Heb ik een adapter nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supowah
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-05 18:00
Mijn vraag
Zoals de titel het al zegt vraag ik mij af of wel/niet een adapter nodig heb, en als dit het geval is welke heb ik dan nodig.

Mijn scenario is als volgt. Ik ben van plan een kvm switch aan te schaffen die 2 DP en 1 hdmi poort heeft als we naar het plaatje kijken en bv pc 1 als voorbeeld nemen.

Ik heb 3 HP schermen met die 2 hdmi aansluitingen hebben
Mijn videokaart heeft 2 hdmi en 1 DP aansluiting.
Voor een van de schermen gebruik ik (noodgedwongen) een dp naar hdmi kabel. pc (dp) ===> hp scherm (hdmi)

Mijn vraag is dus als ik mijn pc aansluit op de ingangen (bv pc1) van de kvm switch kan ik dan de huidige kabels gebruiken.

Tweede vraag is als ik ook dezelfde type kabels kan gebruiken voor de aansluitingen van de monitoren op de kvm switch (links van het plaatje zijn de aansluiten)

Relevante software en hardware die ik gebruik
pc met Windows 10 pro
laptop met Windows 11
dockingstation voor laptop

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het forum afgezocht naar een soortgelijke vraag als van mij, maar niks concreet gevonden.
Veel gegoogled naar een antwoordt. Wel tot de conclusie gekomen dat ik (eventueel) een hdmi naar dp adapter nodig zou kunnen hebben.
Het is mij nog niet geheel duidelijk welke adapter dit dan zou moeten want de beschrijvingen van het product wekken meer twijfel dan duidelijkheid (voor mij althans)

Bijgevoegd een foto van de kvm switch ik wil aanschaffen.
Ook bijgevoegd 2 foto's van de adapters die ik wellicht nodig heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5O20EZ8-ORJEmZjgOAI326U8pU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqAOTyNSrkrjCezIbTqPLLZV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c55QkBbUCB0y0coye734fNU9xvw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nd6A0ImGnSzNyUxrmP8jFAs3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6YNEY5GMiVw4JiXFcr1vuLwWkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6v4xhu1qkapHDm0LOKb86ri.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Die switch heeft 1 hdmi uit en 2 DP poorten als output en hetzelfde als input.

Dus dat zou in je huidige setup niet werken.

Welke uitgangen heeft je dockingstation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supowah
Mijn docking heeft 2 dp en 1 hdmi maar die zal geen probleem vormen want ik ga voor de dp aansluitingen 2 kabels ervoor kopen en hdmi kabels heb ik al liggen.

Het gaat dus puur om de pc en de monitoren aansluitingen op de kvm switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:17
Welk moederbord en cpu heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 15:11
Je hebt inderdaad 2x een actieve adapter nodig. 1x van HDMI naar DP (die zijn altijd actief) en daarna van DP naar HDMI (die moet hier altijd actief zijn omdat de alternate mode van Displayport alleen werkt bij een native DP-signaal en niet bij een geconverteerd signaal).

Het zou dus prima moeten werken.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 31-12-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supowah
Ik begrijp niet echt de toevoeging van mb en cpu maar zal wel vriendelijk antw geven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0mPi-DXjje4Fmlx_jdNi8Nc4Zc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1Ife0ux3FPy3fTZsI3KZh1PB.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supowah
@White Feather Voor welke aansluitingen heb ik die dan nodig en zijn 2 wel voldoende want mijn monitoren hebben ook ook alleen maar een hdmi aansluitingen die op de dp poten van de kvm switch aangesloten moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Je hebt 2 DP en 1 HDMI op je dock, die heeft dus niets nodig om aangesloten te worden op de KVM.

Je pc heeft 2x HDMI en 1x DP. Je zult dus 1x HDMI moeten omzetten naar DP om alle 3 de aansluitingen op de KVM te kunnen gebruiken.

Dus daar 1x HDMI>DP-adapter.

Van Dock naar monitoren heb je 2x DP en 1xHDMI.
De HDMI kun je rechtstreeks op je monitor hangen.
1x DP is in ieder geval native, dus daar zou omzetting naar HDMI kunnen plaatsvinden. Dat ligt echter aan de versie van de DP-poort op de pc en laptop, de dock en aan de resolutie van je monitoren.
Gezien de afhankelijkheden zou ik hier wel een actieve Displayport>HDMI 2.0-adapter kopen.

Voor 2e DP-aansluiting geldt dat het signaal via de PC daarop via HDMI naar DP is omgezet. Daarvoor heb je per definitie een actieve adapter nodig hebt.

Dus eigenlijk 1x HDMI naar Displayport en 2x DP naar HDMI.

In theorie zou het dan moeten werken.

De kans op falen in dit verhaal is eerder de tripple Displayport 1.4/HDMI-KVM voor € 60 via Alie-Express.

Als het werkt is het echt een koopje.

[ Voor 1% gewijzigd door White Feather op 31-12-2023 13:48 . Reden: Aangepast, had aantal HDMI en DP wat door elkaar gehaald. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:17
supowah schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:45:
Ik begrijp niet echt de toevoeging van mb en cpu maar zal wel vriendelijk antw geven

[Afbeelding]
Wellicht was er een mogelijkheid om DP output van het moederbord te gebruiken maar dat verhaal gaat met dit redelijk antieke stukje hardware niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supowah
Uszka schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:26:
[...]

Wellicht was er een mogelijkheid om DP output van het moederbord te gebruiken maar dat verhaal gaat met dit redelijk antieke stukje hardware niet op.
Vandaar ik dus voor het gemak gewoon de aansluitingen van mijn videokaart heb gebruik mbt mijn huidigte instelling.

Ik heb trouwens 2x hdmi en 1x dp op me videokaart.
Als ik je uitleg goed heb begrepen heb ik dus 2 actieve displayport naar hdmi nodig voor de pc aansluiting
op de kvm en voor de overige 2 dp poorten mbt de monitoren heb ik alleen 2x dp --->hdmi nodig.

Kan ik dan die van €12 kopen in de getoonde afbeelding?

Bedankt voor de genomen moeite om eea uit te leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
supowah schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:34:
[...]

Vandaar ik dus voor het gemak gewoon de aansluitingen van mijn videokaart heb gebruik mbt mijn huidigte instelling.

Ik heb trouwens 2x hdmi en 1x dp op me videokaart.
Als ik je uitleg goed heb begrepen heb ik dus 2 actieve displayport naar hdmi nodig voor de pc aansluiting
op de kvm en voor de overige 2 dp poorten mbt de monitoren heb ik alleen 2x dp --->hdmi nodig.

Kan ik dan die van €12 kopen in de getoonde afbeelding?

Bedankt voor de genomen moeite om eea uit te leggen
1x HDMI naar Displayport (voor de ontbrekende DP-aansluiting van PC naar KVM).
2x actieve Displayport naar HDMI (van KVM DP-aansluitingen naar 2 monitoren met HDMI. Die van € 12 zijn daarvoor prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supowah
Mijn excuses als ik miss ietwat dom overkom maar ik wil het, het liefst goed begrijpen, en niet doen alsof ik
het begrijp uit schaamte om verder te vragen.

Ok dus opzet monitoren<---->kvm
- hdmi kvm naar hdmi monitor 1.
- voor de overige 2 dp ingangen op de kvm koop ik 2x actieve dp--->hdmi voor monitoren 2&3

Opzet pc<--->kvm
- 1ste pc hdmi aansluiting - naar hdmi aansluiting kvm
- 2de pc hdmi aansluiting - 1x HDMI naar Displayport (heb je miss een link naar zo'n type kabel)
- pc dp naar dp kvm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

White Feather schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:45:
De kans op falen in dit verhaal is eerder de tripple Displayport 1.4/HDMI-KVM voor € 60 via Alie-Express.

Als het werkt is het echt een koopje.
Dit. Ik kon het ding zo snel niet vinden, maar er zijn verschillende varianten van dit merk op de markt met op z'n zachtst gezegd wisselende ervaringen.

Een 2x3x4K@60Hz-swicht voor onder de € 150? glhf

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
supowah schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:30:
Mijn excuses als ik miss ietwat dom overkom maar ik wil het, het liefst goed begrijpen, en niet doen alsof ik
het begrijp uit schaamte om verder te vragen.
(y)
Ok dus opzet monitoren<---->kvm
- hdmi kvm naar hdmi monitor 1.
- voor de overige 2 dp ingangen uitgangen op de kvm koop ik 2x actieve dp--->hdmi voor monitoren 2&3
Het is altijd van pc naar de monitor (eventueel via dock of kvm. Als je van DP naar DP gaat maakt de richting niet uit (zulke kabels werken toch 2 kanten op), maar als je conversie gaat doen moet je echt goed aanhouden welke richting je op gaat.
Opzet pc<--->kvm
- 1ste pc hdmi aansluiting - naar hdmi aansluiting kvm
- 2de pc hdmi aansluiting - 1x HDMI naar Displayport (heb je miss een link naar zo'n type kabel)
- pc dp naar dp kvm
Klopt helemaal.

Actieve HDMI 2.0 naar Displayport-adapter (€45)
https://www.onlinekabelsh...0QWQeBEAQYCCABEgKwU_D_BwE

Je hebt qua resolutie geen HDMI 2.0 nodig, een lagere versie zou ook kunnen, maar die zijn nauwelijks goedkoper en totaal niet toekomst-proof. Op Ali-Express zijn ze uiteraard goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supowah
@White Feather bedankt voor de hulp ik weet nu wat te doen
Pagina: 1