batterij verbruik van telefoons door bellen of foto/video

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-07 19:56
Voor een zo snel mogelijke reactie: vermeld de url van het artikel waar het om gaat en mention de auteur met eerst een @ en dan de gebruikersnaam. Je vindt deze door op zijn/haar naam bovenaan het artikel te klikken. Op de profielpagina zie je vervolgens een link 'Gebruikersprofiel van gebruikersnaam', waar 'gebruikersnaam' de gebruikersnaam van de auteur is.

review: Apple iPhone 13-serie - Tussenjaar, maar toch de moeite waard door Friso Weijers redacteur

zie ook mijn topic sukkel 24 in "iOS 17.1.1 en batterijduur iPhone 13 mini slechter geworden"
iOS 17.1.1 en batterijduur iPhone 13 mini slechter geworden
en vooral mijn bijdrage van vandaag en donderdag

De essentie van mijn constatering over de recencie is:
zijn deze tests dan wel relevant voor gebruikers die de telefoon anders gebruiken dan browsen of video kijken!
vooral foto's maken kan heel veel van batterij vragen als je lang kijkt voordat je een foto maakt, in feite sta je te filmen en kijk je naar het scherm tot je een foto maakt en moet de camera voortdurend scherpstellen
dus hoe lang kan je filmen voor 100% batterij lading is ook relevant als je de telefoon als camera gebruikt[

sukkel 24

Topicstarter

Hiier mooie ontwikkelingen, na veel lezen op diverse sites veel zaken strak geregeld, misschien te strak dat moet blijken
veel programma's verboden locatie te gebruiken tenzij ze aan staan
ik heb standaard energiebesparings modus aan staan waardoor allerlei apps niet aan internet kunnen om (regelmatig) te kunnen checken of er updates zijn, nu zet ik dat uit bij het opladen
maandag ochtend 100% nu 32% na vandaag (woensdag)1 uur 26 min, dinsdag 28 minuten en maandag 1 uur en 36 minuten dus totaal 3 uur 30 minuten gebruik en 60 uur gebruik met 67 % batterij
het valt ook op dat er geen achtergrond gebruik meer is- behalve outlook.
helderheid omlaag en vaste tijd nightshift
zaterdag 30 december 2023 23:09

WijzigBekijkBookmarkRapporteerQuote0
Henk 'm!
sukkel 24

Topicstarter

Vandaag gestart met 82% batterij en energie besparing, nu 12 % dus 70% batterij verbruik, MAAR 3 uur en 55 minuten! Dat is dus 5 uur 21 minuten + 13 uur gebruik voor 100% lading, het gaat dus nu veel beter dankzij de vele gewijzigde instellinge, zie bovenstaande post

merkte alleen dat bij locatie doorgeven via wattnu ik daar toestemming moet geven om locatie op te halen als het programma in gebruik is

ook specifiek gebruik is veel lager, bv 1 uur 18 minuten bellen kost maar 11%, 1 uur 16 minuten foto en video 57%, whattsapp4 minutes screen en 4 minutes background om al die videoś en fotoś van het kerstcircus te versturen kost 11%

blijft de vraag hoe het komt dat dit heel ander getallen zijn dan de geteste tijden van tweakers bv 12 uur voor browwsw test wifi of voor browse test 4G 8uur 51 minuten of 18 uur 17 minuten voor videotest

zijn deze tests dan wel relevant voor gebruikers die de telefoon anders gebruiken dan browsen of video kijken!
vooral foto's maken kan heel veel van batterij vragen als je lang kijkt voordat je een foto maakt, in feite sta je te filmen en kijk je naar het scherm tot je een foto maakt en moet de camera voortdurend scherpstellen
dus hoe lang kan je filmen voor 100% batterij lading is ook relevant als je de telefoon als camera gebruikt[

wat is overigens het verschil tussen video en filmen wat betreft geheugen gebruik en stroom verbruik naast opties om beeld te bewerken op telefoon etc- waar vind ik dat soort info

Ik merk dat zonder gebruiksaanwijzing en met de intuitieve wijze van gebruiken van appel producten er veel onbekende opties ongebruikt blijven

Als je een gebruiksaanwijzing hebt en die leest vindt je vaak onbekende zaken die nuttig blijken, dat overkwam mij vandaag toen mij gevraagd werd mijn lokatie door te geven via whattsapp, nooit van gehoord van die optie, nooit gebruikt zeer nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
vroeger in de begintijd van mobiele telefoons werden nieuwe telefoons gekenmerkt door het aantal belminuten dat je er mee kon bereiken, heel nuttig en nog steeds heel relevant voor zakelijke gebruiker- 4+ uur bellen heel normaal per dag

Maar op vakantie gebruik je de telefoon als camera
als je wandelt als google maps - in de auto is wel oplaadsnoer, maar moet je als je wandelt een accupack mee?
het is erg vervelend als de batterij leeg is na bovenstaand gebruik en je de telefoon nodig hebt maar de batterij is leeg
Daarom graag naast browsen via WIFI, 4G, 5G en video kijken ook ander gebruik noteren/testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:46

deepvreezo

Redacteur
Onze huidige accutest die we voor smartphones gebruiken is beperkt in wat we testen, dat ben ik helemaal met je eens. We zijn momenteel bezig met het ontwikkelen een nieuwe testprocedure waarin we meer scenario's meenemen, naast browsen en video kijken - die twee zullen er wel in blijven.
Ook met de nieuwe test zal de door jou behaalde accuduur kunnen afwijken van wat wij meten. We stellen het scherm bijvoorbeeld altijd op een vaste helderheid in (250cd/m²). In een donkere kamer zal het scherm normaal gesproken veel donkerder staan, onder fel zonlicht juist veel feller, wat natuurlijk invloed heeft op het stroomverbruik en de accuduur. Zo zijn er nog 1000-en-1 factoren waarom de accuduur in de praktijk kan afwijken. De meerwaarde van de test zit hem in de mogelijkheid om toestellen met elkaar te kunnen vergelijken, omdat ze allemaal op dezelfde manier zijn getest; we kunnen daardoor bijvoorbeeld in de BBG stellen dat een toestel een relatief goede accuduur heeft ten opzichte van andere modellen. Met de beperkingen van onze test in het achterhoofd, uiteraard.
Accubesparing laten we overigens altijd uitstaan. Het zou nog wel relevant kunnen zijn voor een apart artikel om dat soort functies eens wat nader te onderzoeken. Vziw is het bij dit soort opties op Android-toestellen soms het geval dat functionaliteit verloren gaat, met notificaties die niet tijdig binnenkomen (ook tijdgevoelige). Dus dan test ik liever de 'normale' accustand waarin het toestel ook gewoon werkt zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
Eens dat er (te)veel eigenschappen en variabelen zijn om alles vergelijkbaar te testen aan een telefoon, maar jullie schrijven zelf ook CAMERATELEFOON als categorie/belangrijk gebruiksaspect voor velen
wie neemt er nog een kleine digitale camera mee op vakantie als je goed gekozen telefoon vrijwel het zelfde of meer kan en meestal nog kleiner en lichter is.
Juist omdat het camera gebruik in de vakantie vaak hoofdzaak is voor de meeste mensen, maar je niet zonder telefoon of internet wilt komen te zitten om iets op te zoeken (restaurant of laadpaal), de terugweg vinden met google maps in het bos of wilt kunnen betalen met bank app etc is het stroomverbruik heel belangrijk- tenzij je overal een powerbank meezeult of in je auto zit
energie besparing op iphone geeft nauwelijks waarneembare vertraging van binnenkomende berichten- maar ik kan ook niet kwantificeren hoeveel stroom het exact bespaart

Mogelijk kunnen jullie voor de beide software typen de meest relevante zuinige instellingen kunnen uitzoeken en de eventueel bijkomende nadelen ons duidelijk maken- dus toch kleine powerbank mee voor het geval?

Ik zou willen voorstellen om verschillende soorten gebruik te normeren net zoals bij verbruik benzine /diesel auto's, stad, buitenweg, snelweg,
dus bij voorbeeld voor telefoon hoeveel cycli van onderstaand genormeerd gebruik heeft een accu van 100% naar 10%
Profiel zakelijk gebruik: 1 uur bellen, 1 uur teams vergaderen, 1 uur browsen, 10 minuten video maken
profiel prive gebruik:2 uur whats appen,1 uur browsen, 30minuten bellen, 10 minuten video
profiel vakantie:1 uur browsen, 1 uur whats appen, 1 uur fotograferen met 100 foto,s en 10 minuten video, 30 minuten bellen
dit zij zo maar wat gesuggereerd profielen, jullie zullen wel toegang hebben tot meer realistischer verbruiksprofielen