Ik ben op zoek naar een off grid 3 fasen thuisbatterij. Ik wil hem koppelen met mijn GoodWe GW2500-XS omvormer en liefst ook op mijn SMA Sunnyboy 2500 HF en SMA Sunnyboy 3000 HF omvormer. Liefst een DC-gekoppelde thuisbatterij. Wat is een geschikte thuisbatterij voor mijn situatie?
Vraag
Alle reacties
Misschien moet je eens kijken in de andere topics in dit subforum. Ik den dat 1/10e over thuisbatterijen gaat....
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Dank je wel voor jouw reply, Casper. Op andere topics heb ik gekeken. Daar heb ik nog niet het antwoord op mijn vraag gevonden.
Waarom geen AC-batterij?
Hoe wou je een DC batterij koppelen aan die omvormers?
Waarom wil je off-grid?
Hoeveel wil je uitgeven?
Hoeveel kWh verwacht je nodig te hebben?
Hoeveel vermogen verwacht je nodig te hebben?
Ik heb geen verstand van thuisbatterijen, maar zonder extra informatie is het lastig om antwoord te geven.
Hoe wou je een DC batterij koppelen aan die omvormers?
Waarom wil je off-grid?
Hoeveel wil je uitgeven?
Hoeveel kWh verwacht je nodig te hebben?
Hoeveel vermogen verwacht je nodig te hebben?
Ik heb geen verstand van thuisbatterijen, maar zonder extra informatie is het lastig om antwoord te geven.
[ Voor 19% gewijzigd door Zenix op 30-12-2023 21:08 ]
@InekeW welkom op tweakers. Iets meer informatie is welkom, en ook iets meer zichtbare moeite (wat heb je zelf al gevonden?). Wat is je beoogde gebruik? Hoeveel energie wil je opslaan?
Wat maakt de eis voor off grid? De omvormers zullen niet zomaar off grid produceren.
Ik geef je wel een zetje de goede kant op: kijk eens naar victron spul. De multiplus doet denk ik wat jij wil.
Wat maakt de eis voor off grid? De omvormers zullen niet zomaar off grid produceren.
Ik geef je wel een zetje de goede kant op: kijk eens naar victron spul. De multiplus doet denk ik wat jij wil.
[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 30-12-2023 22:31 ]
Wise enough to play the fool
Welk probleem denk je er mee op te lossen? Wat wil je bereiken.InekeW schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:43:
Wat is een geschikte thuisbatterij voor mijn situatie?
Ik zou zeggen : geen batterij. Zonde van het geld. Of is het een hobby voor je?
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
@teacher dank je wel!
Ondanks zoeken in lijsten die elders op Tweakers te vinden zijn had ik nog geen DC-gekoppelde off grid thuisbatterij gevonden die geschikt is voor mijn omvormers: 1. GoodWe GW2500-XS omvormer , 2. SMA Sunnyboy 2500 HF en 3. SMA Sunnyboy 3000 HF omvormer. Vandaar mijn vraag.
Ik wek 5000 kWh per jaar om met mijn pV-panelen.
Hoeveel energie ik op wil slaan hangt af van de prijs. Liefst 40 kWh.
Off grid wil ik graag, omdat ik graag zelfvoorzienend ben/ niet afhankelijk.
Dank je wel voor jouw Victron multiplus tip!
Ondanks zoeken in lijsten die elders op Tweakers te vinden zijn had ik nog geen DC-gekoppelde off grid thuisbatterij gevonden die geschikt is voor mijn omvormers: 1. GoodWe GW2500-XS omvormer , 2. SMA Sunnyboy 2500 HF en 3. SMA Sunnyboy 3000 HF omvormer. Vandaar mijn vraag.
Met een batterij van 40kWh kan je alleen in de zomermaanden off grid.
In de winter is die permanent leeg.
Als je echt off grid wilt, heb je het over een compleet andere schaalgrootte.
In de winter is die permanent leeg.
Als je echt off grid wilt, heb je het over een compleet andere schaalgrootte.
[ Voor 28% gewijzigd door remco_k op 31-12-2023 16:23 ]
Alles kan stuk.
Met 40 kwh kan je nooit zelfvoorzienend worden. Het grote probleem ligt in het opslaan van de opwekking in de zomer om deze in de winter te kunnen gebruiken. Kijk eens goed naar je teruglever en import aantallen en je zal al snel tot de ontdekking komen dat je in grote getallen zal moeten denken en dat is onbetaalbaar.InekeW schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:19:
@teacher dank je wel!
Als ik mij zelf als voorbeeld neem met een opwekking van 4000kwh en een verbruik dat bijna hetzelfde is dan heb ik daarvoor een opslag van minstens 1500kwh voor nodig.
Je omvormers ondersteunen geen dc-bus dus je kunt batterijen niet zomaar DC-koppelen.
Je enige opties voor zover ik weet zijn dan Victron en GivEnergy. Maar misschien zijn er inmiddels meer?
Je kunt de omvormers natuurlijk vervangen voor hybrides, dan kun je wel dc-koppelen. Maar ik vermoedt dat je ook even moet kijken waar de batterij moet komen. Niet op zolder naast de omvormers denk ik.
Off-grid is waarschijnlijk onbetaalbaar, je krijgt namelijk ideaal maar ~150 kWh van de zon in december als je ~5 MWh opwerkt. En je hebt >300 kWh nodig. Dat betekent dat je megawatturen mee moet nemen uit de zomer.
Dat kost je letterlijk een tonnen.
Je enige opties voor zover ik weet zijn dan Victron en GivEnergy. Maar misschien zijn er inmiddels meer?
Je kunt de omvormers natuurlijk vervangen voor hybrides, dan kun je wel dc-koppelen. Maar ik vermoedt dat je ook even moet kijken waar de batterij moet komen. Niet op zolder naast de omvormers denk ik.
Off-grid is waarschijnlijk onbetaalbaar, je krijgt namelijk ideaal maar ~150 kWh van de zon in december als je ~5 MWh opwerkt. En je hebt >300 kWh nodig. Dat betekent dat je megawatturen mee moet nemen uit de zomer.
Dat kost je letterlijk een tonnen.
dan kom je er nog steeds niet, je krijgt het merendeel in 4 maanden van je pv installatie en in dec jan slechts een 100kwh, aangezien je 5000kwh opwekt/verbruikt is dat gemiddeld 15kwh per dag. met een accu van 40kwh kun je in dec/jan niet meer dan 4 dagen overbruggen
Hoeveel kWh heb je afgelopen jaren verbruikt in december? En vind je het niet zonde dat je in de zomer al om 10 uur s ochtends vol zit en de rest van de dag je opwek effectief wordt weggegooid?InekeW schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:04:
@hanev001 en @remco_k Valt mee. Ik heb ook een grote zonneboiler en een zoutbatterij. Mijn huis is super goed geïsoleerd.
Is dit in nederland? Zo ja? voorlopig gewoon ongrid blijven. In nedeland betaald de overheid je om ongrid te zijn (elektranet). dus zolang je niet in spionagekabouters geloofd die via het electra-net je huis binnen wandelen ben je beter af ongrid. daarnaast werkt salderen nog altijd. Een systeem wat ook kan produceren als er even geen net is (backupsysteem) kan een afwegin zijn. Maar daar hebben we eigenlijk een veel te stabiel netwerk voor, al blijft dat een persoonlijke afweging. daarnaast klinkt offgrid doorgaans duurzaam. maar is meestal juist het tegenover gestelde. Dit allemaal is danook de reden dat je nog maar zo weinig kan vinden, de usecase in nederland is nihil.InekeW schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:19:
@teacher dank je wel!
ik zou persoonlijk niet kijken naar DC maar juist naar AC systemen. dat werkt met iets meer verlies maar het werkt met elke omvormer.
Ik denk dat als je dit soort zaken daadwerkelijk feitelijk door gaat rekenen dat je voor een verrassing komt te staan. Dus ik zou je dat aan willen raden. Voordat het te laat is en je ontdekt dat een 40kWh batterij helemaal niets aan je plan toevoegd, behalve onnodige complexiteit en kostenpost.InekeW schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:04:
@hanev001 en @remco_k Valt mee. Ik heb ook een grote zonneboiler en een zoutbatterij. Mijn huis is super goed geïsoleerd.
Alles kan stuk.
Nee, denk ook niet dat dat hem wordt. Hier ongeveer 6500kWh opbrengst van de panelen per jaar, deze december maand maar 90kWh, daar zou ik de maand nooit mee door komen, met airco voor verwarming was ons totaalverbruik in december 640kWh waarvan 330kWh voor de airco (En ongeveer 15m3 gas voor warm water) Met een 40kWh accu zou ik gauw klaar zijn, zal voor jou mogelijk anders zijn, maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je het red.
Een groot deel van de panelen ligt wel op noord omdat dit niet anders kon, mogelijk is mijn opbrengst in december wel wat vertekend ten opzichte van “zuidliggers” Wel hoop ik met 1 of 2 Sessy accu’s wel 7 of 8 maanden per jaar nul op de meter te kunnen draaien.
De eerste Sessy hangt sinds een paar weken, ga dit even aankijken tot volgend najaar en dan mogelijk een 2e erbij. Beetje vooruitlopend op afbouw salderingsregeling.
Een groot deel van de panelen ligt wel op noord omdat dit niet anders kon, mogelijk is mijn opbrengst in december wel wat vertekend ten opzichte van “zuidliggers” Wel hoop ik met 1 of 2 Sessy accu’s wel 7 of 8 maanden per jaar nul op de meter te kunnen draaien.
De eerste Sessy hangt sinds een paar weken, ga dit even aankijken tot volgend najaar en dan mogelijk een 2e erbij. Beetje vooruitlopend op afbouw salderingsregeling.
[ Voor 8% gewijzigd door Stokertje op 31-12-2023 19:38 ]
Is er niemand die givenergy batterij opslag heeft staan of bliq? Kan daar werkelijk bijna 0 over vinden.
Niets gevonden? dan kan het niet veel zijn. dan is het gewoon niets.Devke schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:52:
Is er niemand die givenergy batterij opslag heeft staan of bliq? Kan daar werkelijk bijna 0 over vinden.
Kijk eens naar Sessy: Het Sessy thuisaccu verzameltopic
Kan vaak in de gebruikelijke meterkast geplaatst worden, heeft ingebouwd blus-systeem.
In een 3 fase groepenkast zou je zelfs eerst met één unit kunnen beginnen, die dan op 1 fase werkt waarop de 'zwaarste' groepen zijn aangesloten.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Het is een systeem dat teveel geluid produceert. Vandaar dat ik verder kijk. Givenergy is een engelse leverancier. Daar zie ik goede reviews maar het systeem is wel aan de prijs. Hier in Nederland lees ik geen gebruikerservaringen terwijl accuselect de systemen verkoopt.
@Devke graag even zoeken in de bestaande topics of een eigen, iets uitgebreider dan nu, topic.
Wise enough to play the fool
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.