Invloed laatste meters op DSL verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 21:08
Ik ben op dit moment bij mijn schoonouders in de VS. Zij wonen buiten een klein stadje en zijn voor Internet afhankelijk van een DSL lijntje. Helaas is er geen mobiel bereik en Starlink gaat hem ook niet worden (midden in bos, te weinig zicht).

Ze zullen zo'n 3km van van de dichtsbijzijnde wijkcentrale zitten en hun verbinding komt niet verder dan 1.5mbps. Nu zag ik dat het stuk tussen hun aansluitpunt en de modem er niet zo heel lekker uit ziet, laten we zeggen 5 meter. Zou er nog enige winst te behalen zijn door het modem zo direct mogelijk aan te sluiten na het hoofdpunt of hebben die laatste meters eigenlijk geen invloed?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31

Reptile209

- gers -

Ja, dat kan zeker invloed hebben. Elke vorm van storing op de lijn tot aan het modem kan je snelheid negatief beïnvloeden. Probeer het anders uit: pak een kant-en-klaar kabeltje en steek die tussen de aansluiting en het modem, en bekijk wat dat met de snelheid doet. Sowieso een vuistregel: beter 0,5m naar het modem, en dan evt verder met 5m UTP (netwerkkabel), dan andersom.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
Het lijkt er nu op dat de laatste 5m CAT5 is, maar niet als ethernet maar het telefoon signaal draagt. Ik heb de DSL splitter nog niet gevonden, mijn plan is om modem daar direct op aan te sluiten. Schoonvader is er nog niet zo happig op, dus ga even kijken hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jaren geleden.. toen wij nog DSL hadden scheelde het wel of ik het standaard aansluitsnoer gebruikte of een zelf geknepen stukje van 10cm... nou was dat wel een adsl2+ lijn...
scheelde toch een bijna een halve mbit dus blijft een beetje appels en peren natuurlijk....

wat meer opleverde was het modem anders africhten.... alleen als dat iets te gek werd ging de lijn klapperen..... dus dat was een beetje zoeken..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

CB32 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:40:
Het lijkt er nu op dat de laatste 5m CAT5 is, maar niet als ethernet maar het telefoon signaal draagt. Ik heb de DSL splitter nog niet gevonden, mijn plan is om modem daar direct op aan te sluiten. Schoonvader is er nog niet zo happig op, dus ga even kijken hoe en wat.
Splitten is niet gebruikelijk bij DSL, glasvezel evenmin. Dat is meer een coax toepassing.
Bij DSL is het een kwestie van de juiste draden uit de telefoonkabel van de ISRA aansluiten op een stekker en in een modem, zoals een utp kabel.

In hoeverre de implementatie hiervan in de VS afwijkt van Nederland kan ik je niet vertellen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11

DukeBox

loves wheat smoothies

nelizmastr schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:20:
Splitten is niet gebruikelijk bij DSL,
In NL sinds VoIP niet meer nee maar in het buitenland en diverse staten in USA wordt nog regelmatig POTS of ISDN gebruikt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

DukeBox schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:24:
[...]

In NL sinds VoIP niet meer nee maar in het buitenland en diverse staten in USA wordt nog regelmatig POTS of ISDN gebruikt.
Kijk aan. Dank voor de info :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
SMSfreakie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:51:
wat meer opleverde was het modem anders africhten.... alleen als dat iets te gek werd ging de lijn klapperen..... dus dat was een beetje zoeken..
Modem lijkt redelijk dicht te zitten kan niet veel settings zien voor DSL

Ik vermoed dat er wel een splitter ergens is, de aanwezige telefoon is analoog aangesloten.

Ik heb nu ook gehoord dat buren die een stukje eerder op de weg zitten dezelfde snelheid halen, dus winst lijkt hem niet echt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01:21
Tvp

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
CB32 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:07:
[...]

Modem lijkt redelijk dicht te zitten kan niet veel settings zien voor DSL

Ik vermoed dat er wel een splitter ergens is, de aanwezige telefoon is analoog aangesloten.

Ik heb nu ook gehoord dat buren die een stukje eerder op de weg zitten dezelfde snelheid halen, dus winst lijkt hem niet echt te worden.
Misschien dat een ander modem wel een optie is.. Al weet ik niet hoe dat inde VS geregeld is verder......

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:33
@CB32 Geen idee of je nog verder gekomen bent, maar op 3km zou je ongeveer 10Mbit op ADSL2+ kunnen krijgen. Het is dus ook even de vraag welk abonnement die schoonouders nu hebben en of ze niet gecapped zijn op die 1,5Mbit. Kan namelijk ook gewoon dat de lijn wel harder kan maar dat je een CAP hebt. Maar het hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van die telefoonlijn daar.

Als er trouwens al 5m CAT 5 bekabeling door het pand loopt, dan verwacht ik eigenlijk ook geen winst meer in de snelheid. Telefoonkabel is CAT3. UTP is al beter voor het telefoonsignaal dan CAT3 telefoonkabel.
nelizmastr schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:20:
[...]

Splitten is niet gebruikelijk bij DSL, glasvezel evenmin. Dat is meer een coax toepassing.
Bij DSL is het een kwestie van de juiste draden uit de telefoonkabel van de ISRA aansluiten op een stekker en in een modem, zoals een utp kabel.

In hoeverre de implementatie hiervan in de VS afwijkt van Nederland kan ik je niet vertellen.
Voorheen was dit zeker wel het geval en was er gewoon een kastje die het DSL-signaal van je telefoon signaal gescheiden hield. Zie ook: Wikipedia: DSL-splitter. Tegenwoordig zitten er allemaal RJ-11 poorten op je modem en dan bel je gewoon via VOIP, en kun je die splitter weg laten.

Ik kan mij best voorstellen dat dit in de US, met meerdere landelijke telefoonproviders, nog steeds gebruiken. Er zullen nog steeds telefoonlijnen zijn waar geen ADSL mogelijk is maar enkel een spraakverbinding middels POTS. Beetje ouderwets maar wel rocksolid.

[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 03-01-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

krakendmodem schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:11:
Voorheen was dit zeker wel het geval en was er gewoon een kastje die het DSL-signaal van je telefoon signaal gescheiden hield. Zie ook: Wikipedia: DSL-splitter. Tegenwoordig zitten er allemaal RJ-11 poorten op je modem en dan bel je gewoon via VOIP, en kun je die splitter weg laten.
Niet in het geval van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:33
Dat zeg ik toch ook gelijk eronder? ;) Dat het in de USA heel anders kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

krakendmodem schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:21:
Niet 'kan zijn', het is zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-10 15:00
krakendmodem schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Ik heb het met mn maat mee gemaakt , die zat 100 mijl van Silicon Valley verwijderd, en kon maar 8mbit max krijgen 8)7 ... het internet in de USA is soms ook echt om van the huilen in verglijking met de EU/Asia.

Man wat was ie "pissed" toen ie zag dat ik hier in een klein dorpje in Ierland 1gbit up/down kan krijgen, in mn appartement

Dus ik ben bang dat het voor de schoon ouders het gewoon niet anders kan .

[ Voor 21% gewijzigd door Metallize op 03-01-2024 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
CB32 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:12:
Starlink gaat hem ook niet worden (midden in bos, te weinig zicht).
Dan zet je de Starlink toch op een paal.
Voorbeeld, zoek een hoge boom naast het huis.
Top deze af, en monteer de montage van de Starlink op het platte deel aan de bovenkant van de net gemaakte paal..
Trek draden, zorg dat het een beetje blikseminslag veilig is.

En Starlink is werkend.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1