Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin10500
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-04 18:58
Goedendag,

Ik had graag input over hoe uit te breiden van zonnepanelen en groepenkast.
Ik heb momenteel een 1 fase 35A groepenkast en een set van 18 zonnepanelen totaal 5.5 kwp en een 1fase omvormer van 5 kw.
Nu wil ik er nog een set van 10 panelen bijplaatsen 4,3 kwp met een oost-west opstelling op het platdak van de garage.
Mijn huidige panelen liggen op zuid en zijn verdeeld over pannendak en platdak en op twee strings aangelsoten.
Nu wil de netbeheerder komend jaar de straat opengooien en het stroomnet verzwaren tot aan de meterkast bij alle bewoners.
Dit leek mij dan ook het moment om zelf over te gaan naar een 3 fase aansluiting thuis.
De vraag is nu hoe dit het beste aan te sluiten op 3 fase.
Kan dit met een nieuwe 3 fase omvormer welke over 4 strings beschikt of moet ik 2 omvormers gebruiken.
De huidige 1 fase omvormer lijkt mij te zwaar om op 1 van de fase's van 25 A stuk terug te leveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ8SIvlTH0mCwEtietneulYnQ3Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JYcuapABIGPT16mJA7ArW2h.jpg?f=fotoalbum_tile

rood ingetekend is plek voor de nieuwe panelen.

groet martin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:06
Ik ben zo ook begonnen. Heb nu de 5,5kw over 1 fase lopen en voor de extra panelen ook 1 fase omvormer op een andere fase gezet. Werkt prima

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich kan 5kW over een enkele fase net zo goed als nu. Het is immers minder dan 25A en minder dan de max 5kW onbalans die je mag leveren. Ook is het economisch ook wel kostbaar om de omvormer even te vervangen.

Wel moet je dan in je 3-fase groepenkast, net als je kast nu, wel geschikt zijn voor >40A van de "standaard Nederlandse groepenkast". Ofwel, >=6qmm bekabeling en of 63A aardlekschakelaars of alles alamat of rem automaat/automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:47
Er zijn geen 3 fase string omvormers die met een 5+5 O-W opstelling om kunnen gaan.
Dus dat zal je met een enkelfase omvormer moeten doen.

Heb je hoofd-smeltzekering of automaat? Met de laatste kun je eenvoudig stroomloos werken. Netbeheerder plaatst niet per definitie automaten bij overgang naar 3-fase aansluiting.

Als je stroomloos kunt werken wordt vrij simpel: Je laat Sander Vunderink een 3-fase uitvoering maken van deze: https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
Als je uitlegt dat je 2 PV groepen wil dan maken ze dat voor je.

Anders is heb je iemand met zegelrecht nodig ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin10500
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-04 18:58
Welke aansluiting de netwerkbeheerder straks plaatst weet ik niet maar er zit nu nog een 35A smeltzekering in.
Dacht alles straks over 3 fasen terug te leveren om er in de toekomst ook nog een 3 fase laadpaal op aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:24

mjl

Ugh

martin10500 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:17:
Welke aansluiting de netwerkbeheerder straks plaatst weet ik niet maar er zit nu nog een 35A smeltzekering in.
Dacht alles straks over 3 fasen terug te leveren om er in de toekomst ook nog een 3 fase laadpaal op aan te sluiten
Als er nu 3 houders voor smeltzekeringen zitten zullen ze die gebruiken en niks nieuws aansluiten. Als je automaten wilt moet je dit in je aanvraag er bij zetten en zullen ze dit meenemen in de offerte. Ik zou dus even contact met ze opnemen en ze vragen of ze dit alsnog kunnen doen. Een nieuw aanvraag zal weer extra tijd gaan kosten.

[ Voor 10% gewijzigd door mjl op 01-01-2024 14:38 ]

-------

Pagina: 1