Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Tilburg.013
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-11 20:42
Hallo Tweakers,

In mijn woning heb ik een mechanische ventilatie unit van Buva Boxstream+ welke ik middels een smart plug wil laten aan laten gaan als de luchtvochtigheid in de badkamer een bepaalde waarde overschrijdt. Dit werkt goed enkel slaat de mechanische installatie aan in de laagste stand. Is met door bijvoorbeeld draden door te lussen er voor te zorgen dat deze altijd in de hoogste stand ingeschakeld wordt?

Onderstaande foto geeft een weergave van de printplaat. Boven de draden die voorheen naar de 3 standen schakelaar liepen. Deze 3 standen schakelaar is niet meer aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJc5avQ190xB4CIrmYNIjaw36IM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOqJD2MkXHdw3nXylF6pDhfl.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:45

de Peer

under peer review

ja uiteraard, daar kun je die 3 draden van de 3-standenschakelaar voor gebruiken. probeer maar en lees de datasheet/handleiding. Daar staat het wel in beschreven.

die 3 standen schakelaar doet niets meer dan de draden onderling verbinden. Dat kun jij dus ook zelf permanent doen.

ik zou het overigens anders doen. Altijd in de lage stand laten draaien maar met de smart switch hem optoeren naar maximaal. Lijkt me beter voor de printplaat ipv telkens aan/uit.

[ Voor 51% gewijzigd door de Peer op 30-12-2023 18:33 ]

• Tilburg.013
de Peer schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:31:
ja uiteraard, daar kun je die 3 draden van de 3-standenschakelaar voor gebruiken. probeer maar en lees de datasheet/handleiding. Daar staat het wel in beschreven.

die 3 standen schakelaar doet niets meer dan de draden onderling verbinden. Dat kun jij dus ook zelf permanent doen.

ik zou het overigens anders doen. Altijd in de lage stand laten draaien maar met de smart switch hem optoeren naar maximaal. Lijkt me beter voor de printplaat ipv telkens aan/uit.
Bedankt. En dan gewoon alle 3 de draden bij elkaar koppelen zou de maximale stand moeten zijn?

• de Peer

de Peer

under peer review

Tilburg.013 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:12:
[...]

Bedankt. En dan gewoon alle 3 de draden bij elkaar koppelen zou de maximale stand moeten zijn?
Meestal wel (bij die van mij wel) maar dat kan per apparaat verschillen. Staat in de datasheet/handleiding

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:11
Nee, niet bij elkaar knopen!
Deze ventilatie werkt met een 0 tot 10 volt signaal, als je de draden aan elkaar knoopt maak je kortsluiting.

• Tilburg.013
Knielen schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:19:
Nee, niet bij elkaar knopen!
Deze ventilatie werkt met een 0 tot 10 volt signaal, als je de draden aan elkaar knoopt maak je kortsluiting.
Bedankt, net op tijd :-).
Is er een andere manier om deze op full speed te laten draaien?

• de Peer

de Peer

under peer review

Tilburg.013 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:51:
[...]

Bedankt, net op tijd :-).
Is er een andere manier om deze op full speed te laten draaien?
Wat staat er in de handleiding?

Ik kan het wel voor je opzoeken maar is het natuurlijk handiger als jij als topicstarter dat al gedaan had.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 30-12-2023 20:57 ]

• Tilburg.013
Ik heb de handleiding al doorgenomen maar daar wordt niks gesproken over het doorlussen om de hoogste stand te bereiken.

https://ventilatieservice...ad&pdf=718&document_id=66

• de Peer

de Peer

under peer review

Klopt deze werkt niet met een klassieke (analoge) 3 standen schakelaar maar via een 0-10v signaal.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 30-12-2023 21:19 ]

• Tilburg.013
Oké bedankt, dan ga ik denk ik toch de schakelaar die voorheen in de keuken zat, boven op zolder naast de unit plaatsen en zet ik hem handmatig op de hoogste stand.
Pagina: 1