een keer in een DM doorgeven maar alleen als het nut heeft :)

Het is nogal een oude grafbende in dat huis. Er hangt ook nog een homevox te knipperen achter de splitter, maar heb niet het idee dat die er iets mee te maken heeft. Heb hem ook maar losgekoppelt en toen getest, maar dat deed niks.

Het zou ook gewoon moeten werken. Toen ik een paar maanden geleden de eigenaar voor het laatst sprak werkte het zover ik weet. Ergens is dat kapot gegaan in de paar maanden dat er niemand in dat huis was.Ik verdenk het isra punt of iets fysieks, omdat er dikke lagen roest op de pennen zit en het zo'n enorme chaos met draadjes is.

Enig idee wat de kans van slagen is als ik zelf bel met de KPN voor een probleem aan een ISRA punt. Ik ben immers helemaal niks voor hun. Niet de bewoner laat staan de eigenaar.

[ Voor 14% gewijzigd door bonzz.netninja op 02-01-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Tja je kan ook proberen namens de eigenaar te bellen. Nooit een keer toevallig post gekomen van Xs4all of KPN met de tenaamstelling erop?

Als de aansluiting helemaal verroest is zou je misschien ook nog kunnen proberen de wandaansluiting open te maken. Bekabeling is gewoon bevestigd middels een schroefconnector. Wie weet is er genoeg lengte en kan je hem testen op een andere wandcontactdoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-07 16:46
Toen ik nog voor een ISP werkte boeide het echt niet als je voor support belde of je de klant, de buurman, de oma of de hond was. Als je maar competent genoeg was om te troubleshooten en de basics door te lopen dan kreeg je alle support die nodig was. Wijzigingen aan het abonnement waren natuurlijk wel onderhevig aan een naw-check. Ook vaak genoeg mensen gehad die inderdaad in een situatie zaten waar ze niet wisten wie de ISP was en maar alle afbelden.

Gewoon bellen. Begin bij KPN en ga daarna alle andere DSL isp's af als blijkt dat er geen abo bij KPN actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:49
Denk dat het lastig is om de aansluiting werkend te krijgen als je niet weet wie de provider is en geen contact kan krijgen met de verhuurder.
Ik ken je relatie met de verhuurder natuurlijk niet en eventueel aanvullende afspraken die je hebt gemaakt, maar zou je het niet 'anders' op kunnen lossen? Je bent een huurcontract aangegaan voor een woning inclusief internetverbinding. De verhuurder kan dit nu niet waarmaken. Kan je niet een eigen abonnement afsluiten (via COAX, glas of 4G) en de kosten daarvan eventueel in mindering brengen op de huur?
Heb je iets afgesproken als de CV, vaatwasser of iets anders stuk gaat in de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
zjeeraar84 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:35:
Denk dat het lastig is om de aansluiting werkend te krijgen als je niet weet wie de provider is en geen contact kan krijgen met de verhuurder.
Ik ken je relatie met de verhuurder natuurlijk niet en eventueel aanvullende afspraken die je hebt gemaakt, maar zou je het niet 'anders' op kunnen lossen? Je bent een huurcontract aangegaan voor een woning inclusief internetverbinding. De verhuurder kan dit nu niet waarmaken. Kan je niet een eigen abonnement afsluiten (via COAX, glas of 4G) en de kosten daarvan eventueel in mindering brengen op de huur?
Heb je iets afgesproken als de CV, vaatwasser of iets anders stuk gaat in de woning?
Provider is xs4all. Dat kon ik zien in de fritz en staat gedrukt op alle stekkertjes, want xs4all heeft/had blijkbaar branded stekkers :P

Het is allemaal bijzonder onderhands geregeld dus die weg bewandelen heb ik geen trek in.

Vandaag heb ik met een bevriende elektricien isra punt opgehaald, gekeken, nog wat draadjes anders geprobeerd, maar er zit gewoon 0 sjoege op die lijn. Ik zal eens bellen maar ondertussen ook een plan b voor internet gaan uitvoeren. Volgens de mensen in het ziggo forum kan ik proberen mijn eigen ziggo modem gewoon daar op de coax aansluiten en kijken wat er gebeurd. Het 'zou kunnen werken'. En anders wordt het een 4g routertje kopen met een maand abbot-tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
bonzz.netninja schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:25:
[...]

Provider is xs4all. Dat kon ik zien in de fritz en staat gedrukt op alle stekkertjes, want xs4all heeft/had blijkbaar branded stekkers :P
Dat zegt natuurlijk niks. Die stekkertjes zijn misschien al 10 jaar oud en die fritz heeft misschien ooit wel verbinding gemaakt met een verbinding van xs4all, maar dat zegt niets over nu. Misschien heeft de verhuurder wel een abonnement bij Ziggo lopen.

Ik zou zeggen: bel gewoon eens naar KPN en probeer daar als eerste er achter te komen of er überhaupt een abonnement loopt van hun op jouw adres. Of probeer het op het forum van KPN. Er zitten daar medewerkers die je echt wel verder kunnen helpen.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
bonzz.netninja schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:25:
[...]

Het is allemaal bijzonder onderhands geregeld dus die weg bewandelen heb ik geen trek in.

Vandaag heb ik met een bevriende elektricien isra punt opgehaald, gekeken, nog wat draadjes anders geprobeerd, maar er zit gewoon 0 sjoege op die lijn. Ik zal eens bellen maar ondertussen ook een plan b voor internet gaan uitvoeren. Volgens de mensen in het ziggo forum kan ik proberen mijn eigen ziggo modem gewoon daar op de coax aansluiten en kijken wat er gebeurd. Het 'zou kunnen werken'. En anders wordt het een 4g routertje kopen met een maand abbot-tje
Je mag mij eventueel de postcode en huisnummer nog sturen, dan ga ik kijken wat ik voor je kan achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
Nickname55 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:41:
[...]

Dat zegt natuurlijk niks. Die stekkertjes zijn misschien al 10 jaar oud en die fritz heeft misschien ooit wel verbinding gemaakt met een verbinding van xs4all, maar dat zegt niets over nu. Misschien heeft de verhuurder wel een abonnement bij Ziggo lopen.

Ik zou zeggen: bel gewoon eens naar KPN en probeer daar als eerste er achter te komen of er überhaupt een abonnement loopt van hun op jouw adres. Of probeer het op het forum van KPN. Er zitten daar medewerkers die je echt wel verder kunnen helpen.
Jawel, want de boel was aangesloten op de adsl lijn en de fritzbox was de router, heeft verhuurder aangegeven bij een rondleiding. xs4all is het account vanuit de modem.

Wat ook nog lastig is trouwens, is dat ik ook niet zeker weet of die telefoon wel ok is waarme is test :)

[ Voor 6% gewijzigd door bonzz.netninja op 03-01-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
Hugo__Boss schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Je mag mij eventueel de postcode en huisnummer nog sturen, dan ga ik kijken wat ik voor je kan achterhalen.
Ik stuur je nog een DM :) dankjewel!

Pagina: 1