Zijn deze kabels goed voor mijn toepassing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graphy
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 07:10
Hallo, ik heb zojuist een woning gekocht met daarin een loze leiding van de meterkast naar zolder. Hier wil ik graag cat6 kabels leggen en bevestigen aan een wandcontactdoos.

Ik heb deze kabel gekocht in 10 meter (van meterkast naar wcd op zolder) en 7.5 meter (van wcd naar mijn PC): https://www.elektramat.nl...werkkabel-10-meter-groen/

Zijn dit hiervoor de juiste kabels? Ook zag ik op de verpakking “Brandlabel CCA”, betekent dit dat dit geen 100% koperen kabels zijn? (Heb alles al gekocht namelijk).

Hoor graag hoe jullie hierover denken!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Cca betekent "copper clad aluminum" en dat is crap, die zou ik terugbrengen.

Of je moet geen plannen hebben voorbij 100 mbit te gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Wilke op 30-12-2023 18:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

CCA is copper clad aluminium, dat is geen 100% koperen kabel. Met 10 meter is dat waarschijnlijk nog niet zo'n issue. Maar verwacht geen hoge snelheden met dat spul.

Maar dit is geen kabel die je wilt trekken door buizen. Dat wil je namelijk doen met alleen de kabel, niet een met connectoren al gemonteerd. Daarvoor koop je het beste stugge kabel op rol die je kunt afmonteren in een wanddoosje

[ Voor 6% gewijzigd door TERW_DAN op 30-12-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:23
Waarschijnlijk werkt alles zoals verwacht.

CCA = copper cladded aluminium
Normaal gesproken gebruik je kabels zonder connector, deze kan je dan afmonteren op een wandcontactdoos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:54
CCA is Copper Cladded Aluminium. Dit zijn dus geen 100% koper (100% Cu) kabels. Daarnaast zijn dit kabels met een stekker er aan. Je wilt in leidingen eigenlijk stugge kabels die je zelf op een wcd kan afmonteren, en in de meterkast op een patchpanel.
Dus nee dit zijn geen geschikte kabels om door een loze leiding te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:09
zou ze terug sturen omdat bij details staat Geleidermateriaal Koper dus niet wat je gekregen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
Toerq schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:17:
zou ze terug sturen omdat bij details staat Geleidermateriaal Koper dus niet wat je gekregen hebt.
Of ze zien het aluminium als drager voor het koper laagje om de ader. :+ Mogelijk werkt het maar ik zou niet erg trots zijn op mijn werk na het trekken van deze kabels.

[ Voor 14% gewijzigd door k-janssen op 30-12-2023 18:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-09 12:13
Brandlabel Cca is de CPR norm en wilt niet zeggen dat deze dan CCA of copper cladded aluminium is. Denk dat er hier op het forum dit nog niet echt kennen en wat het verschil is als ik de antwoorden zie.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:46
Ik kan het niet terugvinden in de specificaties. Maar als er staat brandlabel cca. Dan is cca in dit geval de codering voor de CPR norm.

Echter staat in de specificaties dat het een pvc mantel is en heel de tekst cca of brandlabel vind ik niet terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Onderschat niet de lengte die je nodig hebt. Het is geen regelrechte verbinding, maar loopt via muren, vloeren, plafonds e.d. in 3 dimensies.

Je kunt gewoon een rol 50m cat6 trekkabel kopen. Trek 2 kabels tegelijk als je meer aansluitingen wil en de doorsnee van de pijp voldoende is. Als er al een kabel in de pijp zit heb je geen trekveer nodig, je kan dan de kabels stevig aan elkaar verbinden en zowel trekken als duwen. Een beetje vaseline kan helpen om bochten door te komen. Ook bij de aanschaf van een trekveer is het verstandig een langere lengte te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graphy
Heb er al een trekveer doorheen van 10 meter, dus kabel van 10 meter zou voldoende moeten zijn. Zo te horen kan ik dus beter een nieuwe kabel voor in de muur kopen (100% stugge koperen kabel) zonder rj45 connectors en nog een patchpaneel? Dit is de enige kabel die nog getrokken moet worden, verder zijn de nodige ruimtes voorzien. Heb ik dan per se een patch paneel nodig, of kan ik er alsnog een RJ45 monteren op de stugge kabel die door de muur gaat naar meterkast?

Edit: of zou een enkele keystone aanbrengen op de stugge kabel die naar de WCD gaat (vanaf meterkast) ook voldoende zijn? Waar ik vervolgens een kabel in steek en die in mijn router?

[ Voor 16% gewijzigd door graphy op 30-12-2023 19:32 . Reden: Toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
graphy schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:00:
of kan ik er alsnog een RJ45 monteren op de stugge kabel die door de muur gaat naar meterkast?

Edit: of zou een enkele keystone aanbrengen op de stugge kabel die naar de WCD gaat (vanaf meterkast) ook voldoende zijn? Waar ik vervolgens een kabel in steek en die in mijn router?
Je kan een opbouwdoos voor een keystone gebruiken. Je hebt varianten van 1,2 en 3 keystones. Zou geen RJ45-stekker op de kabel monteren. Netjes afwerken met keystones heeft de voorkeur. Dan met een patchkabel naar het apparaat.

[ Voor 12% gewijzigd door RonnieKo op 30-12-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graphy
Ik heb inderdaad een inbouwdoos voor zolder aangeschaft, dat in combinatie met deze kabel: https://www.sandervunderi...rijs-7965e-per-meter.html en deze keystone (voor in meterkast): https://www.sandervunderi...ystone-rj45-toolfree.html zou dan goed moeten zijn toch?

[ Voor 0% gewijzigd door graphy op 30-12-2023 22:07 . Reden: - ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@graphy Er is nog een lengte nodig aan beide einden. Het beste is gewoon een RJ45 stekker aanzetten en aansluiten op je modem in de meterkast. Het andere einde kan je netter afwerken met een RJ45 blok (ik kies altijd voor een dubbele RJ45).

Wandcontactdozen met RJ45 aansluiting zijn niet zo makkelijk om meerdere redenen. Je moet de soms niet zo duidelijke handleiding begrijpen. Ik zou modulen met LSA contacten aanraden die ook cat. 6 zijn en passen in de inbouwdozen in jouw huis en het merk+type dekplaten. Rutenbeck cat6 is prima, die heeft ook meerdere bevestigingsmethoden aan de inbouwdoos. Je hebt een LSA punchdown tang nodig, die hoeven niet duur te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
mrmrmr schreef op zondag 31 december 2023 @ 03:30:
Het beste is gewoon een RJ45 stekker aanzetten en aansluiten op je modem in de meterkast.
Gewoon daar ook gebruik maken van Keystones. Eventueel met een opbouwdoos om de keystones in te zetten. Bij meerdere kabels is een klein patchpaneel wat makkelijker om het allemaal netjes te houden.
mrmrmr schreef op zondag 31 december 2023 @ 03:30:
Wandcontactdozen met RJ45 aansluiting zijn niet zo makkelijk om meerdere redenen. Je moet de soms niet zo duidelijke handleiding begrijpen. Ik zou modulen met LSA contacten aanraden die ook cat. 6 zijn en passen in de inbouwdozen in jouw huis en het merk+type dekplaten. Rutenbeck cat6 is prima, die heeft ook meerdere bevestigingsmethoden aan de inbouwdoos. Je hebt een LSA punchdown tang nodig, die hoeven niet duur te zijn.
Je hebt tegenwoordig ook Toolless-keystones. Je hebt types die ook netjes insnijden als de LSA-tools. Die gebruik ik al jaren. Ook in wandcontactdozen. Hier ooit voor de aanleg van de glasvezel een WCD bij de TV vervangen door een netwerkaansluiting met twee keystones. Een afdekplaat voor de inbouwdoos. Het is netjes weggewerkt. De toolless-keystones werken na 13 jaar nog goed. Nu net bij een verbouwing weer toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:25
Dyckie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:28:
Brandlabel Cca is de CPR norm en wilt niet zeggen dat deze dan CCA of copper cladded aluminium is. Denk dat er hier op het forum dit nog niet echt kennen en wat het verschil is als ik de antwoorden zie.
Precies en het juiste antwoord. Brandklasse Cca is iets anders als CCA kern. Vaak verwarrend door de slechte omschrijving op opmaak (Cca-s1,d1,a1 voor Nederland bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graphy
Helder, het is de EMhub kabel van Elektramat. Dat merk is ook op rol verkrijgbaar en daar zijn mensen wel tevreden over (100% koper etc), ik neem aan dat hun patchkabels van verschillende afmetingen dan ook wel van kwaliteit zijn.

Ik ga dus een Toolless keystone én een nieuwe stugge kabel kopen om door de loze huis heen te trekken. Want nogmaals, een normale UTP kabel door een loze buis trekken wordt afgeraden, toch? Mede omdat je deze niet goed op een inbouwdoos en keystone kunt monteren?

Ter info, de situatie is nu dat ik een 10 meter UTP patchkabel heb gekocht waarvan ik 1 van de connectors heb afgeknipt. Deze wilde ik aan één kant in de modem stoppen, en de andere (afgeknipte kant) monteren op de inbouwdoos op zolder met een punchdowntool. Vanuit daar had ik een 7.5 meter UTP patchkabel (exact dezelfde) om van de inbouwdoos op zolder naar mijn computer te laten gaan. Dit is dus echt een no-go?

En iedereen, alvast bedankt voor alle uitgebreide reacties tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:09
nu je de connector er toch af hebt geknipt kan je gelijk testen of het cca is of koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-07 17:09
Maak eens een foto van de informatie die op de mantel staat van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:09
graphy schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:45:
Ter info, de situatie is nu dat ik een 10 meter UTP patchkabel heb gekocht waarvan ik 1 van de connectors heb afgeknipt. Deze wilde ik aan één kant in de modem stoppen, en de andere (afgeknipte kant) monteren op de inbouwdoos op zolder met een punchdowntool. Vanuit daar had ik een 7.5 meter UTP patchkabel (exact dezelfde) om van de inbouwdoos op zolder naar mijn computer te laten gaan. Dit is dus echt een no-go?

En iedereen, alvast bedankt voor alle uitgebreide reacties tot nu toe!
"Netjes" is het niet, werkt waarschijnlijk prima voor gigabit snelheden, zelfs als het CCA-kabel is, waar ik overigens aan twijfel gezien de omschrijving. Als je de spullen hebt om de punch-down te doen zou ik het gewoon even proberen. En gezien het om een enkele kabel gaat die je gaat aanleggen lijkt het mij geen ramp dat als straks blijkt dat er geen 10gbit overheen gaat je dan nog een keer aan de bak moet, maar dat is natuurlijk je eigen inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graphy
dewiss1993 schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:00:
Maak eens een foto van de informatie die op de mantel staat van de kabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsvJp-CPuQi4XOh-8fb1O2iLvvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tC2n8YkNplIWGk7TN2oqNhbv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhbD-E1egX0aekGSAcaiaiJRdxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83JLYi7HhbnkFuhVMT9ReJaI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wh_yfPpd92xfkYrdvWlzXLzvPM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PT8mWWGf5QcovptJgcYLdcyX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lw66Oks-pHItNu0L4hmeSgDzv8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdIrs2XcxnBbnzZIRjlqSeqe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-09 12:13
Dat is een pure koper patchkabel. Die Cca is gewoon de CPR norm is. Als je meer over deze norm wilt weten zoek je dit eens op. In België heb je klasse Eca dat je minimum moogt gebruiken maar dan mogen de kabels niet in bundel liggen. Voor in bundel te mogen liggen in België moeten de kabels minimum van klasse Cca zijn. Voor Nederland weet ik niet hoe de regels zijn maar de regels zijn bijna overal hetzelfde in heel Europa omdat het een Europese norm is.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Oh, het gaat over brandvoorschriften.

Dan klopt wat ik zei over CCA natuurlijk niet voor dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:56
Koop Cat 6 U/Utp van 100% koper met een stugge kern en zonder RJ45's eraan.
Monteer dat netjes af op een wcd met lsa en in je centrale ruimte op een patchpanel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1