Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-09 07:49
Sinds vorig jaar Januari gebruik ik de Garmin Venu 2. Deze is in Juni onder garantie een keer vervangen ivm insert van een bandje die weg was. Mijn huidige horloge is dus ca. 1.5 jaar oud. De accu is echter al aardig slecht.
Van 10/11 dagen nieuw, gaat hij momenteel nog maar 4 dagen mee. Ca. 20/25 procent per dag. Ik wandel bijna dagelijks wel een stuk, sport 1 tot 2x in de week. Ik heb inmiddels de GPS al vanaf de telefoon only gezet om weer accu te besparen.

Vandaag contact gehad met amazon en ze kunnen / willen hem wel terug nemen en volledige bedrag terug betalen/ Nadeel, de Venu 2 kostte toen slechts 263. Ik zit dus met een paar opties.

De Venu 2 blijven gebruiken en vaak / vaker opladen. Nu elke 3 tot 4 dagen, straks elke dag? Wordt vanzelf waardeloos
De Venu 2 terug geven aan Amazon, 263 euro terug krijgen en in de zak stoppen
Nieuwe smart watch kopen (Venu 3?, Instinct 2 X vind ik ook erg tof) Deze kost echter 200 euro meer dan de VENU 2 vorig jaar. 200 euro bij leggen dus.
Smart ring kopen (RingConn, Ultra Human Ring). Kosten zijn tussen de 250 en 350 euro. Grote voordeel is dat ik mijn reguliere horloges (heb ik er een paar van, omdat ik ze leuk vind), weer kan gebruiken, maar toch health tracking behoudt.

Ik gebruik mijn VENU in de eerste plaats voor Health tracking, sport tracking, stappen, hartslag, etc. Slaap en Smart opties vind ik niet van grootste belang. Ik krijg nu wel appjes, en telefoontjes binnen op mijn horloge en dat is wel handig, maar kan prima zonder. Nadeel van een smart watch is dat je niet anders meer draagt omdat je toch de statistieken wilt zien of dat zoals nu, dat ik een streak van 150+ dagen aan stappen doel heb staan.

Wat zou jullie advies zijn
1. Venu blijven gebruiken tot hij op is
2. Venu terug sturen, niets doen
3. Venu terug sturen en upgraden naar Venu 3 of Instinct 2x
4. Venu terug, smart ring kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:14
Normaal krijg je accu degradatie rond de 500 keer opladen, daarom vaak het advies pas op te laden als bijna leeg.

Een ring zal een kleinere accu kennen wat impact heeft op hoe vaak je opladen moet verwacht ik.

Ik zou zeggen, upgraden naar de Instinct. Weer een leuk nieuw speeltje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 17:36

Wimmel

Hello

Neem ook even contact op met Garmin zelf. Mijn collega had hetzelfde probleem en zelfs buiten de garantie (na 3 jaar). Via Garmin heeft zij onder coulance een nieuwer model ontvangen.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
Ow dat is een goede. Ik zal ff contact opnemen met Garmin zelf.

@swhnld bijzonder. Huidige accus willen toch juist niet leeg. Ik laad hem vaak tijdens het douchen even 20 minuten, paar keer in de week. Zeg dat ik hem 3 keer in de week laad. Dan zit hij al aan 500 cycli.
Telefoon accu wil juist niet te leeg zijn en kan veel langer mee door hem boven de 20/30 te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:26
Een 'cyclus' wordt geteld van 0-100%. Dus als je accu iedere keer nog 50% is als je hem oplaadt, dan gaat het aantal oplaadcycli door de helft.

Interessant topic, overigens. Mijn Venu 2 heeft hetzelfde probleem, van bijna 2 weken naar 2 wekelijks opladen.

Misschien nog bijzonderder: mijn horloge is gekocht in juni 2022 en dus ook 1,5 jaar oud.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Precies. Dus 20% laden is 1/5e van een cyclus. Dus zit nog lang niet aan de limiet.

Reddit zie ik overigens dat dit vrij normaal is. Wellicht software of hardware issue.
Later vandaag eerst maar eens Garmin bericht sturen en kijken wat ze zeggen.

@swhnld ik zag dat een ring ca 6/7 dagen mee moet kunnen met 24 uur per dag gebruik. Dus dat valt mee, maar ook daar zal degradatie een thema zijn of worden.

[ Voor 24% gewijzigd door nldls op 31-12-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:14
nldls schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:15:
Precies. Dus 20% laden is 1/5e van een cyclus. Dus zit nog lang niet aan de limiet.

Reddit zie ik overigens dat dit vrij normaal is. Wellicht software of hardware issue.
Later vandaag eerst maar eens Garmin bericht sturen en kijken wat ze zeggen.
.
Onthoud wel dat opladen tot 100 procent meer doet om levensduur te verkorten. Samsung heeft al enkele jaren een accu spaar oplaad methode op 85 procent, Apple sinds iPhone 15 idem op 80 procent, OnePlus een AI die leert hoe laat je opstaat en voorkomt dat de hele nacht je telefoon steeds de 100 procent aantikt.
Dit gewoon om aan te geven dat we als gebruikers iets van invloed kunnen zijn.

Overigens kan het ook aan de software liggen dat iets accu vreet, dus zou zeker ook bij Garmin een melding maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
inmiddels gedaan. Ik zal een update geven als ik antwoord heb van Garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:23
Ik heb een Venu 2 Plus en heb gemerkt dat de wijzerplaat ook sterk effect heeft op de accuduur. Blijkbaar zijn niet alle wijzerplaten even efficiënt geprogrammeerd. Misschien is daar nog wat winst te behalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Ja dat klopt wel. Ik heb nu al een wijzerplaat zonder HR erop, dat scheelt bijv. alweer. Maar dit heb ik altijd wel gehad en toch een goede accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Heb mail van Garmin. Kan opgestuurd worden voor controle. Dan ben ik hem 2 tot 3 weken kwijt. Als hij defect is, krijg ik een gereviseerde, anders mijn huidige weer retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Inmiddels akkoord om hem op te sturen. Eea geregeld en in werking gezet
In de tussentijd maar een Instinct 2X gekocht. Als hij retour komt heb ik altijd de keuze om er 2 te hebben (net en sportief), of 1 onder garantie retour te doen,
Pagina: 1