Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb4
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-09-2024
Normaal gesproken is het mogelijk om op de MacBook het volume aan te passen (via F-toetsen of met bedieningspaneel).

Op het moment dat ik mijn MacBook gekoppeld heb met een externe monitor via HDMI, gaat mijn geluid (zoals gewenst) naar mijn monitor. Het probleem is echter, dat ik nu niet meer het volume aan kan passen. Ik krijg onderstaand icoon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4xQBKOQO_vnrA4310TPmfYxkVI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iIr252AsZWEwXn6S6UJyVNt1.png?f=user_large

Is het mogelijk om het volume alsnog aan te passen (liefst gewoon met de F-toetsen), op het moment dat het geluid via een extern apparaat gaat?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit is een issue tussen macOS en jouw monitor. macOS zoekt altijd communicatie met een extern audio apparaat om te bepalen of deze volume control ondersteunt. Dat lijkt bij jouw monitor over hdmi niet te kunnen. Dit lukt mij met monitoren met ingebouwde speakers over hdmi overigens ook niet, dus kennelijk is dat een “feature” :’)

Overigens heb ik dit issue niet met usb, bluetooth en analoge audio sources, dus wellicht is het puur hdmi audio.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 13:29
Ja, met de knoppen op het externe scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Over welk scherm en welke MacBook gaat het precies? Welke versie van macOS gebruik je?

Afhankelijk van welke monitor en MacBook je precies hebt, kun je dit mogelijk regelen via MonitorControl, of anders BetterDisplay.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb4
Daedalus schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:28:
Over welk scherm en welke MacBook gaat het precies? Welke versie van macOS gebruik je?

Afhankelijk van welke monitor en MacBook je precies hebt, kun je dit mogelijk regelen via MonitorControl, of anders BetterDisplay.
Dankjewel voor je reactie. Het gaat om de MacBook Air M1 (2020) met macOS 14.2.1. Het gaat hier niet om een specifiek scherm, maar eigenlijk in het algemeen wanneer ik een extern scherm aansluit.

Ik heb beide apps geprobeerd. Op mijn monitor (LG) kan ik nu wel het volume aanpassen (krijg tevens wel de volumeregelaar van de monitor zelf volledig in beeld), maar het probleem zit hem vooral in het volume wanneer ik de laptop aansluit op een tv/digibord. Dan kan ik het volume nog steeds niet via de MacBook veranderen: ik krijg wel gewoon de normale volumeregelaar waarbij ik het balkje zie toe-/afnemen, maar aan het volume verandert niets.

M.a.w.: ook met deze software is het niet mogelijk om het geluidsniveau te wijzigen als het geluid via de tv/digibord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Misschien zit ik er met mijn tip er naast, maar het is het proberen waard. Ik heb het zelfde met mijn HiFI speakers via USB aansluiting op mijn Mac Studio.

Ik heb eqmac ( gratis, de niet pro versie ) als je dit start en het geluid via die app laat lopen gaat het virtueel zeg maar, en dan kan je het gewoon weer regelen met de volume knoppen. Werkt het niet dan verwijder je de app maar weer.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb4
Montana schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:37:
Misschien zit ik er met mijn tip er naast, maar het is het proberen waard. Ik heb het zelfde met mijn HiFI speakers via USB aansluiting op mijn Mac Studio.

Ik heb eqmac ( gratis, de niet pro versie ) als je dit start en het geluid via die app laat lopen gaat het virtueel zeg maar, en dan kan je het gewoon weer regelen met de volume knoppen. Werkt het niet dan verwijder je de app maar weer.
Yes, dit werkt! Dankjewel.

Dan heb ik wel een vraag hierbij:
Nu wordt het geluid, ongeacht of ik verbonden ben met een extern beeldscherm, virtueel uitgevoerd via eqMac. Is het ook mogelijk om alleen virtueel/eqMac geluid te gebruiken bij bepaalde devices (dus bijv. wanneer mijn monitor verbonden is en als dat niet zo is dat het gewoon normaal gaat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

kijk even of je wat kan bij systeeminstellingen > geluid.
Of bij hulpprogramma's en dan audio/ midi configuratie.

Beetje testen lijkt mij

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 22:42
Ik zou het programma Soundsource willen aanraden (https://rogueamoeba.com/soundsource/), kan je alles per apparaat en applicatie regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door crack_en_hack op 06-01-2024 21:36 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Pagina: 1