RJ11 aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Bongiovi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-05 20:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDjnTtK5IfRvFdsdu4MiN_9iPV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRBX8Zm3kBly9c6O3eFfhadJ.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben een aansluiting zoals deze op de foto (RJ11?) Kun je met zo'n aansluiting je wifi bereik vergroten op een bepaalde manier? Aansluiten met AP of router,... ? Of is dit enkel voor telecom/telefoon...

Beste antwoord (via Sir_Bongiovi op 05-01-2024 16:49)

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:14
jeroen3 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:40:
Kijk er eens in, wellicht zit er gewoon cat5e o.i.d. in de muur.
Dit .. doosje eruitschroeven .. 80% kans is dat een UTP kabel
als het toch een telefoondraad is (dan is het maar 4 draads en heeft het amper twisting) , moet je deze vervangen .. das niet erg moeilijk

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, het kan. Nee het is niet aan te raden. Het grootste punt is dat je datasnelheid een flink pak minder is. Ik ben even te lui om te zoeken welke doorvoersnelheid je exact zou kunnen halen. Het blijft dus een pruts-oplossing.

Beter kun je de bekabeling vervangen voor een ethernetkabel. Uiteraard moet dit dan wel mogelijk zijn.

Mocht het een huurwoning zijn en je later de boel weer origineel achter moet laten dan is dat geen probleem. Ethernetkabel kun je prima gebruiken voor telefonie. Andersom wordt het moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:12
In principe Nee. In theorie kan het. Met 4-aders is het maximaal 100 mbit/s. Eventueel kan je hier een andere netwerkkabel in trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Bongiovi
oke bedankt voor de info :) twas maar een idee; geen idee waarom de vorige eigenaars dit soort aansluitingen geplaatst hebben in plaats van UTP. Het huis is van 2005, op zich niet zo oud toch...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mjah, misschien was de vorige eigenaar nog van de vaste telefoons, faxen of een "smart home" met een 4-draads systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:12
Moderne telefoons hebben allemaal een RJ11 aansluiting. Anders had je een standaard telefoonstekker (zit er onder) met een RJ11 als verloop nodig. Met een standaard RJ11 aansluiting niet. Vaak zit in de meterkast dan een stekkerblokje met ook een RJ11 aansluiting op de ISRA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:51

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:14
jeroen3 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:40:
Dit .. doosje eruitschroeven .. 80% kans is dat een UTP kabel
als het toch een telefoondraad is (dan is het maar 4 draads en heeft het amper twisting) , moet je deze vervangen .. das niet erg moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Bongiovi
kzal er morgen eens naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Bongiovi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33zn0CkkJE86kfnlAi6qjyh4xPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N72sNTIJpumSbpiSOd6pYaWe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:47
Kijk even goed naar de zijkant, maar dit ziet er verdacht uit als CAT5(E), en is goed inzetbaar voor fatsoenlijk netwerk. Andere muuraansluiting erop en door. Of misschien POE WiFi-accesspoint er direct op.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Qua kleuren lijkt het wel op een UTP kabel. Kan je iets ontcijferen van wat er op de kabel zelf geprint staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Bongiovi
Het is zeer moeilijk leesbaar en krijg hem er ook niet iets verder uitgetrokken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Bongiovi
A568.B.2 SGS certified a 0521 201432 ik denk dat het zoiets is dat ik lees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:25
Ik heb ook nog zo'n aansluiting in mijn kamer zoals de onderste. Maar zit daar sowieso altijd een telefoonkabel achter of kan daar ook een UTP-kabel achterzitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:28
Sir_Bongiovi schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:22:
Het is zeer moeilijk leesbaar en krijg hem er ook niet iets verder uitgetrokken :p
Je kunt natuurlijk ook even gaan kijken naar het andere uiteinde van de kabel… ;)
Ergens komt ie tenslotte ook weer uit de muur.. Meterkast waarschijnlijk?

In ieder geval is dit zowiezo een UTP (twisted pair) kabel, en geen ouderwetse 4 aderige untwisted telefoonkabel. Das al duidelijk te zien op de foto.
Zo’n oude telefoonkabel had je onmogelijk voor netwerk kunnen gebruiken, maar met deze gaat dat prima. 100Mbit zul je er zowiezo wel mee kunnen halen.
Als het Cat5E is of hoger, dan kan gigabit ook nog wel.
Uiteraard wel even de muurdoos vervangen, en hem aan het andere uiteinde met een correcte koppeldoos of stekkertje aan je netwerkapparatuur hangen..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Robinho96 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:24:
Ik heb ook nog zo'n aansluiting in mijn kamer zoals de onderste. Maar zit daar sowieso altijd een telefoonkabel achter of kan daar ook een UTP-kabel achterzitten?
Schroef het kapje eraf en je weet het :)

Maar als het enkel die 4 zijn ('varkenssnuit aansluiting') dan is de kans groot dat het een 'gewone' telefoonkabel is. Die zou je dan vervolgens wel weer als trekdraad kunnen gebruiken om een UTP door die leiding te krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door spone op 31-12-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:25
spone schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:48:
[...]

Schroef het kapje eraf en je weet het :)

Maar als het enkel die 4 zijn ('varkenssnuit aansluiting') dan is de kans groot dat het een 'gewone' telefoonkabel is. Die zou je dan vervolgens wel weer als trekdraad kunnen gebruiken om een UTP door die leiding te krijgen.
Dan zou ik eerst nog moeten weten waar die aan de andere kant uitkomt. En hoe lang die kabel is die in de muur steekt. Wij hebben hier niet zo een meterkast zoals jullie die in Nederland vaak hebben (woon in België).

Die telefoonaansluiting wordt al zeker 15 jaar niet meer gebruikt. Toch zeker al van sinds wij geen vast telefoontoestel meer hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Robinho96 op 31-12-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Dan zou ik daar even een eigen topic voor maken ipv die van Sir_Bongiovi te kapen ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sir_Bongiovi
Allemaal bedankt voor de tips en hints, ik heb enkele connectoren en een krimptang gekocht en het is gelukt om de kabel om te zetten naar UTP.
Voor degene in dezelfde situatie met zo'n telefoonaansluiting @Robinho96 ; het is niet lang werk en helemaal niet moeilijk.

Enorm bedankt
@ijske
@jeroen3
@spone
@koppie
.... en alle anderen

[ Voor 39% gewijzigd door Sir_Bongiovi op 05-01-2024 16:55 ]

Pagina: 1