Privacy bij werkgever

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:37
Goedenavond Medetweakers,

Ik stel deze vraag namens een kennis van mij waarbij ik benieuwd ben naar de regelgeving en jullie mening. Zelf kan ik niks over dit onderwerp, in deze vorm, iets op het internet terugvinden.

De vraag is als volgt; een kennis van mij werkt als autoberger. Sindskort moeten zij, op een zakelijke telefoon, gebruik maken van een app waarop zij de meldingen ontvangen en moeten afwerken/administreren. Dit is opzich geen probleem en maakt het werk makkelijker. Met deze app kan ook de livelocatie worden uitgelezen. De auto's zijn ook uitgerust met GPS Trackers en dit is geen probleem. Hier werd voor de ingebruikname van de app acyirf gebruik van gemaakt. Het is natuurlijk makkelijk plannen of de juiste mensen inschakelen bij calamiteiten als je kunt zien wie er het dichtste bij is.

Het probleem en de vraag zit echter in het volgende. Vaak draait deze kennis ook avond- of weekenddiensten. Deze worden in de regel vanuit thuis uitgevoerd (oproepdienst). Echter kan met deze nieuwe app de klant ook zien waar de chauffeur is. Mooie feature zou je zeggen, maar op het moment dat iemand thuis is kan de klant dus in principe zien waar je woont(omdat vanaf daar je melding start) Dit is niet wenselijk. Het werk bestaat helaas niet alleen uit het wegslepen van defecte auto's maar bijvoorbeeld ook wel eens inbeslagnames van ongure types. Het type waarvan je niet wil dat deze weet waar je woont, omdat de woede zich vaak op de berger richt (die neemt immers de auto mee).

De werkgever vindt dat hier niet over geklaagd moet worden en dat dit spijkers op laag water zoeken is. Persoonlijk zou ik het ook niet fijn vinden als klanten weten waar ik woon. Een workaround nu is om de melding pas te starten als deze kennis al een paar straten verderop is, maar dit geeft wrijving met de werkgever omdat voor hun niet duidelijk is of de melding ontvangen is.

Concreet de vraag; mag een een werkgever op deze manier de exacte (privé)locatie delen met klanten? (Locatie richting de werkgever is dus geen probleem)

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Klanten die in een app kunnen zien waar een werknemer van een bedrijf woont. Hoe haalt de werkgever zoiets in z'n hoofd? Hoe haalt een programmeur zoiets in z'n hoofd?

Ik denk dat jouw kennis hier een aardige poot heeft om op te staan om hier niet aan mee te werken. Dit zouden alle medewerkers in dezelfde positie op moeten pakken richting werkgever. En anders stemmen met de voeten: wegwezen. (en uiteraard her en der reviews achterlaten over de werkwijze van de werkgever)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Helemaal eens. Je ziet ook bij koeriersbedrijven die realtime locatiegegevens delen ook pas dat het de laatste kilometers echt nauwkeurig wordt. Is het nog een stukje, dan mag de locatie zeer vaag gehouden worden.

Daarnaast zou ik überhaupt niet willen dat mijn werkgever mijn live locatie weet als je nog niet daadwerkelijk aan het werk bent, ook al is het een werk telefoon.
Als je oproepdienst hebt moet je zorgen dat je in de buurt blijft, maar een exacte locatie hoeft de werkgever m.i. niet te weten.
Heb je geen oproepdienst is er natuurlijk geen probleem, dan laat je de telefoon gewoon thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Kan de baas ook continu zie waar die telefoon uithangt? Dus tijdens deze weekenddiensten of vrije tijd? Daar zou ik mogelijk nog minder blij mee zijn als werknemer en dus ook niet aan meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morritz34
De werkgever kan inderdaad altijd zien waar je bent. Kleine nuance hierbij; de regel is dat je binnen een gestelde tijd, van ik dacht 20 minuten, op de plek van de melding moet zijn. Dit heeft te maken met contracten met rijkswaterstaat geloof ik. Het probleem zit het hem er dus meer in dat klanten ook kunnen zien waar een chauffeur is en niet zozeer de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou in voorkomend geval een paar dingen willen weten: kan de hele route door de klant gezien worden? Of alleen een locatie op dat moment? En is de locatie real time of zit er een paar minuten vertraging tussen (zoals bij sommige bezorgdiensten het geval is)?

Natuurlijk start die route ergens. Maar de vraag is wat de klant exact kan zien. Een woonlocatie is uiteraard niet wenselijk, maar kan ook prima voorkomen worden.

@defusion op het moment dat jij een oproepdienst hebt en in de auto stapt, ben je aan het werk en is het dus zakelijk. Daarmee prima dat de werkgever weet waar je bent. Echter klant is een ander geval; dat is een derde en een werkgever moet de persoonsgerelateerde gegevens afschermen voor derden. Dus dat het direct doorgegeven wordt is niet ok.

Omgang met PII data zoals dit heet mag alleen indien daar noodzaak toe is. Werkgever is de verwerker, die heeft in principe noodzaak voor bedrijfsvoering. Doorgeven mag niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Maar... de klant is toch nooit degene wiens auto wordt opgehaald?

De klant in deze is:

- Rijkswaterstaat
- Deurwaarders
- Provincie
- Politie
- Etc

Kan me niet voorstellen dat een inbeslagname wordt aangekondigd met een mail of SMS waarin je live de berger kunt volgen?

Begrijp me niet verkeerd: onwenselijk dat de gehele route inzichtelijk is, maar als bovenstaande het geval is, is het in ieder geval een minder groot probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door Timmert op 30-12-2023 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:12
Tijd voor een location faker app die zegt dat je van de zaak vertrekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Timmert schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:58:
Kan me niet voorstellen dat een inbeslagname wordt aangekondigd met een mail of SMS waarin je live de berger kunt volgen?
Dat zat ik me ook te bedenken. Lijkt me dat die "ongure types" vooraf geen mailtje krijgen. En lijkt me ook niet dat het wegslepen in deze situaties 's avonds en in het weekend vanuit huis gebeurt.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morritz34
The Eagle schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:58:
Ik zou in voorkomend geval een paar dingen willen weten: kan de hele route door de klant gezien worden? Of alleen een locatie op dat moment? En is de locatie real time of zit er een paar minuten vertraging tussen (zoals bij sommige bezorgdiensten het geval is)?

Natuurlijk start die route ergens. Maar de vraag is wat de klant exact kan zien. Een woonlocatie is uiteraard niet wenselijk, maar kan ook prima voorkomen worden.

@defusion op het moment dat jij een oproepdienst hebt en in de auto stapt, ben je aan het werk en is het dus zakelijk. Daarmee prima dat de werkgever weet waar je bent. Echter klant is een ander geval; dat is een derde en een werkgever moet de persoonsgerelateerde gegevens afschermen voor derden. Dus dat het direct doorgegeven wordt is niet ok.

Omgang met PII data zoals dit heet mag alleen indien daar noodzaak toe is. Werkgever is de verwerker, die heeft in principe noodzaak voor bedrijfsvoering. Doorgeven mag niet.
Het zou realtime moeten zijn maar of er eventuele vertragingen opzitten dat durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morritz34
Timmert schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:58:
Maar... de klant is toch nooit degene wiens auto wordt opgehaald?

De klant in deze is:

- Rijkswaterstaat
- Deurwaarders
- Provincie
- Politie
- Etc

Begrijp me niet verkeerd: onwenselijk dat de gehele route inzichtelijk is, maar als bovenstaande het geval is, is het in ieder geval een minder groot probleem.
Nee heb je helemaal gelijk in. Het is alleen zo dat politie vaak niet eens meer komt, of al weg is, bij ongevallen zodra de berging komt. En ook daarbij zitten vaak ongure types die zelf willen bepalen wat er met de auto dient te gebeuren terwijl de verzekering dit bepaald.

Maar voor we de discussie alleen over deze specifieke voorbeelden gaan hebben zouden wij dus graag willen weten of deze gegevens met klanten gedeeld mogen worden. Schijnbaar ontstaan er namelijk nu ook discussies met de klanten dat ze vinden dat ze te lang hebben moeten wachten omdat ze zagen dat de vrachtwagen nog stilstond (voor bijvoorbeeld een sanitaire stop).

Bovenstaande is vervelend maar het delen van eventuele thuisgegevens staat centraal in deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Laatst online: 12-07 20:25
Dit zou de werkgever ook niet moeten willen en zou opgelost moeten worden. Zou relatief eenvoudig in de software moeten kunnen, vaag dat er van te voren geen rekening mee is gehouden. Zou er niet zijn nagedacht over de use case vanuit huis, of is het een implementatie fout en is het een instelling die wellicht niet goed staat.

Anyway er is een mooie tijdelijke oplossing, wellicht appje naar de planner bij de werkgever en die weet dan ook dat ze aan het rijden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:28
Het is niet toegestaan dat je woonadres wordt gedeeld met klanten, of je collega's.
Want ik vermoed zo dat die ook in meldingen kunnen kijken.
morritz34 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:04:
[...]
Schijnbaar ontstaan er namelijk nu ook discussies met de klanten dat ze vinden dat ze te lang hebben moeten wachten omdat ze zagen dat de vrachtwagen nog stilstond (voor bijvoorbeeld een sanitaire stop).
Lijkt erop dat het systeem dus teveel informatie geeft.
Wellicht kan het worden versimpeld door bijvoorbeeld alleen de afstand of de geschatte reisduur te tonen ipv de echte locatie van de telefoon.

In ieder geval lijkt mij dit een uitstekend onderwerp voor een gesprekje met de vakbond of een advocaat, want deze gegevens zullen worden opgeslagen en dat is weer een heel ander onderwerp mbt controle van werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Zou inderdaad niet willen dat mijn werkgever data naar 3den stuurt .. mijn prive gegevens mag HR hebben en daar stopt de prive gegevens.

oplossings gericht:
Zou een 2de GPS niet de uitkomst bieden dan ? (deze zit in de bergings auto)

Maak een app die alleen met die specifieke (in het voertuig) gekoppelde GPS samenwerkt, als je de telefoon in de houder stopt de locatie stuurt, waar je de bergings voertuig neerzet is dan ander puntje.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 11:26
Telefoon doorschakelen naar privé telefoon. En zakelijke telefoon uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:50
Als er bij het bergen van een auto die in beslag is genomen nog een eigenaar in de buurt is die vervelend doet, moet je natuurlijk vragen om assistentie van de politie.

Het kan onmogelijk zo zijn dat de berger zelf moet handelen met iemand waarvan de auto in beslag is genomen.
Daarnaast weet diegene waarvan de auto in beslag genomen wordt ook niet waar deze auto precies heen gaat, dat is geheim.
De melder daarvan wordt sowieso altijd door de meldkamer aangemaakt, dus die link naar de live-locatie komt sowieso niet ergens anders.

Maar ik vind live-locaties bij postbezorgers sowieso ook een verschrikkelijk idee.
Maak dan een berekening van de huidige positie tot de bestemming en doe dan een ETA schatting.

Ik zou de huidige werkwijze inderdaad niet gebruiken, tot dit aangepast is.
Ze kunnen beter inbouwen, en dat lijkt me niet eens zo spannend, dat je wel direct de melding aan kan nemen maar dat pas na 5 minuten de live-locatie actief weergegeven wordt.

Tja of gewoon een ETA, want wat boeit het nou dat je kan zien waar de berger is.... Als je op een IM weg staat (snelweg) is het sowieso niet je eigen taak om de berging te regelen, en wordt je bovendien toch beveiligd door politie of rijkswaterstaat.

En als je ergens staat met een kapotte aandrijfas ofzo, nouja rijden wordt 'm dan toch niet meer dus of dat nou 10 minuten korter of langer duurt boeit dan ook niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@morritz34 We zijn inmiddels ruim een jaar verder. Weet je of er nog verandering heeft plaatsgevonden in de app of achterliggende techniek van het bergingsbedrijf?
Pagina: 1