Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-05 14:50
Hi Tweakers,

Ik heb een heel aantal jaren mijn computer gebouwd. Echter mijn 6600k begint nu wel echt te langzaam te worden.
Ik zag dat mijn gekozen CPU al bijna een jaar oud is en vroeg mij af of er binnenkort iets nieuwws uit komt, wat misschien een betere bang for buck of de gekozen CPU goedkoper maakt.
Hier zou ik graag jullie mening over horen.

Mijn voeding (platinum 1000w) en GPU (RX 6800 XT) kunnen mee worden genomen de rest moet geupgrade worden. Behalve de kast die wellicht mee zou kunnen maar na al die jaren misschien ook wel leuk om te vervangen.

Budget is zo'n 1000 euro.

Games die ik speel zijn: VR, Warzone, The Finals, sim racing
(en speel van alles tussendoor maar dit zijn de meest hardware intensieve spellen).

Toendertijd heb ik een silent build gebouwd (vandaar de dark rock pro, echt een topper). Dit wil ik weer, de kast moet ik nog beter onderzoek naar doen.

Wat ik heb gevonden is dit:
wenslijst: PC Upgrade

Amd Ryzen 7 7800X3D
Gigabyte X670 GAMING X AX
G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR
be quiet! Dark Rock Pro 5
Fractal Design North - TG Clear Chalk White

[ Voor 3% gewijzigd door SjardWillems op 31-12-2023 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:30
Er wordt Q2 2024 gezegd voor Zen 5, al ga ik er zelf van uit dat wat later in het jaar gaat zijn.

Is er een specifieke reden waarom je X670E en 64GB nodig hebt? Anders kan je daar nog een hoop geld op besparen.. ook die CPU koeler is redelijk duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-06 18:46

edeboeck

mie noow noooothing ...

@SjardWillems, ter info: er is geen wenslijst van jouw nieuwe pc zichtbaar op dit moment, enkel lijstjes van NAS en Proliant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
Anton.net schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:53:
Er wordt Q2 2024 gezegd voor Zen 5, al ga ik er zelf van uit dat wat later in het jaar gaat zijn.
Als ie begin Q2 komt wacht ik, lastig gokje wat ik even moet overwegen.
Is er een specifieke reden waarom je X670E en 64GB nodig hebt? Anders kan je daar nog een hoop geld op besparen.. ook die CPU koeler is redelijk duur.
Foutje dat moest een andere zijn. Niet perse een reden waarom deze. Ik las dat x670 de meer highend variant was en vrijwel alle specs zijn hetzelfde en de prijs na genoeg ook.
64GB heb ik niet nodig maar in de toekomst er 2x 16 bij zetten is ook niet ideaal. Maar je hebt gelijk, kan net zogoed nu geld besparen en als ik het echt nodig ga hebben bij kopen.

Edit: Nog even over na gedacht, ik doe nu een master data science. Dit zou best wel eens gebruik kunnen gaan maken van zoveel ram voor data overdracht en machine learning. Ik max nu mijn CPU telkens ipv andere componenten. Ook cities skyline houdt van RAM

De CPU koeler is duur. Ik heb de dark rock pro 3 nu al jaren en dat ding koelt echt perfect en maakt geen geluid. Hij wordt zelfs gebruikt voor fanless builds wegens zijn koel capiciteiten.

[ Voor 16% gewijzigd door SjardWillems op 31-12-2023 01:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-06 19:15

Thomg

Aww yiss

Dat zal zeer waarschijnlijk geen X3D zijn en dus (waarschijnlijk) een sidegrade zijn (ervanuitgaande dat 5800X3D <-> 7700X performance verschil uitgelegd kan worden door DDR5).
Dus daar zal ik niet op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
Thomg schreef op zondag 31 december 2023 @ 01:21:
Dat zal zeer waarschijnlijk geen X3D zijn en dus (waarschijnlijk) een sidegrade zijn (ervanuitgaande dat 5800X3D <-> 7700X performance verschil uitgelegd kan worden door DDR5).
Dus daar zal ik niet op wachten.
review: Dit wordt de hardware van 2024 - Alles over de komende cpu's, gpu's e...

Zo te zien geen sidegrades! Maar sinds ze aankomende tijd am5 blijven supporten misschien alsnog geen slechte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-06 19:15

Thomg

Aww yiss

SjardWillems schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:16:
[...]

review: Dit wordt de hardware van 2024 - Alles over de komende cpu's, gpu's e...

Zo te zien geen sidegrades! Maar sinds ze aankomende tijd am5 blijven supporten misschien alsnog geen slechte tijd.
Ik denk dat je niet echt begreep wat ik bedoelde.
Als de trend doorzet zal de 8700X/9700X (whatever AMD doet) niet de 7800X3D outperformen, of in ieder geval niet meaningful.
Ik heb het hier wel exclusief over games, maar dat is het enige wat je zelf noemt.
Tot de 8800X3D/9800X3D uit komt that is, maar dat zal nog wel een jaar duren.
Pagina: 1