Op dinsdag 11 september 2001 09:10 schreef nigelator het volgende:
Jag, kun je in je reply mee nemen welke eisen je normaal aan speakers voor dit soort gelegenheden moet stellen?
- Je ziet vaak een hoorn voor hoge tonen ipv zo'n gewoon achtiog speakertje.
- Bass is meestal nadrukkelijk aanwezig
- Size does matter?
- Dba? Hoe hoog/laag is acceptabel?
Iig bedankt maar weer!
Geluidsniveaus in een discotheek zullen meestal zo rond de 100 à 110 dBspl zijn, veel harder moet je ook niet doen vanwege het gehoor van je bezoekers (110 is al schadeljik genoeg).
Bass is idd zeer belangrijk, omdat het gewoon een groot gedeelte van de beleving verzorgt. Subs zijn dus een must.
Grootte heeft op twee manieren invloed. Groter is zichtbaarder, zal wel niet zo'n bezwaar zijn maar soms is het gewenst om het zo low profile als mogelijk te maken. Groter betekent over het algemeen een hogere gevoeligheid, hogere belastbaarheid en betere frequentie response.
En over hoorns: hoorns zijn bijna standaard in PA speakers, voor het hoog tenminste. De standaard topkast bestaat uit een 15-inch laag "direct radiator" (normale driver zeg maar), met een radial hoorn met een compression driver erachter.
De iets duurdere systemen hebben dan ook nog een aparte midden driver met hoorn ervoor.
Subs hebben meestal een 18-inch direct radiator, of twee, in een vented box (bass reflex).
Volledig hoorngeladen systemen, dus ook voor het laag, zijn voor deze toepassing absoluut niet handig. Worden ook vooral voor long throw systemen gebruikt.
Op dinsdag 11 september 2001 09:03 schreef SSooeeppiiee het volgende:
Okee, hierbij dan de info die ik heb beloofd..
Huidige versterker: QSC USA 400 (geen meer info omdat de site van hun beveiligd is...

leuk om info op te vragen?!)
huidige speakers: Dynacord E 152 (aan vervanging toe dus)
Huidige mixer: Dateq DPM 6.2 Stereo (oude mixer waar het geluid ook al niet super meer van is... staat op de eerstvolgende plaats om vervangen te worden)
Meer info:
Zoals al gezegd is de dansvloer niet groot, waarschijnlijk zo'n 25 vierkante meter. De vloer en wanden zijn van hout
Er wordt voornamelijk gedraait met Cd's (speler: Pioneer cdj500) maar toch ook nog wel regelmatig met vinyl (TT: Technic sl1210mk2)
De muziek die er gedraait wordt: Alles.. veel dance/trance maar ook rock, r&b, etc.
Het budget ligt ongeveer rond de 5000/6000 gulden maar absoluut niets meer (jammergenoeg).
De oude speakers (de dynacords dus) en versterker (QSC USA 400) worden verplaatst naar achteren zodat daar ook nog muziek te horen is, echter dit zal op een minder hard volume zijn dan de dansvloer. We denken dat de speakers het daar nog wel even uit zullen houden. Voor het dansvloer gedeelte zijn we dus op zoek naar een nieuwe speakerset, inclusief versterker dus...
Ik hoop dat ik zo genoeg info heb kunnen geven..
Hmm, 6000,- max is niet veel. Je zal zoiezo voor 2e hands moeten gaan, anders kan je bijna niks kopen. Dat maakt het een stuk gecompliceerder omdat je dan niks echt kan uitzoeken, maar je afhankelijk bent van het aanbod.
Wat iig een handig ding zou zijn, is de BSS minidrive:
Of de XTA DP-200:
Helaas zijn het beide, vooral de XTA, dure apparaten. Maar wat je ermee kan is het volgende:
je hebt twee ingangen en zes outputs (of vier). Het zijn DSP's, digital sound processors, dus alles gebeurt digitaal in het apparaat. Je hebt voor elke output een parametrische EQ beschikbaar, drie typen crossovers (Linkwitz-Riley, Bessel of Butterworth) met instelbare slope, overal een delay voor beschikbaar en uiteraard een gain.
Nou kost de BSS vier output versie nog steeds 3K, en de XTA zelfs 6K, dus is het geen reeele optie. Maar zoiets als dit moet je wel hebben, alleen dan in goedkope versie. Je hebt zoiezo een delay nodig voor de oude Dynacord speakers. Je hebt ook EQ's nodig voor je nieuwe systeem, en je moet ergens een gain regeling hebben (en attunuators achter op de QSX amp zijn niet handig).
Qua weergevers zou ik voor twee topkasten gaan en dan een sub erbij of twee. Eén sub is niet gebruikelijk, maar zou geen slechte oplossing zijn denk ik.
Voor de sub of subs heb je een aparte versterker nodig. En dan heb je dus ook een low level crossover nodig, die niet zo heel duur zijn.
Nog ff wat je nodig hebt:
- twee topkasten
- sub(s)
- een X-over
- twee versterkers
- een delay
- een EQ
Sja, en dat voor 6K, lastig. Behringer maakt iig goedkope spullen, niet geschikt voor on-the-road, maar dat maakt niet uit.
Een stereo 2-weg x-over:
Een flinke grafische EQ:
De Behringer Ultracurve: grafische EQ, parametrische EQ, limiter, noise gate, delay, feedback killer en analyzer (met automatische EQ optie):
Vooral die laatste is een aanrader. Kan heel veel en is met 1600,- inc meetmicrofoon (adviesprijs) absoluut niet duur.
Speakers is een stuk lastiger. Er zijn echt een heleboel merken, en zoveel ken ik er niet. Dynacord maakt wel aardige speakers voor een dikke duizend gulden per stuk voor een topkast (max spl van zo'n 120 dBspl op een meter).
Axys, dat ik zelf goed ken is veel te duur, daar ben je je hele bedrag kwijt aan één speaker. Hetzelfde geldt voor EAW.
Versterkers zijn overal 2e hands te krijgen. Afhankelijk van het vermogen dat ze kunnen leveren vanaf een kleine duizend gulden.
Ik zou beginnen met twee topkasten 2e hands, met een 2e hands versterker. En dan daarbij een Behringer Ultracurve. En dan later een x-over, amp en sub(s) erbij.