batterijen vervangen door externe voeding.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 20:32
Beste,
Ik weet dat er hier al veel over is geschreven maar kan toch niet direct een antwoordje vinden.
Zoals de titel al zegt wil ik ook een stuk speelgoed voorzien van adaptervoeding.
Het gaat over een luna grijpmachine van de zoon.
Deze werkt op 3x (C-batterij LR14) batterijen. Ik zou van afbraak dergelijke 2.1mm poort willen inbouwen. https://www.amazon.com/Da...s-Connector/dp/B089W8FGHL
Ik kan hier dan een simpele 5V voeding op aansluiten met eventueel een diode er tussen zodat ik 4.5V krijg.
Natuurlijk bestaat de kans dat zoon toch batterijen gebruikt en deze laat zitten.
Dit kan volgens mij problemen geven als je ook de adapter gaat gebruiken terwijl de batterijen er nog in zitten.
Het is ofwel stroom van de batterijen ofwel stroom van de voeding. Dus wanneer ik de plug van de voeding aansluit mogen de batterijen geen stroom meer leveren.
Iemand een idee hoe ik dit simpel kan oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:55
Je kan eventueel proberen of een "battery eliminator" goed genoeg is als oplossing:
https://www.amazon.com/te...ply-Replace/dp/B086YXS9WT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:52

SA007

Moderator Tweaking
Dit soort connectors heeft 3 pootjes, het derde pootje is speciaal daarvoor bedoeld.

Afbeeldingslocatie: https://tse1.mm.bing.net/th?id=OIP.F6F1KkkbYTmlHDXDDrE-VwHaFY&pid=15.1&w=474&h=274&c=7
Dat is het schema diagram van zo'n connector.
Je ziet de centrale pin heeft zijn eigen aansluiting, maar de ring heeft ook een schakelaar.
Als je er een connector indrukt wordt die verbroken, die kan je dan dus naar de batterijhouder leggen, dan zijn ze nooit tegelijk verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
SA007 schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:56:
Dit soort connectors heeft 3 pootjes, het derde pootje is speciaal daarvoor bedoeld.

[Afbeelding]
Dat is het schema diagram van zo'n connector.
Je ziet de centrale pin heeft zijn eigen aansluiting, maar de ring heeft ook een schakelaar.
Als je er een connector indrukt wordt die verbroken, die kan je dan dus naar de batterijhouder leggen, dan zijn ze nooit tegelijk verbonden.
Ja dat is het. Bedankt. Denk dat het hiermee wel zal lukken dan. Maar kan het ook werken als er geen batterijen inzitten? Als ik dit gewoon aan de plus en min van de batterijhouder ga verbinden,lijkt er mij geen verbinding zonder batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:52

SA007

Moderator Tweaking
Je hangt dus de pin van de connector aan de + van de batterijhouder.
De - van de batterijhouder maar je los en verbind je met de schakelaansluiting van de connector
de losgemaakte draad zet je dan aan de ring aansluiting van de connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
Ok top. Ga ik eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:51

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En als je nu 3 oplaadbare NiMh cellen erin zet zou je een simpele 5v laadaansluiting kunnen maken middels een serieweerstand de laadstoom bepalen.

Of nog beter, een Li-Ion cel in de plaats met een simpel laadprintje met een USB connector.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
Bedankt voor de tip maar ik wil hier geen geld niet al te veel extra geld aan hangen.
Batterijen hoeven ook niet geladen te worden in het toestel zelf.
Ik had alles liggen daarmee ik dit wou proberen. Heb een 5V voeding 2A gevonden met deze 2.1mm connector.
Wel ga ik best de voeding met 0.5V verlagen. Het enige wat ik nog te kort heb is een diode of ergens een weerstandje.
Pagina: 1