Hoe plint(en) verwijderen keuken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-05 15:40
Okay domme vraag, ik moet erachter komen met mijn handen zeg maar, maar ik zie even niet hoe de plinten te verwijderen zie foto’s.

Ik probeer met wat kracht de rvs hoekjes te verwijderen, maar die geven geen kick, buigt wel maar komt niet los zeg maar.

Langste stuk neem ik aan daarna schuin eruit halen en andersom weer terug plaatsen eenmaal klaar, maar die zijkantjes lukt maar niet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bK4SCNz6_w9iYybVnqRf9KIvzBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLeanjALRTIetVgZL8e1CKFi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wwfjp3wL8eanZ3XYDYcKa5PvdUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/780VUe3zDgLZHAZdJNoLtEqN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webfietser
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-06 18:56
Meestal zitten de plinten met een kliksysteem vast aan de stelpootjes van je keukenkastjes. Zo te zien is dat stukje plastic op je foto bovenin er onderdeel van. Kun je dat opzij schuiven waardoor deze losklikt misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Webfietser schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:16:
Meestal zitten de plinten met een kliksysteem vast aan de stelpootjes van je keukenkastjes. Zo te zien is dat stukje plastic op je foto bovenin er onderdeel van. Kun je dat opzij schuiven waardoor deze losklikt misschien?
Krijg ik ook geen beweging in.
Dat is wel bij het langste stuk, volgens mij, denk ik, moeten die rvs stukjes er eerst af anders kan je er niks mee? Qua bewegen zeg maar van de plank zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:41
Bozebeer38 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:12:
Okay domme vraag, ik moet erachter komen met mijn handen zeg maar, maar ik zie even niet hoe de plinten te verwijderen zie foto’s.

Ik probeer met wat kracht de rvs hoekjes te verwijderen, maar die geven geen kick, buigt wel maar komt niet los zeg maar.

Langste stuk neem ik aan daarna schuin eruit halen en andersom weer terug plaatsen eenmaal klaar, maar die zijkantjes lukt maar niet. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Plastic clipje omhoog drukken en plint naar voren kantelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webfietser
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-06 18:56
Normaal gesproken moet je de plint dus inderdaad naar voren kunnen kantelen. Het hoekprofiel kantelt dan met het lange stuk mee en komt los van het korte gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Zitten twee plastic klippen, te ver van elkaar om tegelijk omhoog te doen en dan nog krijg ik die plank niet in beweging.

Eerst links geprobeerd omdat het helemaal links in de hoek zit (hele stuk is 1.80m ongeveer), maar plank krijg ik niet eens naar beneden geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39
Die lipjes kan je opzij schuiven. Je krijgt de plint veelal los door hem naar voren te kantelen (de onderkant).

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 30-12-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
ID-College schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:26:
Die lipjes kan je opzij schuiven. Je krijgt de plint veelal los door hem naar voren te kantelen (de onderkant).
Ik krijg mijn vingers niet eens op de rand van de plint om het naar onder/voren te duwen.

Ben helaas geen klusser dus ik zie ff niet in wat ik fout doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
Bozebeer38 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:26:
Zitten twee plastic klippen, te ver van elkaar om tegelijk omhoog te doen en dan nog krijg ik die plank niet in beweging.

Eerst links geprobeerd omdat het helemaal links in de hoek zit (hele stuk is 1.80m ongeveer), maar plank krijg ik niet eens naar beneden geduwd.
Heb je niet iets wat je achter de plint kan drukken om hem boven naar voren te trekken? Speciaal hier voor heb ik een schroevendraaier haaks omgebogen :)

Laatste keer dat ik dit gezien heb was het een kwestie van die kunststof lipjes omhoog drukken en de plint naar voren kantelen.

[ Voor 10% gewijzigd door PotatoChip op 30-12-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
PotatoChip schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:31:
[...]

Heb je niet iets wat je achter de plint kan drukken om hem boven naar voren te trekken? Speciaal hier voor heb ik een schroevendraaier haaks omgebogen :)

Laatste keer dat ik dit gezien heb was het een kwestie van die kunststof lipjes omhoog drukken en de plint naar voren kantelen.
Zit al te zoeken inderdaad naar iets hards met een haak of iets, maar met een normale schroevendraaier ga ik de boel beschadigen zo te zien dus dat doe ik dan maar even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-06 22:33
ik gok dat je deze hebt:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Hacker Systemat keukens - Keukenkast plint monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
Dit ziet er meer uit als het type dat je in de stelpoten zelf schuift... deze kunnen niet opzij en alleen maar omhoog/omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
PotatoChip schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:40:
[...]

Dit ziet er meer uit als het type dat je in de stelpoten zelf schuift... deze kunnen niet opzij en alleen maar omhoog/omlaag.
Kunnen inderdaad niet schuiven, voelt ook meer als metaal en dat ziet eruit als plastic in dat filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
zuignap erop en trekken maar moet je die wel hebben liggen of een wc goot ontstopper zo een ouderwetse.

of een houder van navi of telefoon die je aan je autoruit bevestigt zit meestal ook zuignap op.

[ Voor 36% gewijzigd door Toerq op 30-12-2023 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39
Bozebeer38 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:31:
[...]

Ik krijg mijn vingers niet eens op de rand van de plint om het naar onder/voren te duwen.

Ben helaas geen klusser dus ik zie ff niet in wat ik fout doe.
Bovenaan duwen of zuignap idd.. die klemmetjes moeten wel eerst weg anders wordt het lastig. Zover ik weet zijn t altijd schuifjes die je op je plint legt en dan op je stelpoot schuift. Hij moet er dus ergens eraf kunnen, tenzij t echt vastgezet zit.. Dan wordt het echt slopen/beschadigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
ID-College schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:45:
[...]

Bovenaan duwen of zuignap idd.. die klemmetjes moeten wel eerst weg anders wordt het lastig. Zover ik weet zijn t altijd schuifjes die je op je plint legt en dan op je stelpoot schuift. Hij moet er dus ergens eraf kunnen, tenzij t echt vastgezet zit.. Dan wordt het echt slopen/beschadigen..
Bovenaan duwen doet niets, ik zal na oud en nieuw eens de keukenboer vragen, ga er vanuit dat ze redelijk universeel systeem gebruiken of op kunnen zoeken wat ze precies gedaan hebben.

Reden van de vraag is dat ik niet bij stopcontact kan komen wat achter de kastjes zit, nu nog geen ramp maar moet er uiteindelijk wel bij kunnen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:03

FreakNL

Well do ya punk?

Ziet eruit als mijn keukenplintsysteem.

Inderdaad “gewoon” die lipjes indrukken boven en dan de plint naar voren halen. Niet duwen, dat gaat niks doen. Bij mij kantelt hij boven trouwens en niet onder (zoals hier sommige schrijven). Ik heb een rooster waar ik hem beet kan pakken. Bij de lange plint kan doe ik eerst links (over de lip schuiven) en dan rechts. Of gewoon met 2 mensen tegelijk.

Het hoekprofiel zal vast zitten aan 1 van de 2 plinten dus die hoeft er niet af.

Als je een vork ertussen steekt ben je er al denk ik, zie een behoorlijk naad tussen plint en onderkant kast.

Zijaanzicht:

https://www.profmarkt.nl/...ast_5663_2.jpg?h=3c24bc17

[ Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 30-12-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
FreakNL schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:21:
Ziet eruit als mijn keukenplintsysteem.

Inderdaad “gewoon” die lipjes indrukken boven en dan de plint naar voren halen. Niet duwen, dat gaat niks doen. Bij mij kantelt hij boven trouwens en niet onder (zoals hier sommige schrijven). Ik heb een rooster waar ik hem beet kan pakken. Bij de lange plint kan doe ik eerst links (over de lip schuiven) en dan rechts. Of gewoon met 2 mensen tegelijk.

Het hoekprofiel zal vast zitten aan 1 van de 2 plinten dus die hoeft er niet af.

Als je een vork ertussen steekt ben je er al denk ik, zie een behoorlijk naad tussen plint en onderkant kast.

Zijaanzicht:

https://www.profmarkt.nl/...ast_5663_2.jpg?h=3c24bc17
Vork geprobeerd.

Echt geen enkele beweging in te krijgen.
Het is net alsof die rvs hoek profielen het juist klemmen.

Maar als dat het niet is, de rechter klem kan niet hoog genoeg ingedrukt worden voor die plint om eronder door te komen.

Wel lijkt jouw plaatje er sterk op inderdaad.
Die klem zit dan vast en is niet heen en weer te bewegen, hoogstens wat hoger of lager volgens mij.
Maar goed, ik krijg het niet voor elkaar.

Heb ook jicht aan de poten dus kracht zetten is lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Mocht iemand in Zwolle wonen, ik sta open voor hulp. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-06 07:46

DannyL

Geen ondertiteling..

Die heb ik hier ook, dat moet je best lomp indrukken (ik doe het altijd met een schroevendraaier tussen het schot en de klem). Ja je hebt kans dat je het spaanplaat aan de bovenzijde beschadigd, maar dat zie je toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
DannyL schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:48:
Die heb ik hier ook, dat moet je best lomp indrukken (ik doe het altijd met een schroevendraaier tussen het schot en de klem). Ja je hebt kans dat je het spaanplaat aan de bovenzijde beschadigd, maar dat zie je toch niet.
Ja zo ver was ik ook wel, met inderdaad wat “schaaf” beschadiging, maar dan nog wil het absoluut niet kantelen of bewegen naar voren toe.

Voel me wel redelijk debiel inmiddels xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
Bozebeer38 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:53:
[...]

Ja zo ver was ik ook wel, met inderdaad wat “schaaf” beschadiging, maar dan nog wil het absoluut niet kantelen of bewegen naar voren toe.

Voel me wel redelijk debiel inmiddels xD
Als je met een schroevendraaier die 2 clipjes even omhoog drukt en tussen het clipje en de plint een pasje ofzo drukt dan kunnen die iig niet meer terug schieten. Dan misschien iets meer handen vrij om iets achter te plint te drukken en hem proberen te kantelen?

Laatste keer dat ik dit geprobeerd heb zat de plint zo klem dat ik die clipjes er af gesloopt heb, en andere clips op de plint geschroefd heb die om de pootjes heen klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
PotatoChip schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:07:
[...]

Als je met een schroevendraaier die 2 clipjes even omhoog drukt en tussen het clipje en de plint een pasje ofzo drukt dan kunnen die iig niet meer terug schieten. Dan misschien iets meer handen vrij om iets achter te plint te drukken en hem proberen te kantelen?

Laatste keer dat ik dit geprobeerd heb zat de plint zo klem dat ik die clipjes er af gesloopt heb, en andere clips op de plint geschroefd heb die om de pootjes heen klemmen.
Die klemmen veren nogal stug inderdaad, het kost heel veel kracht ze omhoog te drukken en daar te houden.
De meest linker is dan het makkelijkst, daar zit genoeg ruimte onder, maar dan is er dus geen beweging in de plint te krijgen.

Wel van onder naar boven, als in, het schuift wat omhoog als ik iets onder de plint doe en omhoog druk, maar ja heb ik niks aan uiteindelijk.

De kantel beweging is niet voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19

Reptile209

- gers -

En andersom: probeer de onderkant (van de plint) eens naar je toe te trekken? Dan zou de bovenkant ook uit de lipjes moeten komen. Bij de systemen die ik ken, zitten er aan de achterkant van de plint klemmen die rond de pootjes van de keuken vallen. Die moet je dus los zien te wurmen (meestal een cm of 3-4).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:57
Op die hoek bij t profieltje aan de lange plint trekken aan de onderkant van de plint, dan schuift t hoekprofieltje zo van t korste stuk af en kantel je de plint zo onder je keuken vandaan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:52
Reptile209 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:23:
En andersom: probeer de onderkant (van de plint) eens naar je toe te trekken? Dan zou de bovenkant ook uit de lipjes moeten komen. Bij de systemen die ik ken, zitten er aan de achterkant van de plint klemmen die rond de pootjes van de keuken vallen. Die moet je dus los zien te wurmen (meestal een cm of 3-4).
Hier krijg ik ook de plint los door de onderkant naar je toe trekken. Wat nog wel eens wil helpen is wat ducttape in een "T" aan de onderkant van de plint tapen waaraan je kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 20:14
Je kunt ze losklikken met de klipjes die je bovenin ziet

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Breud schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:04:
Je kunt ze losklikken met de klipjes die je bovenin ziet
Dat werkt dus niet, àlles geprobeerd inmiddels, zit in het midden wel beweging maar verder echt muurvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 20:14
Zijn ze van een bepaald merk? Wellicht staat er op youtube wel een filmpje van op

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:34
Bij schuller keukens zijn het schuifjes die inhaken bij de stelpoten. Die moet je links of recht schuiven om plint los te halen. Bij elke stelpoot zit er vaak een. Maak anders een foto.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zijn ze al los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:28
Zit de plint aan de linkerkant misschien klem achter een andere plint die er dwars op staat (hoekkeuken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Josk79 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:46:
Zit de plint aan de linkerkant misschien klem achter een andere plint die er dwars op staat (hoekkeuken)?
De keukenboer stuurt eigenlijk zonder enig gedoe een monteur.
Ze vermoeden dat ze het te strak hebben vastgezet.

Die moet het nu dan wat meer of makkelijker demontabel gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Nee, het werd duidelijk dat als ik het zelf los wilde krijgen ik het zou gaan beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Een monteur om de plinten te verwijderen… Ik ben benieuwd. Laat je nog wat weten TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
FreakNL schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 06:23:
Een monteur om de plinten te verwijderen… Ik ben benieuwd. Laat je nog wat weten TS?
Niet zozeer te verwijderen maar aan te passen, want het zit echt super strak.
Er is ook echt geen ruimte om het te laten kantelen.

Zowel bovenkant geprobeerd, maar dan ga je echt de boel behoorlijk beschadigen.

De onderkant naar boven geschoven om te kijken of je dan wat meer naar je toe kan kantelen, maar dan zitten die clips natuurlijk in de weg.

De clips zelf hebben te weinig ruimte om naar boven (gedrukt) te gaan, dat is echt een millimeter of 5 maximaal dus je kan niks pakken of bereiken.

Heb wel de tips onthouden van zuignappen en zo, maar feit blijft dat het denk ik handiger zou zijn met een uitham of iets waar je makkelijker kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zo'n uitham kun je meteen uitrusten met een roostertje:

https://www.keukenonderdeel.nl/luchtrooster-voor-plint

Heb ik ook en is idd ook handig bij het verwijderen van de plint :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
FreakNL schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:40:
Zo'n uitham kun je meteen uitrusten met een roostertje:

https://www.keukenonderdeel.nl/luchtrooster-voor-plint

Heb ik ook en is idd ook handig bij het verwijderen van de plint :)
Precies.
Pagina: 1